1
Vraag
2
Reacties
Tvkijker50

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Digitaal opnemen met digitale recorder

Voorheen kon ik met mijn digitale recorder alle programma's en/of series opnemen via analoge tv. Ik moest dan schakelen van HDMI2 naar AV1. Nu analoge tv is verdwenen kan dat niet meer. Ik kan nog wel alles wat opgenomen is terugkijken, maar opnemen gaat dus niet. Is het nog mogelijk om programma's/series op te nemen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Zie hier:

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-analoge-signaal-vervalt-32980

zijn er nog vragen, dan lezen ik of anderen het wel, maar doorgaans komt men er wel met met de info welke ik daar heb gegeven.

het is overigens geen digitale recorder. Een DVD recorder werkt met een analoge tuner. Deze maakt dus gebruik van het analoge signaal, maar als dat vervalt word de situatie wezenlijk anders. Maar echt digitaal opnemen kan niet. Niet via de eigen tuner, maar ook niet vanaf een decoder. Dat de bestanden later wel digitaal op een DVD of de HDD word gezet doet daarbij niet ter zake.

Bekijk in context

9 Reacties 9
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Zie hier:

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-analoge-signaal-vervalt-32980

zijn er nog vragen, dan lezen ik of anderen het wel, maar doorgaans komt men er wel met met de info welke ik daar heb gegeven.

het is overigens geen digitale recorder. Een DVD recorder werkt met een analoge tuner. Deze maakt dus gebruik van het analoge signaal, maar als dat vervalt word de situatie wezenlijk anders. Maar echt digitaal opnemen kan niet. Niet via de eigen tuner, maar ook niet vanaf een decoder. Dat de bestanden later wel digitaal op een DVD of de HDD word gezet doet daarbij niet ter zake.
Tvkijker50
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Willem A,

Bedankt voor je reactie, maar voor een digibeet als ik, is het nogal lastig om te begrijpen wat je bedoelt. Uiteraard ga ik nog even het allemaal goed nalezen. Maar als ik er nog steeds niet uitkom is er nog hulp te krijgen via Ziggo?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Tvkijker50

Voor hulp kun je hier terecht. Een monteur van Ziggo zal dit doorgaans niet aansluiten, en zo wel zijn er natuurlijk kosten aan verbonden. Maar het is best goed te doen als je jezelf er een beetje in verdiept. En als er wat is leg je dat gewoon even voor.

Maar ik gaf daar al aan dat het handig is een Humax 5200c te gebruiken. Deze vind je vaak op marktplaats voor redelijke prijzen, en op die manier kun je al opnemen. Alleen zal deze alleen de vrije zenders weergeven zonder smartcard, of als je in oud UPC woont. Maar als je van het analoge signaal af komt heb je doorgaans genoeg aan die zenders, welke ook nog te zien zijn in een betere kwaliteit.
Tvkijker50
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Willem-A
Ik heb een Humax 5300c en ik hoop dat ik er zelf uit zal komen, zoniet dan zal ik hier zeker terugkomen.

Met vriendelijke groet,
TVkijker50
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Tvkijker50

Je geeft aan een 5300c te hebben. Heb je daarop een schijf aangesloten? Je kan er dan ook mee opnemen. Maar de 5300c is wel beperkter dan de 5200c welke ik vaak aanraad.

Maar we komen er vast uit.
Tvkijker50
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Willem-A
Begrijp ik nu dat ik een schijf moet aansluiten op de Humax 5300? Zoja wat bedoel je met schijf?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Tvkijker50

het hoeft niet, maar je kan een harde schijf aansluiten op de 5300c zodat je daarmee kan opnemen (meestal alleen de zender welke je bekijkt, en live kan pauzeren/spoelen (Time Shift). Het gaat dus om een harde schijf. Het best werkt de WD Elements, en deze dient min. 100 Gb zijn en max. 500 GB.

Er is hier al veel over dat onderwerp geschreven. Maar een 5200 heeft al een interne schijf en 2 tuners, dus werkt het wat eenvoudiger, maar voordeel is ook dat je dan altijd iets kan anders kan bekijken dan je opneemt.

Maar kijk anders eens hier voor de 5300c:

https://community.ziggo.nl/search?q=humax%205300c%20schijf
Tvkijker50
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Willem-A
Ik kan dus een harde schijf aansluiten op de Humax 5300c en dan ik programma's opnemen. Maar ik kan dus niet naar de ene zender kijken en een programma opnemen van een andere zender? Begrijp ik dit goed?

De Humax 5200c heeft een harde schijf en heeft 2 tuners, wat houdt dit laatste in?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ja, zo zit het. Het is een wat ingewikkeld verhaal over streams of frequenties waardoor je met de 5300c soms iets anders kan kijken dan je opneemt maar standaard is dat dus niet.

De Humax 5200c heeft dus 2 tuners en een ingebouwde schijf zodat je wel altijd een zender kan opnemen en een ander kan bekijken. En dat is dus een groot voordeel.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic