1
Vraag
2
Reageer en help mee
Nick8900

Level 5
  • 81Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Opnemen met videorecorder

Is er nog een mogelijkheid om op te nemen met een videorecorder nu het analoge Ziggo signaal is gestopt?

Met vriendelijke groet,

Nick Bast
15 Reacties 15
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Nick8900 wrote:
Is er nog een mogelijkheid om op te nemen met een videorecorder nu het analoge Ziggo signaal is gestopt?

Met vriendelijke groet,

Nick Bast


Ik denk dat dit een lastige is , als je beschikt over een smart tv waar nog een scart aansluiting op zit zou het misschien kunnen , maar ik denk dat je dan alleen kan opnemen waarna je kijkt.
De video recorder moet dan als ingang bron staan op AV ?

De tuner van een video recorder is onbruikbaar geworden.

Verder weet ik het niet 100 % zeker maar ik denk dat het niet meer kan/lukt
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ja dat kan... Maar wel met beperkingen. Je hebt iig oa een media box/of digitaal de mogelijkheden hebben- nodig Hier is veel info te vinden: https://community.ziggo.nl/randapparaten-196/wat-nu-met-je-randapparatuur-25023
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Tenzij uit nostalgische overwegingen is het ook de vraag of je nog video opname wilt maken.
De gemiddelde resolutie van een (VHS) videoband komt overeen met 335×576, dus vooral horizontaal is het erg slecht (slechts 1/3 van een standaard SD tv uitzending)
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
robbo wrote:
Ja dat kan... Maar wel met beperkingen. Hier is veel info te vinden: https://community.ziggo.nl/randapparaten-196/wat-nu-met-je-randapparatuur-25023


oeps ik ook weer wat geleerd........maar mis als ik ff snel lees de videorecorder ?
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ronihd wrote:

robbo wrote:
Ja dat kan... Maar wel met beperkingen. Hier is veel info te vinden: https://community.ziggo.nl/randapparaten-196/wat-nu-met-je-randapparatuur-25023
oeps ik ook weer wat geleerd........maar mis als ik ff snel lees de videorecorder ?


Ronihd Ik heb mijn tekst ook wat aangepast.. Men moet natuurlijk wel oa minmaal een mediabox hebben of digitaal kunnen ontvangen.
Nick8900
Topicstarter
Level 5
  • 81Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
Ja het gaat om mijn oma, ze wilt per se haar videorecorder blijven gebruiken, digitaal opnemen vind ze te ingewikkeld.
Ze heeft een smartTV met scart en als digitale decoder een CI+ module. Videobanden afspelen lukt wel alleen het opnemen niet.
Bedankt voor de reacties tot zover
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Dan wordt het idd wel wat lastiger....
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Nick8900 Nog even een aanvulling.

Het volgende kan je even uitproberen: ( Het is wel even afhankelijk wat de scart van de videorecorder aankan. Inz. in en uit signaal en ook wat de tv ondersteunt) Het kan dus ook niet werken...Uit ervaringbij hulp aan andere: de ene keer lukt het en ook regelmatig niet. evt bij een 2e scart (ext2) zou je wat kunnen uitproberen. Deze is vaak in en uit signaal geschikt...Maar of dit lukt bij digitale tuner van tv ???: is dus even uitproberen.

Selecteer op de tuner van de videorecorder de bron waar tv is op aangesloten. ext1 of source ,line 1 afhankelijk benaming van het merk. of even op de videorec. zappen dat je deze tegenkomt.

Zie je nu het beeld wat ook de tv /dig.tuner van tv uitzend? Dan kan je een opname proberen. LET OP! het is wel kijken of iets opnemen. Het zap gedrag wordt dan ook opgenomen. Het is niet zeker of het werkt maar even uit proberen. Mocht dit lukken dan kan je een timer opname instellen als men van huis gaat. ipv dat je bv rtl en etc kiest, kies je nu voor de bron bv ext1 . En tv moet aan staan!

Verder heeft de smart tv een usb? Kan de tv ook opnemen? dan is een externe harde schijf aansluiten een mogelijkheid.

Maar het makkelijkste is toch een mediabox met interne HDD. waar opnemen zeer eenvoudig is....

edit: heeft de videorecorder 2 scarts?
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Kijk hier ook eens, dit gaat wel over een dvd recorder, maar het principe is hetzelfde.

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-analoge-signaal-vervalt-32980
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Steefb wrote:
Kijk hier ook eens, dit gaat wel over een dvd recorder, maar het principe is hetzelfde.

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-analoge-signaal-vervalt-32980



Inderdaad komt dat op hetzelfde neer, alleen het gedeelte van de instellingen op RGB kan men hier overslaan. Dat is bij een Videorecorder niet mogelijk.

Wat robbo oppert is ook een goede suggestie. Als er nog scart aanwezig is op de Tv kan men vaak gewoon de Videorecorder aansluiten op die Tv en opnemen vanaf de Tv zelf. Nadeel is vaak wel dat de Tv aan moet staan in die gevallen, en soms ook in stand-by werkt. Je kiest dan echter op de Videorecorder even voor een EXT ingang. Deze is afhankelijk van het aantal aansluitingen dat de Videorecorder heeft, en of deze, zoals gezegd, ook een inkomend signaal aankan via scart. Zijn er 2 scart aansluitingen aanwezig is een daarvan doorgaans wel geschikt. Maar net zoals bij een DVD recorder zitten er wel wat haken en ogen aan.

Nu geeft Nick8900 aan dat het te ingewikkeld is voor oma digitaal op te nemen, maar dat hoeft niet zo te zijn. Een Humax 5200c is daar nl. zeer gebruiksvriendelijk in en kan zowel in oud Ziggo als oud UPC gebied worden ingezet voor het weergeven en opnemen van de vrije zenders. Het opnemen daarmee is zeer eenvoudig en leert snel, maar goed, wellicht ligt dat anders voor zijn oma. Ik kan dat natuurlijk ook niet echt inschatten.

Maar je zou eens kunnen kijken op marktplaats voor een dergelijk model, en als er nog scart aanwezig is zou ze dan altijd nog de banden kunnen bekijken via de Videorecorder.

Ik denk nu maar even mee he... :wink:
Nick8900
Topicstarter
Level 5
  • 81Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
Ja dankjewel voor de reacties!
Ik ga haar leren hoe je digitaal opneemt om veel gedoe te voorkomen. Komt goed.
Bedankt voor de informatie
Nick8900
Topicstarter
Level 5
  • 81Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
Is de humax niet gewoon de standaard mediabox van Ziggo?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nick8900 wrote:
Is de humax niet gewoon de standaard mediabox van Ziggo?



De 5300c is de standaard mediabox van Ziggo in oud Ziggo gebied. Maar daarmee is opnemen alleen mogelijk als een harde schijf word aangesloten en doorgaans dan ook alleen die zender welke je op dat moment kijkt.

Daarom de tip voor het gebruik van een 5200c, wat een heel ander apparaat is en veel prettiger werkt.

Hier wat info voor werken met de Humax zonder smartcard, of in oud UPC gebied:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634
Nick8900
Topicstarter
Level 5
  • 81Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
oke, en de Humax 5200c sluit ik gewoon aan op de TV met hdmi? kan de CI+ module in de TV nog steeds als digitale decoder werken dan?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nick8900 wrote:
oke, en de Humax 5200c sluit ik gewoon aan op de TV met hdmi? kan de CI+ module in de TV nog steeds als digitale decoder werken dan?


Ja, de Humax sluit je aan middels HDMI en stel je in op 720P bij een HD ready Tv en en op 1080I bij een Full-HD Tv. 1080P is niet mogelijk. Ook bij een 4K Tv gebruik je die laatstgenoemde stand.

Je kan daarnaast altijd nog gebruik maken van de CI module, maar de 5200c heeft naast een ingebouwde harde schijf, 2 tuners, en dus kun je altijd 1 zender bekijken, een ander opnemen. En in een aantal gevallen, afhankelijk van de stream waar de te kijken/op te nemen zenders zich in bevinden, 2 zenders opnemen en een 3e bekijken.

Je ontvangt zonder smartcard dis alle vrije zenders en kan deze ook allemaal opnemen. Wil je er meer over weten kun je dat natuurlijk altijd voorleggen. Eenmaal ingesteld een erg fijne en eenvoudig te bedienen PVR.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic