Erikv

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Geen AOP, tv signaal niet best.

Ik woon in het oude UPC gebied en jaren geleden heeft een UPC monteur de groene kabel aangesloten volgens de 1e foto in de meterkast.
Geen echt AOP.
De witte Hirschmann kabel ging vanaf de UPC splitter rechtstreeks achter in de mediabox xl kabellengte iets meer dan 6 meter.
WiFi liep bij mij via de mediabox xl.
In deze opstelling had ik de laatste tijd veel last van onstabiel WiFi en blokjes op bepaalde tv kanalen.
Ziggo benaderd en nadat ze mij een paar vragen hadden gesteld hebben ze een connectbox opgestuurd en een Ziggo monteur ingepland die afgelopen vrijdag bij mij is geweest.

Betrof geen eigen Ziggo monteur maar een ingehuurde Ziggo gecertificeerde monteur.
Ik was in de veronderstelling dat deze monteur een fatsoenlijk AOP zou plaatsen om zodoende in ieder geval het tv signaal te verbeteren.
Deze man heeft bij de mediabox xl metingen gedaan en ging toen naar de meterkast om naar de groene kabel te kijken.
Een AOP heeft de monteur niet geplaatst want volgens hem kon dat niet omdat mijn groene kabel te dik was...
Hij heeft de splitter er tussenuit gehaald en met een koppelstukje de groene kabel weer aan de witte coax kabel gezet en dit geheel van zwarte tape voorzien (foto 2)
De connectbox heeft hij in de woonkamer gezet en daar een POA UPC 01 splitter geplaatst (foto 3)
Dus de witte coax kabel van 6 meter gaat in de splitter.
Op uitgang 1 is de connectbox aangesloten en op uitgang 2 gaat een nieuwe coaxkabel in de mediabox xl.
Met de komst van de connectbox moet ik zeggen dat de WiFi verbeterd is, snelheid veel beter en de stabiliteit lijkt beter.
TV signaal echter niet verbeterd, als ik een diagnostiek draai op de mediabox xl geeft de signaalsterkte een beetje afhankelijk van de zender aan halverwege matig en sommige zenders iets meer.

Nu is mijn vraag, zou een goed AOP het tv signaal kunnen verbeteren?


17 Reacties 17
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Ziggo bellen aop wordt kosteloos vervangen, dit is geen manier van aansluiten..

Of even chatten, kun je gelijk de foto laten zien evt met een link naar dit topic.

https://www.ziggo.nl/chat
Kate and Bill

Level 1
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes
Als dit is zoals opgeleverd door Ziggo zonder verder afspraak over een gedegen vervolg dan is het werkelijk ongehoord en zeg ik: er uit met die monteur.
Op deze wijze opleveren kan echt niet, temeer daar Ziggo zelf nu het gebruik van een galvanisch gescheiden AOP (Braun Telecom BTV 1IEC-NL) beschrijft en diverse eisen aan de installatie aan de zijde van de klant stelt.
Ik zou wel eens willen weten welk gepruts er achter die zwarte tape zit. Weet helaas uit ervaring dat monteurs ook zonder fatsoenlijke onderdelen voor het monteren van een F-connector op de groene coax op pad kunnen zijn (ik had gelukkig zelf een verloop).

Klim in de telefoon, chat, en schakel een Ziggo medewerker uit de Community in (dat laatste werkt meestal het beste, telefoon en chat zijn vaak call-center medewerkers die niet verder komen dan standaard scripts voorlezen (zonder de enkele met echte kennis te willen beledigen).

Volhouden, succes,

Bill
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Heeft de monteur het aansluitpunt in de woonkamer vervangen? Zo ja, dan hij heeft daar het AOP geplaatst. De AOP's die Ziggo gebruikt, gebruiken ze ook voor WCD's.

Om toch even het signaal op je modem te controleren, ben ik benieuwd naar de up- en downstream waardes. Hoe je die kunt vinden, wordt hier uitgelegd.
Kun je er een screenshot van maken en hier posten? 🙂
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Kate and Bill wrote:

Klim in de telefoon, chat, en schakel een Ziggo medewerker uit de Community in (dat laatste werkt meestal het beste, telefoon en chat zijn vaak call-center medewerkers die niet verder komen dan standaard scripts voorlezen (zonder de enkele met echte kennis te willen beledigen).

Volhouden, succes,

Bill


Ik moet toch even kwijt dat medewerkers van de chat wat meer doen dan alleen scripts volgen. Ik lees hier goede verhalen over ze.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Evert96 wrote:
Heeft de monteur het aansluitpunt in de woonkamer vervangen? Zo ja, dan hij heeft daar het AOP geplaatst. De AOP's die Ziggo gebruikt, gebruiken ze ook voor WCD's.

Om toch even het signaal op je modem te controleren, ben ik benieuwd naar de up- en downstream waardes. Hoe je die kunt vinden, wordt hier uitgelegd.
Kun je er een screenshot van maken en hier posten? 🙂



Maar dan nog koppel je natuurlijk niet 2 kabels zo aan elkaar in de meterkast... Maar is dat echt door een monteur gedaan? Ik twijfel enigszins. Daar wil ik niemand mee tegen de borst stoten, maar we zien vaker dingen die door een monteur zouden zijn gedaan, maar waarbij het toch iets anders ligt. In ieder geval lijkt me niet goed meer afgeschermd te zijn als je zo 2 kabels verbind....
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Die tape was in principe niet nodig, maar het koppelstuk wat eronder zit, kan prima in orde zijn. Er worden zoveel koppelstukken gebruikt, ik heb er ook eentje.
Dat het door de tape er nu wat lelijk uitziet, betekent niet dat het ook daadwerkelijk zo is of dat er helemaal geen AOP aanwezig is.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Erg professioneel staat het natuurlijk niet met die tape, en ik weet niet wat er precies onder huist... Als dat inderdaad een zeer goed koppelstuk is kan het goed gaan, maar waarom dan die tape erom? Lijkt mij geen werk van een vakman... Het AOP kan inderdaad in de woonkamer geplaatst zijn, maar dan nog oogt het in de meterkast niet al te goed vind ik...
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Als niet zeker is hoe iets zit, kan er niet besloten worden dat het er niet is of dat het slecht gemonteerd is. Dat weet je pas zeker als je het ziet. Vandaar dat ik vraag of de monteur een nieuwe WCD/AOP geplaatst heeft en ik aangeef dat hoe het nu aangesloten is, goed kan zijn. Het kan ook verkeerd zijn, maar dat kun je niet uit deze foto's afleiden en dat afleiden moet dus ook (nog) niet gedaan worden.
Met tape eromheen ziet het er namelijk al snel lelijk uit, terwijl dat niets hoeft aan te geven.
Erikv
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Evert96 wrote:
Als niet zeker is hoe iets zit, kan er niet besloten worden dat het er niet is of dat het slecht gemonteerd is. Dat weet je pas zeker als je het ziet. Vandaar dat ik vraag of de monteur een nieuwe WCD/AOP geplaatst heeft en ik aangeef dat hoe het nu aangesloten is, goed kan zijn. Het kan ook verkeerd zijn, maar dat kun je niet uit deze foto's afleiden en dat afleiden moet dus ook (nog) niet gedaan worden.
Met tape eromheen ziet het er namelijk al snel lelijk uit, terwijl dat niets hoeft aan te geven.


Nee, er is nergens een WCD/AOP geplaatst.
De witte coax kabel (die verbonden is aan de groene kabel met tape) gaat door de meterkast/kelderkast de woonkamer in.
Daar is die kabel aangesloten op een POA-01-UPC splitter. zie foto


Op uitgang 1 zit de connectbox en op uitgang 2 zit de coax kabel die rechtstreeks de mediabox xl ingaat.

Ik heb mijn verhaal hier gepost omdat ik via FB Messenger afgelopen weekend na het bezoek van de monteur al met iemand van Ziggo gechat heb.
Ik heb deze persoon de vraag gesteld of het normaal is dat er geen AOP geplaatst is door de monteur en de eindconclusie van deze medewerker was: als het zo goed werkt dan laten we het zo zitten, mochten er problemen komen dan kon ik dat melden...
Ik vind het een vreemde manier van aansluiten en zeker omdat ik gewoon merk dat er stroom staat op de eindconnector van de witte coax kabel.
Als je de coax kabel uit de achterkant van de splitter POA-01-UPC haalt en aanraakt dan krijg je een opdondertje van stroom door je lijf...
Erikv
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Evert96 wrote:
Heeft de monteur het aansluitpunt in de woonkamer vervangen? Zo ja, dan hij heeft daar het AOP geplaatst. De AOP's die Ziggo gebruikt, gebruiken ze ook voor WCD's.

Om toch even het signaal op je modem te controleren, ben ik benieuwd naar de up- en downstream waardes. Hoe je die kunt vinden, wordt hier uitgelegd.
Kun je er een screenshot van maken en hier posten? 🙂


Bijgaand de waardes down:



Erikv
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Evert96 wrote:
Heeft de monteur het aansluitpunt in de woonkamer vervangen? Zo ja, dan hij heeft daar het AOP geplaatst. De AOP's die Ziggo gebruikt, gebruiken ze ook voor WCD's.

Om toch even het signaal op je modem te controleren, ben ik benieuwd naar de up- en downstream waardes. Hoe je die kunt vinden, wordt hier uitgelegd.
Kun je er een screenshot van maken en hier posten? 🙂


Bijgaand de waardes up:

Erikv
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Willem-A wrote:

Evert96 wrote:
Heeft de monteur het aansluitpunt in de woonkamer vervangen? Zo ja, dan hij heeft daar het AOP geplaatst. De AOP's die Ziggo gebruikt, gebruiken ze ook voor WCD's.

Om toch even het signaal op je modem te controleren, ben ik benieuwd naar de up- en downstream waardes. Hoe je die kunt vinden, wordt hier uitgelegd.
Kun je er een screenshot van maken en hier posten? 🙂

Maar dan nog koppel je natuurlijk niet 2 kabels zo aan elkaar in de meterkast... Maar is dat echt door een monteur gedaan? Ik twijfel enigszins. Daar wil ik niemand mee tegen de borst stoten, maar we zien vaker dingen die door een monteur zouden zijn gedaan, maar waarbij het toch iets anders ligt. In ieder geval lijkt me niet goed meer afgeschermd te zijn als je zo 2 kabels verbind....


Dit heeft echt een ingehuurde Ziggo monteur zo aangesloten vorige week vrijdag.
Op zijn witte bestelauto stond Ziggo gecertificeerd.
Ik heb er nul verstand van en blijf mooi van dit soort kabels af..:joy:
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Je signaal waardes zien er goed uit, maar ik zou zeker weer een nieuwe monteur laten komen. Een AOP is gewoon nodig. Hij had ook de witte kabel in de meterkast kunnen strippen en daaraan een AOP bevestigen of dus in de woonkamer.
Erikv
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Evert96 wrote:
Je signaal waardes zien er goed uit, maar ik zou zeker weer een nieuwe monteur laten komen. Een AOP is gewoon nodig. Hij had ook de witte kabel in de meterkast kunnen strippen en daaraan een AOP bevestigen of dus in de woonkamer.


Fijn dat de waardes goed zijn in ieder geval, ik zie alleen maar getalletjes staan en geen idee wat e.e.a. betekent..:joy:
Bijgaand de signaalsterkte van zender NPO 1, iets boven de matig en sommige zenders bijvoorbeeld Veronica geven af en toe blokjes/een freeze in beeld.
En dat in deze opstelling.

Ik ben bang indien er een AOP geplaatst wordt de signaalsterkte verslechterd of is dat niet zo? (want ik denk dan: ieder kastje ertussen dempt het signaal dus minder sterkte)
Of moet er dan een versterker geplaatst gaan worden en zo ja, waar wordt die geplaatst?
Kate and Bill

Level 1
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes
Beste mensen.

Krijg de indruk dat geprobeerd wordt hier weer de techniek te repareren door o.a. weer een oordeel te gaan vormen over die mooie tabellen met waarden en fixes op details terwijl er een gammele basis is (trillende vingers krijgen bij aanraking van de coax is al jaren niet meer nodig ... AOP's fixen dat).

Vergeten wordt dat hier een klant wordt achtergelaten met een slecht gevoel en dat juist het oppakken daarvan bij grote partijen als Ziggo (ook andere providers doen dat) moeilijk lijkt te zijn. De klant wordt meestal helemaal gek gemaakt met technische en commerciële kreten.
Ik zeg bewust meestal: hier en daar zitten die medewerkers van een provider die echt het hele plaatje kunnen, en meer nog: willen, overzien en die de klant aan de hand willen meenemen.
Tja, en daar is dan meer voor nodig dan een eenregelige chat, even een nieuwe component sturen, een vluchtige helpdesk conclusie etc..

Welke Ziggo medewerker in deze community kan deze klant aan de hand meenemen en zorgen dat de klant weer een goed gevoel én een technisch volwaardig coax-netwerk waar hij jaren op kan vertrouwen krijgt ?

Gr.

Bill

P.S.: ik weet uit ervaring dat ze er in deze community zijn die medewerkers van Ziggo ... ja die zelfs een techneut met achtergrondkennis zoals ik blij kunnen maken door hun aanpak.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Toch kunnen medeklanten vaak ook zeer goed hulp beden Kate and Bill . Daar hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn, en ik zou graag ook eens weten wat er onder die tape in de meterkast huist, maar goed, dat het knullig is aangesloten, wil toch nog niet altijd zeggen dat het niet goed kan werken. Maar een optater van een coaxkabel kun je altijd nog krijgen. Kijk maar eens wat je meet tussen een coax stekker en de aansluiting van je Tv. Ook dan kun je het voelen prikkelen. Dat houd de mens wakker en oplettend... :grin:

Mensen denken vaak ook dat een telefoonaansluiting onschuldig is, maar ook dat kan even schrikken zijn. Niet aankomen dus als je er helemaal geen verstand van hebt.

Maar we kunnen er kort over zijn dat er wel een AOP aanwezig hoort te zijn, en dat de tape, of er nou een prima verbinding onder zit of niet, niet erg professioneel oogt.

Ik zeg: vraag om een andere monteur. Maar dat is een persoonlijke mening hoor...
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Erikv Is er al een nieuwe monteur op komst?

Uitgelicht topic