Vraag

Beveiligingsprotocol connection box wijzigen

• 2 maart 2019
  • 11 Reacties
  • 209x Bekeken

Ik heb een probleem met het verbinding maken van mijn Router (connection box) met mijn thermosstaat. Mijn thermosstaat geeft aan dat mijn WIFI-netwerk beveiligd is met een beveiligingsprotocol ''WEP64''.Dit protocol zou niet ondersteund worden door mijn router. Hoe kan ik dit beveiligingsprotocol wijzigen zodat mijn NEFIT thermosstaat wel contact kan maken met de router?

11 Reacties

Reputatie 7
Hey @Hvschrouff . Welkom hier!
Zoals je ziet komt er een hoop informatie achter je vraag vandaan!
Heb je hier inmiddels je antwoord tussen uit kunnen halen? We horen heel graag nog even van je 🙂
Badge +11
Als de connectbox geen WEP meer doet (gelukkig) , en de Nefit dat ook niet nodig heeft, begin ik mij af te vragen of @Hvschrouff niet nog een ander verouderd apparaat heeft met WiFi op WEP..........
Reputatie 7
Badge +13
Uit de gebruiksaanwijzing (versie 5015/06) van de Nefit Easy:

blz.3:
2.6 Dataverbinding
Easy ondersteunt open WiFi-verbindingen en WiFi-verbindingen
versleuteld met WEP 128, WPA en WPA2 protocollen.
WPA2 is het veiligste protcol en heeft daarom de
voorkeur.

blz.7:
3.6.4 Invoeren wachtwoord WiFi-netwerk
Easy maakt gebruik van het standaard WiFi-protocol.
Gebruik geen $-tekens in het WiFi-netwerkwachtwoord.
Reputatie 7
Badge +13
802.11b stamt uit 1999. Ik mag toch hopen dat een nefit thermostaat anno 2019 dat niet meer nodig heeft. Zoja, dan kan hij retour fabrikant. En WEP is al net zo verouderd. WEP is absoluut onveilig en moet je niet willen gebruiken voor je WIFi.
We zijn inmiddels toe aan WPA3, al is die net uit, en wordt nog niet veel ondersteund. WPA2 is nu wel minimaal de norm.

Zo is het maar net.
Nefit (tegenwoordig onderdeel van Bosch) heeft zeer waarschijnlijk de Wifi-technologie ook maar bij derden ingekocht en hebben alles zo "eenvoudig mogelijk" gemaakt voor de klant en installateur. Het maar zeer de vraag of er firmware updates mogelijk zijn of komen. Wie het weet mag het zeggen.
Het grote pluspunt is het hebben van een App. Ja, want als je tegenwoordig niet iets hebt met een App en / of account in the cloud tel je niet meer mee.
Badge +11
802.11b stamt uit 1999. Ik mag toch hopen dat een nefit thermostaat anno 2019 dat niet meer nodig heeft. Zoja, dan kan hij retour fabrikant. En WEP is al net zo verouderd. WEP is absoluut onveilig en moet je niet willen gebruiken voor je WIFi.
We zijn inmiddels toe aan WPA3, al is die net uit, en wordt nog niet veel ondersteund. WPA2 is nu wel minimaal de norm.
Reputatie 7
Badge +13
@DennyW
Mischien niet helemaal duidelijk maar ik heb geen nefit thermostaat. Mijn antwoord was voor TS bedoeld.
Ik ben eigenlijk wel teleurgesteld in de thermostaat omdat hij geen 802.11 b/g/n ondersteund. Ik ga hem nu in ieder geval kopen

@jarielcapitain
Sorry, had niet goed opgelet.

Er zijn in dit forum meerdere melding omtrent problemen met koppelen van Nefit Easy. Een van de oplossingen is juist het instellen van de mixed mode.
Verder is het geven van aparte namen voor de SSID's voor 2.4 en 5MHz aan te raden / te proberen.
Reputatie 4
Badge +5
@DennyW
Mischien niet helemaal duidelijk maar ik heb geen nefit thermostaat. Mijn antwoord was voor TS bedoeld.
Ik ben eigenlijk wel teleurgesteld in de thermostaat omdat hij geen 802.11 b/g/n ondersteund. Ik ga hem nu in ieder niet geval kopen

edit "niet toegevoegd"
Reputatie 7
Badge +13
**EDIT** :
@jarielcapitain

@Hvschrouff
Zet de mode maar om naar mixed. 802.11 b/g/n, dat moet het zondermeer doen. Maar de b-norm is voor oudere langzame apparaatjes. Die zijn zo langzamerhand zeldzaam zodat g/n eigen lijk de voorkeur heeft, maar daar kunt u de norm later nog naar toe omzetten.
Reputatie 4
Badge +5
Mijn thermosstaat geeft aan dat mijn WIFI-netwerk beveiligd is met een beveiligingsprotocol ''WEP64''.Dit protocol zou niet ondersteund worden door mijn router.

Nefit handleiding schrijft
WiFi-netwerk is mogelijk beveiligd met “WEP64” protocol. Dit protocol wordt niet ondersteund. Wijzig het beveiligingsprotocol van de router.

De connect box ondersteund geen WEP

Zorg ervoor dat de 2.4 en 5 Ghz wifi netwerken gescheiden zijn.
Het wachtwoord mag geen $ teken hebben (Nefit handleiding)

Het 2.4 Ghz netwerk moet op b/g/n mixed of g/n ingesteld staan.
De thermostaat ondersteund alleen b/g netwerken.

Reputatie 7
Badge +13
De ConnectBox is standaard niet op WEB in gesteld. Als dit nu wel is ingesteld (bij de Wifi-instellingen) dan is dit door u zelf destijds gedaan of iemand heeft dat voor u gedaan om een verouderd het Ziggo-modem-router compatibel te laten zijn met een zeer verouderd Wifi-apparaat.
N.B:
Na omzetting van de Wifi-instelling in de ConnectBox op WPA, dient u alle Wifi-apparaten opnieuw verbinding moeten laten maken met uw netwerk. Hopelijk is het verouderde apparaat al naar het milieu-park gebracht.
WEP is uit de mode omdat het als een onveilig beveiligingsprotocol van een Wireless verbinding wordt beschouwd.
Of je dit nog op de ConnectBox kunt instellen als protocol, weet ik niet. Heb dat kastje niet. Check it out.
Anders bij de NEFIT kijken of het niet toch met WPA kan.
Of: bekabeld aansluiten. Dan ben je van het Wifi gezeur af met een altijd stabiele verbinding. Een hele rust. Wel ff kabeltje aanleggen. Nog 1 keer gedoe dus.
Wifi is voor Phones en Tablets.
Gr Han

Reageer