1
Vraag
2
Reacties
Andrelee

Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

SMA Tripower 10000TL-20 ziet router niet

Hallo, hopelijk kan iemand mijn probleem met communicatie tussen omvormer (zonnepanelen) en route oplossen. Connectbox. De omvormer heeft een ip adres 192.168.0.170. Dus we hebben de router dat zelfde adres gegeven (192.168.0.1) . Echter de router ziet de omvormer niet Helpdesk SMA zegt dat we poort forwarding moeten instellen tussen poort 1024 en 65535 met UDP protocol. Dit ook gedaan, geen effect. Hij ziet 'm niet. Daarom weer Ziggo gebeld en die zeggen dat omzetten naar IPV4 misschien een oplossing is..... Maar weten het niet zeker. We zitten dus tussen 2 partijen in die het niet echt weten........

Weet iemand raad? O ja..... DMZ ook ingesteld op het IP adres van de omvormer, echter helpt ook niet....Ik zie alle overige apparaten aangesloten op de router perfect staan, alleen de omvormer niet.....
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Andrelee
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Hanh en Jeroen,

Het werkt.!
Door jullie antwoorden, ideeen en suggesties ben ik toch maar terug naar de basis gegaan.

Heb een erkende SMA monteur gebeld (niet mijn installateur, maar iemand als erkende dealer). Dat was een veel beter gesprek dan met de SMA helpdesk.
Deze vertelde dat op het beeldscherm van de omvormer een communicatie streepje moet staan als hij verbonden is met een netwerk of een computer. ( had niemand eerder verteld en dat staat ook niet in de handleiding......En........dat was wel zo als hij verbonden was direct met de computer, maar niet met het netwerk........ Je voelt 'm al.........Kabelbreuk / foute connector in de utp kabel......was net nieuw aangelegd.....

De installateur had een utp- kabel via een pijpje van de router naar de omvormer gelegd, van de bovenverdieping naar de onderverdieping. ca. 12 meter.
Nu zelf even over de vloer en over de trappen een kabel gelegd, bij de Gamma gehaald voor € 16,00, en deze direct tussen router en omvormer gezet.......En floep alles doet het........
Idd niets geen Port forwarding of andere trucen, hij liep overal nu in 1 keer in.....

De installateur gebeld met dit ''nieuws'' want deze had verteld dat de kabel was gecontroleerd en het signaal goed was..... Daarom had ik hier niet aan getwijfeld.......
morgen komen ze een nieuwe kabel trekken......of zorgen dat deze wel signaal doorgeeft.

Dus eind goed, al goed. Vertrouwen is goed, controle is beter.

Dank Mannen.!

Bekijk in context

8 Reacties 8
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hallo Andre,

Even wat 'helderheid'.

Als je IPv6 hebt en je kunt Port Forwarden, dan heb je IPv6 Full Dual Stack Firmware.
Er is een andere IPv6 Firmware variant. Dat is DS-Lite, maar dan is Forwarding niet mogelijk.

Overgang naar IPv4 Firmware ligt qua probleemstelling eigenlijk niet zo voor de hand. Wordt wel als snel middel tegen alle kwalen toegepast.
Dat kan helpen. Of niet. Hangt van het probleem af.

Het wijzigen van het subNet van de ConnectBox naar 192.168.0.0/24
kan het effect hebben dat Port Forwards niet werken.
Onder welke precieze omstandigheden dat zo is, is mij onbekend.
Er zijn nogal wat mogelijke omstandigheden:

  • Compal of Arris ConnectBox; wat heb je?
  • Voor Ipv6 2 software varianten & er is ook IPv4 Firmware
  • Diverse versies van de Firmware in omloop.

Vooralsnog het volgende advies in de huidige omstandigheden.
Zet de ConnectBox terug naar Factory Default. Wijzig zo weinig mogelijk aan instellingen.
Port Forwards instellen zijn natuurlijk nodig. Daar kan je niet omheen.
Dus: pas het adres van de omvormer aan.
Doe dit op de omvormer met een IP buiten de DHCP Range van de ConnectBox.

Dit is wat kort door de bocht, maar wel het hele verhaal dat ik je kan vertellen.
Groet, Han
JeroenvdBerg167

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Uit de handleiding (https://files.sma.de/dl/18915/SPortalWebcon-BA-en-14.pdf) kan ik opmaken dat de inverter een "Webconnect" functie zou moeten hebben die zou moeten connecten naar "SunnyPortal.com" dat lijkt me dus een verbinding van binnen naar buiten waarvoor het openzetten van poorten (portforwarding) niet nodig is.
Daarnaast gaat de handleiding er in punt 3.1 vanuit dat de router op DHCP staat (als je nooit eerder iets aan je router hebt verandert of je hebt geen andere router in huis zal dit normaal gesproken het geval zijn)

Het niet "zien" van de router kan of een defecte of niet aangesloten kabel tussen de SMA en de router zijn of de installateur heeft het IP adres in de SMA handmatig aangepast naar 192.168.0.170.

Als het goed is zit er op de SMA een lampje waar de netwerkkabel het apparaat ingaat en zeker op de router zou het lichtje van de betreffende aansluiting moeten oplichten. Brand het lampje: dan is er een verbinding tussen de router en de SMA en zit het probleem in de instellingen van de SMA, mogelijk kun je daar de installing van "Static" naar DHCP zetten.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zo te zien zijn er inderdaad geen Forwards nodig voor het bekijken van de data, als alles via een Account bij een Web Portal gaat & de data op gezette tijden van binnen naar buiten gaat. Gelukkig dat JeroenvdBerg16787643 dat ff bekeek.
Lijkt dus typisch gevalletje ondeskundig advies.

  • SMA: Forwards instellen (???)
  • Ziggo helpdesk: stap over op IPv4 (???)
Nota bene. Citaat uit het manual:
Configuration Menu This menu contains pages on which you can make configurations. This menu is only displayed if you have the user role Installer or Administrator.

Je kunt vanaf het Portal kennelijk instellingen wijzigen. Daarvoor kan wel een Port Forward nodig zijn. Of dit voor een eindgebruiker bedoeld is, kan ik niet goed overzien, maar het lijkt me niet.

Als Forwarding niet nodig is, dan is daarvoor geen vast Ip nodig.
Dat kan nog wel zin hebben als je binnen je LAN mbv een App of Web Browser nog iets rechtstreeks kunt bekijken/instellen op de Omvormer. Kan niet overzien of zoiets beschikbaar is.

Blijft staan dat ik aanraad voor alle zekerheid niets te wijzigen aan de standaardinstellingen van subNet/DHCP van de ConnectBox. Anders kans op issues.
Pas voor de adrestoewijzing dus iets aan op de Omvormer.
Kies:

  • ofwel voor DHCP
  • ofwel voor: Ip 192.168.178.x met x buiten de Range van DHCP, Subnet Mask 255.255.255.0, Gateway: 192.168.178.1, DNS bv 1.1.1.1 resp 1.0.0.1 of naar eigen keuze:
https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Toevoeging.
Disclaimer. Ik heb deze spullen niet, als dat al niet duidelijk was. Alles over de Omvormer is een educated guess.
Andrelee
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Dank Hanh en Jeroen voor jullie reacties. Het lijkt er inderdaad op dat De Helpdesk en Ziggo het ook niet snappen. Als ik de omvormer direct op de lap aansluit met de netwerk kabel (via een download programma ''Sunny Explorer'') dan kwam ik 1 keer in de omvormer. Je kunt kiezen uit Gebruiker of Installateur. Als installateur (paswoord stond erbij) kwam ik bij het webconnect gedeelte. Kon daar de configuratie op ja of nee zetten. Als ik deze op ''nee'' zet kan ik echter niet iets kiezen van een IP adres. Dus hij staat weer op ''ja'' . Echter nu kom ik ook op deze manier niet meer in de omvormer. Hij maakt wel verbinding en zegt '' Verbindingsstatus oke'' echter het tandwieltje blijft draaien en er komt geen data tevoorschijn.

Dit heb ik nu de SMA helpdesk ook verteld. Ze hebben een ticket aangemaakt en ik wacht op antwoord.....
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nou ja. Heb geen verstandige suggestie meer voor je.
We wachten af. Laat je vorderingen weten.
Andrelee
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Hanh en Jeroen,

Het werkt.!
Door jullie antwoorden, ideeen en suggesties ben ik toch maar terug naar de basis gegaan.

Heb een erkende SMA monteur gebeld (niet mijn installateur, maar iemand als erkende dealer). Dat was een veel beter gesprek dan met de SMA helpdesk.
Deze vertelde dat op het beeldscherm van de omvormer een communicatie streepje moet staan als hij verbonden is met een netwerk of een computer. ( had niemand eerder verteld en dat staat ook niet in de handleiding......En........dat was wel zo als hij verbonden was direct met de computer, maar niet met het netwerk........ Je voelt 'm al.........Kabelbreuk / foute connector in de utp kabel......was net nieuw aangelegd.....

De installateur had een utp- kabel via een pijpje van de router naar de omvormer gelegd, van de bovenverdieping naar de onderverdieping. ca. 12 meter.
Nu zelf even over de vloer en over de trappen een kabel gelegd, bij de Gamma gehaald voor € 16,00, en deze direct tussen router en omvormer gezet.......En floep alles doet het........
Idd niets geen Port forwarding of andere trucen, hij liep overal nu in 1 keer in.....

De installateur gebeld met dit ''nieuws'' want deze had verteld dat de kabel was gecontroleerd en het signaal goed was..... Daarom had ik hier niet aan getwijfeld.......
morgen komen ze een nieuwe kabel trekken......of zorgen dat deze wel signaal doorgeeft.

Dus eind goed, al goed. Vertrouwen is goed, controle is beter.

Dank Mannen.!
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ah geweldig. Grote pech. En als je nog eens zonder werk zou komen te zitten, dan weet je waar je kunt gaan solliciteren.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic