Vraag

Printern via wifibooster in netwerk

Sinds kort ben ik overgestapt van KPN homeplug naar Ziggo Wifibooster.
Voorheen kon ik prima vanaf overal afdrukken op zolder via de homeplug en LAN verbinding.
Nu via de Wifiboosters is de printer opeens onvindbaar.
We kunnen dus niet printen.
Oh ja, alle kabels zitten goed, printer staat aan, etc, etc.
Ook opzoeken via het IP-adres lukt niet. IP 192.168.178.25

26 Reacties

Reputatie 7
Badge +21
Stel de internet instellingen van de printer eens opnieuw in. ( als dit nog niet is gebeurd.)
Reputatie 7
Badge +19
Hier al eens gekeken?

https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/wifi-printers-en-instellingen-37825
Ik ben wel een digibeet hoor.
Help mij stap voor stap svp

Lijkt mij draadloos.
Wij werken bedraad hier.
Alleen de laptop staat draadloos in verbinding met het netwerk.
Ik moet nu even weg maar lees reacties straks verder.
Alvast bedankt.
Iedereen alvast bedankt voor het lezen en de geboden support.

Ik heb nu de volgende stappen gedaan:

Ingelogd (draadloos) op de wifibooster waar de printer met de LAN-kabel aan verbonden zit.
Toen kon ik even printen. 1 of 2 printjes.
Verbind ik via één van de andere 2 wifiboosters dan is de printer nog steeds onvindbaar.
Ik kan hem alleen Pingen indien (draadloos) verbonden via de betreffende booster.

Dus resumé:
Wij hebben een
  • desktop op zolder bedraad aan een wifibooster op zolder
  • laptop op wisselende posities in het huis bedraad via de ziggo connectbox of draadloos met de connectbox / wifibooster naar keuze
  • 1 basis homeplug van Ziggo
  • 3 wifiboosters, op elke verdieping 1 stuks
  • 1 printer bedraad aangesloten op de wifibooster op de eerste verdieping
Bedraad rechtstreeks via de Ziggo connectbox is de printer niet te benaderen vanaf de laptop. De desktop op zolder ziet de printer ook niet.
Draadloos alleen zodra de laptop met de betreffende wifibooster verbonden is. Men moet dus in de range van de wifibooster zijn.
De desktop kan nooit printen.

(Alleen valt continu (na een minuutje of zo) de internetverbinding van die wifibooster uit en die komt niet meer op. Pas na disconnecten en connecten is de internetverbinding weer heel even actief.)

Zelfs een zeer ervaring systeembeheerder van een groot bedrijf komt er niet uit.

Tot slot: Het heef tperfect gewerkt met de KPN homeplugs. Moet ik maar afscheid nemen van Ziggo en naar KPN overstappen? Die schijnen het voor elkaar te hebben (al jaren).
Reputatie 7
Badge +31
Wat als je de printer een eigen IP adres geeft in de instellingen van de printer zelf buiten de DHCP server b.v. 192.168.178.2 ?
En dat IP adres gebruiken in de eigenschappen van de printer, in je apparaten van waaruit je wilt printen?
Be rt schreef:

Wat als je de printer een eigen IP adres geeft in de instellingen van de printer zelf buiten de DHCP server b.v. 192.168.178.2 ?
En dat IP adres gebruiken in de eigenschappen van de printer, in je apparaten van waaruit je wilt printen?

Ik ga daar vanmiddag mee aan de slag.
Reputatie 7
Badge +31
TOP, ik doe dat eigenlijk altijd in mijn netwerken om zeker te zijn dat er geen DHCP IP conflicten ontstaan met al die randapparatuur en zeker te zijn van een verbinding.
Be rt schreef:

TOP, ik doe dat eigenlijk altijd in mijn netwerken om zeker te zijn dat er geen DHCP IP conflicten ontstaan met al die randapparatuur en zeker te zijn van een verbinding.

Beste Be rt

Bedankt voor de tip.
Helaas is het geen oplossing.
Het is geen IP-adres conflict.
We hebben de wifibooster(s) onderzocht.
De booster waar de printer met de LAN kabel aanhangt verliest na ca 1:20 min. de data-verbinding met het basisstation (Hoofdbooster). Er is dus geen netwerkverkeer meer mogelijk tussen die 2. We hebben dit geconstateerd door een continue ping-opdracht.
Deze timed-out na 1:20 min.
Door de wifibooster uit het stopcontact te halen en er weer in te doen kunnen we weer even 1:20 min door. Dit gebeurt herhaaldelijk.
Ik kan helaas geen knipje toevoegen.

De Wifibooster hebben we gereset en opnieuw gepaired maar niks opgelost.
De overige boosters werken naar behoren.

De firmware van deze booster: ZG-w26.7c.p9.6c
De firmware van de andere (werkende) booster in de huiskamer is: ZG-w26.7c.p9.4c
Beide komen vermoedelijk uit het zelfde basispakket

De laatste booster op zolder heeft een compleet andere beschrijving van de firmware:
Wi-Fi Image version:PG-9072-WLAN-684123UPN-B01_R20cG.hn
Image version:PG-9073-66R497273bUPN-B09_R06c
Vermoedelijk is dit de uitbreiding.

Kan iemand van Ziggo reageren op het foutief functioneren van deze ene booster en eventueel commentaar geven op de verschillende software versies?
Reputatie 7
Badge +31
Er is nieuwe software voor de Wifiboosters, het lijkt erop dat er op zolder helemaal nog geen nieuwe software opstaat.

Ik heb dit topic gelinkt in een ander topic waar Mark Ziggo kan zorgen voor de laatste software/firmware die je dan op de Wifiboosters kunt zetten.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/lage-internetsnelheid-op-wifibooster-na-firmware-update-24326?postid=378382
@Be rt Bedankt. Dan gaan we maar even afwachten.
Lukt dat met die software-update niet dan zal ik een nieuwe onder garantie gaan claimen.
Fijne zondag verder.
Reputatie 7
Badge +31
Laat in ieder geval hier even weten wat de vorderingen zijn?
veel succes gewenst.☺
@Be rt , inmiddels de nieuwe software ontvangen en geïnstalleerd.
De eerste ping opdracht staat ondertussen al een tijdje probleemloos te draaien. Ik denk dat het uitvallen van de dataverbinding dus is opgelost. De andere 2 boosters zal ik ook van nieuwe software voorzien.

Het printprobleem lost hiermee niet op.

Waarom kan ik niet printen als ik (via LAN of draadloos) verbonden ben met de wifi connectbox op een printer die bedraad aangesloten zit op een wifibooster met LAN aansluiting? Ik moet persé verbonden zijn met de wifi van "printerbooster".
Dat kan helaas niet met mijn desktop op zolder, want die bezit geen wifi-mogelijkheden.
Natuurlijk kunnen wij de hele tijd de printer trap op en trap af zeulen om direct met laptop en of desktop te verbinden. Maar dat moet niet de bedoeling zijn. En hoe print je dan vanaf een tablet of telefoon? Dat kon ik met de KPN homeplugs allemaal prima!

Is er iemand van Ziggo die dit probleem herkent? Het blijft wel stil van die kant.
Ik weet niet zo veel van de exacte picto's van de netwerken en apparaten maar hieronder een schematische voorstelling van onze thuissituatie.
Dus printen van laptop, desktop draadloos of bedraad gaat niet naar de printer op de eerste verdieping.

Reputatie 7
Badge +31
OK, dan nu de andere Wifiboosters nog op de nieuwe software en weer proberen.

Ik weet zeker dat Ziggo meeleest, maar als er nog mogelijkheden zijn tot een oplossing, dat betekent dat eerst de basis in orde moet zijn, zullen zij nog geen actie ondernemen.
Op het moment dat er geen vorderingen meer zijn, kunnen zij hun expertise in gaan zetten en/of meer achterliggende technische mensen vragen of zij een mogelijke oplossing kunnen verzorgen.
Reputatie 7
Badge +31
Nog een keer hardop denken:
Als je een Connect Box hebt als modem/router.
Hoeveel IP adressen kan de DHCP uitdelen?
Ik zag in een ander topic dat de Connect Box daar maar maximaal 10 IP adressen uitdeelde en de Wifiboosters pakken er ook nogal een paar.

Ik zag in een ander topic dat de Connect Box daar maar maximaal 10 IP adressen uitdeelde

Als er geen raar probleem is met de ConnectBox moeten alle adressen in de DHCP Range uitgedeeld kunnen worden. Dat zijn er meer dan zat. Max 192.168.178.2 t/m 192.168.178.254.
DHCP is standaard, als ik me goed herinner, ingesteld als 100 stuks vanaf 192.168.178.10 Wie zal 100 hosts hebben in z'n netwerk?
Wel is het aantal MAC address reserveringen voor via DHCP uit te delen vaste Ip adressen beperkt. Iets tussen 10 en 20 stuks, geloof ik.
Reputatie 7
Badge +15
Probeer de printer is aan de desbetreffende Macadress te koppelen, dan kan je wel printen. En volgens mij kan je maar op 1 ontvanger 2 wifiboosters plaatsen inplaats van 3. Ik heb er ook 3 in huis maar 1 doet niks andere 2 wel.

Wie weet helpt dit topic Wifi Printers, wel verbinding, geen prints. (Canon Pixma MG5750)
Vanavond de andere booster updaten met nieuwe software en verder testen.

Voor de goede orde:

Ik heb de printer BEDRAAD aan de Ziggobooster omdat wifi ALTIJD problemen geeft.

1. Met de laptop draadloos aan de connectbox of bedraad naar de Connect box
  2. Met de desktop bedraad aan de wifibooster op zolder
  3. Met de printer bedraad aan de wifibooster op de 1ste verdieping
Zie mijn plaatje in eerdere berichten

Vanaf pos 1 en 2 niet te pingen naar pos 3
Reputatie 7
Badge +15
Laat vanavond maar weten hoe het is gegaan dan kunnen we altijd kijken.

Mijn vermoeden is dat booster nummer of te dicht op Booster nummer 2 zit of je kan geen 3 boosters gebruiken.

Sinds kort ben ik overgestapt van KPN homeplug naar Ziggo Wifibooster.
...................
Het heef tperfect gewerkt met de KPN homeplugs

Snap ff niet waarom je bent overgestapt van een goed werkende oplossing met de homeplugs van KPN naar de Ziggo Wifi Booster.

Ik veronderstel dat je een goede Internetverbinding hebt op de desktop op zolder.
Pairing Zolder - Basis Adoptor is dus ok.
Kun je in de huiskamer op de Laptop de Zolder-DeskTop zien? Maak zonodig een network share aan op die Desktop.
En op de eerste verdieping: heb je een Internetverbinding als je de laptop aansluit ipv de Printer? Denk haast van niet. Die zal ook wel snel wegvallen.

Het lijkt er naar mijn smaak op dat het netwerk op de 1e verd geisoleerd raakt van de rest van het netwerk.
Omdat het met die KPN homeplugs wel goed werkte, zal dit wel niet liggen aan
de bekende makke die je soms met homeplugs kunt krijgen als ze op verschillende 230V groepen zijn aangesloten.

Wat je nog zou kunnen proberen is de homeplug op de 1e verd. te Pairen met die in de Huiskamer of met die op Zolder.

Gr Han
Reputatie 7
Badge +13
hanh schreef:

Het lijkt er naar mijn smaak op dat het netwerk op de 1e verd geisoleerd raakt van de rest van het netwerk.
Gr Han

Het wegvallen van de verbinding precies na 1:20 min duidt hier inderdaad op; alsof er een pinhole in een firewall weer afgesloten wordt. Doet denken aan soort van dubbel NAT/firewall- situatie.
@DennyW
Ik krijg niet de indruk dat er hier een andere Router in het spel zou kunnen zijn.
Zie ik dat goed @HenkVarossieau ?
Hallo beste forumleden,

Het was even stil omdat ik een paar dagen in het buitenland was.
Even een update:
Alle 3 de Ziggo Powerline Wifiboosters aangepast met de nieuwe software van Ziggo. (@Mark Ziggo bedankt)

Voor de nieuwe lezers: Ik kan (nog steeds) niet, draadloos of bedraad verbonden met de Connectbox of 1 van de Ziggo Powerline Wifiboosters, communiceren met elke andere Ziggo Powerline Wifibooster.
Bijvoorbeeld vanuit de huiskamer afdrukken op een printer die BEDRAAD verbonden is met een andere Ziggo Powerline Wifibooster.

Nog steeds geen datacommunicatie tussen de Ziggo Powerline Wifiboosters onderling mogelijk. Ik ben geduldig maar wellicht toch maar overstappen naar KPN en alternatieve wifi boosters kopen. Dit gaat met alle bereidwillige hulp nooit lukken.

Waarom niet?
Het lijkt er namelijk op dat de Ziggo Powerline Wifiboosters een soort halve LAN verbinding tot stand brengen. Je kan wel het internet op maar onderling kan niets.

Jammer maar helaas.
Tenzij er een briljante geest een brainwave krijgt en met de ultieme oplossing komt.
Gij zijt bij deze uitgedaagd.
Reputatie 7
Badge +25
Zit je nog in de 30 dagen probeer tijd van de Ziggo Wifibooster? Of huur je ze?
In beide gevallen zou ik ze terugsturen en gewoon je KPN homeplugs blijven gebruiken, die werkten tenminste...

Ik blijf het echter wel een heel gek verschijnsel vinden.
Ik heb namelijk mijn printer net als jij bekabeld verbonden met adapter B, vervolgens heb ik mijn laptop met verbonden met het netwerk van het modem, de accespoint én van de booster en in alle gevallen kon ik printen.
Het enige verschil wat ik heb is dat ik slechts 1 adapter B heb.

Wat gebeurt er als je de wifibooster van zolder omwisselt met een andere wifibooster?

Reageer