Beantwoord

TV Functies verwijderd door Ziggo?

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

150 Reacties

Reputatie 7
Badge +26
1963">@robbo,

misschien moet Ziggo even andere software op die slof zetten😉

Yep..☺
Reputatie 2
..toch nog even reageren want dit lijkt me niet onbelangrijk @Richard Ziggo

Wanneer men met de ene landinstelling wel zelf zenders kan sorteren en met de andere landinstelling niet, heeft dat te maken met de software op de televisie.
Wij hebben er geen baat bij om dit te blokkeren! Wanneer wij er wel baat bij zouden hebben gehad, was het ook niet mogelijk om de zenders te verplaatsen met andere landinstellingen.

Volgens Thijs Ziggo is dit wel door Ziggo geblokkeerd:

De originele zenderlijst dat is het enige wat niet aan te passen valt. Deze basislijst staat vast om te voorkomen dat de tv in conflict komt bij wijzigingen in ons netwerk. Dit is dus om problemen te voorkomen.
Ik dacht eerst dat dit stukje verwijderd was maar dat is niet zo, het staat verderop in een reactie. Of de reden die hij geeft waar is.. Als je een ander land kiest kan je wel gewoon de basislijst met de zenders van Ziggo wijzigen en zenders in een andere volgorde zetten. Dit geeft dus geen enkele problemen bij het netwerk van Ziggo anders zou dit niet kunnen.

Door de tegenstrijdige berichtgeving van Ziggo hieromtrend rijst het vermoeden dat de commeciële zenders invloed uitoefenen op Ziggo voor een vaste zenderplek. Er gaat een hoop geld mee gemoeid dus geheel ondenkbaar is dit niet lijkt mij.
Reputatie 7
Badge +35
Ik denk dat er nu 2 dingen door elkaar gehaald worden, de originele zenderlijst die vast staat en de favorietenlijst waar je zelf de volgorde bepaald.
Reputatie 2
Ik denk dat er nu 2 dingen door elkaar gehaald worden, de originele zenderlijst die vast staat en de favorietenlijst waar je zelf de volgorde bepaald.
Nee hoor, de favorietenlijst komt hier niet ter spake, het gaat over volgorde van de basislijst. Als je een ander land als lokatie kiest kan je deze basislijst aanpassen, zenders omnummeren en in een andere volgorde zetten.

Dit is ook de lijst waar beide heren van Ziggo het over hebben.
Reputatie 6
Badge +5
Schiet mij maar lek, als Ziggo moderatoren elkaar gaan tegenspreken weet ik het ook niet meer. 😃
Reputatie 6
Badge +12
@Kluurt,

in een grijs verleden stelde men zelf zijn tv in en bepaalde men zelf welke volgorde men wilde hebben. Toen kwamen de TV's met landsinstelling en kon een fabrikant in de software aangeven welke zenders er op de eerste plekken kwamen. Koos men bijvoorbeeld voor Duitsland dan kwamen eerst de Duitse zenders, koos men Frankrijk dan eerst de Franse enzovoort. Ziggo gebruikt ook een basislijst voor de Nederlandse zenders en dat doet KPN ook alsmede andere TV aanbieders. Die basislijst van de Nederlandse zenders is vooral gebaseerd op de nogal kromme logica van zendernamen op de juiste plek. NPO1 op 1, RTL4 op 4, SBS6 op 6 enzovoort. Er zijn zelfs acties geweest om bepaalde TV zenders op een vaste plek te krijgen zoals TEN zet hem op tien, Veronica zet hem op 8. Dat men die basislijst niet kan veranderen is dus vrij logisch. Daarom hebben de huidige TV's de sorteeroptie gekregen zodat men zelf een volgorde kan aanbrengen. Er is dus een groot verschil tussen de basislijst en de favorietenlijst. Wie er nu eigenlijk verantwoordelijk is voor de samenstelling van de basislijst weet ik niet maar dat geld een rol speelt dat zou best zo kunnen zijn. Terugkomend op Uw probleem, er staat hier nu een LG 43UJ635V waarop ook geen zenders konden worden gesorteerd. Omdat mijn Sony met CI+ het wel kan dacht ik aan een slechte verbinding bij de buurman. Maar ook hier met mijn CI+ module erin geen sortering mogelijk. Nadat ik de TV terug had gezet naar fabrieksinstellingen en Nederland had opgegeven laten zoeken met Ziggo gegevens naar zenders, was de sorteerfunctie weer aanwezig. CI+ module erin en eerste 20 zenders gesorteerd, werkte perfect. Ga hem straks weer terug brengen en hoop dat hij zo blijft werken, zo niet laat ik het hier weten.
Reputatie 2
Prima als TV aanbieders de zenders in een bepaalde standaard volgorde zetten maar als ze zonder goede reden gaan blokkeren dat gebruikers die basisilijst zelf kunnen wijzigen is dat voor mij een brug te ver. Vrijheid blijheid toch? Dit levert zo een hoop onnodige ellende op.

