1
Vraag
2
Reageer en help mee
mfjgvandinther

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Langere coax kabel nodig

Beste ik heb een afstand van ca 15 meter tussen huisaansluiting en het modem dus ik heb een langere coax data kabel nodig dan standaard meegeleverd. Het gaat om de rood groene kabel. Kan ik deze krijgen van ziggo of moet ik deze ergens anders kopen? Ik had een kabel gekocht zoals in de foto maar dat is dus een verkeerde. Iemand een link naar een geschikte kabel of kan ziggo zoals gezegd me een geschikte kabel bezorgen? Het gaat om een aansluiting op de voetbalclub met diverse kabels dus het is niet zo makkelijk om het modem dichterbij te plaatsen. Alvast dank voor de hulp.
16 Reacties 16
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
mfjgvandinther
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nick999 wrote:
Zoiets?https://www.allekabels.nl/coax-kabel/74/1164276/coax-kabel.html

Dat is precies zo'n kabel die ik nu al heb maar die past niet. De ziggo kabel heeft een heel dun pinnetje ipv de dikke van de kabel in de link. Zie foto voor ziggo uiteindes.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Deze kan ook maar is iets duurder
https://www.allekabels.nl/f-connector-kabel/120/1285007/f-connector-kabel-verguld-professioneel.html

Of je moet zelf goed F connectoren kunnen monteren maar voor een modem is dat riskant.
mfjgvandinther
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik kan niet goed zien of die kabel die je stuurt wel correct is. Ik zie ook wel wat verloopstukken voor een euro. Kan ik die misschien erop draaien als een soort tussenkoppeling zodat het wel past?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
De kabel is op zich correct. Dit zijn originele F connectoren die geschroefd worden. Ziggo gebruikt opschuif connectoren. Maar je kunt inderdaad ook een verloop IEC male naar F connector en IEC female naar F connector bestellen en erop schuiven.
Maar dan moet de kabel wel van goede kwaliteit zijn dus minimaal kabelkeur anders loop je kans op storingen.
mfjgvandinther
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Deze heb ik:
https://www.marathonreizen.nu/hardloopwinkel/product/hama-antennekabel-100db-15m-3ster-9200000056888799

Welk koppelstuk heb ik dan nodig? Kun je me een linkje sturen van de juiste koppeling van bijvoorbeeld allekabels.nl? Want ik ben bang dat ik anders weer een fout ga maken haha.
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
1 tip: doe dit niet. Plaats het modem zo dicht mogelijk bij het AOP, en haal een UTP-kabel van 20 meter en een router (extern, of voor €59 bij Ziggo kopen/huren voor €1 p/m).

Coaxkabels verliezen elke meter signaal, utp-kabels niet.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
AlexHelpt Het verlies valt echt mee. Op 15 meter is dat met een beetje goede kabel iets van 1.3 dB dus dat is niets.
Het is niet ideaal maar zou geen problemen moeten geven tenzij ziggo al brak signaallevert.
Dit zijn de verloopjes btw

https://www.allekabels.nl/f-connector-verloopstekker/126/435/verloopstekker-f-connector-male-iec-mal...

https://www.allekabels.nl/f-connector-verloopstekker/126/433/verloopstekker-f-connector-male-iec-fem...
mfjgvandinther
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De telefoon is ook in de ruimte geplaatst waar het modem nu staat dus het heeft echt de voorkeur om het modem daar te laten staan. Ik heb volgens mij een vrij goede kabel gekocht rekening houdende met signaalverlies.
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Splitter op AOP is -3dB, 15m coaxkabel -2 dB, verloopstuk -2dB.. Loopt al gauw op.

Mijns inziens had je dus beter een router met 15m utp-kabel kunnen trekken, en een telefoonkabel van 15 meter (€5). Dat levert voor zowel internet als telefoon geen verlies op. 15m utp-kabel zit trouwens bij de wifibooster van Ziggo inbegrepen, maar dat terzijde.
Op de huidige manier kan je dus zeker problemen verwachten. Maar het staat je natuurlijk vrij om te proberen 🙂
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Verloopstuk heeft geen verlies. Er zit geen passieve elektronica in. En de splitter zou je sowieso nodig hebben. Ik heb zelf hier 12.5 meter kabel en had zelfs nog een extra splitter nodig omdat het signaal nog steeds te sterk was.
Signaal wordt tegenwoordig, zeker na de werkzaamheden, enorm opgeschroefd door Ziggo. Er komt vaak al iets van 75+ dB op de AOP binnen
mfjgvandinther
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zou een switch ook voldoende zijn of moet het een router zijn? Ik zit nu zo in de materie dus misschien een domme vraag.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Modem heeft zelf een router ingebouwd dus een switch volstaat.
mfjgvandinther
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een verloopstukje besteld, ga dat als eerste proberen. Mocht het te slecht zijn dan een router. Voor nu bedankt heren of iemand moet nog een goed ander idee hebben maar dit lijkt me het meest logisch. Met een iec female naar f connector male verloopstuk moet het lukken denk ik.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Als je weet hoe het moet kun je als alles aangesloten is, inloggen op je modem en de upstream en downstreamwaarden bekijken. Dan zie je snel of het goed is.:sunglasses:
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
AlexHelpt wrote:
Splitter op AOP is -3dB, 15m coaxkabel -2 dB, verloopstuk -2dB.. Loopt al gauw op.

Mijns inziens had je dus beter een router met 15m utp-kabel kunnen trekken, en een telefoonkabel van 15 meter (€5). Dat levert voor zowel internet als telefoon geen verlies op. 15m utp-kabel zit trouwens bij de wifibooster van Ziggo inbegrepen, maar dat terzijde.
Op de huidige manier kan je dus zeker problemen verwachten. Maar het staat je natuurlijk vrij om te proberen 🙂


-7dBµV totaal moet normaal gesproken geen probleem ,maar een verloopstuk doet hooguit 0,5 dBµV verlies dus ik hou het op een dikke 5 dBµV wat in mijn optiek met het hedendaagse signaalniveau geen probleem zou moeten zijn.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic