iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Toekomst radio via de kabel

Het lijkt erop dat de laatste dagen voor de distributie van FM via de kabel zijn aangebroken. Delta in Zeeland heeft al aangekondigd met FM te stoppen.
http://www.totaaltv.nl/nieuws/delta-zeeland-adviseert-klanten-van-de-kabel-te-gaan-voor-radio/

Gezien de ontwikkelingen rond Docsis 3.1 lijkt het me uiterst onwaarschijnlijk dat Ziggo op enig moment in de toekomst de distributie van radio via FM niet ook zal staken.

Ik vind het bijzonder jammer wanneer we niet meer via onze FM-tuners naar de radio kunnen luisteren. Ziggo biedt een uitstekend pakket aan radiozenders. Tegelijkertijd besef ik dat de ontwikkelingen niet stilstaan en het geen kwaad kan om eens naar goede alternatieven te kijken.

- FM via de ether is niet echt toekomstvast en heeft een zeer beperkt zenderpakket.
- DAB+ is misschien een alternatief maar lijdt aan matige geluidskwaliteit en gebrek aan buitenlandse zenders.
- Internetradio is wel een alternatief maar lijdt aan trage afstemming met veel vertraging.

Waar weinig over gesproken wordt is radio via DVB-C. Bijna iedereen heeft wel een apparaat in huis waarmee op die manier naar de radio geluisterd kan worden. Het dekt alle zenders die nu ook worden doorgegeven, met uitzondering van regionale/lokale zenders. Aan dat laatste valt natuurlijk wel een mouw te passen. Lastig is wel dat in veel gevallen de TV moet aanstaan om zenders makkelijk te vinden. Beslist niet ideaal.

Wat me opvalt is dat er niet gesproken wordt over losse DVB-C kabeltuners. Radioliefhebbers met een goede stereo-installatie kunnen bij wijze van spreken de FM-tuner vervangen door een kabeltuner. Nadeel is wel dat Ziggo een groot gedeelte van de zenders gecodeerd doorgeeft. Britse en Duitse zenders kunnen dan niet beluisterd worden omdat kabeltuners zonder smartcard werken. In Duitsland worden wel kabeltuners verkocht.

Mijn voorlopige conclusie is dat radioliefhebbers niet hoeven te wanhopen wanneer de FM ooit wordt afgeschakeld. Maar een goed alternatief voor FM-tuners is beslist nodig, inclusief het ongecodeerd doorgeven van zoveel mogelijk zenders.

Ik ben benieuwd hoe andere kabelradioluisteraars hierover denken.
12 Reacties 12
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ze stoppen met zowel analoge radio als tv en dit was te verwachten. Een analoge tv zender neemt net zoveel ruimte in op de kabel als 4-8 digitale tv zenders, dus zullen die landelijk toch een keer uitgefaseerd worden.

Overigens is dit niet nieuw. CAIWAY is bv in het westland al in 2010 gestopt met analoge tv en de rest van de regio's ook langzaam aan het uitfaseren.
iMark
Topicstarter
Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
De analoge TV kan ons niets schelen. Wij gebruiken dat niet meer. Maar we hebben nog wel twee stereo-sets met FM-tuner die dagelijks gebruikt worden voor radio luisteren.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik luister niet veel radio en de tuner in mijn receiver werd dus al niet veel gebruikt. Maar de laatste tijd gebruik ik wel steeds vaker de Humax H3 voor het luisteren naar de radio. Het geluid is dan vele malen beter als dat van de analoge tuner. Ik zal het dus niet echt gaan missen als het analoge signaal gat verdwijnen. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er even gelukkig mee is...
arjan

Level 9
  • 317Posts
  • 20Oplossingen
  • 30Likes
iMark wrote:
Waar weinig over gesproken wordt is radio via DVB-C. Bijna iedereen heeft wel een apparaat in huis waarmee op die manier naar de radio geluisterd kan worden. Het dekt alle zenders die nu ook worden doorgegeven, met uitzondering van regionale/lokale zenders. Aan dat laatste valt natuurlijk wel een mouw te passen. Lastig is wel dat in veel gevallen de TV moet aanstaan om zenders makkelijk te vinden. Beslist niet ideaal.

Lokale en regionale radio zenders kan ik wel ontvangen via dvb-c bij Ziggo.
mass am see

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Was er al bang voor dat zoiets gaat gebeuren, hoor regelmatig mensen die over zijn gestapt naar digitale radio.
zelf heb ik problemen met mijn ontvangst van analoge radio , vaak een te zwak signaal en daardoor geen RDS.

denk dat ziggo ook de analoge radio en TV binnenkort vaarwel zegt en dus weinig aandacht aan het analoge signaal besteed.

moet mijn humax maar eens proberen op mijn analoge versterker in de huiskamer.



mvgr Evert
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Willem-A wrote:
Ik zal het dus niet echt gaan missen als het analoge signaal gat verdwijnen. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er even gelukkig mee is...


Willem-A
Toen de VHS en SCART verdwenen waren mensen ook niet allemaal gelukkig. :sunglasses:

Ik denk dat het de kwaliteit van internet ook ten goede komt, zeker de upstream, want die ligt net onder en net boven de FM band, dus hoe minder (analoge0 storing, des te minder ruis in dat gebied.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag mass am see

Je moet jezelf nog maar afvragen of het daar aan ligt. Een analoog signaal dat zo zwak is... Maar goed, daar hebben we het elders op het forum al over gehad.

PS: heb je een Humax 5050, 5100, 5200, 5400 dan kun je deze zonder problemen analoog en digitaal aansluiten op een versterker of receiver of soortgelijk.

De 5300 kan alleen digitaal worden aangesloten, maar dat is, als je een versterker gebruikt zonder digitale ingangen, eenvoudig op de lossen door het gebruik van een verloop scart-->cinch.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nick999 wrote:
Willem-A wrote:
Ik zal het dus niet echt gaan missen als het analoge signaal gat verdwijnen. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er even gelukkig mee is...


Willem-A
Toen de VHS en SCART verdwenen waren mensen ook niet allemaal gelukkig. :sunglasses:

Ik denk dat het de kwaliteit van internet ook ten goede komt, zeker de upstream, want die ligt net onder en net boven de FM band, dus hoe minder (analoge0 storing, des te minder ruis in dat gebied.


Hou op Nick999... nu je dat noemt doet het me weer verdriet...:sob:

Gelukkig komt de cassette weer een beetje tot leven, en heb ik nog een mooie plaatjesdraaier en meerdere minidisc recorders. Heerlijk... :yum:
iMark
Topicstarter
Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
arjan wrote:

Lokale en regionale radio zenders kan ik wel ontvangen via dvb-c bij Ziggo.

Per gemeente wordt op dit moment een aangepast pakket via de FM doorgegeven. De lokale zenders zitten niet in het digitale pakket omdat dat niet per gemeente wordt bepaald.

Hier een paar voorbeelden.
Amsterdam heeft de volgende eigen zenders:
Ujaja Radio, Radio Decibel, Radio Sunrise, Mokum Radio, StadsFM, RaZo, WereldFM, Caribbean FM.
Rotterdam heeft de volgende eigen zenders:
Amor FM, Radio Braza, Radio Sunrise, OPEN Rotterdam en 3 zenders OPEN Podium.

Iedereen kan zijn eigen steekproef voor zijn eigen gemeente doen.
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio/

Ik heb geen idee wat de luistercijfers zijn van de lokale stations. Maar wanneer de distributie via de kabel zou stoppen is dat de doodssteek voor deze zenders omdat ze in de meeste gevallen niet via de ether uitzenden.

Dit zijn natuurlijk nog restanten uit de tijd dat er per gemeente een programmaraad was. Toch kan het geen kwaad om voordat FM wordt afgesloten er wordt nagedacht over de gevolgen en hoe knelpunten kunnen worden opgelost. Misschien is het wel mogelijk om ook in het digitale radiopakket per gemeente (of regio) te gaan differentiëren.

Ik ben me overigens bewust van het feit dat er ook andere methodes voor radiodistributie zijn. Wij gebruiken zelf internetradio, zowel ingebouwd in onze stereo receiver als via een app op de iPad (TuneIn). Maar niet iedereen heeft dat of is daar even handig mee. DAB+ kan ook een oplossing zijn maar heeft als nadeel dat er erg geknepen wordt met de bitrates.
iMark
Topicstarter
Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Willem-A wrote:
PS: heb je een Humax 5050, 5100, 5200, 5400 dan kun je deze zonder problemen analoog en digitaal aansluiten op een versterker of receiver of soortgelijk.

De 5300 kan alleen digitaal worden aangesloten, maar dat is, als je een versterker gebruikt zonder digitale ingangen, eenvoudig op de lossen door het gebruik van een verloop scart-->cinch.


Goede tips, Willem. Ik heb onze Humax 5200C maar eens met een optische kabel aangesloten op onze Yamaha R-N602. Ik kan niet anders dan concluderen dat de Humax een prima kabelradiotuner is. Vooral klassieke zenders als BBC Radio 3 en WDR3 klinken beter dan via de FM. Ik heb meteen maar een extra activiteit geprogrammeerd in onze Logitech afstandsbediening: digitale radio. Digitale radio werkt natuurlijk ook via de TV en die is ook met een optische kabel op de versterker aangesloten. Maar ik blijf het vreemd vinden om de TV aan te zetten om naar de radio te luisteren.

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben zijn de bitrates waarmee Ziggo de verschillende stations digitaal doorgeeft. Heeft iemand daar een overzicht van?
arjan

Level 9
  • 317Posts
  • 20Oplossingen
  • 30Likes
Zoals gezegd zitten bij mij lokale radiozenders in het digitale pakket van Ziggo vanaf kanaal 915 t/m 922. Misschien betreft het dan ook wel niet commerciële zenders.
iMark
Topicstarter
Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
arjan wrote:
Zoals gezegd zitten bij mij lokale radiozenders in het digitale pakket van Ziggo vanaf kanaal 915 t/m 922. Misschien betreft het dan ook wel niet commerciële zenders.

Je hebt volkomen gelijk. Ze waren me gewoon nog niet eerder opgevallen en Ziggo vermeldt ze niet in het zenderoverzicht. Bij analoog geven ze wel een zender- en frequentieoverzicht per gemeente. Bij digitaal niet.

Uitgelicht topic