Beantwoord

Geen geluid bij tv met sonos apparatuur

Hallo, wij hebben een samsung tv met een humax 2500 c en een sonos geluidsysteem die verbonden is met de humax. Wij hebben een playstation aangesloten gehad aan de tv en toen wij daarna weer tv wilde kijken deed het geluid het niet meer. Toen we daarna op apple tv gingen deed het geluid van sonos het wel. Het lijkt alsof de verbinding met de hdmi van het tv het niet meer doet met sonos. Weet iemand hoe we dit kunnen oplossen.
icon

Best beantwoord door Willem-A 29 november 2018, 14:10

Dag @Mark Ziggo,

is goed hoor dat jij even de honneurs waarneemt ☺

het was alleen de Humax welke geen geluid doorgaf, dus moest het daaraan, de HDMI kabel, of de Tv liggen, want ook deze gaf, naast de Sonos, geen geluid weer. Dus eerst Humax even spanningsloos gezet, na opstarten geen effect, en dus volume en instellingen van geluid gecheckt. Toen dat in orde bleek, de HDMI kabel van de Apple Tv dus eens in de Humax geplaatst. En er was geluid. Net toen ik dacht aan een defecte HDMI kabel is de kabel welke eerder in de Humax zat, eens op de Apple Tv aangesloten. En ook deze deed het weer perfect.

Een wat uitgebreidere versie van wat @Merel1998 dus zegt. Was goed op deze manier te helpen en ze overal even doorheen te praten. Het lijkt op een slechte verbinding, wellicht door een HDMI stekker die niet helemaal lekker in de aansluiting zat, of door een kabel die door wat bewegen even de weg is kwijtgeraakt.

Het zo opschrijven gaat trouwens vlotter als het oplossen zelf... 😁

En rare oplossingen zijn er niet @Merel1998 😉 Als het werkt, is het goed... 😁
Bekijk origineel

16 Reacties

Reputatie 7
Badge +18
Dag @Mark Ziggo,

is goed hoor dat jij even de honneurs waarneemt ☺

het was alleen de Humax welke geen geluid doorgaf, dus moest het daaraan, de HDMI kabel, of de Tv liggen, want ook deze gaf, naast de Sonos, geen geluid weer. Dus eerst Humax even spanningsloos gezet, na opstarten geen effect, en dus volume en instellingen van geluid gecheckt. Toen dat in orde bleek, de HDMI kabel van de Apple Tv dus eens in de Humax geplaatst. En er was geluid. Net toen ik dacht aan een defecte HDMI kabel is de kabel welke eerder in de Humax zat, eens op de Apple Tv aangesloten. En ook deze deed het weer perfect.

Een wat uitgebreidere versie van wat @Merel1998 dus zegt. Was goed op deze manier te helpen en ze overal even doorheen te praten. Het lijkt op een slechte verbinding, wellicht door een HDMI stekker die niet helemaal lekker in de aansluiting zat, of door een kabel die door wat bewegen even de weg is kwijtgeraakt.

Het zo opschrijven gaat trouwens vlotter als het oplossen zelf... 😁

En rare oplossingen zijn er niet @Merel1998 😉 Als het werkt, is het goed... 😁
Reputatie 7
@Willem-A Bij afwezigheid van Lycke neem ik deze reactie op mij hoor. 😉

@Merel1998 (of @Willem-A) Ik ben erg benieuwd, wat was uiteindelijk de oorzaak en hoe is het opgelost? Als je dat hier kunt delen hebben anderen met hetzelfde probleem er misschien ook wat aan!
We hebben de hdmi kabels van de apple tv en de humax omgewisseld, beetje een rare oplossing maar hij deed het wel weer 👍🏼😂
Reputatie 7
Badge +18
Dag,

ik neem aan dat nog wel de juiste HDMI aansluiting op de Tv is gebruikt, dus deze met ARC? Je geeft nl. aan dat je een playstation aangesloten hebt gehad op de Tv. Heb je daarbij wellicht de HDMI kabel van de Sonos even uit de Tv verwijderd?

Nu begrijp ik niet helemaal de situatie, daar je aangeeft via een Humax 5200c te kijken en deze hebt aangesloten op het Sonos systeem. Ik neem aan dat dan ook de andere apparaten zijn aangesloten op dat systeem. Waarom wil je dan het Tv geluid weergeven via de Sonos? Is dat wellicht omdat dit een smart Tv betreft en je daarom het Tv geluid nog wilt weergeven via het geluidssysteem?

Kun je daar wat meer over vertellen?

PS: Let op bij het wisselen van HDMI kabels bij apparatuur. Doe dat nooit als een apparaat is ingeschakeld. Dit kan n.l. voor schade zorgen aan de HDMI boards! Wissel dus kabels als apparaten uit staan of spanningsloos staan.
Nee wij hebben de hdmi kabels van de sonos er niet uitgehaald toen de playstation aangesloten zat.

wij geven het geluid weer via de sonos omdat het geluid er beter van wordt in heel de woonkamer. (Sonos soundbar-subwoofer en losse boxen). Verder doet het sonos systeem het wel bij airplay en apple tv.
Alleen de verbinding met het tv geluid doet het niet. Heb de tv al reset maar was ook geen oplossing
Reputatie 7
Badge +18
Dag @Merel1998

maar dan toch nog even de vraag waarom je het Tv geluid weergeeft op de Sonos. Ik begrijp uiteraard dat dit veel beter klinkt, maar als je Tv kijkt via de Humax, en deze hebt aangesloten op de Sonos set, loopt het geluid toch al via die set?

Nu geef je ook aan dat Apple Tv wel werkt via de Sonos, maar is dat systeem aangesloten op de Tv, of op de Sonos zelf?

Sorry voor de vragen, maar ik probeer me even een voorstelling te maken van de situatie en aansluitingen. Als het lukt, geef dan eens aan hoe alles op elkaar is aangesloten. Op afstand werken is nl. niet altijd even eenvoudig...
Reputatie 7
Badge +18
PS: je geeft aan de Tv te hebben gereset. Heb je daarna ARC weer aan gezet, indien dit nodig is na een reset? Ik neem aan dat er alleen een HDMI kabel tussen de Sonos set en de Tv aanwezig en niet nog een andere verbinding?

Daarom is het dus handig alles qua aansluitingen en dergelijke zo duidelijk mogelijk uiteen te zetten.
de apple tv is inderdaad aangesloten aan de tv met een hdmi kabel dus niet direct aan het sonos systeem.

het klopt inderdaad dat de sonos verbonden is aan het humax systeem en daarom snappen wij niet dat hij het bij de apple tv wel doet en normaal tv niet

de humax zit ook met een hdmi op de tv aangesloten.
Reputatie 7
Badge +18
Hier kun je dus uit opmaken dat de verbinding van Tv met Sonos in orde is. Het is dus alleen de Humax die geen geluid weergeeft begrijp ik nu.

Nu heb ik een vraagje. Waarom is alles? op de Tv aangesloten middels HDMI en niet op de Sonos? Of heeft de Sonos daarvoor niet genoeg HDMI ingangen?

Tevens een vraag over de Humax. Deze is op de Tv aangesloten middels HDMI. Ook deze zou eventueel, indien mogelijk, op de Sonos aangesloten kunnen worden, maar... je kan deze ook middels HDMI op de Tv aansluiten, zoals je hebt gedaan, en middels een optische kabel met de Sonos. Je kan dan altijd het geluid van de Humax weergeven via de Sonos, zonder dat daarbij de Tv aan hoeft, en dus ook op die manier naar de radio luisteren via de Humax.

Volg je het nog? haha
Reputatie 7
Badge +18
Geef anders ook eens aan welke Sonos set je hebt. Dan kan ik eens kijken welke aansluitingen deze heeft.

Is voorts de Humax ingesteld op Dolby Digitaal of staat deze nog op stereo? Is het die laatste, kijk dan eens of het volume van de Humax wel geheel voluit staat en niet helemaal uit.
de sonos soundbar zit met de optische kabem ook in de tv, en een draad zit in het stopcontact. Verder zit er geen sonos draad aan de humax verbonden

Reputatie 7
Badge +18
de sonos soundbar zit met de optische kabem ook in de tv, en een draad zit in het stopcontact. Verder zit er geen sonos draad aan de humax verbonden

De Sonos werkt dan dus via de digitaal (optisch) uit via de Tv. Is er dan ook nog een HDMI kabel tussen de Sonos en Tv aanwezig? Heeft de Sonos ook nog een of meer optische ingangen? Met de bijlage kan ik niets. Ik heb echt gewoon het typenummer van de Sonos nodig om wat dingen na te kijken. Maar als er een optische ingang op de Sonos aanwezig is, sluit dan de Humax daar op die manier op aan. dan staat de Tv verder buiten spel qua geluid, en kan de Humax altijd weergeven via de Sonos. ook als de Tv uit is. Dat is denk ik de kortste klap, daar ik niet genoeg info heb anders het issue te tackelen.

Is verder alles wat ik heb genoemd nagekeken?
is het een mogelijkheid telefonisch geholpen te worden?
Reputatie 7
Badge +18
is het een mogelijkheid telefonisch geholpen te worden?

Normaal gesproken doen we dat niet, maar ik stuur je wel even een pm. Daarvan krijg je straks mail.
Reputatie 7
Badge +18
@Lycke Ziggo

het probleem is inmiddels opgelost middels telefonisch contact.

Reageer