Hoe het met KPN zit weet ik niet want ik neem geen diensten van hun af maar als die ook aan het manipuleren zijn moeten ze dat maar op een KPN forum uitvechten.
Reputatie 7
Badge +18
Schiet mij maar lek, als Ziggo moderatoren elkaar gaan tegenspreken weet ik het ook niet meer. :D

Nee @Havanna

zo ligt het niet. Er is een vaste lijst, zoals deze door Ziggo wordt doorgegeven, en welke dus niet is te wijzigen, en er is een mogelijkheid een favorietenlijst aan te maken en daarin de zenders te verplaatsen, dus op een eigen gewenste volgorde te zetten. Dat wordt bij de Humax ook vaak gedaan.

Maar verder hou ik me afzijdig. Het is al genoeg uit de hand gelopen. Echter klopt wat ik in het begin van het topic al aangaf.
Reputatie 6
Badge +5
Ja, dat zeg ik ook al de hele tijd.
Maar ik kreeg de indruk dat Richard Ziggo wat anders beweerde.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @Havanna

nee hoor. Is identiek. Alleen iets anders gebracht waardoor er wellicht misverstanden ontstaan. Maar daar het hier toch al bol van. daarom richt ik me maar op andere topics. Ik denk dat dat meer loont.

Have a nice evening (dat is Engels😉
Reputatie 6
Badge +5
Ja, misverstanden genoeg. Maar goed, we gaan vrolijk verder.

U2 (das een Ierse rockband 🙂
Als het een fout in de software van de fabrikanten is dan hebben dus veel fabrikanten( Samsung, Philips, Sony, LG) dezelfde foute software op de tv's geïnstalleerd waardoor de sorteerfunctie disabled word. Klinkt niet echt geloofwaardig. De fabrikant zegt dat je bij ziggo moet zijn en ziggo zegt dat je bij de fabrikant moet zijn.
Dit klopt voor geen meter.

https://ziggoforum.nl/topics/63849/page-12
Reputatie 7
Allen, ik moet bekennen dat ik toch wel met enige verbazing de ontwikkelingen in het topic heb gelezen. Had niet verwacht dat dit nog zo'n staartje zou krijgen in het weekend! Zeker gezien er een workaround door Havanna is aangedragen.
Allereerst even on topic. Ik heb net Richard Ziggo even gesproken en hij doelt in zijn bericht inderdaad op de mogelijkheden om de favorietenlijst te sorteren. Hieronder even voor de volledigheid een samenvatting met enige kanttekeningen.

De basislijst
Deze staat vast. Je kan hierin geen aanpassingen maken in de volgorde of zenderbenaming. Hier zit een technische achtergrond aan, de tv komt dan niet in conflict bij wijzigingen in het netwerk. Daarnaast zorgt dit ervoor dat bij een wijziging zoals het toevoegen van een zender of wijzigen van frequentie dit bij de meeste toestellen vlekkeloos verloopt. Dus zonder dat de gebruiker zelf opnieuw zenders moet zoeken of ineens zenders kwijt is. Er is ook geïnsinueerd dat hier commerciële belangen aan ten grondslag liggen. Die zijn niet aanwezig omdat je, mits de fabrikant dat heeft ingeregeld, vrij staat om alles naar wens in een favorietenlijst te plaatsen. Er is ook geen commercieel belang om het huren van een module te promoten. We bieden om alle ongecodeerde zenders netjes op een rij te krijgen daarvoor het alternatieve netwerknummer 4444.

Favorietenlijst en bijbehorende functies
De basislijst staat dus vast, hierover is inmiddels wel voldoende consensus. Met het feit dat de zendervolgorde via het netwerknummer 5555 of 4444 vastligt, krijgen de fabrikanten elk de mogelijkheid om zich te onderscheiden in de implementatie van een favorietenlijst en andere bijbehorende zaken. Hierin leggen wij geen enkele vorm van beperking en zoals Richard al aangeeft hebben we daar ook totaal geen belang bij. We weten ook dat het bij meerdere fabrikanten goed werkt en compleet naar wens in te regelen valt. Dat Kluurt met zijn model tv van LG dus functies mist komt niet door een directe blokkade van Ziggo wat betreft die functies. Het is volledig de implementatie van LG waar wij dus geen invloed op uitoefenen.

Ik denk dat het topic met name uit de hand is gelopen over de discussie van de schuldvraag. Ik vind het jammer dat dit nogal geëscaleerd is. Ik kan begrijpen dat Kluurt vanuit zijn oogpunt in eerste instantie naar Ziggo wijst maar ik hoop toch nog met dit bericht enig perspectief te plaatsen. Laat ik vooropstellen dat het dus vanuit Ziggo ook niet wenselijk is dat jij je zenders niet kan sorteren in een favorietenlijst. Maar wij zijn als provider niet aansprakelijk voor de software van je tv en ook niet direct verantwoordelijk om een workaround aan te dragen. Deze Community is er juist om kennis en workarounds met elkaar te delen maar het verwijt dat er vanuit Ziggo een halfbakken oplossing wordt geboden vind ik jammer. Ik zie het juist als heel positief dat de oplossing vanuit de Community zelf komt!

Ik wil als laatste echt nog benadrukken om de sfeer positief te blijven houden! Van meerdere kanten zijn er berichten gestuurd die de sfeer niet ten goede komen en waar onnodige vervelende/kleinerende opmerkingen worden gemaakt. Ik ga daar nu niet meer specifiek op in maar verwacht deze niet meer terug te zien in dit topic.
Reputatie 2
@Thijs Ziggo Dank voor de uitgebreide reactie.
Toch kloppen een paar van je redeneringen niet volgens mij.

Over de basislijst:
De reden dat Ziggo deze op slot heeft gezet is volgens jou om conflict bij wijzigingen in het netwerk te voorkomen. Dit lijkt me aangetoond onjuist gezien je gewoon een ander land als locatie kan kiezen, vervolgens volgens hetzelfde netwerknummer en frequentie precies dezelfde zenders van Ziggo kan vinden en ze dan alsnog in de basislijst in volgorde kan wijzigen en omnummeren. Als dat conflicten bij het netwerk zou geven zou dit niet mogelijk zijn.

Je zegt dat er geen commerciële belangen mee gemoeid zijn omdat je voorkeuren in een favorietenlijst kan zetten. Maar als je een favorietenlijst maakt kan je bijvoorbeeld niet zender 4 onder knopje 4 van je afstandsbediening zetten. Je zou kunnen denken dat er belang van een bepaalde zender is om dit te willen en dat nu dus voor elkaar heeft.

Maar misschien is er ook wel gewoon een belang tussen de TV fabrikanten en Ziggo die de consumenten niet dient. Dat zou net zo'n kwalijke zaak zijn. Als het namelijk niet bij alle toestellen werkt is dat al reden genoeg om zo'n ingrijpende maatregel als het onnodig vastleggen van de zender volgorde door te voeren. Ziggo is er om de consumenten te dienen namelijk en niet de fabrikanten of de zenderaanbieders.

Is het door Ziggo op volgorde zetten van zenders in de basislijst zonder dat het voor gebruikers mogelijk is om dit te wijzigen niet voldoende?

Graag je reactie hierop
Reputatie 7
Wat betreft de basislijst zul je met het kiezen van een ander land dus bij wijzigingen in ons netwerk zenders gaan missen terwijl dat met de goede landkeuze vaak niet het geval is. Wanneer wij dus wijzigingen doorvoeren in ons netwerk zal dat door de vastlegging van de basislijst met zo min mogelijk impact kunnen. Het geeft dus geen direct conflict, wat ik ook niet heb beweerd, maar dat is om conflicten te voorkomen bij wijzigingen in ons netwerk.

Het is qua favorietenlijst met genoeg modellen televisies mogelijk om gewoon te zappen binnen je favorietenlijst. Dus inclusief op 4 drukken en dan naar RTL4 gaan dus. Dit kan ook met verschillende mediaboxen die in omloop zijn. Al jouw wensen zijn dus mogelijk mits de fabrikant van de tv/mediabox die je gebruikt dit goed heeft ingeregeld.
Reputatie 2
Ik snap het nu beter, dank voor de uitleg wederom.

Ik denk denk wel dat door deze maatregel van Ziggo er meer problemen gecreëerd worden dan dat er opgelost worden dus ik hoop dat er meer klachten komen en dat Ziggo hier mee stopt.

Ik zal vast niet de enige zijn die nietsvermoedend een nieuwe TV koopt om bij het instellen voor onaangename verassingen te komen staan. Wellicht zullen de meeste mensen de beperkingen die Ziggo oplegt dan als zoete koek slikken en met een TV met halve functionaliteirt door het leven gaan (heb ik al gelezen op forums). Weer anderen zullen zich neerleggen bij het kiezen van een ander land als lokatie maar wie weet zijn er meer zoals ik die vinden dat Ziggo hierin te ver gaat.

Vooralsnog lijkt het er op dat er maar weinig mensen zijn die zich roeren dus wieweet komt Ziggo er wel mee weg maar ik hoop het niet. Ik heb mijn best in elk geval gedaan.
Reputatie 7
Badge +18
Ik snap het nu beter, dank voor de uitleg wederom.

Ik denk denk wel dat door deze maatregel van Ziggo er meer problemen gecreëerd worden dan dat er opgelost worden dus ik hoop dat er meer klachten komen en dat Ziggo hier mee stopt.

Ik zal vast niet de enige zijn die nietsvermoedend een nieuwe TV koopt om bij het instellen voor onaangename verassingen te komen staan. Wellicht zullen de meeste mensen de beperkingen die Ziggo oplegt dan als zoete koek slikken en met een TV met halve functionaliteirt door het leven gaan (heb ik al gelezen op forums). Weer anderen zullen zich neerleggen bij het kiezen van een ander land als lokatie maar wie weet zijn er meer zoals ik die vinden dat Ziggo hierin te ver gaat.

Vooralsnog lijkt het er op dat er maar weinig mensen zijn die zich roeren dus wieweet komt Ziggo er wel mee weg maar ik hoop het niet. Ik heb mijn best in elk geval gedaan.

Je leert het echt niet he? Ziggo legt geen maatregels en beperkingen op. Waarom kom je daar nou toch steeds op terug? En waarom hou je maar vast aan de gedachte dat Ziggo de schuldige is, zelfs na zeer goede en duidelijke uitleg? Is dat dwarsheid, of gewoon sarren? Sorry, maar anders kan ik het niet noemen. Alles wat wordt gezegd word zo verdraaid dat jij uiteindelijk toch gelijk hebt.

Je gaf eerder aan al veel geleerd te hebben, maar je leert niets! Je blijft je maar vastbijten in jou ideologie en luistert verder naar niemand. Het is dan toch geen wonder dat mensen dat spuugzat worden en je niet meer willen helpen?! Je denkt dat hier een stel malloten zit, maar zo is het niet hoor. Om het voor mezelf te duiden: ik verleen al 14 jaar ondersteuning voor Humax met een zeer goede verstandhouding en samenwerking tot gevolg. Eerder heb ik me op de Plasma van Panasonic gericht en heb met hen tevens 10 jaar plezierig samengewerkt. En nog pak ik soms dingen voor ze op.

We zitten er allemaal weleens naast, maar eerder schreef je dat je nog verder in de ellende kwam als je naar mij had geluisterd. Ik heb je geen tips aangedragen waardoor dat zou kunnen gebeuren. Maar alles draai je op een wijze dat het jou goed uitkomt. Kluurt heeft gelijk en hoe dat ook wordt tegengesproken maakt je niets uit. Het is geen wonder dat ik en anderen kwaad worden, want je haalt het bloed onder mensen hun nagels vandaan.

Stop met dit gesar!
Reputatie 2
@Willem-A Ik laat me door jou niet meer uit de tent lokken, nog op de kast jagen 👋
Reputatie 7
Badge +18
@Willem-A Ik laat me door jou niet meer uit de tent lokken, nog op de kast jagen 👋

Je lokt ons uit de tent. Wat er ook wordt geschreven, je moet en zal gelijk hebben en weet daarin niet van stoppen. Het is je nu meermaals duidelijk uitgelegd hoe het zit, maar wederom wijs je Ziggo aan als schuldige en geeft daarbij zelfs nog aan dat je eigenlijk niet wil dat ze hiermee wegkomen. Je wil gewoon niet luisteren naar mensen die weten hoe het in elkaar zit. Ziggo legt geen beperkingen of maatregelen op! Dat is nu meermaals verteld, maar jij zit in je eigen wereldje waarin je in je eigen gelijk gelooft en zich verder van niemand iets aantrekt. En dat alles om zo'n lullige favorietenlijst. Schaam je man. Wees blij dat je Tv hebt en zoveel andere luxe zaken. Andere mensen hebben niets, leven in tenten en hebben nauwelijks te vreten. En jij blijft zaniken over het opleggen van beperkingen door Ziggo, over een lullig favorietenlijstje, hetgeen niet eens aan de orde is. Ga wat doen met je leven! En zeik niet zo lang door over het feit dat SBS9 niet op nummer 9 staat. Zo belangrijk is dat niet hoor. Zeker niet zo belangrijk om een aantal mensen tegen je op te laten zetten.
Reputatie 7
Badge +18
O, en kijk eens rond op de site, hoeveel mensen we al hebben geholpen, en hoeveel mensen erg gelukkig zijn met onze input. Mensen die wel luisteren en heel blij zijn dat hun probleem met zoveel geduld word opgelost.

Mensen die WEL in ons geloven en ons waarderen. Dat doe jij zeker niet meneer @Kluurt
Reputatie 7
Badge +18
@Thijs Ziggo

Ik zeg hier maar gewoon hoe ik erover denk: Topic sluiten, en er nooit meer over praten. En meneer Kluurt voortaan maar negeren, want hij luistert toch naar niemand. Dat zet alleen maar kwaad bloed bij anderen en zo'n figuur kun je beter kwijt dan rijk zijn.

Sorry, maar hij vraagt hier zelf om. We moeten misschien dan wel professioneel blijven, maar ik vind dat er ook wel grenzen zijn. Ook wij zijn tenslotte mensen.
Reputatie 2
Van mij mag deze topic dicht want ik heb verder geen vragen meer hierover.
Het verbaast mij eigenlijk dat het nog open is gezien Ziggo zo graag dingen op slot zet ;)
Nee zonder dollen, gezien mijn probleem al vroeg in deze topic is opgelost.

Het voorkomt dan alleen wel dat andere gebruikers met het zelfde toestanden kunnen aansluiten maar mochten die er zijn kunnen die dan gewoon een nieuw soortgelijk topic aan maken lijkt mij.

Ik twijfel verder niet aan de kennis en kunde van de genen die hier antwoord hebben gegeven alleen denk ik dat ik gewoon anders over dingen denk dan de meeste forumhelpers. Dat mag volgens mij gewoon. Gelukkig heeft niet iedereen heeft dezelfde visie, dat zou de wereld saai maken en niet iederen is even goedgelovig over de praktijken van grote bedrijven met veel macht zoals Ziggo. Ik denk dat het goed is dat klanten kritisch blijven.

Ik wil er nog wel even bij zeggen dat ik over het algemeen weinig te klagen heb over de service van Ziggo. Ook vind ik het te prijzen dat vooral Thijs zoveel openheid van zaken geeft. Dat heeft bij mij toch wel wat vetrouwen hersteld.

Ik vind wel dat er vaak servicewerkzaamheden zijn waardoor het internet plat gaat. Had ik nooit last van toen ik nog klant was bij xs4all maar eerlijk gezegd levert dat voor mij ook weinig problemen op. Ik denk dat dat wellicht voer is voor een ander topic.
Reputatie 7
Ik heb het topic niet eerder op slot gezet omdat een discussie waarbij onder andere kritiek op Ziggo wordt geleverd helemaal niet erg is. Als het maar op een respectvolle manier wordt gedaan waarbij de sfeer onderling niet vervelend wordt. Gelukkig is het probleem inderdaad al vrij vlot opgelost en mag er wat mij betreft ook zeker een discussie over het beleid worden gevoerd.

We verschillen alleen in optiek over het vastleggen van de basislijst en de gevolgen daarvan. Vanuit Ziggo is dat niet gedaan om beperkingen af te dwingen maar om problemen te voorkomen. Wanneer de fabrikant vervolgens toch de favorietenlijst niet goed geïmplementeerd heeft dan zou je dat op twee manieren kunnen oplossen.

1. Weg met de beperking van Ziggo
2. De fabrikant fixt de software

Ik snap dat je in principe voor punt 1 opteert maar dat zou voor ons als bedrijf ook vele problemen veroorzaken. Wat naar mijn mening ook voldoende is toegelicht. Punt 2 is heel reëel en dat is, zoals het blijkt, alleen op enkele uitzonderingen daargelaten ook gewoon het geval. Laat ik nogmaals ook vooropstellen dat ik begrijp dat je baalt wanneer je dit met een nieuwe tv ervaart. Er is dan toch nog één ding wat daarbij aan mij knaagt. Je hebt aangegeven dat LG het besturingssysteem van je tv niet meer ondersteunt. Dit terwijl je tv dus nieuw uit de winkel komt als ik het goed begrijp. Het lijkt mij dan zorgelijk dat LG deze tv niet meer ondersteunt of dat de leverancier hier bij de verkoop van de tv geen kanttekening bij heeft geplaatst.

Gezien je als topicstarter aangeeft dat het topic dicht kan, zal ik dat vandaag aan het eind van de middag doen.
Reputatie 2
Ik snap dat je de schuld bij LG en bij de TV leverancier wilt neerleggen Thijs. Als ik bij Ziggo zou werken zou ik dat waarschijnlijk ook aan de lopende band doen ;)

We weten trouwens allemaal al lang dat je het juiste antwoord bewust niet geeft want dat staat namelijk in je handtekening "Cunninghams law: "The best way to get the right answer on the internet is not to ask the question, it's to post the wrong answer"

Dat LG die oudere OS niet meer verder ontwikkelt wil nog niet zeggen dat er geen patches meer kunnen komen voor eventuele problemen dus wie weet wordt het probleem dat Ziggo veroorzaakt heeft, voor mijn type toestel ooit nog eens door LG opgelost. Ik ben bezig met LG, ze nemen dit probleem gelukkig serieus en zijn er mee bezig. Maar het zal mij verder niet boeien want het werkt voor mij nu toch al goed genoeg zo.

De situatie is mij duidelijk genoeg om een conclusie te kunnen trekken. Het is verder dus nog mijn woord tegen het jouwe en verder zullen we in deze discussie toch niet komen. Dat is de reden dat het voor mij op slot kan. + de hatelijke opmerkingen die nog steeds mijn kant op komen maar ik doe mijn best om me daar verder niets meer van aan te trekken.
Reputatie 7
Ah, ok! Als LG nog wel patches uitbrengt zie ik dat nog wel als ondersteuning. Ik sluit ik het topic en over de interpretatie schuldvraag, laten we het er gewoon op houden dat daar ieder zijn eigen visie op heeft. 🙂