1
Vraag
2
Reacties
Music19

Level 1
  • 392Posts
  • 8Oplossingen
  • 61Likes

Aansluiten videorecorder / afspelen videobanden

Ik heb in de kast nog een videorecorder staan (Panasonic NV-SV120) en ik heb nog oude videobanden liggen. Ik wil die oude banden gaan checken, maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik een kanaal kan vinden. Herinner me vaag dat je bij analoog een bepaald kanaal moest hebben, hoe dat digitaal gaat? Geen idee.

Kan iemand me op weg helpen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Via scart hoef je geen kanaal te zoeken, alleen de juiste ingang selecteren .
Als je de video aansluit op de (coax) antenne ingang wel

Bekijk in context

22 Reacties 22
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
U zult dat nog steeds analoog via de Scart moeten doen. Mij staat bij uit een ver verleden dat het kanaal 36 was.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dat kanaal werd gebruikt als je de Recorder tussen de coaxkabel met een analoog TV signaal en de antenne-ingang van de TV aansloot.
Voor een Scart aanlsuiting, die veel beter is, speelt een kanaal geen rol.

Als je geen manual meer hebt, hier is er een:
https://www.manualslib.com/products/Panasonic-Nv-Sv120-Series-1969733.html

Als de TV geen Scart-input heeft maar wel Composiet dan kan een verloop naar Composiet helpen. Bv
https://www.allekabels.nl/tv_en_video_kabel/scart_kabel/scart-composiet.html
NB: er zijn TV's met een in mijn ogen zeer speciale kabel voor SCART input. Of dit een standaard is, weet ik niet, laat staan de naam ervan.
Raadpleeg de handleiding.
Gr Han
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Via scart hoef je geen kanaal te zoeken, alleen de juiste ingang selecteren .
Als je de video aansluit op de (coax) antenne ingang wel
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Jan F. wrote:
U zult dat nog steeds analoog via de Scart moeten doen. Mij staat bij uit een ver verleden dat het kanaal 36 was.


Klopt meestal 36 , maar als ik me het goed herinner kan het ook UHF 33 zijn..destijds moesten wij het standaard uitzendkanaal van een video recorder ik dacht ook 36 op 33 zetten omdat Casema kan 36 ging gebruiken.
Achterop de videorecorder zit als het goed is een stelschroefje waarmee je de frequentie kan wijzigen.

Maar het beste is idd een scartkabel te gebruiken , maar er moet dan nog wel een scart aansluiting aanwezig zijn op je nieuwe ?? smart TV ?

Mocht dit niet zo zijn dan een coax kabel aansluiten op de uitgang van de video en op de TV en dan zoeken analoog op je TV , zit altijd in de uhf band 2169
Music19
Topicstarter
Level 1
  • 392Posts
  • 8Oplossingen
  • 61Likes
Dank voor de respons.

De t.v. in mijn slaapkamer heeft - gelukkig - nog 1 scartaansluiting.
Steefb wat bedoel je met 'de juiste ingang selecteren? (tags: blond, vrouw:joy:)
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Op de afstandsbediening zit vaak een knopje "source" voor de ingang die je wil gebruiken(ANT./HDMI/SCART enz.)
Music19
Topicstarter
Level 1
  • 392Posts
  • 8Oplossingen
  • 61Likes
Steefb wrote:
Op de afstandsbediening zit vaak een knopje "source" voor de ingang die je wil gebruiken(ANT./HDMI/SCART enz.)


Ga het nu even proberen.
Music19
Topicstarter
Level 1
  • 392Posts
  • 8Oplossingen
  • 61Likes
Yep! Het werkt. Alleen de beeldkwaliteit is dramatisch. Dank voor alle hulp en hanh dank voor de manual, die had ik inderdaad niet meer.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Music19 Misschien moeten de koppen van de video schoongemaakt worden. Als hij lang heeft stilgestaan zit er waarschijnlijk vuil en stof op waardoor je beeld ook slecht is.
Music19
Topicstarter
Level 1
  • 392Posts
  • 8Oplossingen
  • 61Likes
Nick999 Denk dat hij al een jaar of 15-20 in de kast staat. Andere banden zijn minder slecht zag ik. Ik zou echt niet weten hoe ik die koppen moet schoon maken. Vroeger had je die schoonmaakbanden herinner ik me.

Belangrijkste is dat ik nu even kan kijken welke banden ik kan dumpen zonder te hoeven wissen.

Bedankt.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Is dit misschien iets?

https://www.beslist.nl/klussen/d1018164047/Scanpart_B585_Video_Reinigingscassette.html?productIdentifier=00000150324873524047957807863

Veel winkels hebben ze trouwens hoor. ook bol.com en misschien ook een radiowinkel in de buurt.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Het is ook nog een keer zo dat videobanden na verloop van tijd niet bepaald beter worden. Ik heb voor vrienden oude videobanden gedigitaliseerd door ze over te spelen van de VHS-recorder op een DVD-recorder. Na iedere videoband waren de koppen zo vies geworden dat ik ze moest reinigen met een reinigingscassette.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Ik heb van de week nog wat banden uit de jaren ‘80 overgezet en was juist verbaasd over de kwaliteit.
Koppen schoonmaken was niet aan de orde.
Hangt blijkbaar van de band af?
Moet er nog een paar 100 nakijken en heb er weinig zin in 😉
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Het hangt zeker van de band af. Maar ook waar ze zijn bewaard. De banden van onze vrienden kwamen oorspronkelijk uit India en zijn daar een tijd in relatief vochtige omstandigheden bewaard.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Moet er nog een paar 100 nakijken en heb er weinig zin in

RobertKoopman
Ken je die Koot & Bie waarin Koot in zijn kamertje zit met ik weet niet hoeveel Vidiobanden van allerlei typen die in de jaren als standaard voorbijkwamen? Grootse plannen, dat wel.
Gr Han
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Koppen schoonmaken deed ik altijd met een wattenstaafje en alcohol .
Heb er heel wat cassetterecorders en videorecorders mee "gerepareerd".
Music19
Topicstarter
Level 1
  • 392Posts
  • 8Oplossingen
  • 61Likes
Mensen, ik ga de koppen niet reinigen. Wilde alleen even banden checken om te zien of ze zo weg gegooid konden worden. Ik ben ook niet van plan ze te gaan digitaliseren.

En ik weet nu dat mijn videorecorder het nog steeds doet, die bewaar ik dus samen met een paar persoonlijke banden. Anderen mogen t.z.t. dan die koppen reinigen.

Bedankt voor jullie hulp.

(Vreemd dat ik maar 1x een mailtje heb gekregen dat er gereageerd was.)
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Als je de banden niet gaat digitaliseren dan heeft het bewaren ook niet veel zin. De banden zullen na verloop van tijd zoveel kwaliteit verliezen dat je er niets meer mee kunt.
Music19
Topicstarter
Level 1
  • 392Posts
  • 8Oplossingen
  • 61Likes
iMark wrote:
Als je de banden niet gaat digitaliseren dan heeft het bewaren ook niet veel zin. De banden zullen na verloop van tijd zoveel kwaliteit verliezen dat je er niets meer mee kunt.


Je weet niet wat er op die banden staat, dus je kunt ook niet beoordelen of het voor mij de moeite waard is ze te bewaren, hoe slecht de kwaliteit ook is. En behalve beeld, is er ook altijd nog geluid.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic