Hallo allemaal!
Ik worstel al enige dagen met een probleem, misschien kan iemand mij hier de goede richting op helpen.
Ik heb enkele philips hue producten aangeschaft en deze toegevoegd in mijn netwerk. Sindsdien valt mij internet verbinding soms (gemiddeld om het half uur) spontaan uit.
Het probleem is vermoedelijk ontstaan sinds ik de HUE producten heb toegevoegd, daarvoor werkte alles prima. Ik heb contact gehad met de helpdesk en op hun advies de connectbox gereset.
Daarnaast heb ik alle hue producten tijdelijk verwijderd om te valideren of dit echt de oorzaak van het probleem was. Voila, alles werkte weer stabiel zonder hue.
ProbleemIedere zoveel tijd (gemiddeld half uur a 1 uur) valt de internetverbinding weg. Na enige tijd wachten (gemiddeld 10 minuten a half uur) herstelt de verbinding zich weer. Na een reset van de connectbox herstelt de verbinding zich ook tijdelijk, maar het probleem kom daarna opnieuw terug.
Symptomen
- Internet valt weg
- Lampjes van de connect box veranderen van kleur,
-- Power wordt dan groen in plaats van wit (dit geeft volgens mij aan dat de router in bridge modus staat???)
-- Internet knippert dan groen
-- Wifi wordt dan groen
Als de situatie hersteld is, bijvoorbeeld door een reset, dan keert de connectbox terug naar de normale situatie (power lampje kleurt wit, overige lampjes gaan uit)
Situatie voordat de problemen zich voordedenVoordat ik HUE heb toegevoegd was de situatie als volgt
- Ziggo connect box als enige router in mijn netwerk
- Zowel 5Ghz als 2.4Ghz actief op de connect box
- situatie is Amsterdam 3 hoog achter, dus vrij druk qua buren en wifi signalen
Enkele apparaten maken draadloos gebruik van het netwerk:
- 2 laptops
- 2 telefoons
- Nest rookmelder (2.4 Ghz)
- Playstation 4
- Chromecast (slaapkamer)
- Chromecast (woonkamer)
- Chromecast audio (woonkamer)
Het netwerk en internet zijn al maandenlang lekker stabiel, snel, en verder geen problemen.
Situatie sinds de problemen zich voordoenZoals gezegd heb ik wat philips HUE spul opgehangen, het betreft
- Philips HUE bridge (bekabeld)
- 2x Philips HUE spots
- Philips HUE motion sensor (activeert de spots)
De installatie ging vrij soepel, zoals je het zou verwachten.
De bridge via ethernetkabel aan de connectbox gekoppeld (dit is de enige manier om aan te sluiten) en vervolgens via wifi door middel van de bijbehorende app de bridge geconfigureerd.
HypotheseHet lijkt er dus op dat:
- als philips HUE in het netwerk aanwezig is
- dan raakt de connectbox in de war
- en valt het internet weg
Verdere aanwijzingen heb ik nog niet kunnen identificeren.
Wat heb ik geprobeerd?- tijdelijk alle HUE apparaten verwijderd. Dit werkt, maar ik zou de apparaten graag willen gebruiken :blush:
- connectbox resetten (zowel power-off als via knop aan de achterkant) - dit werkt tijdelijk maar het probleem komt steeds terug
- Connectbox en HUE bridge configureren zodat deze op verschillende kanalen communiceren. Ik heb online gelezen dat het zigbee protocol van HUE in hetzelfde frequentie-spectrum werkt als 2.4GHz wifi. Bij wijze van experiment heb de HUE bridge ingesteld om zigbee kanaal 26 te gebruiken. De connectbox heb ik ingesteld om 2.4Ghz kanaal 1 te gebruiken. Maakt geen verschil.
- Philips HUE bridge een statisch IP adres toegewezen ipv DHCP, dmv de app en de connect box web interface. Ik heb dit zojuist gedaan, dus ik weet nog niet of dit effect heeft.
Ik kan op internet verder vrij weinig vinden over deze problematiek.
Ik hoop dat iemand anders dit probleem al ondervonden heeft en misschien zelfs opgelost! (onwaarschijnlijk maar je mag dromen!)
Zo niet dan hoop ik dat jullie mij aanwijzingen kunnen geven die ik wellicht zelf over het hoofd heb gezien.
Bij voorbaat dank!