Sticky

Hoe op te nemen met een DVD recorder als het analoge signaal vervalt.

Reputatie 7
Badge +18
Steeds vaker zien we dat men aangeeft een DVD recorder in bezit te hebben en de vraag rijst of deze nog is te gebruiken als het analoge signaal vervalt. Dat kan, maar wel met beperkingen. De tuner in de DVD recorder is dan niet meer bruikbaar, dus het aansluiten van een coax kabel heeft geen zin meer. De Guide is dus ook niet meer bruikbaar, maar goed, dat is men al gewend, daar deze enige tijd geleden al is vervallen.

Door de DVD recorder aan te sluiten op een daarvoor geschikte decoder/ontvanger/mediabox, of hoe dit ook word genoemd, kan men nog opnames maken.

Dat kan het best gedaan worden op deze manier:

Je doet dat door de recorder middels de AV2 aansluiting (scart) aan te sluiten op de Video uitgang (scart) van de decoder*. (*Bij de Humax 5300c gaat dat niet op en dient de TV scart te worden gebruikt). Vaak raad ik het gebruik van een Humax aan.

Je stelt voorts via het menu van de DVD recorder de INGANG in op S-Video en doet datzelfde met de gebruikte UITGANG op de decoder. Instellen op RGB is nog fraaier, maar dit wordt zelden ondersteund op de Video uitgang van een decoder. Op de INGANG van een DVD recorder moet dit dan uiteraard ook worden ondersteund.

Wel kun je, als je de decoder middels HDMI op de Tv hebt aangesloten, de Tv scart gebruiken voor aansluiting op de DVD recorder. Deze uitgang ondersteund wel RGB. Ondersteund de DVD recorder ook RGB IN, dan stel je de AV INGANG op de DVD recorder dus in op RGB en doet datzelfde met de uitgang van de Humax.

Zorg wel altijd dat UITGANG (decoder) en INGANG (DVD recorder) identiek worden ingesteld. Dus beiden op S-Video, of op RGB.

Stel nu de DVD recorder in op AV2 en je kan opnames op DVD zetten. Het is niet raadzaam opnames eerst op de harde schijf te zetten, want dan is doorkopieren vaak niet meer mogelijk.

Op deze manier kun je zeer hoogwaardige opnames maken, welke er een stuk beter uitzien als via de kabel.

Let op: staan de beide apparaten ingesteld op Video/Composiet of soortgelijk (meestal standaard) is een opname wel te maken, maar de kwaliteit daarvan een heel stuk minder.

Hou er ook rekening mee dat je het volume (uitgangssterkte) op de Humax (of eventueel ander merk) volledig open zet. Doe dit wel voordat de opname is gestart, daar je deze handeling anders in de opname terug zal zien. Dat geld overigens voor alle handelingen die je uitvoert als een opname loopt. Blijf dan dus van de afstandsbediening(en) en de apparaten af en schakel ook niet over op een andere zender. Ook dat zal uiteraard te zien zijn in de opname.

De timer functie kan ook worden gebruikt bij de DVD recorder, mits aanwezig, en als er bij de Humax een programma word gereserveerd, zal deze inschakelen op het moment dat het gereserveerde programma start, en in stand-by gaan als dat programma is afgelopen. Let op: als de Humax in die periode word bediend, zal deze NIET in stand-by gaan en dus ingeschakeld blijven. Ook kan soms de Ext Link functie worden gebruikt, maar dat is niet altijd even betrouwbaar. Maar werkt het correct zal de DVD recorder de decoder inschakelen, of andersom.

Het is dus mogelijk zo op te nemen. Eenmaal gewend is dit best te doen, maar het is natuurlijk niet voor iedereen zo eenvoudig. Daarom raad ik vaak aan een Humax 5200c te gebruiken. De Humax kan in zowel oud UPC als oud Ziggo gebied worden gebruikt voor de ontvangst van de vrije zenders. Woon je in oud Ziggo gebied en heb je een IRdeto smartcard (dit is daarop vermeld) dan kun je alle zenders uit je pakket zien. Voordeel van het gebruik van een Humax 5200c is dat je al kan opnemen met het apparaat zelf, op de daarin aanwezige harde schijf. En terwijl je 1 zender opneemt is het altijd mogelijk een andere zender te bekijken. dat is dus al een groot voordeel. En het werkt dan veel eenvoudiger om later eventueel een gemaakte opname op een DVD te zetten via de op de Humax aangesloten DVD recorder. Maar ook dan geld, dat de opname vanaf de Humax meteen op DVD gezet dient te worden en niet eerst op de harde schijf van de DVD recorder.

De Humax is ook nog op te nemen in je netwerk, maar dat zal ik nu niet helemaal uit de doeken doen. Daar heb ik echter wel het een en ander over geschreven in en ander topic.

Een hele lap tekst, maar ik wil het zo duidelijk mogelijk uitleggen. Wellicht ga ik nog wat toevoegen of wijzigen, maar voor nu is er even info genoeg denk ik.

73 Reacties

Reputatie 7
Hey all.

Discussiëren is prima, maar laten we elkaar allemaal in hun waarde laten. Onthoud dat vrijwel iedereen hier is om anderen te helpen en iedereen het dus goed bedoelt. Ben je het ergens niet mee eens en/of zie je iets anders, leg dan uit waarom je het anders ziet en laat het daar bij. Een discussie over aansluitpunten/stekkers/kabels en welke wel/niet beter is, kan ontzettend nuttig zijn. Wat mij betreft maakt iemand hier zelfs een nieuw topic over! Maar dan wel een fatsoenlijke discussie, waar het zeker niet persoonlijk moet worden.

Ik heb mijn best gedaan de meeste berichten die absoluut niets toevoegen aan de discussie te verwijderen, zonder het geheel onleesbaar te maken. Er zijn dus een aantal berichten weg.
Ik wil hier graag mijn dank uitspreken aan Willem-A, die gisteravond uitgebreid de tijd nam om mij uit te leggen hoe ik opnames van de Humax op een dvd-schijfje kan zetten.
Dag Willem,
Dank voor je snelle en zorgvuldige reactie alvast!!
Ik reageer vanavond uitgebreid. Als ik het allemaal snap...😊
Reputatie 7
Wow @Willem-A,

Het is een lap tekst, maar zeker een goed handvat om alsnog je DVD Recorder te gebruiken. Je bent #LekkerBezig!
Reputatie 7
Badge +18
Dank Folkert.

Je moet toch alle punten die van belang zijn vermelden, en dan word het uiteindelijk een aardig verhaal. Maar goed, handleidingen zijn vaak ook flink uitgebreid 😉

Maar als je het rustig doorneemt valt het best mee. En als men het toch nog moeilijk vindt, zijn er altijd weer wegen ook hen nog even extra op weg te helpen. Met elkaar is er veel mogelijk.
Dank Willem A , ik ga met uw suggesties aan de slag . Als het toch tegenvalt ,overweeg ik
om de Mediabox Xl in mijn pakket op te nemen. Groeten van DIGIBETER, over en sluiten.
Heb Ziggo net gebeld en is idd zo dat veel dvdrecorders niet goed met het Digitale Signaal overweg kunnen.
Ik ben benieuwd of ik morgen nog wat kan opnemen. En anders kan ik een Harde Schijf aansluiten op mijn Humax en daarop opnemen👍🏻
Beste @Willem-A bedankt voor je uitgebreide en bruikbare uitleg. Ik heb mijn Panasonic DVD recorder aangesloten zoals je adviseerde: de recorder is middels de AV2 aansluiting (scart) aangesloten op de Video uitgang (scart) van de decoder (Humax 5500c) en beide apparaten zijnop RGB ingestled. (Verder is de tv met HDMI verbonden met de decoder en middels scart met de AV1 aansluiting van de harddiskrecorder)
Als ik dan op wil nemen kan ik als kanaal alleen Ned1 kiezen. (Als ik iets opneem van Ned1 ziet deze opname er heel goed uit). Het lukt mij echter niet de andere zenders op mijn recorder te vinden/kiezen. Heb jij misschien een idee waar dit aan ligt/ hoe op te lossen?
Reputatie 7
Badge +18
Dag @TeLBe

als je precies de stappen hebt gevolgd, en het lijkt erop dat hier niets is misgegaan, dien je op de DVD recorder voor AV2 te kiezen. Dan kun je alles opnemen wat de Humax weergeeft. Maar dan natuurlijk wel alleen als je de Humax ook op bv. NPO 2, RTL 4 zet.

