Met Twonky mijn mediabestanden afspelen deel 2

• 26 juni 2015
  • 5 Reacties
  • 5233x Bekeken

Beste Medeleden,

Zoals de titel het al zegt is dit een vervolg op mijn eerdere vraag.

Het gaat om de juiste wijze om opgeslagen mediabestanden goed te kunnen weergeven op de TV.
Na lang zoeken en testen is het mij toch gelukt om mijn gedownloade films met de Horizon mediabox op de TV(plasmascherm) te bekijken. Dit alles mèt ondertiteling.
Maar laat ik bij het begin beginnen.

Windows Media Player
De Horizon is door middel van een netwerkkabel verbonden naar de router en daardoor is er contact gelegd met de PC. Een voorwaarde is wel dat er gebruik wordt gemaakt van Windows Media Player. Ik kan geen uitleg over geven hoe dit gaat met andere besturingssystemen (iOS, Linux.)
Via “mijn apparaten” in het programma van de Horizon wordt er contact gemaakt met een opslagmedium (PC, externe harde schijf, USB geheugenstick of NAS.) Sommige films worden afgespeeld maar zonder ondertiteling en/of andere helemaal niet.

Bestandstypen
Uit onderzoek via internet blijkt, dat de volgende bestandstypen door de Horizon worden verwerkt :
MPEG1,MPEG2,MPEG2-TS,MPEG 4,AVI,WMV,VOB,DIVX,3GP,VDR,ASF,MPE,DVR,MS,XVID,MIV,M4V.
Dus met MKV en SRT zal het niet lukken tenzij men deze bestandstypen converteert en dan nog is de vraag of het correct wordt weergegeven (zie mijn vorige vraag hier over.) Ik vermoed dat ik iets niet goed doe met het converteren. Veel van mijn gedownloade films zijn binnengehaald met de formaten x264 of DIVX maar dan met een externe ondertiteling. En bij dit laatste gaat het verkeerd. Proefondervindelijk blijkt dat daar waar de ondertiteling is “ingebakken” het wel lukt.

Nabewerking
Nadat de film compleet is doe ik nog een kleine nabewerking. Ik open de map waar de film in weggeschreven is. Ik haal al het onnodige qua informatie weg, zoals de cover, links enz.
Kijk nog even na of het bestandstype AVI is en geef, indien nodig, de naam mee van de film i.p.v. rare tekens zoals “xgu4gaptw” o.i.d. Met een rechtermuisklik op de desbetreffende map de wizzard openen en dan “in bibliotheek opnemen….” de film onderbrengen in de submap Video.

Mediabibliotheek
Ter informatie nog dit: ik maak geen gebruik van Twonky-Manager. Dit komt door het feit dat Twonky tot 1 mei 2015 gratis was maar is komen te vervallen. Op zichzelf werkt Twonky wel goed maar dit is echter een retail voor 30 dagen. Daarna heeft men een licentiecode nodig. Deze licentie dient men te kopen als Twonky-Server en kost op dit moment, juni 2015, € 14,95. ( Een gevolg van een fusie tussen UPC en Ziggo per 13 april 2015??). Ik ben niet van plan om iets aan te schaffen als iets dergelijks op de PC is geïnstalleerd. Ik heb ergens gelezen dat het met VLC ook moet lukken. Windows Media Player werkt bij mij tot dusver prima.
Wanneer ik een serie download worden soms twee of meerdere episoden in één keer aangeboden. Zelf geef ik dan elke episode een eigen map zodat ik dit later op de TV kan onderscheiden. Wellicht overbodig maar wel makkelijk. Het is iets meer werk om het geheel in goede banen te leiden.

Ik hoop u met dit verhaal enigszins op weg te hebben geholpen om uw eigen mediabestanden aan de “praat” te krijgen.

Suc6
Boyo

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

5 Reacties

Reputatie 2
Advies: stop met dit uit te zoeken, koop een Raspberry PI met Kodi Media Center.

https://www.sossolutions.nl/xbmc-spelers/op-basis-van-raspberry-pi/model-2b/xbmc-compleet-2b

Werkt alles in één keer, je hoeft daarvoor zelfs je PC niet aan te laten staan.
Je streamt alles rechtstreeks vanaf het internet, downloaden niet meer nodig.
Op zichzelf een prima media center. Maar ik was aan bepaalde voorwaarden gebonden om contact te leggen tussen de box en de TV.
Mijn Tv heeft geen USB en HDMI aansluitingen en ben alleen aangewezen op een Scart verbinding. De Horizon mediabox G7400 heeft een dergelijke aansluiting en daar in tegen de Horizon G7401 niet.
Voorheen was de TV aangesloten op een Humax IR-Fox C. Op deze Humax was dan de DVD recorder door gelust(met een Scart) en het geluid via de Home Cinema(optisch).
Wil ik nu nog een DVD bekijken dan gaat, in mijn optie, dit niet lukken met de Horizon of Raspey PI, maar ik kan mij vergissen.
Qua beeldkwaliteit ben ik er op vooruit gegaan Maar heb geen zuivere HD. Ja, dan moet ik overwegen een nieuwe TV te kopen met al die faciliteiten. Maar de huidige TV voldoet nog prima.
Vandaar dat ik mijn ervaringen heb opgeschreven omdat er wellicht medeleden zijn die hier wat aan kunnen hebben en in dezelfde situatie zitten als ik.
Reputatie 2
Op zichzelf een prima media center. Maar ik was aan bepaalde voorwaarden gebonden om contact te leggen tussen de box en de TV.
Mijn Tv heeft geen USB en HDMI aansluitingen en ben alleen aangewezen op een Scart verbinding. De Horizon mediabox G7400 heeft een dergelijke aansluiting en daar in tegen de Horizon G7401 niet.
Voorheen was de TV aangesloten op een Humax IR-Fox C. Op deze Humax was dan de DVD recorder door gelust(met een Scart) en het geluid via de Home Cinema(optisch).
Wil ik nu nog een DVD bekijken dan gaat, in mijn optie, dit niet lukken met de Horizon of Raspey PI, maar ik kan mij vergissen.
Qua beeldkwaliteit ben ik er op vooruit gegaan Maar heb geen zuivere HD. Ja, dan moet ik overwegen een nieuwe TV te kopen met al die faciliteiten. Maar de huidige TV voldoet nog prima.
Vandaar dat ik mijn ervaringen heb opgeschreven omdat er wellicht medeleden zijn die hier wat aan kunnen hebben en in dezelfde situatie zitten als ik.

Beste Bojo,

Ik denk dat er nog weinig mensen zijn met een TV zonder HDMI, normale televisies hebben dit inderdaad niet meer. Wil je genieten van HD films in 1080P formaat dan is het echt het overwegen van een nieuwe televisie zeker noodzaak. Voor tussen de 300-500 heb je al goede LED Televisies. Het scheelt ook een hoop in je stroomverbruik.
Hallo Neowam,

Wat je dit laatste schrijf is best te overwegen waard. Maar een goed functionerende TV waar niets aan mankeert naar de kringloop te brengen gaat mij te ver. Verkopen via diverse tweedehandssites is een mogelijk wat dan weer bijgelegd kan worden bij de aanschaf van een betere versie.
Over het financiële plaatje kan ik niets zeggen voor anderen. En inderdaad een goede LED TV hoeft niet meer zoveel te kosten.
Een TV van ongeveer 46 inch past goed in de huiskamer omdat ongeveer van 5 meter wordt gekeken.
Maar goed, ieder zijn overweging hierin.
Ik hoop dat jullie de raspberry pi TWEE bedoelen. Met de oudere variant kan je geen HD films zonder haperen afspelen. De 2 heeft hier geen moeite mee. (quad core) Ik ben ook heel erg blij met mn raspberry. Mp4 kan de horizon bijvoorbeeld niet afspelen met plex. De Raspberry kan dit allemaal wel.

Enigste nadeel is dan dat je van HDMI source moet wisselen en een extra draadloos toetsenbord.
Een (beter) alternatief op twonky is plex media server. 🙂