Timberwolf

Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Soundbar aansluiten op Mediabox XL

Ik heb een Philips Smart TV en een Philips soundbar. Momenteel heb ik de soundbar rechtstreeks op de tv aangesloten middels de HDMI ARC. Regelmatig, en dan bedoel ik elke dag, is het geluid niet synchroon met het beeld. Kan ik de soundbar aansluiten aan de Horizon en zou daar het "probleem" mee weg zijn? Even nog een aanvulling: Ik heb een Blu-Ray speler aangesloten aan de HDMI aansluiting van de Horizon.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Timberwolf
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Hallo allemaal, even een update: ik heb gisteren de soundbar middels een optische kabel gekoppeld aan de mediabox. TV gewoon via HDMI aan de mediabox. Geluid loopt nu synchroon. Dat werkt dus ?. Echter kreeg ik toen geluid meer van de Blu Rat speler via de soundbar. Een vriend van mij dat opgelost door de Blu Ray speler middels een HDMI kabel rechtstreeks aan de soundbar te koppelen. Resultaat: prachtig geluid via TV en ook bij het afspelen van Blu Ray's. Dus probleem opgelost. Iedereen bedankt voor de adviezen en wijze raad.

Bekijk in context

23 Reacties 23
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ik zou het volgende doen. Inderdaad even uitesten om de medibox rechtsreeks op de soundbar aan te sluiten. Dus of evt optisch of via hdmi als de soundbar ook een hdmi out poort heeft. Wat de reden is om de blue ray speler aan te sluiten op de mediabox ontgaat mij even. Of ivm doorlussen? Dit lijkt mij niet best.
Of is dit tevens ook een apparaat met hdmi out poort. Dus ik weet niet hoeveel hdmi poorten de soundbar heeft. Sluit de mbxl dus gewoon aan op tv. En sluit optisch via spdif kabel de mbxl op de soundbar of via hdmi als de mogelijk heden daar is.

Leg even uit hoe en welk type soundbar en blu-ray speler is. Reden blu ray speler aan te sluiten op de mbxl en of hoe verder alles aangesloten. En hoe is in het uitgebreide menu (mbxl) bij de audio instellingen geselecteerd. En hoeveel hdmi poorten op tv? Sluit evt blu ray speler ook rechtstreeks aan op de tv...
BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes
beste Timberwolf,

Graag type nr's van de in gebruik zijnde apparatuur zodat robbo en ik iets meer snappen 😄


groet,

Bam
Timberwolf
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Moet ik even uitzoeken . Laat ik morgen weten. Maar alvast bedankt voor de reacties.
Timberwolf
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
OK. Hier zijn de typernummers:

1. Philips TV = 40PUK6400/12

2. Philips Soundbar = HTL5140B

3. Samsung Blu-Ray speler = BD-J4500R.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ok de blu ray speler dus NIET op de horizon aansluiten. Mits is ik de goede gebruikaanw op internet heb...is aansluiten op tv, of via een hdmi reciver met een hdmi in poort en hdmi out poort nodig. Dus blu ray op tv aansluiten de horizon op tv aansluiten. via hdmi kabel. Nu even proberen de tv aan te sluiten met de sound bar. Anders de horizon rechtstreeks op de soundbar aansluiten.

Edit heeft deze blue ray 2 hdmi poorten? In en uit? Vlgns mij ook wel eens een model gezien dat inderdaad 2 hdmi poorten deze waren alleen uitgaande een voor bv tv en evt audio . Dit heb ik in mijn eerste reactie verkeerd geformuleerd. Nogmaal hoe is de instellingen in het uitgebreide menu inz audio van de horizon.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
BAM wrote:
beste Timberwolf,

Graag type nr's van de in gebruik zijnde apparatuur zodat robbo en ik iets meer snappen 😄


groet,

Bam


Hoezo robbo en ik? Misschien zijn er meer met tips en adviezen? Of zijn die uitgesloten?
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Tekst 2 e reactie wat aangepast..ivm de aanduiding in en uit poort hdmi...inz 1e reactie. Ben vandaag niet zo scherp:slight_smile:
BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes
hee Willem-A,

Ook welkom hoor om mee te denken :blush: gráág zelfs

Maar aangezien ik reageerde op robbo zijn antwoord had ik misschien het iets anders moeten formuleren.
Maar morgen schijnt de zon voor iedereen 😄


groet,

Bam
BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes
beste Timberwolf,

Dit is inderdaad even een uitdaging 😄

  • Blu-Ray op Soundbar < HDMI
  • Mediabox op TV < HDMI
  • TV < SPDIF voor je geluid op de Soundbar én die SPDIF op je TV instellen als speaker


Iemand een beter idee??
TV Info
Soundbar info
Blu-Ray info


groet,

Bam
Timberwolf
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Dank zover. Ik ga een en ander uitproberen. Ik laat nog van mij horen.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ok...neem de tijd.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Maar morgen schijnt de zon voor iedereen ?"

dan nu maar even:

Timberwolf, er lopen inmiddels al veel topics over het niet synchroon lopen van beeld en geluid. Maar hoe ervaar je dit? Loopt het geluid voor op het beeld? Zo ja, is dat dan niet bij te regelen via de lip-sync functie/audio delay op de XL, of wellicht zelfs op de soundbar?