DE DVD recorder zal dan dus die zender opnemen welke je op de Humax hebt geselecteerd.

Maar je vindt dus geen zenders op de recorder zelf, dus alleen de AV2 ingang kan nog worden gebruikt in dit geval. De zenders worden dus niet opgeslagen in de DVD recorder, en daar je dit schrijft:

"Ned1 ziet deze opname er heel goed uit). Het lukt mij echter niet de andere zenders op mijn recorder te vinden/kiezen" heb ik het idee dat je de zenders denkt te vinden op de recorder zelf. Maar het enige wat je dus moet doen is kiezen voor de AV2 ingang. De rest laat je even buiten beschouwing. Is het zo wat duidelijker voor je?
Beste @Willem-A, ik dacht inderdaad de zenders op de recorder te vinden maar je aanwijzing heeft me op het goede spoor gezet. Ik heb inmiddels proefopnames van verschillende zenders gemaakt en dat ziet er allemaal prima uit! Ik had de recorder al in de berging gezet maar na lezen van jouw bericht (1e van dit topic) ben ik het toch gaan proberen en nu kan ik hem dus weer gebruiken. Heel fijn. Echt super bedankt voor je hulp!
Groet, Tekla
Reputatie 7
Badge +18
Dag @TeLBe

dat dacht ik ook al even uit je bericht te halen. Niet zo vreemd hoor, want men denkt vaak dat het zo werkt. Maar nee, de DVD recorder zelf kan alleen overweg met de analoge zenders. Deze heeft een analoge tuner, dus het opslaan van digitale zenders behoort niet tot de mogelijkheden.

Maar inderdaad, als je met een goede scartkabel werkt, waarbij je bij de 5500c wel gebonden bent aan de bijgeleverde, en alles instelt op RGB, is een opname echt zeer netjes. Vaak laat men de apparaten op Video/Composiet/CVBS (is allemaal identiek, alleen andere benaming) staan omdat de AV2 ingang op een DVD recorder vaak standaard zo is ingesteld, maar dan doe je jezelf echt tekort. Dat ziet er echt veel minder fraai uit. S-Video is dan een stuk winst, maar RGB is eigenlijk nog een stuk fraaier dan de opnames zoals je deze altijd maakte vanaf de interne tuner van de DVD recorder.

Daarom dus ook laatst even de discussie daarover met Honda. Die zweert bij het gebruik van de gele cinch kabel, welke dus staat voor Video/Composiet/CVBS, maar zorgt voor de minst goede weergave. Dat kun je uiteraard zelf al zeer goed waarnemen, maar ook op het Internet is daarover allerlei info te vinden. Ik zoek vaak niet eens naar dat soort info, maar probeer dingen uit en dan moet je simpelweg uitgaan van je oren en ogen. En dan zie je dat RGB via scart het beste resultaat oplevert wat dit betreft Maar goed, als je een decoder middels scart aansluit op een Tv zie je ook al heel snel dat RGB doorgaans het beste resultaat oplevert.

Ik dank je voor je bericht en ben blij dat het gelukt is. Kan je DVD recorder nog even op een mooie manier oud worden... 😉

Wat de hulp betreft: graag gedaan. Daarom maken we dergelijke topics aan en daar maken toch veel mensen gebruik van.
Helemaal met @Willem-A eens. (Ben overigens geen hij maar zij:)) Dit topic is informatief en goed bedoeld. Honda’s kritiek voegt helemaal niets toe. En doordat Honda ellenlange quotes maakt word dit topic onleesbaar. Heel jammer maar ondanks dat heeft het mij heel goed geholpen en heb ik nu haarscherpe opnames via scart. Advies aan Honda: begin een nieuw topic over gele tulpstekkers. Wie weet maak je daar anderen heel blij mee😉
Reputatie 7
Badge +20
Djoan schreef:

anders dan via quoten van de hele tekst waarop ik wil reageren?

Je kan het stuk wat je niet wil quoten weghalen, zoals ik hier heb gedaan.
Reputatie 7
Hoi @Barry W, welkom op de Community! Vooruitzien is regeren, dus goed dat je hier al mee bezig bent.

Ik heb je vraag verplaatst naar dit topic. Lees de beginpost eens door en als je daarna nog vragen hebt, stel ze hier dan gerust 🙂
Reputatie 7
Wederom #LekkerBezig hoor @Willem-A!
Reputatie 7
Badge +18
basco schreef:

wat is het verschil tussen tv scart en av2 scart ik heb maar 1 scart op de recorder zitten.

Op de recorder of de Tv decoder/ontvanger?

Doorgaans zijn er op een DVD recorder 2 scart uitgangen aanwezig. Een welke men al vaak gebruikt voor het maken van opnames vanaf een externe bron, en een om om Tv te kunnen kijken.Bij een decoder/ontvanger, zijn er vaak ook 2 aanwezig, waarvan er ook een is om Tv Tv te kijken, en een om eventueel een DVD of videorecorder op aan te sluiten. Maar vaak blijft de Tv scart in dat geval onbenut, daar men vaak via HDMI kijkt. Dat kan bij een DVD recorder dus ook het geval zijn.

Maar als er maar een scart aanwezig is op een DVD recorder, dan ondersteund deze vaak zowel een in- als een uitgaand signaal. En dus is deze voor beide opties te gebruiken.

Is een decoder/ontvanger alleen maar voorzien van een Tv scart, dan kun je deze gebruiken voor de aansluiting op een DVD- of Videorecorder, mits je uiteraard via HDMI kijkt.
Reputatie 7
Badge +18
Ger J. de Haan schreef:

Kan ik mijn dvd-recorder ook nog gebruiken in combinatie met een CI+-module? En zo ja, hoe gaat de aansluiting dan?
groet, Ger

Dat gaat niet altijd op. Er moet dan al een scart aansluiting op de Tv aanwezig zijn, welke ook een uitgaand signaal ondersteund. En dat is vaak niet meer het geval. Daarnaast kun je daar dan alleen gebruik van maken als de Tv ingeschakeld staat, en zal zappen leiden tot veranderingen in de opname, omdat de recorder dan een andere zender zal gaan opnemen. Ook kan het zo zijn dat de Tv het digitale signaal niet omzet naar analoog via scart en dus en opname niet mogelijk is. Scart is nl. altijd analoog.
Dag Willem,
Sinds vandaag heeft mijn zoon het voor elkaar gekregen om onze Samsung monitor/TV met DVB-C om te zetten van analoog naar digitaal (Utrecht stad).
Kortom: ik kijk nu naar lekker scherpe digitale zenders. Maar dus zonder Humax of welk ander kastje dan ook. Hoe dat technisch werk, weet ik niet. Maar volgens de handleidingen op ziggo.nl/schakelmee is het 'zonder decoder kijken' een redelijk standaard oplossing.
Daarnaast heb ik (conform het onderwerp van dit forum...) uiteraard een dvd-speler (LG RH387H). Deze had ik éérst dus vóór m'n TV geschakeld, en nu heb ik hem losgekoppeld en gaat de Ziggo-kabel dus rechtstreeks in de TV.
Ik heb twee vragen in het kader van het gebruiken van de bestaande dvd-speler:
  1. Wat zijn jouw specifieke (aansluit-)adviezen voor het opnemen op die dvd-speler, gezien mijn specifieke situatie zonder Humax-kastje ?
  2. Hoe gek het ook klinkt.... ik heb onlangs van Ziggo toch een doos gekregen met een Humax 5500C. Maar die doos staat on-uitgepakt op m'n bureau. Dat komt omdat 'een kastje' een tijd lang de enige oplossing leek te zijn om voor mijn TV-toestel de overgang van analoog naar digitaal te maken. Maar nu mijn TV 'het zelf doet', sta ik op het punt dat ding weer terug te sturen naar Ziggo.
Mijn vraag is dus: wat is je advies? Biedt die Humax nog voordelen in dit kader?
Moet ik hem toch houden/aansluiten om die dvd makkelijker te kunnen gebruiken?
Of kan ik hem net zo goed terugsturen?
Benieuwd naar je reactie.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @HTN

u schreef:

"...Hoe dat technisch werk, weet ik niet. Maar volgens de handleidingen op ziggo.nl/schakelmee is het 'zonder decoder kijken' een redelijk standaard oplossing".

Dat kan alleen als er in de Tv een DVB-C (Cable/kabel) tuner aanwezig is. Je kan dan zonder module en smartcard al de vrije zenders ontvangen, en mét module en smartcard alle zenders uit je pakket. Maar het komt regelmatig voor dat men niet over een dergelijke Tv beschikt, en dan is een decoder/ontvanger/mediabox nodig.

Maar het opnemen met de DVD recorder is nu wel wat moeilijker. Je zou deze, als er nog een scart aansluiting aanwezig is op de Tv. zo kunnen aansluiten, maar de vraag is dan wel f die scart ook een uitgaand signaal ondersteund, zodat de DVD recorder op die manier het signaal binnen krijgt en kan opnemen, maar handig is dat niet, omdat je alleen kan opnemen wat je kijkt. Bij het overschakelen naar een andere zenders gaat het dus al mis en zal die zender worden opgenomen. Persoonlijk zou ik dit, als het al werkt, dus zeker niet zo doen. Want opnemen kan dan ook alleen als de tv ingeschakeld staat...

Het is niet zo vreemd dat Ziggo de Humax 5500c heeft toegestuurd, want als een Tv geen DVB-C tuner heeft, of je denkt dat deze het niet heeft, is de 5500c een prima oplossing. Daarmee kun je wel alleen alle vrije zenders ontvangen, maar als men eerder alleen analoog heeft gekeken is dat ruim voldoende.

De 5500c is echter een simpele decoder en bied eigenlijk geen voordelen t.o.v. een Tv met DVB-C tuner. Sterker nog, als de Tv Ziggo gecertificeerd is, kan er een CI module in, en ontvang je ook alle andere zenders uit je pakket. De module met smartcard kun je huren bij Ziggo voor 2 euro per maand. Bij de 5500c is het niet mogelijk een smartcard te gebruiken, maar wellicht heb je nog een andere Tv waar je deze voor kan gebruiken? Ik zou deze echter niet terug sturen. Het kan zeker nog van pas komen. Het is een mooi klein boxje, dus niet meteen een 'sta-in-de-weg.

En je kan er eventueel je DVD recorder op aansluiten. Dan kun je wel iets anders opnemen als wat je kijkt. Maar zet je veel op DVD? Of neem je op op de harde schijf? Neem je regelmatig iets op, maar zet je dat niet vaak op DVD, dan, ja, daar is ie weer,,, zou ik je een Humax 5200c aanraden. Deze vind je op marktplaats voor leuke prijzen, en je kan deze eventueel gebruiken om er ook Tv mee te kijken. Je kan daarmee nl. altijd een zender bekijken en een ander opnemen, en afhankelijk van de stream waarin de zenders zich bevinden, ook vaak nog 2 zenders opnemen en een 3e bekijken. En je kan daarop ook de DVD recorder aansluiten, om, als je dat een keer wilt, ook een opname op DVD te zetten. Maar ook is het mogelijk de Humax op te nemen in je netwerk.

Dat werkt dus een stuk prettiger. De vrije zenders kun je altijd ontvangen, maar je je op de site van Ziggo kan het zijn dat ze aangeven dat de Humax niet bruikbaar is in jou gebied. Maar voor de vrije zenders, welke je nu dus ook ontvangt, is deze wel bruikbaar, en je kan deze ook allen opnemen.

Meer info daarover vind je hier:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Kun je wat met deze lap tekst? 😉
Reputatie 7
Badge +18
Dag @HTN

"...Hoe dat technisch werk, weet ik niet. Maar volgens de handleidingen op ziggo.nl/schakelmee is het 'zonder decoder kijken' een redelijk standaard oplossing".

Dat kan alleen als er in de Tv een DVB-C (Cable/kabel) tuner aanwezig is. Je kan dan zonder module en smartcard al de vrije zenders ontvangen, en mét module en smartcard alle zenders uit je pakket. Maar het komt regelmatig voor dat men niet over een dergelijke Tv beschikt, en dan is een decoder/ontvanger/mediabox nodig.

Maar het opnemen met de DVD recorder is nu wel wat moeilijker. Je zou deze, als er nog een scart aansluiting aanwezig is op de Tv. zo kunnen aansluiten, maar de vraag is dan wel f die scart ook een uitgaand signaal ondersteund, zodat de DVD recorder op die manier het signaal binnen krijgt en kan opnemen, maar handig is dat niet, omdat je alleen kan opnemen wat je kijkt. Bij het overschakelen naar een andere zenders gaat het dus al mis en zal die zender worden opgenomen. Persoonlijk zou ik dit, als het al werkt, dus zeker niet zo doen. Want opnemen kan dan ook alleen als de tv ingeschakeld staat...

Het is niet zo vreemd dat Ziggo de Humax 5500c heeft toegestuurd, want als een Tv geen DVB-C tuner heeft, of je denkt dat deze het niet heeft, is de 5500c een prima oplossing. Daarmee kun je wel alleen alle vrije zenders ontvangen, maar als men eerder alleen analoog heeft gekeken is dat ruim voldoende.

De 5500c is echter een simpele decoder en bied eigenlijk geen voordelen t.o.v. een Tv met DVB-C tuner. Sterker nog, als de Tv Ziggo gecertificeerd is, kan er een CI module in, en ontvang je ook alle andere zenders uit je pakket. De module met smartcard kun je huren bij Ziggo voor 2 euro per maand. Bij de 5500c is het niet mogelijk een smartcard te gebruiken, maar wellicht heb je nog een andere Tv waar je deze voor kan gebruiken? Ik zou deze echter niet terug sturen. Het kan zeker nog van pas komen. Het is een mooi klein boxje, dus niet meteen een 'sta-in-de-weg.

En je kan er eventueel je DVD recorder op aansluiten. Dan kun je wel iets anders opnemen als wat je kijkt. Maar zet je veel op DVD? Of neem je op op de harde schijf? Neem je regelmatig iets op, maar zet je dat niet vaak op DVD, dan, ja, daar is ie weer,,, zou ik je een Humax 5200c aanraden. Deze vind je op marktplaats voor leuke prijzen, en je kan deze eventueel gebruiken om er ook Tv mee te kijken. Je kan daarmee nl. altijd een zender bekijken en een ander opnemen, en afhankelijk van de stream waarin de zenders zich bevinden, ook vaak nog 2 zenders opnemen en een 3e bekijken. En je kan daarop ook de DVD recorder aansluiten, om, als je dat een keer wilt, ook een opname op DVD te zetten. Maar ook is het mogelijk de Humax op te nemen in je netwerk.

Dat werkt dus een stuk prettiger. De vrije zenders kun je altijd ontvangen, maar je je op de site van Ziggo kan het zijn dat ze aangeven dat de Humax niet bruikbaar is in jou gebied. Maar voor de vrije zenders, welke je nu dus ook ontvangt, is deze wel bruikbaar, en je kan deze ook allen opnemen.

Meer info daarover vind je hier:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Kun je wat met deze lap tekst? 😉
Reputatie 7
Badge +18
Beste @HTN

graag gedaan. Het is inderdaad een uitgebreide uitleg, maar ik hou niet van one liners en nu heb je meteen duidelijkheid. Het lijkt moeilijker dan het is. Maar is er nog iets, schroom niet.

Ik ben al blij dat ik dit topic heb aangemaakt destijds, want er komen toch best veel vragen langs over DVD recorders nu het analoge signaal verdwijnt. Die vragen staan niet altijd hier, maar we verwijzen wel vaak naar dit topic.

Maar vaak is het toch handig om op een andere manier te gaan opnemen. De DVD recorder word ook niet meer gemaakt, althans niet in deze vorm, en zal dus langzaam aan ook uit het beeld verdwijnen. Het probleem lost dus uiteindelijk zichzelf op... 😉
Reputatie 7
Badge +18
pieterhans schreef:

Dag Willem,
Je schrijft: 'En het werkt dan veel eenvoudiger om later eventueel een gemaakte opname op een DVD te zetten via de op de Humax aangesloten DVD recorder.'
Maar ik volg je uitleg niet helemaal.
Wat ik (absolute digibeet) zou willen is: opnames van de Humax op een dvd-schijf zetten, zoals ik vroeger met opnames van mijn dvd-recorder deed. Ziggo heeft mij verteld dat ik opnames eerst op een losse harde schijf moet zetten, en vanaf de harde schijf op een dvd.
Van jou begrijp ik dat dat niet zou hoeven?
Bedoel je dat ik met mijn dvd-recorder via de Humax toch programma's kan opnemen op een schijfje in mijn dvd-recorder, dwz opnames die op de Humax staan? Dan moet ik de opname op de Humax rechtstreeks kopiëren op een dvd-schijf die in de dvd-recorder zit? Hoe doe ik dat dan precies? Gezien mijn totale onwetendheid met dit soort apparatuur ben ik eigenlijk op zoek naar een stap-voor-staphandleiding.

Dank,
Pieter

Dag Pieter,

Je kan eventuele uitzendingen vanaf de Humax meteen op DVD zetten, maar handig werkt dat niet echt, daar bij zappen iets anders word opgenomen, en je natuurlijk goed moet opletten wanneer het programma begint en afloopt. Je kan de opnames nl. niet meer eerst op de harde schijf van de DVD recorder zetten, en dan op DVD, daar je dan tegen een kopieerbeveiliging aanloopt. Bewerken is er dan dus niet meer bij.

Het hoeft dus niet via de harde schijf, maar daar zitten dus wel wat haken en ogen aan. Vanaf de harde schijf werkt het al een stuk beter. Je kan dan het gewenste programma op tijd starten en stoppen. Maar het mooist is dan niet de Humax 5300c te gebruiken, maar een Humax 5200c. Deze heeft nl. een interne schijf, 2 tuners en meer aansluitmogelijkheden.

Maar ook via de Humax is het niet mogelijk zenders te vinden in de DVD recorder. Dus opnamen zoals je gewend was, kan niet meer. Maar als je dus wat opneemt vanaf de Humax, of dat nu direct of via de schijf (in of bij) de Humax is, moet die opname dus meteen op DVD worden gezet. Als je de stappen die ik heb genoemd goed doorneemt moet het lukken. Het gaat eerst om het aansluiten en instellen, en dan is het simpelweg kiezen voor AV2 en de DVD recorder en de Humax starten. Een echte handleiding is daar niet voor. Maar als je er echt niet uitkomt mag je me wel een PM sturen. Dan geef ik je bij uitzondering mijn telefoonnummer. Dat legt wat beter uit.

Nu heeft @iMark het over wat kwaliteitsverlies, maar stel je in zoals genoemd blijft dat beperkt. Maar niet alleen werkt dit analoog maar worden HD uitzendingen ook omgezet naar SD. DVD kan nl. geen HD content aan. Maar de opnames worden doorgaans echt beter als dat je gewend bent.

Lees dus alles even rustig door en begin met het aansluiten en instellen. Ik heb nog wel ergens een uitleg en zal daar nog even de link van plaatsen, maar weet niet of dat duidelijker voor je is, maar kan dat zo ook niet terug vinden. Wel is er nog dit als leesvoer:

https://community.ziggo.nl/search?q=opnemen%20met%20dvd%20recorder
Reputatie 7
Badge +18
Dank @Michael Ziggo

Bellen gaat soms makkelijker als schrijven, dus maken we soms een uitzondering.
Reputatie 7
Badge +18
Graag gedaan @pieterhans ! Ben benieuwd naar je ervaringen omtrent het opnemen op deze manier en de kwaliteit van die opnames.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @Djoan ,

je kan het best gewoon aangeven hoe of wat. Dan hoef je slechts zelden te quoten. Ik heb nu gevraagd ook deze lange quote te verwijderen, anders raken we het overzicht kwijt. Soms moet het wel even, maar dan het liefst de quote inkorten en daar meteen een reactie bij plaatsen. Dan staat er niet alleen een quote. Maar goed, het moet ook allemaal even wennen...

Dan zul je de Humax IR Fox C hebben waarschijnlijk want allen de C bestaat niet. Dat is al een ouder model, maar ik zag in de PM dat je aangaf een 5300c te hebben en daar heb ik de uitleg gegeven. Maar een dergelijk apparaat word ook wel een decoder genoemd, meestal als daar heen harde schijf in aanwezig is, op aangesloten kan worden. Dat is dus niet iets anders als je Humax.

Reageer