1
Vraag
2
Reacties
acjvet

Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Slecht geluid Bose Soundbar 700 via Ziggo multimediabox of tv Samsung Qled Q9f

Wij hebben een Bose Soundbar 700 incl. Sub aangeschaft en TV Samsung Qled Q9f.
In de winkel verpletterd door het prachtige geluid, hier thuis klinkt het erg blikkerig, niet vol, schel, en verlangen we terug naar de oude set van 15 jaar oud.
Aangezien de hele wereld superpositief is, kan het bijna niet anders dat er een instelling niet goed is van de TV en/of Ziggo box.. Wij komen er alleen niet uit.

Soundbar is via hdmi ARC gekoppeld aan TV = ook hdmi ARC aansluiting.
Ziggo box met hdmi naar de TV hdmi.

Wie kan ons helpen?

Mvg, Arjan V.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
acjvet
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Probleem is opgelost. Getest met andere (oude) TV, geluid was daarbij perfect.

Daarna weer op de andere TV aangesloten, TV is de Soundbar toen opnieuw gaan synchroniseren en geluid is nu goed.

Enige wat ik anders heb aangesloten is de optische kabel direct op de Ziggo Box vanuit de Soundbar. HDMI ARC ook gewoon aangesloten tussen TV en Soundbar. Niet het gevoel dat dit een oorzaak is, maar voor de volledigheid vermeld ik het erbij.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Geeft de TV niet alleen stereo door aan de 700?
Mogelijk zijn er nog instellingen in je TV?
Ik ken Samsung te slecht om daar verder iets zinnigs over te zeggen.

Kun je de Bose Soundbar aan de Mediabox XL aansluiten?
Ik heb de Bose Solo direct op de Mediabox en een prachtig geluid in stereo voor dit kleine ding in onze kleine ruimte en hoor een duidelijk mooi vol geluid met Dolby.
Dus die 700 moet zeker een prachtig geluid geven op de Mediabox XL.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
acjvet

Wat Be rt zegt , staan de sound instellingen wel op 5.1 dolby in je TV ?

Ik heb zelf ook een 700 en klinkt goed maar ook pas goed als de bron ook goed is.

Heb je de Bose app ge download op je telefoon of tablet ? in die app kan je helderheid , bass front en rear en midden instellen , dat scheelde bij mij ook veel.

Voor ios https://itunes.apple.com/app/id1364986984

Voor android https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bose.bosemusic
optimist

Level 1
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes
Wat vervelend dat je nieuwe spulletjes niet goed werken!

Ik vond het volgende op Tom's Hardware:

But it also has the same limitations as the S/PDIF standard it replaces. Namely, it can't send HD or high-bit-rate audio used by standards like Dolby Atmos and DTS:X. This is especially irritating because downstream audio over HDMI can carry the signal with no problem; it's purely a limitation of the ARC spec.Even more irritating, some TVs actually downgrade the audio output over ARC, converting everything to two-channel sound even if it originated as 5.1 audio. It's not common, but depending on your make and model of TV, you might actually wind up with lower sound quality over ARC. In these instances, connecting an extra audio cable or two may be worth the trouble.


Wellicht is bovenstaande van toepassing op jouw situatie? In dat geval zou een toslink kabeltje misschien de oplossing bieden!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
acjvet schrijft:

"hier thuis klinkt het erg blikkerig, niet vol, schel,... "


Als ik dit lees, lijkt het erop dat de subwoofer niet lekker meedoet in het geheel? Dergelijke sets kunnen goed klinken, maar dan wel echt in combinatie met de subwoofer. Als deze niet lekker meedoet in het geheel, valt de weergavekwaliteit totaal in duigen en word het geluid schel en vlak. Kan ook niet anders, want de speakers in een soundbar en soortgelijk, zijn veel te klein om lagere frequenties weer te geven.

Kijk daar dus ook eens naar.

Succes!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
PS: Overigens kan het geluid van Netflix (Dolby Digital Plus) alleen worden weergegeven via HDMI, niet via de optische ingang(en) op het apparaat.

En probeer anders ook eens wat voor resultaat het heeft als je bv. een DVD speler o.i.d. op de geluidsset aansluit. Maar goed, er zijn al wat tips gegeven en ik hoop dat je daar wat verder mee komt.
acjvet
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb geen mogelijkheid om in de TV Dolby 5.1 te selecteren
Hij staat op hdmi van de Soundbar, verder kun je niet veel wijzigen..
Heb vanavond een optische kabel erbij gezet tussen tv en soundbar, maakt helaas ook geen verschil.
Ik heb alles ingesteld via de Bose app.
Rechtstreeks via de Bose app Spotify afspelen -dan dus niet via TV - klinkt geluid wel goed. Maar alles via de TV zoals Ziggo, Netflix etc, klinkt slecht..
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Maar ook het andere gelezen over de sub?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
"Kun je de Bose Soundbar aan de Mediabox XL aansluiten?"

Heb je dit al geprobeerd?
In de Mediabox XL kun je veel geluidsinstellingen wijzigen, mocht er een uitgang niet actief zijn.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
optimist wrote:
Wat vervelend dat je nieuwe spulletjes niet goed werken!

Ik vond het volgende op Tom's Hardware:


But it also has the same limitations as the S/PDIF standard it replaces. Namely, it can't send HD or high-bit-rate audio used by standards like Dolby Atmos and DTS:X. This is especially irritating because downstream audio over HDMI can carry the signal with no problem; it's purely a limitation of the ARC spec.Even more irritating, some TVs actually downgrade the audio output over ARC, converting everything to two-channel sound even if it originated as 5.1 audio. It's not common, but depending on your make and model of TV, you might actually wind up with lower sound quality over ARC. In these instances, connecting an extra audio cable or two may be worth the trouble.
Wellicht is bovenstaande van toepassing op jouw situatie? In dat geval zou een toslink kabeltje misschien de oplossing bieden!



Ik heb hem even in NL vertaald en ook ik leer hier iets van.........

Maar het heeft ook dezelfde beperkingen als de S / PDIF-standaard die het vervangt. Het kan namelijk geen HD- of high-bit-rate-audio verzenden die wordt gebruikt door normen zoalsDolby Atmosen DTS: X. Dit is vooral irriterend omdat stroomafwaartse audio via HDMI het signaal probleemloos kan dragen; het is puur een beperking van de ARC-specificatie.
Nog irritanter is dat sommige tv's de audio-uitvoer over ARC degraderen, en alles naar tweekanaals geluid converteren, zelfs als het is ontstaan ​​als 5.1-audio. Het is niet gebruikelijk, maar afhankelijk van je merk en model van de tv, kun je misschien eindigen met een lagere geluidskwaliteit dan met ARC. In deze gevallen is het misschien de moeite waard om een ​​extra audiokabel of twee aan te sluiten.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17422Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Wat Willem-A al aangaf, denk ik ook dat de subwoofer iig nog geactiveerd moet worden. De TS gaf aan dat er in ieder geval geluid is... Dus Qua aansluitingen zal het wel goed zitten, en tips nuttig. Echter dat is niet het probleem vlgns mij.

Dus acjvet Wees zeker dat de Subwoofer goed is aan gesloten en ,of is geactiveerd evt in het menu van de soundbar. Of volume van subwoofer en bas hoger zetten. Bij de meeste audiodragers de speakermodes op small/klein te zetten. ( bij een soundbar zit dit even anders) Of dit ook het geval is bij de genoemde soundbar is even voor mij onbekend, (nog even niet zelf op internet gezocht) maar lees iig de gebruiksaanwijzing goed door. succes gr Rob
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
robbo wrote:
Wat Willem-A al aangaf, denk ik ook dat de subwoofer iig nog geactiveerd moet worden. De TS gaf aan dat er in ieder geval geluid is... Dus Qua aansluitingen zal het wel goed zitten, en tips nuttig. Echter dat is niet het probleem vlgns mij.

Dus acjvet Wees zeker dat de Subwoofer goed is aan gesloten en ,of is geactiveerd evt in het menu van de soundbar. Of volume van subwoofer hoger zetten. Bij de meeste audiodragers de speakermodes op small/klein te zetten. Of dit ook het geval is bij de genoemde soundbar is even voor mij onbekend, (nog even niet zelf op internet gezocht) maar lees iig de gebruiksaanwijzing goed door. succes gr Rob



Is wel een super ding hoor echt top geluid.

TS spreekt over het feit dat via de Bose app Spotify afspelen wel goed klinkt dan mag je aannemen dat de woofer zijn ding ook goed doet en het configureren is echt super makkelijk en de surround speakers ook
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17422Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ik heb nog een aanvullende vraag en een brainwave:relaxed:???: acjvet Als je bij het tv kijken het geluid hoort, komt er ook nog geluid uit de tv speakers zelf? ( zo ja: Dat geeft inderdaad een soort echo/blikkerig geluid als het geluid zowel via een externe audio apparaat en tv gaat.

Inz. Tv: Zet dus de tv speakers uit, of laat de Samsung in het menu audio instellingen naar jou soundbar zoeken. Is dit gelukt, dan zie je ook op het scherm bij het verhogen van de volume een melding dat volume wordt geregeld door bv bij mij: (av reciever) En zal in jou geval de melding geven van jou apparaat. Test dit ook even uit..
acjvet
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Probleem is opgelost. Getest met andere (oude) TV, geluid was daarbij perfect.

Daarna weer op de andere TV aangesloten, TV is de Soundbar toen opnieuw gaan synchroniseren en geluid is nu goed.

Enige wat ik anders heb aangesloten is de optische kabel direct op de Ziggo Box vanuit de Soundbar. HDMI ARC ook gewoon aangesloten tussen TV en Soundbar. Niet het gevoel dat dit een oorzaak is, maar voor de volledigheid vermeld ik het erbij.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Bedankt voor de terugkoppeling hier, acjvet. Top dat het is opgelost. Fijn weekend!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic