1
Vraag
2
Reacties
V. Nuhaan

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

TV beeld gestoord door modem signaal

Help.

Sinds een aantal maanden hebben we een nieuw modem (connect box) en nieuw splitter. Vanaf dat moment wordt onze TV beeld gestoord tijdens internet gebruik. Inmiddels zijn er twee Ziggo monteurs langs geweest. De eerste heeft het aansluitpunt vervangen. De tweede heeft vastgesteld dat het de ontvanger in de TV gevoelig is voor wifi signalen. Beide monteurs hebben vastgesteld dat het antenne signaal OK is. Zelf heb ik nog na de komst van de tweede monteur alle draadloze apparatuur uitgeschakeld (Wifi, DECT,..) en vastgesteld dat de TV ontvanger niet gevoelig is voor deze stoorbronnen. Zelfs met Wifi uit wordt het TV beeld getoord door het internet gebruik.

Het lijkt er dus op dat de TV tuner in de TV gestoord wordt door de modem signalen in de antenne kabel. Tijdens de speedtest wordt het TV beeld het meest gestoord tijdens de uploadtest.

Ik vermoed dat de TV gevoelig is voor de retour signalen van het modem. De tweede Ziggo monteur heeft dit niet kunnen uitsluiten. Hij heeft alleen een andere splitter getest die een radio/tv/modem heeft en van deze splitter is de TV ook retour geschikt. De Ziggo helpdesk geeft aan dat zij geen filters hebben die retoursignalen blokkeren.
De Ziggo monteur gaf aan dat een retoursignaalfilter niet werkt omdat in de nabije toekomst de frequenties weer gaan veranderen.

Ook heb ik nog met de TV fabriekant gebeld (Philips), zij geven aan dat de TV oud is (2014) en dat het onbekend is of de nieuwe technieken van Ziggo het TV onvangst verstoren.

Ik vermoed zelf dat de TV gevoelig is voor de retoursignalen van het modem, herkent iemand dit?
Heeft iemand nog een idee?

Een derde monteur laten langskomen lijkt mij zinloos.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo V. Nuhaan,
Je zou nog kunnen proberen een filter te plaatsen die deze storingen opheft, type M-HPF-85,
zie onderstaande afbeelding:

Dit filter kost ongeveer 10 euro.
Let er wel op dat je dit filter niet monteert als je een interactieve decoder of CI+ gebruikt want de retoursignalden worden geblokkeerd, bij een standaard kabelaansluiting werkt het perfect.

Bekijk in context

18 Reacties 18
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo V. Nuhaan,
Je zou nog kunnen proberen een filter te plaatsen die deze storingen opheft, type M-HPF-85,
zie onderstaande afbeelding:

Dit filter kost ongeveer 10 euro.
Let er wel op dat je dit filter niet monteert als je een interactieve decoder of CI+ gebruikt want de retoursignalden worden geblokkeerd, bij een standaard kabelaansluiting werkt het perfect.
V. Nuhaan
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de snelle reactie.

In de TV gebruik ik twee interactive CI+ modules, werken deze dan niet meer als ik z'n filter plaats?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo V. Nuhaan,
de modules an sich blijven goed werken, maar het interactieve deel niet meer.
Je zou ook kunnen proberen het filter op de modemaansluiting te plaatsen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik zou gewoon zo'n filter kopen, voor het geld hoef je het niet te laten en een beetje experimenteren met de plaatsing van de filter.
V. Nuhaan
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ga dit zeker proberen. Jammer dat de Ziggo monteur dat niet heeft gedaan.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dit is vaker langs gekomen en een andere splitter kan al helpen. Deze kun je van Ziggo krijgen als je er even voor belt en de zaak uitlegt. Je hoeft dan dus eigenlijk geen andere stappen te ondernemen.
V. Nuhaan
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@Willem-A,

Heb je een type nummer? Na 4 keer gebelt te hebben en 2 monteurs verder zou een type nummer helpen. Ik heb al geprobeerd de splitters POA 01-UPC, ESX-02 en POA-3IEC-NL. Deze bieden alle geen oplossing.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Die moet ik je helaas schuldig blijven. Maar kijk anders eens of je dat/die topic(s) nog kan vinden. Ik weet niet of men daar een type noemde, maar volgens mij ging het om een SQ***
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Willem-A@Dat is de sq 601 maar worden niet meer uitgegeven door ziggo.
V. Nuhaan
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor het type nummer. Ik zie dat van deze splitter de TV uitgang retour geschikt is. Ik vraag me af of mij dit gaat helpen, maar nooit geschoten is altijd mis.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Klopt. Deze is retour geschikt. Deze werden ook in het paket mee gestuurd toen de mediabox xl ( horinzon ) geleverd/ uitgerold werd. In het begin.
V. Nuhaan
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Als mijn vermoeden juist is moet ik juist dat retour kanaal blokkeren, net zoals mijn oude multikabel ETU-02 splitter dat deed. Helaas is deze oude splitter dankzij zijn bandbreedte van 1Ghz ongteschikt voor snel internet. Morgen komt het sperfilter binnen, hopelijk is dat de oplossing. Als ik de beschijving van de winkel lees lijkt dit de oplossing te zijn.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Succes met uittesten hiervan!
Groovy

Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
V. Nuhaan
Het probleem dat jij schets komt mij heel erg bekent voor.
enig verschil is de tv. Ik heb een Samsung Curved uit 2016.
Mijn internetsnelheid was prima, echter ging het beeld haperen/blokken vertonen als ik aan het internetten was.
Ik woonde nog maar sinds kort in de woning die voor de koop geheel gerenoveerd was. In elke kamer is er ook een tv/radio aansluiting.
Om er toen zeker van te zijn heb ik het volgende gedaan om te testen.

Ik heb de modem in een andere kamer geplaatst en daar aangesloten.

Vervolgens weer getest door een speedtest uit te voeren. En warempel geen blokken bij uitvoeren speedtest.

Heb toen Ziggo gebeld en het probleem aangegeven uiteraard niet aangegeven dat er geen problemen zijn als modem in andere ruimte is.


De kabel aansluitingen was als volgt:
Groene kabel komt via de muur de woonkamer binnen. De groene kabel werd bevestigd op een 4-way f-connector splitter. Vanaf de splitter aparte kabels naar de 4 kamers die voorzien zijn van een wand contact doos.
Kabels zijn allemaal nieuw en aanbevolen door ziggo.

In de woonkamer is de splitter geplaatst die je mee krijgt van Ziggo om zo de tv en modem te verbinden.

Er is bij mij een monteur geweest.
De monteur heeft als eerste de groene kabel uit de splitter gehaald en deze bevestigd aan een AOP. Op de AOP de 2-way splitter bevestigd die je van Ziggo mee hebt gekregen. Vanaf deze 2-way splitter word de modem aangesloten en de 4-way splitter waar eerst de groene kabel op zat.

De glitschers, blokken en vast lopend beeld bij gebruik van internet is na deze aanpassing verholpen.

Alleen had de monteur, de AOP niet goed bevestigd waardoor bij minste geringste beweging er storing optrad, en signial sterktes van kanalen waren beduidend minder dan voorheen (hiervan werd aangegeven om de 4-way splitter te vervangen voor een versterker). AOP vervolgens beter bevestigd en ook daardoor waren de nieuwe problemen opgelost.

Als proef op de som heb ik de 4-way splitter bevestigd via AOP. In de woonkamer door middel van de 2-way splitter tv en modem aangesloten. Signiaal sterkte en internet snelheid waren goed. Nu weer speedtest uitgevoerd en beeld van tv bleef prima intact.

De kabel die naar de 4-way splitter, modem en tv gaan zijn de mee geleverde kabels van ziggo. Mochten deze te kort zijn koop dan wel kabels met keurmerk en 4G LTE proof. Voorkom ook het gebruik van de plug and play opzet stukjes met te smalle kabels. Voorkom het aan elkaar koppelen van kabels, bij elke koppeling treed er nl signiaal verlies op.

Hopelijk heb je hier iets aan. En kan je hiermee dadelijk storingsvrij tv kijken en internetten
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Groovy je bent #LekkerBezig.
V. Nuhaan
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Groovy wat een verhaal. Jouw situatie is veel uitgebreider dan bij mij thuis. Ik heb één TV, die zit direct op de splitter. Het modem zit op de andere uitgang van de splitter. En de splitter zit direct op de AOP. De kabel naar het modem is meegeleverd door Ziggo, De kabel naar de TV is een kabelkeur kabel.

Inmiddels heb ik het filter ontvangen en geplaatst. Geen problemen meer met het beeld tijdens internetten.

Zou het probleem veroorzaakt kunnen worden door de gevoeligheid van de tuner in de TV? Misschien is het antenne signaal in zijn totaal te sterk als er nog retoursignalen bij zitten. Per TV zender is het signaal nooit sterk, 3 á 4 streepjes van de 5. Volgens de signaalsterktemeter van Ziggo is er niets mis met de signaalsterkte. En als ik het goed heb gezien wordt dit bepaald door de meter op een bepaalde frequentie (TV kanaal) af te stellen. Dit zegt niets over de totale signaal sterke. Weet iemand iets over wat de maximale signaalsterkte op de TV kabel mag zijn?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo V. Nuhaan,
goed om te lezen dat mijn advies om een filter te plaatsen, gelukt is!:relaxed:
V. Nuhaan
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Inmiddels heb ik met Ziggo en Philips gesproken. Beide over deze oplossing verteld. Als ik het goed begrijp is het een probleem dat zeer zeldzaam is.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo V. Nuhaan,
zelf heb ik een Sony tv zonder de mogelijkheid om LNA uit te zetten, maar is het filter een goed alternatief.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic