Willem-II

Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Storingen Humax 5200C tijdens of na opname

Dag,
Bij voorbaat excuses voor het oprakelen van een onderwerp dat hier al vaker aan de orde is geweest: blokken en strepen tijdens en na een opname op onze Humaxen. De laatste maanden kregen we daar opeens last van. Mijn probleem: ik begrijp de op dit forum beschreven oplossingen niet goed 😞
Ik schrijf "Humaxen", want al een paar jaar hebben we er twee, voor twee TV-toestellen. Op beide heb ik de harde schijven onlangs opnieuw geformatteerd en de Humax opnieuw ingesteld op de fabrieksinstellingen. Op één van de twee heb ik sindsdien geen klachten - laat ik het afkloppen. Op de andere krijgen we nog steeds blokken in beeld op een zender die we bekijken, als op hetzelfde moment een andere zender wordt opgenomen. Ook als ik die opname afbreek, dan blijven de storingen bestaan. Er zit dan niets anders op dan de Humax uitschakelen en opnieuw opstarten.
Als ik het goed begrijp kan dit te maken hebben met een "gasket issue", maar technisch snap ik daar niks van. Ook lees ik over blik, dat met elkaar verbonden moet worden. Ik heb geen idee waar dat over gaat en hoe dat zou moeten. Kan iemand dat uitleggen voor een weliswaar handige, maar niet-elektronisch opgeleide amateur?
Uit berichten van Willem A (Willem Adriaan ?) begreep ik dat het misschien gaat om een constructiefout van sommige Humaxen 5200C. Daarvoor is het serienummer nodig. Onze serienummers zijn: 637 104 369 00 201 en 637 106 671 00 833.
Alvast dank voor een reactie.
Groet, Willem
9 Reacties 9
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Willem-II

nee, geen Willem Adriaan. De A is het begin van mijn achternaam. Serienummers kan ik niet meer natrekken. De database daarvoor is gesloten en verwijderd. Maar een gasket is het ook niet, want dan gebeuren er andere dingen en zou het je allang zijn opgevallen. Dat speelde overigens ook alleen bij bepaalde bouwjaren, en gezien dat al zo lang terug is, is dat niet meer inzichtelijk.

Je geeft aan dat het bij een Humax nu goed gaat en dat kan wijzen op een wat aftakelende harde schijf. Formatteren lost het dan vaak op, maar houd het wel in de gaten, want vaak komt het toch weer terug. Word het steeds erger en zie je op een gegeven moment ook meldingen als "zender versleuteld of niet beschikbaar" en loopt de Humax (daarin) vast, dan is het tijd voor een nieuwe harde schijf.

Bij het andere exemplaar denk ik aan een tuner issue. Zeker omdat je aangeeft dat het na een opname blijft en opnieuw inschakelen werkt. Dan word nl. tuner 1 weer aangesproken. Vaak word gedacht dat je via tuner 1 kijkt, en via tuner 2 opneemt. Dat is onjuist. Beide kan, met ook, beide tuners. Na een opname kan de Humax dus tuner 2 blijven gebruiken en deze is het die nogal eens een storing laat zien.

Check het eens op deze manier:

Neem 1 of 2 zenders op en bekijk een ander. Doe dit bij wat verschillende zenders, of beter gezegd, frequenties. Het issue is nl. frequentiegevoelig. Het kan voorkomen dat je met een defect rakende tuner bepaalde zenders nog prima kan opnemen, maar dat het misgaat bij anderen. Bij bepaalde zenders/frequenties kan het voorkomen dat je alleen nog maar storingen ziet. Let nu op de waarden. Het gaat dan om sterkte, kwaliteit en BER. De BER vind je achter [E6] boven de lijnen van sterkte en kwaliteit. De sterkte blijft vaak nog goed, maar de BER, welke normaal 0 behoort te zijn, zal oplopen, en bij ernstige situaties zal de kwaliteit afnemen. Is dat het geval, dan is er een probleem met een van de tuners, en moet deze worden vervangen. En zoals gezegd gaat het dan meestal om tuner 2.

PS: Ben er zo even tussenuit, maar reageer vanavond nog wel even.
Willem-II
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Heel fijn. Dank voor je duidelijke reactie, Willem-A . Vanavond heb ik iets uitgeprobeerd:

Test 1: Twee opnames, Ned1 en Net5.
Timer 1: BER schommelt tussen ongeveer 80 en 130. Sterkte 33%, kwaliteit 100%
Timer 2: BER tussen ongeveer 120 en 180. Sterkte 48%, kwaliteit 100%.
Het bekijken van andere zenders (dan Ned1 en Net5) lukt meestal wel, maar met kleinere en ook grotere storingen. Soms het bericht "Niet mogelijk om zenders te wisselen tijdens opnemen".

Test 2: Opname Ned1 afgebroken en vervangen door opname RTL4. Opname Net5 blijft doorlopen.
Timer 1: BER tussen 4 en 8
Timer 2: BER tussen 60 en 100
De zenderlijst geeft aan welke zenders bekeken kunnen worden (dat is een beperkt aantal naast RTL4 en Net5). Bij de meeste zenders volgt de melding "Niet mogelijk om zenders te wisselen ..." Bij de bekeken zenders zijn er vooralsnog geen storingen (ik weet niet of er wèl storingen te zien waren geweest, als ik langer gekeken had).

Test 3: Opname RTL4 afgebroken en vervangen door opname Ned1. Opname Net5 blijft doorlopen. Dus terug naar de situatie als bij test 1.
Timer 1: BER omstreeks 5
Timer 2: uit
Geen beeld. Foutmelding: E52-32: Helaas: TV-signaal is verstoord.
De zenderlijst toont twee lopende opnames: Ned1 en Net5, maar deze opnames zijn niet zichtbaar in de GUIDE.
Met moeite de opnames afgebroken: de Humax enkele malen uitgeschakeld en weer ingeschakeld.

Ik hoop dat dit iets duidelijk maakt, maar helaas snap ik er niets van. De situatie van test 2 lijkt me prima, want er gebeurt wat ik zou verwachten. Bij test 1 helaas storingen. Maar waarom en waardoor gaat 't mis bij test 3?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Willem-II

dit is redelijk uniek, want beide tuners (niet timers :wink: gaan dus de fout in. Een sterkte van 33% is op zich goed, maar wel wat aan de lage kant als ik naar het gemiddelde kijk. Op beide tuners ook oplopende BER waarden, en dus gaat het mis.

De melding dat het niet mogelijk is om zenders te wisselen geeft eigenlijk al aan dat er iets misgaat met beide tuners. De een werkt, maar laat BER fouten zien, de ander komt niet bij. En dus kun je dan niet van zender wisselen. Dat kan wel als die zenders zich in dezelfde stream bevinden, maar normaal gesproken maakt dat niet uit bij de 5200c. Daarmee kun je altijd een zender opnemen een ander bekijken, en soms zelfs 2 zenders opnemen een 3e bekijken.

E52 geeft aan dat de Humax te weinig of geen signaal ontvangt. E32 is een smartcard fout. Haal die laatste er even uit en maak deze schoon. Waarom deze foutmelding ontstaat kan ik zo niet exact aangeven, omdat ik niet weet hoe de installatie is opgebouwd, maar ik zou je aanraden deze 5200c eens direct aan te sluiten op het AOP (aansluiting Ziggo) met een zeer goede, liefst zo kort mogelijke kabel, zonder tussenkomt van wat dan ook.

Maar ook is het raadzaam eens van plaats te wisselen met de beide Humax-en. Let er dan uiteraard op dat je goed weet welke, welke is. In beide gevallen zal je dan moeten kunnen vergelijken. Maar direct aansluiten op het AOP is voor mij altijd het belangrijkst. Een oplopende BER op beide tuners komt niet vaak voor. Daarom gaf ik ook al aan dat het meestal tuner 2 is. Dat is goed te herstellen, maar eerst maar eens dit proberen.

Laat anders ook eens weten hoe de binnenhuisinstallatie is opgebouwd en wat voor AOP je hebt. Maak daar anders eens een foto van. Een 2-gaats is sowieso oud, maar dan zit er ook nog een oude splitter van Ziggo op. Kan prima werken, maar ik wil zoveel mogelijk meenemen.

Succes.
Willem-II
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Dag Willem-A . Weer erg bedankt voor je uitvoerige reactie.
"Beide tuners gaan in de fout" schreef je. Dat klinkt niet best, en daarom heb ik even iets anders geprobeerd. Ik heb ook nog een Humax 5050 staan, dus heb ik die eerst maar eens aangesloten. Tuner 1 geeft BER 2, en Tuner 2 geeft BER 5, bij twee opnames tegelijkertijd, plus kijken naar een derde zender. Daarbij kan ik zonder bezwaar van derde zender wisselen, dus alle zenders bekijken. (Dat laatste heb ik even snel gecheckt, dus misschien leidt lang kijken wèl tot problemen, of kan het niet bij àlle dubbele opnames).

Ik weet niet wat "BER" betekent, maar ik begrijp dat die waarde laag moet zijn. Daarom zal ik die Humax 5050 eerst maar eens een paar dagen uitproberen. Als ik het goed begrijp is de harde schijf 320Gb, terwijl de 5200C een HDD van 500Gb heeft. Voorlopig is dat geen probleem. Zijn er nog andere belangrijke verschillen tussen die twee apparaten?

Mijn binnenhuisinstallatie is:
Ziggo-binnenkomst in de meterkast op een Tratec TRAS 1000/B > groene kabel door de muren naar de woonkamer > Hirschman GHV 20 versterker > Splitter Hirschman AFC 1644 > Humax. In de woonkamer dikke COAX-kabels met metalen stekkers.
Ik kan me voorstellen dat er verliezen zijn in de woonkamer, maar die Humax 5200C heeft al jaren goed gewerkt. De storingen zijn van de laatste tijd, terwijl de binnenhuis-installatie al heel lang niet meer veranderd is.
Dus ik leg de schuld bij de Humax 5200C, en niet bij de binnenhuisinstallatie. Mee eens?

Groet, Willem
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Willem-II

Dat ook de 5050c een BER waarde toont, ook al is deze maar laag, wijst erop dat er echt iets misgaat in het signaal. Dat mag simpelweg niet voorkomen. En als er al een tuner issue is, is dat dus, zoals gezegd, doorgaans tuner 2 welke dat laat zien. In andere gevallen speelt er meestal iets anders.

BER staat voor Bit Error Rate, ofwel bitfouten in het signaal. Deze kunnen dus wat verschillende oorzaken hebben, maar dit getal hoort 0 te zijn en te blijven. Een lage BER word wel opgelost door het apparaat, want deze kan nog wel het e.e.a. herstellen, maar als de BER oploopt geeft dat aan dat er iets aan de hand is.

De schijf van de 5050c is inderdaad 320 GB. Maar daarvan kun je maar een deel gebruiken voor opnames, tenzij je, want dat kan nog bij de 5050c, de schijf anders hebt ingedeeld. Maar anders is er altijd een deel ingericht voor andere doeleinden. Dat is bij andere modellen overigens evenzo het geval. Verder is deze vrijwel gelijk aan de 5200c, maar de 5050c ondersteund geen Interactieve Tv.

Ik kan zo niet helemaal voor me halen hoe de binnenhuisinstallatie is aangelegd. Kun je daarvan eventueel wat foto's maken? Ik geef de Humax (nog niet) de schuld, want de 5050c laat ook BER waarden zien en dat mag niet voorkomen.

Daarom gaf ik ook aan de Humax 5200c eens om te ruilen met de andere 5200c, en deze ook eens rechtstreeks aan te sluiten op het AOP, de aansluiting van Ziggo. Nu zit er van alles tussen en dat miet even worden omzeild. Is dat ook gedaan? Ik begrijp nl. van niet. Maar dit is echt zeer belangrijk. En dan komt naar voren of het aan de Humax ligt, of wellicht zelfs nog aan het inkomende signaal van Ziggo.

Je bent in de rijke mogelijkheid dat je meerdere apparaten kan testen op het AOP en als deze allemaal dezelfde issues laten zien, wat wel wat kan verschillen als het om BER waarden gaat, dan weet je dat het niet aan de Humax kan liggen, maar dat een monteur moet worden ingepland. Dat kan nu ook, maar als het aan de binnenhuisinstallatie ligt, zijn de kosten voor jezelf en dat wil ik uiteraard voorkomen.
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
TS schrijft "De storingen zijn van de laatste tijd, terwijl de binnenhuis-installatie al heel lang niet meer veranderd is."

Er is in veel gebieden wat geschoven met frequenties, en ook de mogelijkheid van interferentie(4g) is toegenomen. Dus je eigen huisinstallatie nog eens goed te onderzoeken lijkt me zeker niet onverstandig.
Misschien brengen die foto's wel wat klaarheid.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Steefb

met instraling van 4G zie je beeldfouten, maar doorgaans geen BER fouten. Maar foto's zeggen meer dan 1000 woorden. Ik kan zo niet echt voor me halen hoe de installatie er nu precies uitziet, maar weet ook niet wat voor kabels, stekkers etc. zijn gebruikt, en dus is direct aansluiten op het AOP het eerste wat moet gebeuren.
Willem-II
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Excuses. Ik geloof dat ik mezelf - en daarmee degenen die gereageerd hebben - op het verkeerde been heb gezet. Het ziet er nu naar uit dat er met de twee Humaxen weinig of niets aan de hand is.
Vanwege de reacties over mijn binnenhuisinstallatie heb ik die installatie nog eens goed bekeken. En tot mijn schrik kwam ik er achter, dat de meervoudige splitter "Hirschmann Multitap AFC 1641" (met vijf output-aansluitingen) nog maar twee outputs in gebruik heeft (voor mijn twee TV's met Humax). De video- en een analoge HDD-recorder waren afgekoppeld, want niet meer in gebruik.
Met het schaamrood op de kaken heb ik die Multitap nu vervangen door een 2-weg splitter. Bovendien een nieuwe (dikkere) kabel vanaf het aansluitpunt in de woonkamer naar de versterker, en alle stekkerverbindingen gecontroleerd of nieuw aangesloten.

Resultaat, bij twee opnames (Ned 1 en RTL4), en ondertussen kijkend naar een derde zender.
Humax 1: Tuner 1: Sterkte 74%, BER 0; Tuner 2: 77%; BER 0.
Humax 2: Tuner 1: Sterkte 86%, BER 0 - 1; Tuner 2: 77%, BER 0 - 3.
Voor het kijken naar een derde zender heb ik weinig keus: Kanaal 1, 2, 3, 4, 5 en 56. Bij alle andere zenders krijg ik de melding "Niet mogelijk om zenders te wisselen tijdens het opnemen". Dit lijkt me normaal, als ik de uitleg over de twee streams goed heb begrepen.

Allereerst had ik beide TV-kabels om de beurt rechtstreeks aangesloten op het aansluitpunt in de woonkamer (Hirschmann GEDU 15), wat leidde tot BER-waarden 0 of iets hoger (tot 5). Controle vanuit het AOP in de meterkast leek me daardoor niet nodig. (Bovendien zag ik het niet zitten om voortaan TV te moeten kijken in of naast de meterkast).

Weer iets bijgeleerd. Nu moeten de komende dagen laten zien hoe de opnames worden: zonder blokken en strepen?

Bedankt voor de reacties.
Groet, Willem

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Willem-II

dat ziet er al een stuk beter uit. Had het al even afgewacht, en hoopte nog op een reactie. Maar zo niet, had ik daar, als ik het zelf niet had vergeten, wel om gevraagd.

Je ziet nu niet alleen mooie waarden, maar ook tuner 1 en 2 liggen dichter bij elkaar qua sterktes. En een BER van 0 kan niet beter :wink: (nou ja, -1 misschien nog... :grin:

En het klopt dat je niet altijd elke zender nog kan bekijken als je 2 zenders opneemt. Dat heeft inderdaad te maken met de zenderstreams. Neem je echter 2 zenders op en je gaat zappen, pakt de Humax precies die zenders die je nog wel kan bekijken. Ook kun je bij een opname van 2 zenders even op de OK toets drukken. Je ziet dan alle zenders in het wit welke je nog kan zien. Die in het grijs zijn niet te bekijken.

Maar voorgaande is dus de reden waarom ik altijd aanraad een apparaat dat storing vertoont, even met een zeer goede kabel aan te sluiten op het AOP, zonder tussenkomst van wat dan ook. Dan komt er vaak al veel naar voren. Is het AOP een 2 gaats uitvoering, dan moet deze vaak worden vervangen wat Ziggo kosteloos doet. Zorg dan wel dat deze word geaard. Zeker in de meterkast, maar op andere plaatsen kan dat ook zeker baten en problemen zoals een aardlus voorkomen.

Nu maar even afwachten.

Dank voor de respons en je hoeft je nergens voor te schamen. Correctie: toch wel eigenlijk ... :yum:

Uitgelicht topic