Of loopt het beeld voor op het geluid? Zo ja, dan heb je een probleem, daar je hier niets aan kan wijzigen. Normaal gesproken is, of kan het geluid sneller zijn, daar er enige tijd nodig is voor de opbouw van de video. Maar regelmatig word hier gemeld dat het beeld voorloopt op het geluid en dat brengt je in een lastige situatie. Er zal dan iets anders moeten gebeuren dat op te lossen, maar gezien de vele plaatsingen hierover lijkt dat nogal eens een issue te zijn.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Timberwolf wrote:
Ik heb een Philips Smart TV en een Philips soundbar. Momenteel heb ik de soundbar rechtstreeks op de tv aangesloten middels de HDMI ARC. Regelmatig, en dan bedoel ik elke dag, is het geluid niet synchroon met het beeld. Kan ik de soundbar aansluiten aan de Horizon en zou daar het "probleem" mee weg zijn? Even nog een aanvulling: Ik heb een Blu-Ray speler aangesloten aan de HDMI aansluiting van de Horizon.


Je kan proberen of het baat als je de Horizon, nu XL aansluit op de soundbar. Dat kan via de optische uitgang, maar ook middels HDMI. Dat laatste heeft als voordeel dat het geluid van Netflix vaak ook kan worden weergegeven. Maar je kan beide eens proberen, v.w.b. het lip-sync issue.

Even over je aanvulling: deze begrijp ik niet helemaal. Je geeft aan dat er een Blu-ray speler is aangesloten op de HDMI uitgang van de Horizon. Dat kan dus niet, maar vraag is ook, hoe je nu dan Tv kijkt via de Horizon... De Blu-ray speler dient eigenlijk direct op de Tv te worden aangesloten, of eventueel op de soundbar als deze meerdere HDMI ingangen heeft. Licht dat anders eens toe.
Timberwolf
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Hallo allemaal. Even een rectificatie: de Blu-ray speler zit niet aangesloten op de Horizon maar middels een HDMI kabel rechtstreeks op de tv. Excuses voor het misverstand.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
TimberwolfHa ok. Ik zou gewoon de tips van BAM, Willem, en van mij gewoon uitproberen. Dus waar wij wel over eens zijn. In iederegeval blu ray en media box aansluiten op tv. Aangezien dat ik heb begrepen dat de verbinding via arc niet in 1e instantie niet lekker loopt ( en de soundbar vermoedelijk maar 1 hdmi in poort heeft) zijn de aansluitingen beperkt. Dus dan evt spdif /optisch , waWillem , en etc al aangaf. Dan even aanzien of geluid en beeld gelijk lopen.

In het menu van de mediabox uitgebreide instellingen: ik weet niet of jou soundbar 5.1 ondersteunt, maar ik ga er vanuit dat dit dus een dolby 2.0 is. Dus zet in het uitgebreide menu > audio instellingen dolby digital output uit, als inderdaad de soundbar GEEN dolby 5.1 ondersteunt. Want hiermee activeer je dus 5.1. ( even uit proberen dus) spdif aanzetten als je er voor kiest om optisch aan te sluiten. Verder kan het geen kwaad om de rest op aan te zetten, maar probeer daar ook even wat te testen. Ook in dat menu kan je het spdif synchronisatie regelen, mocht geluid en beeld niet gelijk lopen. ( schrijf wel even de begin stand op als geheugen steuntje)

Verder zorg er ook voor dat de tv zijn laatste software heb, als de tv de mogelijkheid heeft om software op te waarderen. Mischien lukt het dan wel, om de tv aan te sluiten op de soundbar zonder problemen, en dan ook de blu ray speler via de soundbar te horen is.

Mocht dit allemaal niet helpen is er nog de mogelijkheid om evt de mediabox een fabriek herstel te geven, in de hoop dat dan wel alles goed komt. Succes. Gr Rob

Edit: tekst wat aangepast.
Timberwolf
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Dank je Rob en de anderen. Ik ga een en ander uitproberen. Ik hou je op de hoogte. Het wordt mijnerzijds ten zeerste gewaardeerd dat zoveel mensen de moeite om met oplossingen te komen
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Geen dank, en wij vinden het leuk om te helpen!
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Welkom op onze Community Timberwolf 🙂 Je bent in goede handen lees ik. Ik gooi er nog even wat boerenwijsheid tegenaan: Wanneer het geluid op je tv zonder soundbar wel in sync is, dan staat de mogelijke oorzaak van een verkeerde sync met soundbar los van de bron (de Mediabox XL). Misschien helpt dit inzicht! In dit topic heeft iemand een audio sync probleem opgelost door alle softwarematige audio bewerkingen in de tv uit te zetten. Dat kun je ook proberen 🙂
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Maar helaas lukt dat niet altijd Anne H Ziggo en is het uit sync lopen toch wel een serieus probleem. Zeker als het geluid achterloopt op het beeld, wat eigenlijk niet zou mogen kunnen. En als je dan leest dat er soms secondes tussen zitten... Tja, los dat dan maar eens op.

Uitgelicht topic