Sticky

Hoe op te nemen met een DVD recorder als het analoge signaal vervalt.

Toon eerste bericht

73 Reacties

Reputatie 7
Badge +18
@Djoan,

In een DVD recorder zit een analoge tuner. Die kunnen dus helemaal niet overweg met het digitale signaal. Maar daarom kan ook de coax kabel eruit worden gehaald en neem je op via de AV2 ingang van de recorder vanaf een decoder. Vraag nou niet iedereen hoe het zit want dan maak je het alleen maar ingewikkelder voor jezelf. De helpdesk is vaak niet thuis in dit soort dingen. Logisch, want dat is ook hun vakgebied niet. Vanaf een decoder opnemen kan ook nu al, maar het best is een apparaat als de 5200c van Humax te gebruiken waarmee je al kan opnemen op de aanwezige harde schijf en die opnames later nog via de DVD recorder op DVD kan zetten.

Ik gaf eerder ook al aan dat op de 5300c een harde schijf aangesloten kan worden, maar daar zitten enkele haken en ogen aan. Niet elke schijf is geschikt, een schijf dient minimaal 100 GB te zijn en maximaal 500 GB en je kan lang niet altijd iets anders bekijken dan je opneemt. En met alleen aansluiten ben je er niet. Soms is het lastig dit werkend te krijgen als je daar niet goed in thuis bent. Maar ook over dit gebeuren heb ik veel geschreven.

Bij de 5200c kun je echter wel een andere zender bekijken dan je opneemt , en is er al een harde schijf in het apparaat aanwezig. Dat werkt vele malen eenvoudiger en prettiger.

Maar nogmaals, als je nu vanaf een decoder kan opnemen kan dat morgen, overmorgen of volgende week nog. Je neemt ook helemaal niet het digitale signaal op en als de helpdesk zegt dat een DVD recorder vaak slecht kan omgaan met het digitale signaal hebben ze het totaal mis, want deze kan helemaal niet omgaan met dat signaal!! Hoeft ook helemaal niet als je via AV2 werkt. Maar toen de DVD recorder uitkwam was er nauwelijks sprake van digitaal en dus bouwde men daar een analoge tuner in. Net als bij een videorecorder. Maar ook daarmee kun je vanaf een decoder opnemen.

Geloof me nou maar, want je kan in deze en andere rubrieken lezen dat men het werkend heeft en als het niet kon was dat echt wel gemeld. Een jaar of 14 geleden plaatste ik het al bij de Humax IR Fox C. Toen werkte men er al mee omdat opnames mooier zijn en men meer zenders kan opnemen dan via de analoge weg (rechtstreeks via xe kabel) terwijl toen nog helemaal geen sprake was van het verdwijnen van dat analoge signaal.

Voorheen, en dat doe ik nog beperkt, verleende ik ook ondersteuning voor Panasonic, hetgeen ik nu nagenoeg alleen nog voor Humax/Quantis electronics doe. Maar ik geef ook elders dus vaak nog aan dat men de DVD recorder kan blijven gebruiken als het analoge signaal verdwijnt. Alleen niet meer zoals je gewend bent. Je vind geen zenders meer en de Guide werkt niet meer, maar eerder was men toch al gestopt met de Guide +.

Nogmaals, ga nu gewoon uit van dit verhaal en niet teveel van de helpdesk in deze, want de kans is groot dat een ander je weer wat anders zal vertellen.

Sterker nog, men geeft dan zelfs regelmatig aan dat je met de Humax 5300c niet kan opnemen....
Dank Willem voor al je reacties en geduld,
inmiddels heb ik bemerkt dat het analoge signaal verwijderd is.
Mijn dvd-speler doet het nog steeds goed zoals ik 'm al jaren had aangesloten, alleen geen analoog signaal meer.
Kan gewoon opnemen! Maar dus niet meer tegelijkertijd op ander kanaal analoog kijken. Maar daar kan ik wel mee leven; ikkan nog chromecasten vanaf mijn iPad.😉
Reputatie 7
Badge +18
Graag gedaan.

Maar @Djoan , vanwaar dan alle toestanden dat het te moeilijk was etc? Ik heb nu een beetje het gevoel dat ik voor de gek ben gehouden... Snap je dat ik het niet meer begrijp?

Maar heb je de instellingen ook zo staan? Dus AV2 in op RGB en bij de Humax op RGB uit? Je bekomt dan nl. de fraaiste weergave.

Maar verder ga ik dit maar afronden, want ik heb er een wat vreemd gevoel bij. Zeker daar je pas nog schreef dat het te moeilijk was en dat je DVD recorder niet meer kon worden gebruikt volgens Ziggo en je dat ook geloofde. Ik ben het dus even kwijt... Maar je ziet dat het dus wel kan!

Denk anders nog eens na over een Humax 5200c. Veel mooier qua opties. Wel moet je dan je 5300c behouden i.v.m. de smartcard. Maar die keuze is aan jou.

Je weet nu in ieder geval dat er geen onzin is geschreven in dit topic...

Ps: haal de coax kabel uit de DVD recorder als je dat nog niet hebt gedaan. Die heeft geen enkel nut meer.
Goedemorgen Willem,
Ik ben er zelf ook altijd vanuit gegaan dat ik nog gewoon kon blijven opnemen na vervallen van het analoge signaal.
Maar toen ik van Ziggo hoorde dat ik mijn dvd-recorder niet meer kon gebruiken voor opnemen......
en dat 'nieuwe' digitale signaal dus iets geheel anders was (dacht ik toen) dan ik tot dan had ontvangen (HD noemde ik dat)
toen dacht ik dat jij dáár juist een heel specifieke oplossing voor had gevonden.
met groet, Djoan
P.S. Ik heb nooit gedacht dat je onzin schreef. Ziggo heeft mij op het verkeerde been gezet. Maar dat is nu opgelost na een nieuw gesprek met Ziggo.
Reputatie 7
Badge +18
Ik weet even niet wat ik er mee aan moet, maar het digitale signaal is wel heel wat anders dan het analoge, maar dus al zeer lang op de kabel aanwezig. Wat dat betreft veranderd er dus niet veel, behalve dat het analoge signaal verdwijnt. Maar ik zie vaak dat men denkt dat het analoge signaal word vervangen door digitaal en men kennelijk lang niet altijd weet dat dit digitale signaal al aanwezig is.

Maar omdat je met een DVD recorder niet meer via de kabel en de eigen tuner kan opnemen denkt men dat dit ook helemaal niet meer kan. Maar dat kan dus wel, zij het op een andere, zoals hier genoemde manier.

Maar zoveel is nu zeker duidelijk.

En ik heb al gezegd dat Ziggo je hier lang niet altijd mee kan helpen omdat het gewoonweg buiten hun doelgroep valt. Ga je het dus aan verschillende mensen vragen, krijg je ook verschillende antwoorden...
Hallo!

Ik hoor veel over de Humax 5200C. Maar als ik naar deze ziggo site ga:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-ihdr-5200c/

Dan zegt hij dat deze ontvanger niet geschikt is voor deze regio. Deze regio is Eindhoven. Dat is volgens mij oud UPC gebied terwijl ik hier heb gelezen van sommige dat hij daar wel zou moeten werken? Hoe zit dit precies?

thx!
Reputatie 7
Badge +18
Dag @Frank vG

als je even op onderstaande link klikt, zie je exact hoe dat in elkaar zit. De Humax kan worden gebruikt voor de vrije zenders, ook in oud UPC gebied, alwaar deze dan ook vaak word ingezet. En dat het kan, kun je absoluut van me aannemen.

Hier het topic dat ik ervoor het aangemaakt:
https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634
Badge +3
Er zijn trouwens wel dvd en blu-ray recorders op de markt met dvb tuners aan boord. Maar dat is een flinke investering. Opnemen op een hardeschijf of in de cloud is dan gunstiger en voordeliger.

Adere optie zou zijn om programma's direct (1 op 1) op te nemen vanaf het scart signaal met de oudere apparatuur, op deze manier kunnen dingen fysiek gearchiveerd worden.
Reputatie 7
Badge +18
@Weisselberger

doorgaans zijn deze bedoeld voor de buitenlandse markt. Dan kan er dus wel een DVB-C tuner aanwezig zijn, maar is een smartcard doorgaans niet mogelijk. DE DVD recorder is eruit en dan verval je dus in een Blu-ray recorder, welke inderdaad fors aan de prijs is.

Maar opnemen met een DVD recorder zoals we die kennen, kan straks ook nog via scart. Daarom is er dit topic, om daarover uitleg te geven. Maar het fraaist is het natuurlijk als je al kan opnemen met een mediabox en dan is de Humax 5200c PVR een prima optie. Deze kun je opnemen in je netwerk om beperkt bestanden te delen, maar ook kan daarop een DVD recorder worden aangesloten. Niet op elke Tv is nog scart aanwezig, en vanaf een Tv opnemen is verre van handig.
wat is het verschil tussen tv scart en av2 scart ik heb maar 1 scart op de recorder zitten.
Kan ik mijn dvd-recorder ook nog gebruiken in combinatie met een CI+-module? En zo ja, hoe gaat de aansluiting dan?
groet, Ger
Reputatie 7
Badge +18
wat is het verschil tussen tv scart en av2 scart ik heb maar 1 scart op de recorder zitten.

Op de recorder of de Tv decoder/ontvanger?

Doorgaans zijn er op een DVD recorder 2 scart uitgangen aanwezig. Een welke men al vaak gebruikt voor het maken van opnames vanaf een externe bron, en een om om Tv te kunnen kijken.Bij een decoder/ontvanger, zijn er vaak ook 2 aanwezig, waarvan er ook een is om Tv Tv te kijken, en een om eventueel een DVD of videorecorder op aan te sluiten. Maar vaak blijft de Tv scart in dat geval onbenut, daar men vaak via HDMI kijkt. Dat kan bij een DVD recorder dus ook het geval zijn.

Maar als er maar een scart aanwezig is op een DVD recorder, dan ondersteund deze vaak zowel een in- als een uitgaand signaal. En dus is deze voor beide opties te gebruiken.

Is een decoder/ontvanger alleen maar voorzien van een Tv scart, dan kun je deze gebruiken voor de aansluiting op een DVD- of Videorecorder, mits je uiteraard via HDMI kijkt.
Reputatie 7
Badge +18
Kan ik mijn dvd-recorder ook nog gebruiken in combinatie met een CI+-module? En zo ja, hoe gaat de aansluiting dan?
groet, Ger

Dat gaat niet altijd op. Er moet dan al een scart aansluiting op de Tv aanwezig zijn, welke ook een uitgaand signaal ondersteund. En dat is vaak niet meer het geval. Daarnaast kun je daar dan alleen gebruik van maken als de Tv ingeschakeld staat, en zal zappen leiden tot veranderingen in de opname, omdat de recorder dan een andere zender zal gaan opnemen. Ook kan het zo zijn dat de Tv het digitale signaal niet omzet naar analoog via scart en dus en opname niet mogelijk is. Scart is nl. altijd analoog.
Dag Willem,
Sinds vandaag heeft mijn zoon het voor elkaar gekregen om onze Samsung monitor/TV met DVB-C om te zetten van analoog naar digitaal (Utrecht stad).
Kortom: ik kijk nu naar lekker scherpe digitale zenders. Maar dus zonder Humax of welk ander kastje dan ook. Hoe dat technisch werk, weet ik niet. Maar volgens de handleidingen op ziggo.nl/schakelmee is het 'zonder decoder kijken' een redelijk standaard oplossing.
Daarnaast heb ik (conform het onderwerp van dit forum...) uiteraard een dvd-speler (LG RH387H). Deze had ik éérst dus vóór m'n TV geschakeld, en nu heb ik hem losgekoppeld en gaat de Ziggo-kabel dus rechtstreeks in de TV.
Ik heb twee vragen in het kader van het gebruiken van de bestaande dvd-speler:
  1. Wat zijn jouw specifieke (aansluit-)adviezen voor het opnemen op die dvd-speler, gezien mijn specifieke situatie zonder Humax-kastje ?
  2. Hoe gek het ook klinkt.... ik heb onlangs van Ziggo toch een doos gekregen met een Humax 5500C. Maar die doos staat on-uitgepakt op m'n bureau. Dat komt omdat 'een kastje' een tijd lang de enige oplossing leek te zijn om voor mijn TV-toestel de overgang van analoog naar digitaal te maken. Maar nu mijn TV 'het zelf doet', sta ik op het punt dat ding weer terug te sturen naar Ziggo.
Mijn vraag is dus: wat is je advies? Biedt die Humax nog voordelen in dit kader?
Moet ik hem toch houden/aansluiten om die dvd makkelijker te kunnen gebruiken?
Of kan ik hem net zo goed terugsturen?
Benieuwd naar je reactie.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @HTN

u schreef:

"...Hoe dat technisch werk, weet ik niet. Maar volgens de handleidingen op ziggo.nl/schakelmee is het 'zonder decoder kijken' een redelijk standaard oplossing".

Dat kan alleen als er in de Tv een DVB-C (Cable/kabel) tuner aanwezig is. Je kan dan zonder module en smartcard al de vrije zenders ontvangen, en mét module en smartcard alle zenders uit je pakket. Maar het komt regelmatig voor dat men niet over een dergelijke Tv beschikt, en dan is een decoder/ontvanger/mediabox nodig.

Maar het opnemen met de DVD recorder is nu wel wat moeilijker. Je zou deze, als er nog een scart aansluiting aanwezig is op de Tv. zo kunnen aansluiten, maar de vraag is dan wel f die scart ook een uitgaand signaal ondersteund, zodat de DVD recorder op die manier het signaal binnen krijgt en kan opnemen, maar handig is dat niet, omdat je alleen kan opnemen wat je kijkt. Bij het overschakelen naar een andere zenders gaat het dus al mis en zal die zender worden opgenomen. Persoonlijk zou ik dit, als het al werkt, dus zeker niet zo doen. Want opnemen kan dan ook alleen als de tv ingeschakeld staat...

Het is niet zo vreemd dat Ziggo de Humax 5500c heeft toegestuurd, want als een Tv geen DVB-C tuner heeft, of je denkt dat deze het niet heeft, is de 5500c een prima oplossing. Daarmee kun je wel alleen alle vrije zenders ontvangen, maar als men eerder alleen analoog heeft gekeken is dat ruim voldoende.

De 5500c is echter een simpele decoder en bied eigenlijk geen voordelen t.o.v. een Tv met DVB-C tuner. Sterker nog, als de Tv Ziggo gecertificeerd is, kan er een CI module in, en ontvang je ook alle andere zenders uit je pakket. De module met smartcard kun je huren bij Ziggo voor 2 euro per maand. Bij de 5500c is het niet mogelijk een smartcard te gebruiken, maar wellicht heb je nog een andere Tv waar je deze voor kan gebruiken? Ik zou deze echter niet terug sturen. Het kan zeker nog van pas komen. Het is een mooi klein boxje, dus niet meteen een 'sta-in-de-weg.

En je kan er eventueel je DVD recorder op aansluiten. Dan kun je wel iets anders opnemen als wat je kijkt. Maar zet je veel op DVD? Of neem je op op de harde schijf? Neem je regelmatig iets op, maar zet je dat niet vaak op DVD, dan, ja, daar is ie weer,,, zou ik je een Humax 5200c aanraden. Deze vind je op marktplaats voor leuke prijzen, en je kan deze eventueel gebruiken om er ook Tv mee te kijken. Je kan daarmee nl. altijd een zender bekijken en een ander opnemen, en afhankelijk van de stream waarin de zenders zich bevinden, ook vaak nog 2 zenders opnemen en een 3e bekijken. En je kan daarop ook de DVD recorder aansluiten, om, als je dat een keer wilt, ook een opname op DVD te zetten. Maar ook is het mogelijk de Humax op te nemen in je netwerk.

Dat werkt dus een stuk prettiger. De vrije zenders kun je altijd ontvangen, maar je je op de site van Ziggo kan het zijn dat ze aangeven dat de Humax niet bruikbaar is in jou gebied. Maar voor de vrije zenders, welke je nu dus ook ontvangt, is deze wel bruikbaar, en je kan deze ook allen opnemen.

Meer info daarover vind je hier:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Kun je wat met deze lap tekst? 😉
Reputatie 7
Badge +18
Dag @HTN

"...Hoe dat technisch werk, weet ik niet. Maar volgens de handleidingen op ziggo.nl/schakelmee is het 'zonder decoder kijken' een redelijk standaard oplossing".

Dat kan alleen als er in de Tv een DVB-C (Cable/kabel) tuner aanwezig is. Je kan dan zonder module en smartcard al de vrije zenders ontvangen, en mét module en smartcard alle zenders uit je pakket. Maar het komt regelmatig voor dat men niet over een dergelijke Tv beschikt, en dan is een decoder/ontvanger/mediabox nodig.

Maar het opnemen met de DVD recorder is nu wel wat moeilijker. Je zou deze, als er nog een scart aansluiting aanwezig is op de Tv. zo kunnen aansluiten, maar de vraag is dan wel f die scart ook een uitgaand signaal ondersteund, zodat de DVD recorder op die manier het signaal binnen krijgt en kan opnemen, maar handig is dat niet, omdat je alleen kan opnemen wat je kijkt. Bij het overschakelen naar een andere zenders gaat het dus al mis en zal die zender worden opgenomen. Persoonlijk zou ik dit, als het al werkt, dus zeker niet zo doen. Want opnemen kan dan ook alleen als de tv ingeschakeld staat...

Het is niet zo vreemd dat Ziggo de Humax 5500c heeft toegestuurd, want als een Tv geen DVB-C tuner heeft, of je denkt dat deze het niet heeft, is de 5500c een prima oplossing. Daarmee kun je wel alleen alle vrije zenders ontvangen, maar als men eerder alleen analoog heeft gekeken is dat ruim voldoende.

De 5500c is echter een simpele decoder en bied eigenlijk geen voordelen t.o.v. een Tv met DVB-C tuner. Sterker nog, als de Tv Ziggo gecertificeerd is, kan er een CI module in, en ontvang je ook alle andere zenders uit je pakket. De module met smartcard kun je huren bij Ziggo voor 2 euro per maand. Bij de 5500c is het niet mogelijk een smartcard te gebruiken, maar wellicht heb je nog een andere Tv waar je deze voor kan gebruiken? Ik zou deze echter niet terug sturen. Het kan zeker nog van pas komen. Het is een mooi klein boxje, dus niet meteen een 'sta-in-de-weg.

En je kan er eventueel je DVD recorder op aansluiten. Dan kun je wel iets anders opnemen als wat je kijkt. Maar zet je veel op DVD? Of neem je op op de harde schijf? Neem je regelmatig iets op, maar zet je dat niet vaak op DVD, dan, ja, daar is ie weer,,, zou ik je een Humax 5200c aanraden. Deze vind je op marktplaats voor leuke prijzen, en je kan deze eventueel gebruiken om er ook Tv mee te kijken. Je kan daarmee nl. altijd een zender bekijken en een ander opnemen, en afhankelijk van de stream waarin de zenders zich bevinden, ook vaak nog 2 zenders opnemen en een 3e bekijken. En je kan daarop ook de DVD recorder aansluiten, om, als je dat een keer wilt, ook een opname op DVD te zetten. Maar ook is het mogelijk de Humax op te nemen in je netwerk.

Dat werkt dus een stuk prettiger. De vrije zenders kun je altijd ontvangen, maar je je op de site van Ziggo kan het zijn dat ze aangeven dat de Humax niet bruikbaar is in jou gebied. Maar voor de vrije zenders, welke je nu dus ook ontvangt, is deze wel bruikbaar, en je kan deze ook allen opnemen.

Meer info daarover vind je hier:

Kun je wat met deze lap tekst? 😉
Dag Willem,
Dank voor je snelle en zorgvuldige reactie alvast!!
Ik reageer vanavond uitgebreid. Als ik het allemaal snap...😊
Reputatie 7
Badge +18
Beste @HTN

graag gedaan. Het is inderdaad een uitgebreide uitleg, maar ik hou niet van one liners en nu heb je meteen duidelijkheid. Het lijkt moeilijker dan het is. Maar is er nog iets, schroom niet.

Ik ben al blij dat ik dit topic heb aangemaakt destijds, want er komen toch best veel vragen langs over DVD recorders nu het analoge signaal verdwijnt. Die vragen staan niet altijd hier, maar we verwijzen wel vaak naar dit topic.

Maar vaak is het toch handig om op een andere manier te gaan opnemen. De DVD recorder word ook niet meer gemaakt, althans niet in deze vorm, en zal dus langzaam aan ook uit het beeld verdwijnen. Het probleem lost dus uiteindelijk zichzelf op... 😉
Dag Willem,

Helder verhaal. En ja, ik ben super-blij dat je dit topic bent begonnen!
Dank!
'k Ga de komende tijd wel ff wat experimenteren met die scart-kabel en kijken of het me de moeite waard is. In de praktijk van alle dag neem ik hooguit 1 programma in de 2 maanden op. En kijk dus gewoon terug. 'k Brand nooit dvd's.

Twee vragen....beetje los van het dvd-issue:
1.
Pure nieuwsgierigheidsvraag: wat zijn precies de 'vrije' zenders als het gaat om mijn situatie waarin ik eerst zo'n 20 analoge zenders had en nu zo'n 25 digitale zenders?
Ofwel de gekke vraag: heb ik uberhaupt dat abonnement bij Ziggo wel nodig? Welke zenders kan ik blijven bekijken (met die TV met DCV-C-module) als ik nu m'n abonnement bij Ziggo op ga zeggen??
Ja...ja.... ik weet het....: verkeerder forum om deze vraag te stellen.... Maar ik wil het wel graag snappen hoe het zit....
2.
Wat kun je met zo'n CI-module precies? Wat zijn de voordelen?

Hoor weer graag van je.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @HTN

wat de vrije zenders betreft:

Om te zien welke zenders je kan ontvangen als vrije zenders, klik je op deze link:

https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/ en kies je voor "Zonder smartcard (Kabel TV)".

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met het abonnement bij Ziggo, maar je hebt wel een abonnement nodig om ook die vrije zenders te zien. Het is dus niet zo dat 'vrij' ook gratis betekent.

Als een Tv een DVB-C tuner heeft, ontvang je ook de vrije zenders, en is een Tv Ziggo gecertificeerd, dan kun je een module gebruiken en kun je alle zenders uit je pakket ontvangen, dus ook de gecodeerde. Je kan dan ook gebruik maken van Interactieve Tv, maar let op!! dat kan alleen als je in oud Ziggo gebied woont. In oud UPC gebied ligt het anders.

Maar als je je abonnement opzegt bij Ziggo dan ontvang je helemaal niets op de Tv. Je kan dus niet zonder Ziggo/provider. Ook hier geld dus, dat 'vrije zenders' alleen maar betekent dat deze niet gecodeerd zijn.

We moeten voorts inderdaad niet teveel off topic gaan, maar even een vraag tussendoor mag wel hoor (van mij 😉

Wat je met een module kan, heb ik eigenlijk al genoemd. Je kan dan ook alle zenders zien die in je pakket zitten, maar wél gecodeerd zijn. De CI module + smartcard zorgt er dan voor dat deze zenders worden gedecodeerd, en dat je alleen die zenders ontvangt welke in je pakket aanwezig zijn. Maar daar moet de Tv dan dus wel voor geschikt zijn. Voordeel is dan wel dat je met alleen de afstandsbediening van de Tv kan werken, en er dus geen externe decoder nodig is.

Duidelijk zo? Ik denk het wel, maar heb je nog (veel) andere vragen, dan kun je beter een topic aanmaken met je vraag of vragen.

Mvg. Willem
Dank je wel Willem.... En ja, ik realisserde me dat de vragen iets buiten de scope waren... Maar dank je wel voor je toch-uitgebreide reactie.
Het is mij helder geworden.
Wel nog een opmerking die ik in andere reacties ook terugzag: het normale callcentre van Ziggo reageerde op mijn vraag 'Kan ik m'n huidige dvd-recorder blijven gebruiken?' twee keer met een vrolijk 'Geen probleem!! ja hoor dat gaat prima!'.
Dus voor de Ziggo-mensen die meekijken op dit forum....: met terugwerkende kracht ga ik zulke gemakkelijke antwoorden steeds irritanter vinden. Dergelijke reacties van uw call-medewerkers schaden de naam en imago van Ziggo. Laat die call-mensen dan iets zeggen als: 'Dat weten we niet; voor echte technische issues zijn we niet opgeleid'.
Dat zou ik eerlijker vinden dan dit soort ongegerond gekwakel met een vals commercieel ondertoontje in plaats van serieus meedenken.
OK. Om maar positief af te sluiten: 'k ben blij met dit forum en de mensen die hun tijd en energie daaran geven. Dank!
Reputatie 7
Badge +18
Dag @HTN

dat is niet zo'n punt hoor. Soms komen er nou eenmaal andere vragen los...

En ja, je kan je DVD recorder blijven gebruiken, maar niet even zoals je dat gewend was. Zeker als je altijd gewoon vanaf de kabel opnam, gaat er wel wat veranderen. Het kan prima, maar wel met de haken en ogen welke ik noem. Maar het opnemen was al wat lastiger omdat de Guide ook al was vervallen voor het analoge signaal.

Vaak is een helpdesk als deze ook niet echt bezig met zaken als deze. Dat is ook niet echt iets voor Ziggo natuurlijk, want zij zitten in een heel andere hoek. Dat kun je ze dus niet echt kwalijk nemen, maar áls men dan wel reageert op dergelijke vragen, dan moet dat inhoudelijk natuurlijk duidelijk en helder zijn.

Iedereen die daar zit zou moeten wetten dat er natuurlijk wel wat gaat veranderen. Een DVD recorder is nou eenmaal uitgerust met een analoge tuner. In deze uitleg benoem ik dan ook alles en kan men zelf een keuze maken. En dat gaat vaak ook prima. Ik heb deze uitleg al jaren eerder gebruikt en veel mensen namen al zeer lang op op deze manier, omdat er dan meer zenders opgenomen konden worden. Maar ik wijs ook op de nadelen.

Graag gedaan en ik hoop dat je een keuze kan maken. Je neemt niet veel op begrijp ik, maar desondanks zou een Humax 5200c best een goede keuze kunnen zijn. Maar dat is aan jezelf.

Veel succes met je keuze.

Reageer