Beantwoord

Geen geluid op TV met HorizonBox dolby 5.1

• 25 december 2017
  • 23 Reacties
  • 15700x Bekeken

Hallo, ik heb mijn Samsung TV aan de Horizonbox gekoppeld via mijn Denon receiver met de HDMI-ARC, en de Denon aan de Horizonbox met zowel HDMI als SPDif.
Als ik de HB op dolby digital 'aan' zet geeft de Denon keurig 5.1 signalen door.
Maar als de Denon op standby zet zodat gebruik wordt gemaakt van de HDMI passtrough naar de TV dan geeft de TV geen geluid bij zenders die dolby 5.1 uitsturen. Als ik een radiozender op de HB zet dan wordt het geluid wèl doorgegeven naar de TV. Als ik de TV rechtstreeks met HDMI op de HB aansluit heb ik hetzelfde probleem: geen geluid bij 5.1.
De TV is wel degelijk geschikt om dolby 5.1 te verwerken (Samsung UE40F6400). De Tv geeft aan dat bij de huidige zender geen dolby 5.1 ingesteld kan worden.
Iemand een idee?
icon

Best beantwoord door robbo 27 december 2017, 00:54

Het is hier in dit topic al uitgelegd. Via een versterker/ reciever moet inderdaad afh. Van hdmi of spdif moet deze aangevinkt staan in het menu van de mediabox xl. ( het kan geen kwaad dat beide aangevinkt staan. En uiteraard moet dolby digital aangevinkt staan. Wat Willm-A al terecht aangeeft is dat de meeste tv's niet het dolby surround door kan geven. Je zult dan op de hd zenders die in dolby uitzenden geen geluid horen. Dit is even makkelijk op te lossen om bij /op de desbetreffende zender de ok toets te drukken, 1 plaats naar boven te scrollen en voor audio en beeld te kiezen. Kies hier voor audio. In dat menu kan je nu even tijdelijk voor stereo kiezen. Nu kan het geluid via de tv weergegeven worden.
Bekijk origineel

23 Reacties

Reputatie 7
Ik zou op de tv ff testen met deze 4 opties:

Go to Menu > Sound > Speaker List and select ‘Receiver (HDMI)’ for HDMI ARC, or ‘Audio Out/Optical’ for digital optical.
Go to Menu > Sound > Additional Settings and set ‘HDMI Audio Format’ to ‘Bitstream.’
Go to Menu > Sound > Additional Settings and set ‘Audio Format’ to either ‘Dolby Digital’ or ‘DTS.’
For HDMI ARC, go to Menu > General and enable ‘AnyNet+.’
Helaas, geen oplossing.
Ik kan de digital output op de TV alleen maar op PCM zetten. De andere opties, waaronder dolby 5.1) zijn niet bereikbaar (uitgeschakeld).
Ik heb mijn Sony koptelefoon wel op de SPDif van de TV zitten. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?
Ook het verwijderen van de koptelefoon heeft geen effect helaas.
Reputatie 5
Badge +5
Simpel. Kan niet. Zoek maar eens op dit onderwerp. Je Samsung accepteert geen DD van de MediaboxXL via HDMI. Je moet DD op Uit zetten wanneer je via de TV geluid wilt hebben en DD op Aan wanneer via je AV-versterker.
Reputatie 7
Badge +18
Dat kan heel goed kloppen, want lang niet elke Tv converteert het Dolby Digital signaal naar een stereo signaal, waar dat eerder doorgaans wel het geval was. Kennelijk gaat men er steeds meer vanuit dat men naast de Tv een externe weergever gebruikt. Het Tv geluid van nieuwe toestellen is natuurlijk ook niet geweldig.

Daarnaast is ARC een functie om het geluid vanaf de Tv naar de receiver te zenden, b.v. handig als je een CI module gebruikt en geen externe mediabox/ontvanger.

In feite komt het er nu dus op neer dat je de mediabox op stereo dient in te stellen, maar je kan kiezen: Je kan de HDMI uitgang daarvan instellen op stereo, en deze vervolgens aansluiten op de Tv, zodat er ook geluidsweergave via de Tv aanwezig en, en je kan vervolgens de mediabox middels de optische digitale uitgang koppen aan de mediabox en deze uitgang instellen op Dolby Digital. Je laat het ARC verhaal dus achterwege, maar zoals gezegd, gebruik je dat eigenlijk als er geen sprake is van een externe mediabox/ontvanger en dus zal dit vaak niet meer worden benut.
Reputatie 7
Badge +18
Simpel. Kan niet. Zoek maar eens op dit onderwerp. Je Samsung accepteert geen DD van de MediaboxXL via HDMI. Je moet DD op Uit zetten wanneer je via de TV geluid wilt hebben en DD op Aan wanneer via je AV-versterker.

Dat is grootdeels waar, maar je kan ook beide uitgangen op de mediabox gebruiken en apart instellen. Steeds omschakelen is natuurlijk niet iets dat je wilt. Dan kun je beter voor 1 weergever kiezen, zoals de receiver. Maar er is dus wel een oplossing voorhanden. Zie daarvoor mij bericht hierboven.

Fijne dagen allemaal!
Zoals ik al aangaf: "Als ik de TV rechtstreeks met HDMI op de HB aansluit heb ik hetzelfde probleem: geen geluid bij 5.1."
Ik zie niet hoe ik de uitgangen van de mediabox apart kan instellen. In het menu "audio" van de mediabox kan ik apart HDMI aan- of uitzetten, SPDif apart aan- of uitzetten enz.
Maar zodra ik dolby aan zet valt het geluid op de TV uit. Of ik die nu rechtsrteeks of via de Denon aansluit, maakt niet uit.
In de handleiding van de TV staat expliciet vermeld dat hij de 5.1 signalen zelf omzet naar stereo, maar dat lijkt dus niet te werken....
Reputatie 7
Badge +18
@j.e.scherpbier schreef:

"Ik zie niet hoe ik de uitgangen van de mediabox apart kan instellen. In het menu "audio" van de mediabox kan ik apart HDMI aan- of uitzetten, SPDif apart aan- of uitzetten enz".

Dat al geprobeerd? Want kennelijk heb je de opties dus wel gevonden. Nu werk ik zelf met Humax producten, maar naar mijn weten kun je het geluid via HDMI en SP/Dif afzonderlijk instellen bij de XL. Bij de Humax kan dat net, maar mijn Tv zet het DD 5.1 signaal keurig om naar stereo, al geef ik het geluid daarop doorgaans niet weer.
Reputatie 5
Badge +5

Dat is grootdeels waar, maar je kan ook beide uitgangen op de mediabox gebruiken en apart instellen. Steeds omschakelen is natuurlijk niet iets dat je wilt. Dan kun je beter voor 1 weergever kiezen, zoals de receiver. Maar er is dus wel een oplossing voorhanden. Zie daarvoor mij bericht hierboven.

Fijne dagen allemaal!
Thx, jij ook.
Was het maar zo simpel, de uitgangen van de MediaboxXL zijn niet apart te schakelen. Dat is juist mijn (en velen met mij) grote frustratie van de MediaboxXL. Bij de Humax kan dat wel.
Reputatie 7
Badge +35
@MaxH schreef: "Was het maar zo simpel, de uitgangen van de MediaboxXL zijn niet apart te schakelen."
Welke schakelingen bedoel je, aan en uitzetten gaat wel in opties > uitgebreide instellingen > audio.
Reputatie 7
Badge +18

Fijne dagen allemaal!
Thx, jij ook.
Was het maar zo simpel, de uitgangen van de MediaboxXL zijn niet apart te schakelen. Dat is juist mijn (en velen met mij) grote frustratie van de MediaboxXL. Bij de Humax kan dat wel.

Hier vergis je jezelf toch met de laatste opmerking, want bij een Humax kun je het Dolby Digital 5.1 signaal juist niet apart instellen bij de HDMI en de optische uitgang. Er is in het menu bij audio alleen de mogelijkheid te kiezen voor Dolby Digital, of dat uit te schakelen (standaard instelling). Kies je voor DD 5.1 zal het volume, via in ieder geval de optische uitgang op de Humax zelf, echter niet meer regelbaar zijn in de gevallen waarin dat wordt weergegeven. Daarom raden we in die gevallen ook aan het volume, of liever, de uitgangssterkte, op de Humax op volledig in te stellen en het volume verder te regelen op Tv, receiver o.i.d.
Reputatie 7
Badge +18
@MaxH schreef: "Was het maar zo simpel, de uitgangen van de MediaboxXL zijn niet apart te schakelen."
Welke schakelingen bedoel je, aan en uitzetten gaat wel in opties > uitgebreide instellingen > audio.

We bedoelen hier het separaat in en uitschakelen van het Dolby Digital 5.1 signaal v.w.b. de optische en de HDMI uitgang. Naar mijn weten kun je dat apart instellen per uitgang. Maar daar weet jij vast meer over te vertellen.
Reputatie 7
Badge +35
Voor zover ik weet is de 5.1 niet apart te schakelen in de Mediabox XL, maar @robbo en anderen heb ik daar wel eens meer over zien schrijven.
Ik gebruik alleen analoog audio out van de Mediabox XL en heb geen ervaringen met de 5.1
Reputatie 7
Badge +26
Het is hier in dit topic al uitgelegd. Via een versterker/ reciever moet inderdaad afh. Van hdmi of spdif moet deze aangevinkt staan in het menu van de mediabox xl. ( het kan geen kwaad dat beide aangevinkt staan. En uiteraard moet dolby digital aangevinkt staan. Wat Willm-A al terecht aangeeft is dat de meeste tv's niet het dolby surround door kan geven. Je zult dan op de hd zenders die in dolby uitzenden geen geluid horen. Dit is even makkelijk op te lossen om bij /op de desbetreffende zender de ok toets te drukken, 1 plaats naar boven te scrollen en voor audio en beeld te kiezen. Kies hier voor audio. In dat menu kan je nu even tijdelijk voor stereo kiezen. Nu kan het geluid via de tv weergegeven worden.
Reputatie 5
Badge +5

Hier vergis je jezelf toch met de laatste opmerking, want bij een Humax kun je het Dolby Digital 5.1 signaal juist niet apart instellen bij de HDMI en de optische uitgang.

Oke, ik meende te herinneren uit eerdere berichten dat jij zei dat dit bij de Humax wel kon. Dus ook niet.
Reputatie 5
Badge +5
Dit is even makkelijk op te lossen om bij /op de desbetreffende zender de ok toets te drukken, 1 plaats naar boven te scrollen en voor audio en beeld te kiezen. Kies hier voor audio. In dat menu kan je nu even tijdelijk voor stereo kiezen. Nu kan het geluid via de tv weergegeven worden.
Ja, maar blijft onhandig. Even zappen tijdens de reclame en je bent de instelling weer kwijt.
Reputatie 7
Badge +26
Ja het is even onhandig. En is even tijdelijk idd. Maar het is niet anders.
Reputatie 5
Badge +5
Ja, jammer. Er zitten zoveel audio Aan/Uit mogelijkheden op, maar net die niet. ☹
Reputatie 7
Badge +18

Hier vergis je jezelf toch met de laatste opmerking, want bij een Humax kun je het Dolby Digital 5.1 signaal juist niet apart instellen bij de HDMI en de optische uitgang.

Oke, ik meende te herinneren uit eerdere berichten dat jij zei dat dit bij de Humax wel kon. Dus ook niet.

Nee, ik heb het daar nooit over gehad. Via het menu is alleen in- of uitschakelen mogelijk, maar wellicht heeft iemand daar ooit iets anders over geschreven. Maar ik denk dat men er vaak vanuit gaat, dat men, wanneer een externe weergever zoals een receiver, soundbar etc. word ingezet, er geen gebruik meer word gemaakt van het geluid via de Tv zelf, wat natuurlijk vaak ook niet zo best is van kwaliteit, zeker niet bij de nieuwe toestellen. Maar ja, als je een journaaltje meepikt ga je wellicht ook niet altijd je receiver inschakelen.

Maar het verbaast mij enigszins dat men sowieso nog Tv's maakt met een interne geluidsbron, want ze smeren je doorgaans bij een (vaak dure) Tv ook nog een flink prijzige soundbar aan. Maar we willen plat, platter, platst en dat heeft zijn gevolgen voor het geluid...
Reputatie 7
Badge +18
Ja, jammer. Er zitten zoveel audio Aan/Uit mogelijkheden op, maar net die niet. ☹

Inderdaad een gemis voor sommigen denk ik. Tenzij je natuurlijk altijd gebruik maakt van een externe weergever.
Reputatie 7
Badge +26

Nee, ik heb het daar nooit over gehad. Via het menu is alleen in- of uitschakelen mogelijk, maar wellicht heeft iemand daar ooit iets anders geschreven. Maar ik denk dat men er vaak vanuit gaat dat men, wanneer een externe weergever zoals een receiver, soundbar etc. word ingezet, er geen gebruik meer word gemaakt van het geluid via de Tv zelf, wat natuurlijk vaak ook niet zo best is van kwaliteit, zeker niet bij de nieuwe toestellen. Maar ja, als je een journaaltje meepikt ga je wellicht ook niet altijd je receiver inschakelen.

Maar het verbaast mij enigszins dat men sowieso nog Tv's maakt met een intern geluidsbron, want ze smeren je doorgaans bij een (vaak dure) Tv ook nog een flink prijzige soundbar aan. Maar we willen plat, platter, platst en dat heeft zijn gevolgen voor het geluid...

Ik denk dat er bedoelt wordt dat je inderdaad bij de humax WEL het geluid hoort bij dolby over de tv. Wat dus NIET bij de mediabox xl in de meeste gevallen kan.
Reputatie 5
Badge +5
Zou ook kunnen, weet ik niet meer. Is alweer een tijdje geleden.
Reputatie 5
Badge +5
Maar ik denk dat men er vaak vanuit gaat, dat men, wanneer een externe weergever zoals een receiver, soundbar etc. word ingezet, er geen gebruik meer word gemaakt van het geluid via de Tv zelf, wat natuurlijk vaak ook niet zo best is van kwaliteit, zeker niet bij de nieuwe toestellen. Maar ja, als je een journaaltje meepikt ga je wellicht ook niet altijd je receiver inschakelen.
Persoonlijk vind ik het geluid helemaal niet zo slecht. Uiteraard hangt het van het programma af, maar inderdaad, bij journaal, actualiteiten programma, darts ed. is de AV-versterker niet nodig. En die staat dan ook op Stby.

Reageer