1
Vraag
2
Reacties
HRS123

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

IHDR-5200C via kenwood versterker vaak geen geluid bij zappen naar nieuwe zender

Onze IHDR-5200C decoder is via een SPDIF kabel op een Kenwood versterker aangesloten.

Wij hebben de laatste tijd regelmatig dat de IHDR-5200C bij het zappen naar een nieuwe zender geen geluid geeft. Je moet dan naar een andere zender zappen en weer terug en dan is er weer geluid. Soms moet je dit heen en weer zappen een paar keer herhalen.
Volume instelling op de IHDR-5200C staat goed, hij geeft gewoon geen geluid 😞

We hebben het idee dat dit met de laatste firmware update 1.00.49 flink erger is geworden. 😞

Wat we zonder succes al hebben geprobeerd:
- 5200C opnieuw geïnstalleerd
- 5200C naar fabrieksinstellingen gereset
- 5200C audio instellingen van stereo naar Dolby veranderd
- SPDIF kabel met andere SPDIF kabel omgewisseld
- SPDIF kabel op andere ingang op versterker aangesloten.

Een Asus Mediaplayer die ook via SPDIF op dezelfde versterker is aangesloten geeft op beide ingangen geen enkel probleem, dus ik vermoed dat het hem echt in de IHDR-5200C zelf zit. Ik kan echter nergens iets over dit probleem of bug vinden? :?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Aquaton47

Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hallo, ik heb de Humax 5200 met de HDMI op de Onkyo versterker aangesloten. Er zitten 4 HDMI ingangen op de versterker en 1 uitgang die naar de HDMI ingang gaat op de Samsung hd tv. Dat werkt uitstekend. Mits je voldoende HDMI ingangen hebt op versterker. Ook de Chromecast heb ik op de versterker op deze wijze aangesloten en heb zo dus ook Netflix met surround. Voor mij werkt dit prima.

Bekijk in context

19 Reacties 19
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hallo HRS123,

Welkom en bedankt voor je melding.

Dit is ook nieuw voor mij, maar wel erg vervelend! Officieel ondersteunen wij geen externe versterkers, maar we kunnen zeker kijken. Heb je wel gewoon geluid via de tv als je niet de versterker gebruikt? Kan je daarnaast ook testen met een andere versterker?

Gr,
HRS123
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja ik heb wel gewoon geluid via de TV.
Geluid via TV is via tulp kabel aangesloten.

Ik heb ook gewoon geluid als ik opgenomen materiaal vd Humax afspeel.
Het probleem doet zich echt alleen coor bij zappen bij live TV kijken, in combinatie met het geluid via de SPDIF uitgang
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Ik meen mij te herinneren dat in de release notes van de laatste firmware update van de Humax iets staat over een aanpassing/verbetering van de SPDIF aansluiting. Kun je ook een glasvezel verbinding maken in plaats een tulp aansluiting, of alles met HDMI doen?
HRS123
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wat bedoel je met glasvezel verbinding?
Het gaat specifiek om een probleem met het SPDIF signaal, het signaal via de tulp aansluiting geeft geen enkel probleem.

Wat ik zelf nog had bedacht is met een HDMI splitter het audio signaal via de HDMI aansluiting aan te sluiten op de versterker. Maar dan moet er weer een extra splitter tussen.

Ik hoopte eigenlijk dat iemand anders hetzelfde probleem heeft en zegt dat het een bekende bug is....
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ik heb zelf de 5300c (zo ver ik weet is deze qua software en model idem) enig verschil displayscherm voorzijde. Ik heb jouw probleem zelf 1x meegemaakt. maar lag niet aan de humax.
Ik heb mijn versterker opnieuw ingest. aangegeven welke uitgang hij moet kiezen (mijn humax op de uitang tv en uitg.kanaal digt. spdif) Ik weet dat je bij de meeste digitale versterkers evt. geluids ints. zelf moet instellen. Mischien heeft jouw versterker dit ook? Wellicht heb je dat al gedaan, En is dit een tip die je kan helpen. Succes gr Robbo
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
HRS123 wrote:
Wat bedoel je met glasvezel verbinding?
Het gaat specifiek om een probleem met het SPDIF signaal, het signaal via de tulp aansluiting geeft geen enkel probleem.


SPDIF bestaat ook in glasvezel, dan heet het ook wel TOS. Ik denk dat TOS meer voor komt dan de tulp verbinding.

Wat ik zelf nog had bedacht is met een HDMI splitter het audio signaal via de HDMI aansluiting aan te sluiten op de versterker. Maar dan moet er weer een extra splitter tussen.


Normaal gesproken kan je versterker dat doen. HDMI in vanaf de Humax, HDMI out naar de TV. De versterker kan dan het audio signaal onderscheppen.
Frans W

Level 5
  • 48Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Wij hebben exact hetzelfde probleem als onze Onkyo receiver (TX-NR515) op standby staat. Het geluid wordt dan normaal doorgegeven via HDMI in zg. passthrough mode, maar sinds de laatste Humax firmware update komt het geluid soms niet op. Als het er wel geluid is lijkt het of het 1 à 2 seconden later is. De oplossing voor het weggevallen geluid is soms een paar keer heen en weer zappen of (en dat werkt altijd) even de receiver aanzetten (geluid komt dan over de boxen die aan de Onkyo hangen) en dan weer uit (geluid komt dan weeer gewoon over de TV).
Ik heb het gevoel dat het een HDMI communicatieprobleem is. De TV is trouwens een redelijke oude JVC HD Ready TV (typenr weet ik even niet).
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
HRS123 had het over de spdif uitgang. hoe een aansluiting voor geluid via een versterker via hdmi kabel gaat kan ik niet veel over zeggen maar welicht ook voor jouw de tip probeer de versterker opnieuw in te tstellen zie mijn vorige reactie. bij mij heeft dat goed geholpen en geen last meer gehad (bij de meeste digitale versterkers kun je in een menu de voorkeuze kop bv tv randapp. een voorkeur voor geluid , specifiek een geluidskanaal selecteren meestal kun je kiezen uit o.a. analoog en/of digitaal (optisch) met evt te kiezen geluids kabel en type uitgang. en sluit de hd ontvanger aan op de versterker en niet de tv zo gaat het geluid rechtstreeks via versterker en niet via omwegen. Nogmaals ik ben geen prof een hobbyist en bij mij heeft dit prima geholpen.
nilesmiles

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo, Sinds de firmware update ervaar ik het probleem dat ik geen beeld heb samen met haperend geluid. Het er uit trekken van de kabel helpt soms maar in de meeste gevallen niet. De versterker heb ik al teruggezet naar fabrieksinstellingen. Maar zonder resultaat. Het geheel is aangesloten met hdmi.

Ik gebruik een nieuw type Onkyo versterker icm een nieuw philips tv.
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Heb je ook de nieuwste firmware in je TV en je versterker?
nilesmiles

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
caesar wrote:
Heb je ook de nieuwste firmware in je TV en je versterker?



Ja heb ik allebei geupdate.
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Soms ligt het aan de volgorde waarop je de apparatuur inschakelt. Je zou daar eens mee kunnen experimenteren.
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
@HRS123,

Zou je de volledige naam en het type nummer van je versterker nog kunnen doorgeven?

Gr,
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Beste hrs123, Even benieuwd. Is het gelukt.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Hoewel een tijd geleden dat deze topic is aan gemaakt, wil nog even reageren.
Wellicht is dit de oplossing voor geluid problemen.

Ik heb onlangs iemand geholpen met vergelijkbare problemen. zie link.

https://community.ziggo.nl/televisie-kijken-17/geen-geluid-via-home-cinema-set-meer-op-de-niet-hd-zenders-altijd-wel-2047

Versterkers die zijn aangesloten via de opt.kabel en de( hdmi via tv en versterker.) Bij de Philips heet dat cinema link. En wellicht bij andere merken wordt er een andere benaming benoemd/aangegeven . Wat ik onder de desbetreffende snelkoppeling beschreef is dat als het mogelijk is het geluid niet te laten lopen via de hdmi maar rechtstreeks via de opt. kabel. Kies bij de instelling kanaal uitgang opt 1 (dit vlgns. mij bij de meeste type en merken versterkers. )
Verdere bijzonderheden zie aangegeven koppeling gr Rob
Aquaton47

Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hallo, ik heb de Humax 5200 met de HDMI op de Onkyo versterker aangesloten. Er zitten 4 HDMI ingangen op de versterker en 1 uitgang die naar de HDMI ingang gaat op de Samsung hd tv. Dat werkt uitstekend. Mits je voldoende HDMI ingangen hebt op versterker. Ook de Chromecast heb ik op de versterker op deze wijze aangesloten en heb zo dus ook Netflix met surround. Voor mij werkt dit prima.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ok prima mijn advies was ook alleen bij geluidsproblemen. Sommige merken hebben vermoedelijk een bug. met de humax na de nieuwste update. Dus jij hebt hier geen last van. prima!
piccolo

Level 6
  • 135Posts
  • 6Oplossingen
  • 4Likes
Heb je wel de laatste firmware update van je kenwood uitgevoerd? Er zitten ook bugs in firmwares van audio apparatuur.... Heb je de spdif er tijdens gebruik al eens uit getrokken en weer ingestopt?
Je hebt trouwens niet verteld welk type spdif, ik neem aan dat je een optische spdif kabel bedoeld.
Als je een normale spdif kabel bedoeld dan gekdt de test nog steeds..
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
piccolo wrote:
Heb je wel de laatste firmware update van je kenwood uitgevoerd? Er zitten ook bugs in firmwares van audio apparatuur.... Heb je de spdif er tijdens gebruik al eens uit getrokken en weer ingestopt?
Je hebt trouwens niet verteld welk type spdif, ik neem aan dat je een optische spdif kabel bedoeld.
Als je een normale spdif kabel bedoeld dan gekdt de test nog steeds..


Goede tip, echter dit is een reactie op een topic van een jaar geleden! En kan je er dus vanuit gaan dat dit is opgelost. Zeker dat de topic al beantwoord is
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic