Sticky

Hoe op te nemen met een DVD recorder als het analoge signaal vervalt.

Toon eerste bericht

73 Reacties

Reputatie 7
Badge +18
pieterhans schreef:

Dag Willem,
Je schrijft: 'En het werkt dan veel eenvoudiger om later eventueel een gemaakte opname op een DVD te zetten via de op de Humax aangesloten DVD recorder.'
Maar ik volg je uitleg niet helemaal.
Wat ik (absolute digibeet) zou willen is: opnames van de Humax op een dvd-schijf zetten, zoals ik vroeger met opnames van mijn dvd-recorder deed. Ziggo heeft mij verteld dat ik opnames eerst op een losse harde schijf moet zetten, en vanaf de harde schijf op een dvd.
Van jou begrijp ik dat dat niet zou hoeven?
Bedoel je dat ik met mijn dvd-recorder via de Humax toch programma's kan opnemen op een schijfje in mijn dvd-recorder, dwz opnames die op de Humax staan? Dan moet ik de opname op de Humax rechtstreeks kopiëren op een dvd-schijf die in de dvd-recorder zit? Hoe doe ik dat dan precies? Gezien mijn totale onwetendheid met dit soort apparatuur ben ik eigenlijk op zoek naar een stap-voor-staphandleiding.

Dank,
Pieter

Dag Pieter,

Je kan eventuele uitzendingen vanaf de Humax meteen op DVD zetten, maar handig werkt dat niet echt, daar bij zappen iets anders word opgenomen, en je natuurlijk goed moet opletten wanneer het programma begint en afloopt. Je kan de opnames nl. niet meer eerst op de harde schijf van de DVD recorder zetten, en dan op DVD, daar je dan tegen een kopieerbeveiliging aanloopt. Bewerken is er dan dus niet meer bij.

Het hoeft dus niet via de harde schijf, maar daar zitten dus wel wat haken en ogen aan. Vanaf de harde schijf werkt het al een stuk beter. Je kan dan het gewenste programma op tijd starten en stoppen. Maar het mooist is dan niet de Humax 5300c te gebruiken, maar een Humax 5200c. Deze heeft nl. een interne schijf, 2 tuners en meer aansluitmogelijkheden.

Maar ook via de Humax is het niet mogelijk zenders te vinden in de DVD recorder. Dus opnamen zoals je gewend was, kan niet meer. Maar als je dus wat opneemt vanaf de Humax, of dat nu direct of via de schijf (in of bij) de Humax is, moet die opname dus meteen op DVD worden gezet. Als je de stappen die ik heb genoemd goed doorneemt moet het lukken. Het gaat eerst om het aansluiten en instellen, en dan is het simpelweg kiezen voor AV2 en de DVD recorder en de Humax starten. Een echte handleiding is daar niet voor. Maar als je er echt niet uitkomt mag je me wel een PM sturen. Dan geef ik je bij uitzondering mijn telefoonnummer. Dat legt wat beter uit.

Nu heeft @iMark het over wat kwaliteitsverlies, maar stel je in zoals genoemd blijft dat beperkt. Maar niet alleen werkt dit analoog maar worden HD uitzendingen ook omgezet naar SD. DVD kan nl. geen HD content aan. Maar de opnames worden doorgaans echt beter als dat je gewend bent.

Lees dus alles even rustig door en begin met het aansluiten en instellen. Ik heb nog wel ergens een uitleg en zal daar nog even de link van plaatsen, maar weet niet of dat duidelijker voor je is, maar kan dat zo ook niet terug vinden. Wel is er nog dit als leesvoer:

https://community.ziggo.nl/search?q=opnemen%20met%20dvd%20recorder
Ik wil hier graag mijn dank uitspreken aan Willem-A, die gisteravond uitgebreid de tijd nam om mij uit te leggen hoe ik opnames van de Humax op een dvd-schijfje kan zetten.
Reputatie 7
Wederom #LekkerBezig hoor @Willem-A!
Reputatie 7
Badge +18
Dank @Michael Ziggo

Bellen gaat soms makkelijker als schrijven, dus maken we soms een uitzondering.
Reputatie 7
Badge +18
Graag gedaan @pieterhans ! Ben benieuwd naar je ervaringen omtrent het opnemen op deze manier en de kwaliteit van die opnames.
Omdat het analoge signaal vervalt zou ik graag mijn Panasonic DMR EH59 dvd recorder aansluiten op mijn UPC Mediabox HD Pace. Ik heb ze al gekoppeld met een scartkabel. De ingang (AV2) van de DVD recorder staat ingesteld op S-Video.
Ook de scartuitgang van de mediabox zou ik zo moeten instellen, maar ik weet niet hoe. Ik krijg dan ook geen tv-signaal binnen op mijn dvd recorder en kan dus nu heb tv-programma opnemen.
Kan iemand mij helpen? Doe ik iets verkeerd?
Reputatie 7
Hoi @Barry W, welkom op de Community! Vooruitzien is regeren, dus goed dat je hier al mee bezig bent.

Ik heb je vraag verplaatst naar dit topic. Lees de beginpost eens door en als je daarna nog vragen hebt, stel ze hier dan gerust 🙂
Dag Willem, ik heb jouw bovenstaande info gelezen. Mijn DVD recorder staat dacht ik al zo ingesteld iig op AV2......enz.
Echter ZIGGO beweert bij hoog en laag dat ik miv overgang van Analoog naar Digitaal signaal (morgen voor mij) ik mijn nog perfecte dvd-recorder niet meer voor opnemen kan gebruiken (alléén nog voor afspelen). Tenzij ik ergens een omvormer (digitaal naar analoog) kan vinden.
Zeg jij nu in jouw lap tekst iets anders? Dus dat t wel kan?
Zo ja, dan ga ik jouw lap tekst nog eens goed lezen.

P.S. ik heb een zwart Humaxkastje (5300C/NL irhd)
Reputatie 7
Badge +18
Dag @Djoan

ik zag dat het stuk had gequote en een moderator gevraagd dat even te verwijderen, omdat het nogal een stuk tekst is dat nu alleen het topic maar extra vult.

Maar dat terzijde.

Je hebt geen omvormer nodig, maar je kan opnemen vanaf een decoder. Doorgaans is daar wel een scart uitgang op aanwezig en deze kan worden gebruikt. Je kan dus nog wel opnemen met de DVD recorder als het analoge signaal vervalt, maar niet meer zoals je gewend was. Nu begrijp ik dat dit niet echt een onderwerp is voor de helpdesk en dus heb ik, omdat de vraag nu steeds vaker passeert, dit topic aangemaakt. Maar de uitleg is jaren geleden al eens door me geplaatst op bv. Kieskeurig. Het is dus ook al zeer vaak gebruikt, en veel mensen komen er ook op andere manieren achter, want het staan ook op het Internet natuurlijk als je het ergens plaatst.

Lees de tekst dus eens heel goed door en ga stap voor stap te werk. Doorgaans krijgt men het prima werkend, maar het best is om van een ontvanger/mediabox of PVR op te nemen, welke zelf al over een harde schijf beschikt. Daarom heb ik de Humax 5200c vaker genoemd en ook dat zie je terug. En deze is zowel in fUPC gebied als in fZiggo gebied te gebruiken voor de vrije zenders. Ook daarover heb ik een topic aangemaakt.

Dit zegt me echter niets: "P.S. ik heb een zwart Humaxkastje".

Gaat het hier om de Humax 5500c? Deze krijg je nl. via Ziggo als het analoge signaal vervalt en je Tv geen DVB-C tuner heeft. Het type staat dacht ik aan de onderzijde.
Reputatie 7
Badge +18
Is er nog iets, dan moet je wellicht even wachten op een reactie, maar het komt goed.

