Hu-max

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Geluid aansturen via de HUMAX werkt niet meer

Hallo,

sindskort hebben we een nieuwe tv; een samsung smart tv (UE50MU6102)
hierop kijk ik tv met de Source op Humax; het ziggo kaartje gaat dus in de humax 5050, en met de humax afstand bediening zap ik naar andere zenders.

voorheen had ik mijn oude tv via hdmi aangesloten op de humax.
Daarnaast was mijn oude tv via een scart kabel en een optische audiokabel aangesloten op de home cinema set. Op de tv had ik via het menu de audio uitgeschakeld. Tijdens tv kijken stond de home cinema set op function; TV. (en het volume op de set zet ik dan op bv standje 20)
Als ik dan op de tv de source op Humax zette kon ik zo tv kijken en via de humax afstand bediening zappen naar andere zenders, maar ook het volume reguleren. n het humax kastje scherm zie ik dan de percentages van het volume toe/ afnemen en op het tv scherm zie je de volume status balk toe/ afnemen. En uiteraard hoor je het geluid harder of zachter. Dit werkte dus min of meer als een soort versterker

de nieuwe tv heeft geen scart aansluiting en daarom heb ik het nu als volgt aangesloten
1. tv via hdmi aangesloten op de humax.
2. tv via een HDMI kabel en een optische audiokabel aangesloten op de home cinema set.
Op de tv heb ik weer via het menu de audio uitgeschakeld (en op optische kabel gezet). Tijdens tv kijken staat de home cinema set op function; TV. (en het volume op de set zet ik dan op bv standje 20)
Als ik dan op de tv de source op Humax zet kon ik nog altijd zo tv kijken en via de humax afstand bediening zappen naar andere zenders. Maar ik kan nu niet meer het volume reguleren via de humax afstandbediening. ik zie de HUMAX wel nog reageren; in het humax kastje scherm zie ik de percentages van het volume toe/ afnemen en op het tv scherm zie je de volume status balk toe/ afnemen. Echter het hoorbare volume wordt niet luider of zachter. Dat gebeurt alleen als ik het volume regel via de homecinema set afstandbediening.

hoe dien ik alles nu zo aan te sluiten zodat ik met één afstandbediening (die van de humax) weer alles (zenders én volume) kan bedienen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Het is heel veel tekst, maar het raadzaam de Humax gewoon digitaal (optisch) aan te sluiten op je receiver en als dat een surround receiver is, de Humax via het menu in te stellen op Doby digital.

Maar dan is het volume op de Humax niet meer altijd regelbaar. Hierover heb ik recent een uitgebreide uitleg geplaatst, hetgeen je kan vinden als je op mijn naam klikt en naar mijn berichten gaat.

Kortom is het dan de bedoeling het volume, of liever de uitgangssterkte op de Humax op volledig te zetten en het volume verder te regelen op receiver of versterker.

Onder de toets 'Audio' op de afstandsbediening van de Humax, kun je een aantal apparaten zoals receivers onderbrengen, maar niet elk apparaat wordt ondersteund.

Bekijk in context

24 Reacties 24
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Het is heel veel tekst, maar het raadzaam de Humax gewoon digitaal (optisch) aan te sluiten op je receiver en als dat een surround receiver is, de Humax via het menu in te stellen op Doby digital.

Maar dan is het volume op de Humax niet meer altijd regelbaar. Hierover heb ik recent een uitgebreide uitleg geplaatst, hetgeen je kan vinden als je op mijn naam klikt en naar mijn berichten gaat.

Kortom is het dan de bedoeling het volume, of liever de uitgangssterkte op de Humax op volledig te zetten en het volume verder te regelen op receiver of versterker.

Onder de toets 'Audio' op de afstandsbediening van de Humax, kun je een aantal apparaten zoals receivers onderbrengen, maar niet elk apparaat wordt ondersteund.
Gem1e

Level 6
  • 101Posts
  • 5Oplossingen
  • 9Likes
Volgens mij heb je de optische uit niet nodig.

Ik ga vanaf de Horizon naar t.v.
Ik ga vanaf een Humax naar t.v.
Ik ga ook nog met een mediaplayer naar t.v.
en dat kan ik via t.v. spdif uit, naar Sonos soundbar allemaal beluisteren zonder dat ik die speaker instelling in mijn tv menu heb gewijzigd naar spdif (optische kabel).
Ik zet de t.v. zacht en de Sonosbar harder tot juiste volume.
Heb tevens ook nog een draadloos koptelefoon via spdif, dus ik heb een splitter aangeschaft om dus 2 apparaten te ontvangen, wel een van 1 naar 2 splitter met voeding, er zijn ook van 2 naar 1 splitter, dat werkt dus niet.
Ik hoop dat ik in de goede richting zit.
Groet
Bert
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Gem1e

Dat kan niet altijd, of het geluid kan stereo zijn. Sluit je de Humax rechtstreeks aan op een receiver zit er dus niets tussen de signaalweg en bereik je het beste effect. Dat geld evenzo voor andere apparatuur.

Direct aansluiten is altijd het best. Ik sluit dan ook nooit apparatuur via via aan, maar altijd direct, van bron naar weergever.

Dan kun je er ook gebruik van maken als b.v. de Tv uitgeschakeld is.
Gem1e

Level 6
  • 101Posts
  • 5Oplossingen
  • 9Likes
Willem-A wrote:
Het is heel veel tekst, maar het raadzaam de Humax gewoon digitaal (optisch) aan te sluiten op je receiver en als dat een surround receiver is, de Humax via het menu in te stellen op Doby digital.

Maar dan is het volume op de Humax niet meer altijd regelbaar. Hierover heb ik recent een uitgebreide uitleg geplaatst, hetgeen je kan vinden als je op mijn naam klikt en naar mijn berichten gaat.

Kortom is het dan de bedoeling het volume, of liever de uitgangssterkte op de Humax op volledig te zetten en het volume verder te regelen op receiver of versterker.

Onder de toets 'Audio' op de afstandsbediening van de Humax, kun je een aantal apparaten zoals receivers onderbrengen, maar niet elk apparaat wordt ondersteund.


Willem,
Humax heeft toch hdmi uit, die geeft toch al een vast geluid naar tv?
mits je de Humax richting full geluid zet, en je tv geeft via die spdif toch ook een vast signaal naar wat je er op aansluit?
Daarom dacht ik dat hij het beste vanuit de t.v. optisch naar de cinema kon gaan.

Bert
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Gem1e

Dat is een misvatting. Zeker als je ook naar de radio wil luisteren via de Humax, moet je deze natuurlijk niet via de Tv laten lopen als je een receiver of versterker gebruikt.

Daarnaast werkt het ook niet altijd, maar zit er ook weer een schakel tussen waardoor de geluidskwaliteit toch iets minder wordt. En niet elke Tv, zeker de oudere niet, is voorzien in een optische en/of coaxiale uitgang.

Bronnen kun je daarom het best direct aansluiten op de weergever zoals versterker of receiver. Het signaal eerst nog via een ander apparaat laten lopen is niet aan te raden.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Ik heb het getest door de Humax rechtstreeks met een optische kabel op onze receiver aan te sluiten. Het lijkt dan net of het geluid niet helemaal synchroon loopt met de TV.

Huidige aansluiting: Humax met HDMI naar de TV. TV met optische kabel naar de versterker. Dat bevalt ons beter. Hetzelfde doen we met de Bluray speler voor Bluray-video en DVD-video. Voor Bluray Audio, SACD en DVD-Audio gebruiken de analoge uitgang (en dus de DAC van de Blurayspeler). Voor CD gebruiken we de coax-uitgang naar de versterker (en gebruiken we de DAC in de versterker).

Mijn conclusie is dat wanneer je geen synchronisatieproblemen met het geluid wilt krijgen, je het best de Humax met HDMI met de TV kunt verbinden en de TV digitaal (met optische kabel) met de versterker kunt verbinden. Geen enkel kwaliteitsverlies.

Ik onderschrijf wat Willem-A zegt over het gebruik van de radio via de Humax. Dat werkt het beste rechtstreeks.

Nog een aanvulling over het gebruik van de Humax. Hij is ook handig als het gaat om maken van een opname van de radio. Gisteravond nog een programma opgenomen van BBC Radio 2. Klinkt prima. Het werkt door het maken van een timer-recording van het gewenste kanaal. Het is wel een beetje verwarrend dat je dan de Humax eerst van TV op radio moet zetten omdat je pas dan de EPG (zonder inhoud!) van de radio kunt benaderen. Weet iemand overigens waarom Ziggo geen EPG bij de radio heeft? Zou erg handig zijn voor radio-opnames.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag iMark

Dat eerste kan, want een Tv houd doorgaans rekening met de tijd voor de Video opbouw en zal het eigen geluid dus iets vertragen. Sluit je de Humax aan op een receiver zet je ten eerste het Tv geluid uit, en pas je de Lip-sync aan op receiver of Humax. De Humax heeft zelf n.l. ook een lipsync, ofwel audio delay functie.

Direct aansluiten is het het best en kan dus prima. Ik hoor wel degelijk verschil, en sluit nooit apparatuur via via aan. En bij de Humax kan direct aansluiten ook prima, mits je even de lipsync functie benut.

De andere apparaten, zoals DVD speler, Blu-ray speler, CD speler, SACD speler etc. zijn tevens rechtstreeks aangesloten op receiver en/of versterker. Ik gebruik n.l. separate bronnen en naast een 7.1 receiver een stereo versterker.

En een beetje geluidskenner zal je aanraden alles wat je hebt aan bronmateriaal rechtstreeks aan te sluiten op de weergever zoals een receiver.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Dat laatste geldt niet wanneer alle signalen in PCM-stereo zijn. De TV ertussen maakt dan niets uit. Die wijzigt echt niets aan het digitale signaal. Omdat wij hebben geen surround-systeem maar een stereo-systeem met een netwerkreceiver werkt de optie via de TV uitstekend voor alle bronnen waar video bij komt kijken.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ook dan geld het natuurlijk wel. Het signaal word dan eerst omgezet naar optisch en in de versterker nog eens naar analoog. Die laatste stap is niet te ontwijken, maar die eerste wel. Alhoewel... als je een stereo versterker gebruikt, heeft deze analoge ingangen. En de Humax, althans de 5050, 5100, 5200 en 5400, beschikken over een analoge uitgang. En dus kun je deze Humax modellen ook meteen analoog aansluiten op een versterker.

Er is dan maar 1 stap: de Humax zet het digitale signaal om naar analoog. Meer is dan niet nodig.

Maar ik denk dat we het niet eens worden in deze. Stappen, ofwel omzettingen in de signaalweg zorgen altijd voor wat verlies of verandering in het signaal, of er moet al zeer goede apparatuur gebruikt worden. En dat is duur tot zeer duur, en zal in een Tv doorgaans echt niet worden toegepast. Die zijn veel meer gericht op beeldweergave. Rechtstreeks aansluiten is waar dat kan, echt altijd beter. Niet voor niets zijn deze uitgangen aanwezig op apparatuur of maak je gebruik van een receiver met HDMI.

Dat jij of anderen het verschil niet horen of opmerken is weer wat anders.

En een lipsync probleem kan dus eenvoudig worden opgelost. Ook die functie is er niet voor niets natuurlijk.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Wij hebben een stereo-receiver met optische ingangen en een DAC. Het signaal van de Humax gaat met HDMI naar de TV. Geluid gaat met een optische kabel naar de receiver. De digitaal-analoogomzetting vindt pas in de versterker plaats. Niet in de Humax en ook niet in de TV. Omzetten van HDMI naar optisch vindt in het digitale domein plaats zonder enig kwaliteitsverlies. Er gaat geen bitje verloren.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Zoals gezegd, we worden het niet eens. Bij de Tv blijft het digitaal, maar HDMI is niet optisch. Er vind dus al een bewerking plaats van HDMI naar optisch. En extra schakels ertussen is gewoon zonde als dat niet nodig is.

Maar goed, ik denk dat ik het voldoende heb belicht en laat het hier dus maar bij.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Als ik ook even mag reageren: op de 1e plaats is het altijd beter om als je ook gebruik maakt van een versterker/reciever om rechtstreeks de mediabox hierop aan te sluiten. Inz. Audio.

Ook de tv fabrikanten adviseren dit! Ook inz de Humax wordt dit vermeld in de gebruiksaanwijzing en op hun site.

Rechtstreek is uberhaupt beter dan om " te lussen " zoals ik het zo benoem. Dus niet via via in dit het geval de tv.

Gr Rob
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Bij PCM-stereo maakt het niets uit. De TV doet helemaal niets met het geluidsignaal. De bits worden zoals Willem zegt wel omgezet van HDMI naar optisch maar dat vindt in het digitale domein plaats. Er worden geen bits afgehaald of toegevoegd en het is een mythe dat je dat zou kunnen horen. Ik vind het erg handig om het op deze manier te doen omdat je niet hoeft te klungelen met lip-sync-instellingen.

Er bestaan ook audiostrippers om het digitale HDMI-signaal om te zetten naar optisch of coaxiaal. Je krijgt dan dezelfde bits die erin zijn gegaan maar omgezet naar een andere stream. Er gaat niets verloren.

Bij een surroundset ligt dat uiteraard anders. Dan raad ik ook aan om de Humax of welke box dan ook rechtstreeks aan te sluiten.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Natuurlijk moet je doen wat je zelf wenst. Maar zolang er versterkers bestaan, en opkomst dvd / video recorder etc de mogelijkheid bied om randaparatuur aan te sluiten op een versterker dit geadviseerd wordt. Natuurlijk is het ook mogelijk dat de ( oudere) versterker niet genoeg aansluit mogelijkheden heeft dan is het niet anders om het op de mannier te doen hoe jij het hebt aangesloten. Verder hoeft het voor mij geen welles of nietes te worden, een ieder mag zelf die keus maken.

Ook toen ik in het verleden mee mocht helpen met disco feestjes "professioneel "( ook met video) en toen was alles nog analoog:) moesten wij ook echt de audio rechtreeks op de mengtafels/ versterkers etc aansluiten. Dit is eigenlijk niets anders...

Maar nogmaals het is hoe je het zelf wilt aansluiten. Die keuze nogmaals is aan jou.
Hu-max
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank allemaal voor jullie uitvoerig reacties, maar gevoelsmatig raken we steeds verder af van mijn initiele opstelling

het enige verschil tussen de oude opstelling en de nieuwe, is dat de oude tv vervangen is door een nieuwe en de de scart ( tussen tv en homecinema set ) vervangen is door hdmi.

kortweg één kabeltje veranderd, maar ik kan niet meer het geluid met de humax afstandbediening aansturen.

ps; wat bedoelen jullie trouwens met receiver? Ik neem aan de home cinema set?
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Een receiver is van oudsher hetzelfde als een tuner-versterker, een combinatie van een FM-tuner met een versterker. De FM-tuner werd en wordt vaak toegevoegd omdat die zeer weinig plaats inneemt in de kast en nauwelijks iets kost. Verder scheelt het natuurlijk een losse kast in de luisterruimte.

Sinds de opkomst van de Home Cinema zijn ze er naast de stereo receivers ook meerkanaals-receivers gekomen. Dat is begonnen met 5.1 en tegenwoordig bestaan er al 7.2-installaties: 7 speakers en 2 subwoofers. De techniek is bedoeld om de luisterervaring van de bioscoop of de concertzaal na te bootsen.

Verder beginnen er nu ook receivers op de markt te komen die naast een FM-tuner ook een DAB+-tuner aan boord hebben.

robboIk ben het overigens niet oneens met de stelregel dat het in de meeste gevallen beter is om apparatuur rechtstreeks op een versterker aan te sluiten. Maar met digitale signalen is er wel degelijk een uitzondering. Een stereo-PCM-sginaal wordt echt niet gewijzigd door het door te lussen via de TV. Omzetting binnen het digitale domein levert geen kwaliteitswijziging op.

Een vergelijkbare misvatting bestaat bij het gebruik van HDMI-kabels. In het analoge tijdperk maakte het echt verschil wat voor kwaliteit scart-kabel je gebruikte. Een betere kabel zorgde voor beter beeld op de TV. In het digitale tijdperk met HDMI maakt het niets uit. Een kabel geeft of alle signalen door of helemaal niets. Of de kabel dik, goud, zilver of pimpelpaars is maakt met digitale TV niets uit. Een kabel van een paar euro doet het even goed als een kabel van honderden euro's.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Het laatste mee eens ..een kabeltje , een switch bij bv action , zeer goedkoop. En vaak nog betere werking dan al die dure merken ha ha. Veel meegemaakt, bij andere mensen die ik hielp. Dure spulletjes en het werkte niet. Bv bij evt switch van 59 euro. Ik voor hem naar de action 4,95. En hupla werkt. Idem hdmi kabel.. Zo nu weer ff on topic:relaxed:

Inz audio kwaliteits verschil inz aansluitingen heb ik ook niet over gediscuseerd . Maar het is eigenlijk wel zo dat het zo bedoeld is om randapparatuur, geadviseerd wordt om rechtstreeks aan te sluiten. ( bij nieuwere tv en reciever) Wel weet ik dat bij rechtstreeks aansluiten ook voordelen zijn. Bv radio luisteren. Via een mediabox. Nu via tv moet deze dan ook aanstaan. Bij rechtstreekse aansluiting op reciever kan de tv uitgelaten worden.

Maar nogmaals een ieder moet zijn eigen keuze maken.. Hoe dat te doen. Het werkt zo bij jou: prima! Ik geef hier alleen aan hoe ik het zie, ( en ook dus fabrikanten) met of zonder kwaliteits verlies, de keus is aan je zelf.
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Wat is er geselecteerd en welke opties heb je in het tv-menu bij "digital output audio format"?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Hu-max wrote:
Dank allemaal voor jullie uitvoerig reacties, maar gevoelsmatig raken we steeds verder af van mijn initiele opstelling

het enige verschil tussen de oude opstelling en de nieuwe, is dat de oude tv vervangen is door een nieuwe en de de scart ( tussen tv en homecinema set ) vervangen is door hdmi.

kortweg één kabeltje veranderd, maar ik kan niet meer het geluid met de humax afstandbediening aansturen.

ps; wat bedoelen jullie trouwens met receiver? Ik neem aan de home cinema set?


Ik begrijp uit het feit dat het topic is beantwoord, dat je nu wist hoe het in elkaar zit.

Zoals gezegd lukt het niet altijd het geluidssignaal via de Tv naar de receiver te laten lopen. En zoals je hebt kunnen lezen is direct aansluiten de beste optie, maar stel je de Humax in op Dolby Digital is het 'volume' daarvan niet altijd regelbaar. Ik gaf ook al aan dat ik eigenlijk veel liever een vaste uitgang had gezien op de Humax. Tenslotte raad ik toch vaak aan het volume via de weergever zoals een receiver te regelen. Dat adviseert Humax trouwens ook. Bij een Tv zou je het nog het kunnen regelen via de Humax zelf, maar zeker de nieuwere Tv's zetten vaak een belabberd geluid neer.

Heb je een receiver met HDMI ingangen, en je sluit de Humax daarop op die manier aan, heb je een kans dat het 'volume' wel weer te regelen is via de Humax. Optisch lukt dat sowieso niet.

Overigens zijn er al receivers met de mogelijkheid tot 11 luidsprekers en 2 subwoofers. Maar heb je een receiver met voor elk kanaal een pre-out, ofwel een voorversterkte uitgang, kun je ook op elk kanaal een subwoofer aansluiten. Dat zal men in de praktijk niet vaak doen, maar ik heb dit wel gedaan bij de centerspeaker. Die word dus ondersteund door een subwoofer.

Wat kabels betreft heeft iMark grootdeels gelijk. Goedkope HDMI kabels kunnen prima voldoen, maar sommige kabels zijn echt van belabberde kwaliteit. Met name de afwerking is dan slecht. Maar een goedkope kabel hoeft lang niet altijd slecht te zijn, al zie je wel dat men exotische kabels koopt met dito prijzen, en men claimt dat de kleuren net iets beter zijn. En dat kan dus eigenlijk niet. Maar de discussie over kabels is echt eindeloos. Maar vaak is het berust op perceptie en koop je b.v. een HDMI kabel van 300 euro WIL je natuurlijk ook wel dat deze beter is...

Gebruik je lange HDMI kabels, is het wel raadzaam een wat hogere kwaliteit te kiezen.

Maar terug naar het geluid: probeer genoemde eens en kijk anders (ook) eens of je de receiver kan bedienen met de afstandsbediening van de Humax* (*Niet mogelijk bij de 5300c. Deze heeft alleen een PVR en Tv toets).

Uitgelicht topic