Nefit thermostaat

• 5 januari 2018
  • 20 Reacties
  • 2605x Bekeken

Ik heb een Nefit ModuLine Easy thermostaat voor de CV. Deze is goed aan het wifi-signaal te koppelen. Echter, als het modem 's nachts heeft uitgestaan en 's ochtends weer wordt aangezet, koppelt de thermostaat niet automatisch aan het wifi-signaal. Dat is dan alleen mogelijk met een soort zachte reset (lichten van thermostaat uit contacten en terugplaatsen).

Het probleem kan niet aan de thermostaat liggen, want een nieuwe thermostaat vertoont hetzelfde euvel. Er moet dus een probleem zitten in het modem, of een bepaalde instelling moet worden gewijzigd. Ik heb al enkele zaken geprobeerd (bijv. fixeren van het 2.4 GHz-kanaal op 6, omdat de thermostaat kanalen 12 en 13 niet aankan), maar dat helpt niet.

Ik hoor graag advies.

20 Reacties

Hallo @frooda,
het is ook niet de bedoeling om de modem iedere avond uit te zetten, zeker niet als je ook telefoon hebt, want dan heb je ook geen telefoon.
1x per maand de modem een keer herstarten is wel handig zodat alles binnen het modem een keer ververst wordt.
Dank voor de tip, maar wij hebben andere overwegingen om het modem 's nachts uit te zetten.
Dank voor de tip, maar wij hebben andere overwegingen om het modem 's nachts uit te zetten.
Hallo @frooda
Persoonlijk zou ik de thermostaat via het gastnetwerk van de modem laten lopen omdat het een zogenaamd IoT-ding is en omdat de veiligheid van IoT-apparaten nog niet 100% gegarandeerd is.
Het voordeel daarvan is dat je thermostaat buiten je privénetwerk blijft en daar geen schade aan kan richten, maar als je het modem dagelijks uit wilt blijven zetten zul je de consequenties voor lief moeten nemen.
Reputatie 7
Badge +13
In het Ziggo-modem (hier de ConnectBox) kan je instellen dat de thermostaat steeds hetzelfde IP-adres krijgt toegewezen. Dit maakt het wellicht wat makkelijker om de verbinding te herstellen. Dit noemt men een statische DHCP IP-adres toewijzing. (Zal wel ergens bij de geavanceerde instellen terug te vinden zijn bij het onderdeeltje waar je de instellen kan zien / wijzigen van de DHCP-server). Dit toewijzen gaat op basis van het (unieke) MAC-Adres van de Wifi-adapter van de thermostaat. Dit zal wel op het doosje hebben gestaan, maar is ook terug te lezen in het modem, bij de verbonden apparaten.
Beste Denny, dank voor het advies. Ik heb dit geprobeerd, maar het euvel blijft. Nog andere asuggesties?
Sorry: suggesties
Reputatie 7
Badge +22

.....Het probleem kan niet aan de thermostaat liggen, want een nieuwe thermostaat vertoont hetzelfde euvel. Er moet dus een probleem zitten in het modem,...

Treedt dit probleem ook op als er een kortstondige onderbreking van het WiFi signaal is? Dit kan bv. optreden na een update van de modem waarbij een herstart nodig is. Uw conclusie dat het niet aan (de software van) de thermostaat ligt durf ik in dat geval niet direct te onderschrijven.
Als een vast IP-adres niet de oplossing biedt kunt u misschien de leverancier vragen hoe u iets in de thermostaat kunt instellen om (korte) onderbrekingen van het signaal te ondervangen.

Maar wat is de reden om uw modem uit te zetten?
Dank voor de reactie. Bij een kortstondige onderbreking van het wifi-signaal treedt het probleem niet op, bij een langdurige (zeg meer dan 3 uur) wel.

De wifi gaat 's nachts uit vanwege stralingsgevoeligheid van één van de bewoners.
Reputatie 7
Badge +26
Mijn ervaring, welliswaar, niet met een nefit, maar bv chromecast, humax in slaapkamer etc.: dat het regelmatig voor komt ( dus niet altijd) bv bij een software update, modem reset. Je de aparaten weer moet aanmelden op het modem. Mijn gedachten zijn dan ook dat dit idem is met de nefit. Er is dus volgens mij dan ook geen tip te benoemen wat N.N. al aangaf, als je er voor kiest het modem uit te zetten. Dit is het en niet anders, zijn zo mijn gedachten.

Edit: ok lees net de laatste reactie van ts... Ik denk dus dat er dan weinig aan de toen is, en het zo laten om dan de nefit te resetten.
Iemand suggereerde om (1) het MAC-adres als vertrouwd apparaat toe te voegen aan het modem; en (2) poorten 5222 en 5223 open te zetten. Ik weet echter niet hoe ik dat bij de Connect Box moet doen. Tips?
Reputatie 7
Badge +22
Kaart het probleem eens aan bij Nefit.
Reputatie 7
Badge +26
Iemand suggereerde om (1) het MAC-adres als vertrouwd apparaat toe te voegen aan het modem; en (2) poorten 5222 en 5223 open te zetten. Ik weet echter niet hoe ik dat bij de Connect Box moet doen. Tips?

Maar zal dat helpen als de modem steeds uitgezet wordt? Het is aan de nefit hoe deze daarmee omgaat zijn ook hier mijn gedachten.
De stralingsgevoeligheid wordt niet minder bij het uitzetten van het modem. Dan moet je in een stralingsarme bunker diep onder de grond gaan zitten, want straling is overal.
Het uitzetten van het modem geeft een gevoel van schijnveiligheid, maar is totaal zinloos.
Reputatie 7
Badge +12
Dank voor de reactie. Bij een kortstondige onderbreking van het wifi-signaal treedt het probleem niet op, bij een langdurige (zeg meer dan 3 uur) wel.

De wifi gaat 's nachts uit vanwege stralingsgevoeligheid van één van de bewoners.

Met alle respect het uitzetten om stralingsgevoeligheid heeft geen enkele zin.
Je smartfoon / gsm geeft dik meer signaal sterkte af en zal je dan minimaal ook moeten uitzetten , je thermostaat zal als het modem uit staat elke X met max zendvermogen de wifi bron staan te zoeken.
Dit geld ook voor de overige apparaten thuis die verbonden zijn met de wifi van het modem.
En wat @N.N. zegt is ook gewoon waar alles om je heen is verzadigd van HF signalen.

Het modem straalt uit met een max vermogen van 100 milliwatts ( Europese norm )

Ik wil overigens niet respectvol over komen ieder zijn ding maar ik denk dat het uitzetten onzin is.
Reputatie 7
@frooda Er schijnt een Nefit software update aan te komen lees ik in de openbare Facebook Nefit groep, er zijn meerdere verbindingsproblemen:

https://www.facebook.com/groups/NefitEasyUsersGroup/
Reputatie 7
Badge +12
@frooda Er schijnt een Nefit software update aan te komen lees ik in de openbare Facebook Nefit groep, er zijn meerdere verbindingsproblemen:

https://www.facebook.com/groups/NefitEasyUsersGroup/

Zo ver had ik niet gekeken ?
Reputatie 7
@Ronihd En ik heb niet eens een Facebook account 😂
Dank voor de verwijzing naar de aansluitingsproblemen op Facebook. Ik zal contact opnemen met Nefit.
Reputatie 7
Badge +22
@frooda

Staat draadloos bij u op 802.11b/g/n/gemengd? Nefit gebruikt de b/g standaard.
Ja, het modem heb ik inderdaad zo ingesteld.

Reageer