Mvg. Willem
Hoe kan ik direct reageren op een specifieke reactie, anders dan via quoten van de hele tekst waarop ik wil reageren?
Reputatie 7
Badge +20
Djoan schreef:

anders dan via quoten van de hele tekst waarop ik wil reageren?

Je kan het stuk wat je niet wil quoten weghalen, zoals ik hier heb gedaan.
Ja Willem, het gaat om een HumaxC/nl irhd
Ik weet niet precies wat je bedoelt met decoder. Is dat iets anders dan mijn huidige Humax.
P.S. Ik weet niet wat voor potentieel mijn huidige Humax heeft. Maar ik heb geen abo voor opnemen,
want dat doe ik immers met mijn dvdrecorder (panasonic).
Reputatie 7
Badge +18
Dag @Djoan ,

je kan het best gewoon aangeven hoe of wat. Dan hoef je slechts zelden te quoten. Ik heb nu gevraagd ook deze lange quote te verwijderen, anders raken we het overzicht kwijt. Soms moet het wel even, maar dan het liefst de quote inkorten en daar meteen een reactie bij plaatsen. Dan staat er niet alleen een quote. Maar goed, het moet ook allemaal even wennen...

Dan zul je de Humax IR Fox C hebben waarschijnlijk want allen de C bestaat niet. Dat is al een ouder model, maar ik zag in de PM dat je aangaf een 5300c te hebben en daar heb ik de uitleg gegeven. Maar een dergelijk apparaat word ook wel een decoder genoemd, meestal als daar heen harde schijf in aanwezig is, op aangesloten kan worden. Dat is dus niet iets anders als je Humax.
Reputatie 7
Badge +18
@Djoan ,

je hebt helemaal gen abonnement nodig om op te kunnen nemen. Als je een Humax 5300c hebt, kan daar een harde schijf op worden aangesloten en kun je dus op nemen* (*Ook hiervoor heb ik een uitleg geplaatst, maar een Humax 5200c, te koop via marktplaats, werkt vele malen handiger). Opnemen kan dus altijd, ook al zou je alleen de vrije zenders (zonder smartcard) ontvangen. Daar is dus geen ander abonnement voor nodig.
Reputatie 7
Badge +18
De laatste vraag heb ik zojuist beantwoord via PM. Daarom ook mijn vraag alles hier te hier te regelen. Beter overzichtelijk, handig voor anderen die er wellicht ook wat mee kunnen.

Het is te ingewikkeld Willem, het lukt me niet om de aangeven instellingen te krijgen op mijn dvd.Bovendien heb ik van Ziggo gehoord dat een dvdrecorder alleen met analoog signaal overweg kan. En alles wat ik nu doe is nog gebaseerd op analoog signaal.Ik probeer eea na de overgang naar digitaal nogmaals in te stellen......

P.S deze website werkt verschrikkelijk op mijn iPad.
Reputatie 7
Badge +18
@Djoan

waarom nou weer die stukken gequote? En dat zelfs 2 keer? Je kan toch ook gewoon reageren zonder quote? Zo is het geen lezen meer...

Maar je schrijft dit:

"Bovendien heb ik van Ziggo gehoord dat een dvdrecorder alleen met analoog signaal overweg kan".

Dan moet je toch even gaan lezen op dit, en andere onderwerpen over de DVD recorder, want velen hebben het werkend gekregen. En dat al door de jaren heen, ook toen er nog helemaal geen sprake was van het wegvallen van het analoge signaal.

Ja, een DVD recorder kan alleen overweg met een analoog signaal, maar dat geld voor de interne tuner. Die gebruik je niet meer en neemt op via scart. En dát is analoog. Daarom stel je de DVD recorder ook in op AV2. Maar je geeft aan dat het niet lukt, en verteld er niet bij wát er niet lukt. Dan is het natuurlijk voor mij ook koffiedik kijken.

En ook nu kun je het dus al voor elkaar krijgen. Dat kan al jaren, want het digitale signaal is er al jaren. Daar werkt je Humax 5300c ook al mee. Het enige wat er gaat veranderen is dat het analoge signaal gaat vervallen. Er is dus geen sprake van een overgang. Als het nu dus niet lukt, lukt het ook morgen, niet, of je moet al de juiste stappen nemen. Maar het heeft niets van doen met de wijziging. Jaren geleden nam men al met een DVD recorder op vanaf een decoder via AV2, omdat je dan veel meer zenders kon opnemen dan alleen in het analoge pakket zitten.

En dit of andere berichten nu gaarne niet meer quoten, maar er een gewoon een reactie onder plaatsen. Anders is het allemaal niet meer te volgen. Dank!
Ja het is alweer gebeurd het quoten. Het lukt slecht op mijn iPad.
Maar even over dat analoge en digitale signaal.
Zoals jij dat beschrijft heb ik altijd mijn dvd gebruikt: Ik nam op met HD en keek dan zelf ondertussen naar analoog.
Maar nogmaals:
Ik heb gister een heel lang gesprek gehad met Ziggo omdat ik het goed wilde begrijpen:
er werd mij echt letterlijk verteld (dat is dus verkeerde info als ik op jou afga) dat er maar één signaal door de kabel gaat en die was tot vandaag analoog maar in HD kwaliteit. Dit signaal wordt vandaag vervangen door een digitaal signaal.
Want ik zei namelijk: waarom laten jullie het analoge signaal niet gewoon nog een paar jaar bestaan.
De Ziggomedewerker gaf aan dat er maar een soort signaal door de kabel kan en dat is voor mij vanaf vandaag dus digitaal......
Reputatie 7
Badge +18
Ik denk dat je dat verkeerd hebt begrepen Djoan. Analoog kan geen HD zijn. Maar al jarenlang word er naast een analoog ook een digitaal signaal gevoerd. Daarop werkt nl. je Humax. Die kon je jaren geleden dus al gebruiken. Het enige verschil dat er komt is dat het analoge signaal verdwijnt.

Daarom heeft het ook geen zin meer de coax kabel op de DVD recorder aan te sluiten. Maar nogmaals, je kan nog steeds opnemen met de DVD recorder, echter dan via AV2. Zo heb je dus niet je recorder eerder al gebruikt, maar natuurlijk kon je wel analoogopnemen en kijken. Maar in HD kijken kan alleen met een digitaal signaal via bv. de Humax.

Lees nou gewoon eens heel rustig alles door en laat het verhaal van de helpdesk even vallen. Of dat nou door hen verkeerd is verteld of verkeerd is begrepen is verder niet van belang.

En anders de DVD recorder vergeten en gaan opnemen met een Humax 5200c. Ik zou daar niet de 5300c voor gebruiken daar je dan weer tegen andere problemen gaat aanlopen.
Ik zou die Ziggomedewerker graag nog een keer spreken....want ik ging er ook vanuit dat we al digitaal hadden (via HD) en hij heeft me gewoon volledig verkeerd voorgelicht en letterlijk gezegd dat opnemen NIET meer kan! (P.S. Ziggo willen jullie je medewerkers ook goed voorlichten, please).
Maar Willem ik snap het nu wel en heb al sinds de invoering van HD mijn dvdrecorder er op aangepast.
Dus kan daar gewoon mee verder. Het enige wat ik niet meer kan is via HD opnemen en tegelijkertijd analoog een andere zender bekijken.
P.S. Ik heb nu pas die 'Reageer' optie in beeld. Die optie sorteert niet mee met 'Nieuwste/Laatste Bericht Bovenaan'.
Ik zag iedere keer alleen maar 'Quote' als enige reageermogelijkheid staan.
P.S. en die reageeroptie hoort m.i. direct onder jouw artikel te staan!
Heb Ziggo net gebeld en is idd zo dat veel dvdrecorders niet goed met het Digitale Signaal overweg kunnen.
Ik ben benieuwd of ik morgen nog wat kan opnemen. En anders kan ik een Harde Schijf aansluiten op mijn Humax en daarop opnemen👍🏻

Reageer