ap pje

Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Aangesloten apparaten op modem

hallo...ik krijg 150 Mb van ziggo...dat verdeelt die over 7a8 apparaten...dat wil ik zelf bepalen...kan dat?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Verwijderd account
Niet van toepassing
bert wrote:
weet je ook hoe...

bertStel je hebt 3 apparaten aan staan, dan hebben ze theoretisch 150/3 is 50 mb per apparaat tegelijk tot hun beschikking.
Zet je een 1 apparaat uit dan hebben de andere apparaten theoretisch 150/2 is 75 mb per apparaat tegelijk tot hun beschikking.
Er bestaan ook routers waarin je per apparaat toe kunt wijzen hoeveel up- en download ieder apparaat mag hebben en kun je zelfs instellen welk apparaat voorrang heeft boven een ander apparaat.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ja.
ap pje
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
weet je ook hoe...
Verwijderd account
Niet van toepassing
bert wrote:
weet je ook hoe...

bertStel je hebt 3 apparaten aan staan, dan hebben ze theoretisch 150/3 is 50 mb per apparaat tegelijk tot hun beschikking.
Zet je een 1 apparaat uit dan hebben de andere apparaten theoretisch 150/2 is 75 mb per apparaat tegelijk tot hun beschikking.
Er bestaan ook routers waarin je per apparaat toe kunt wijzen hoeveel up- en download ieder apparaat mag hebben en kun je zelfs instellen welk apparaat voorrang heeft boven een ander apparaat.
DeGebruiker

Level 1
  • 157Posts
  • 10Oplossingen
  • 37Likes
N.N. wrote:
bert wrote:
weet je ook hoe...

bertStel je hebt 3 apparaten aan staan, dan hebben ze theoretisch 150/3 is 50 mb per apparaat tegelijk tot hun beschikking.
Zet je een 1 apparaat uit dan hebben de andere apparaten theoretisch 150/2 is 75 mb per apparaat tegelijk tot hun beschikking.

Stel dat Bert de Connectbox heeft dan kan het niet worden ingesteld, dan kom je uit op een router welke QOS ondersteunt.

Wat je schetst over de verdeling van de bandbreedte klopt niet.

Als je 150 Mbit te verdelen hebt en je hebt 2 apparaten in het netwerk hangen dan zal het apparaat welke het meeste bandbreedte gebruikt de grootste punt van de taart krijgen. Stel dat beide apparaten op de hoogst mogelijke snelheid data aan het verzenden/ontvangen zijn dan zal het apparaat welke als eerste aan deze taak begon alsnog een grotere punt van deze taart krijgen.

In theorie kun je stellen dat dit evenredig verdeeld zal zijn, in de praktijk komt dit bijna nooit voor. Een andere situatie, streaming krijgt vaak voorrang boven ander verkeer. Op het moment dat je weinig bandbreedte hebt (15Mbit bijvoorbeeld) en 1 apparaat zal deze vol benutten dan zal een 4K-stream van Youtube die op apparaat 2 wordt gestart apparaat 1 zo ver afknijpen dat er vrijwel niets overblijft want het modem zal apparaat 2 voorrang geven omdat deze aan het streamen is.

De Connectbox is een beetje een toverdoos op dit vlak, QOS kan niet worden ingesteld en als in jouw eigen netwerk een backup aan het draaien bent naar een NAS dan zal dit het verkeer naar andere apparaten drastisch vertragen. Dit valt dan te merken aan traag reagerende webpagina's. De Connectbox is niet in staat om een goede verdeling te maken waardoor je in extreme gevallen tegen limieten zult aanlopen.

Ik heb een gigabit-netwerk liggen en zodra mijn NAS en PC of Laptop aan het synchroniseren zijn merk ik dit aan alles want het netwerk slibt dicht. QOS zou dit verhelpen en als Bert dit nodig heeft dan inderdaad zoals N.N. zegt, kun je niet anders dan een losse router/switch kopen. Mijn voorkeur gaat naar een switch in dat geval want dan kun je een extra verdeling maken tussen apparaten onderling en bovendien, een switch is voor dat doel ingericht. 🙂
Verwijderd account
Niet van toepassing
DeGebruiker wrote:
N.N. wrote:
bert wrote:
weet je ook hoe...

bertStel je hebt 3 apparaten aan staan, dan hebben ze theoretisch 150/3 is 50 mb per apparaat tegelijk tot hun beschikking.
Zet je een 1 apparaat uit dan hebben de andere apparaten theoretisch 150/2 is 75 mb per apparaat tegelijk tot hun beschikking.

Stel dat Bert de Connectbox heeft dan kan het niet worden ingesteld, dan kom je uit op een router welke QOS ondersteunt.

Wat je schetst over de verdeling van de bandbreedte klopt niet.

Als je 150 Mbit te verdelen hebt en je hebt 2 apparaten in het netwerk hangen dan zal het apparaat welke het meeste bandbreedte gebruikt de grootste punt van de taart krijgen. Stel dat beide apparaten op de hoogst mogelijke snelheid data aan het verzenden/ontvangen zijn dan zal het apparaat welke als eerste aan deze taak begon alsnog een grotere punt van deze taart krijgen.

In theorie kun je stellen dat dit evenredig verdeeld zal zijn, in de praktijk komt dit bijna nooit voor. Een andere situatie, streaming krijgt vaak voorrang boven ander verkeer. Op het moment dat je weinig bandbreedte hebt (15Mbit bijvoorbeeld) en 1 apparaat zal deze vol benutten dan zal een 4K-stream van Youtube die op apparaat 2 wordt gestart apparaat 1 zo ver afknijpen dat er vrijwel niets overblijft want het modem zal apparaat 2 voorrang geven omdat deze aan het streamen is.

De Connectbox is een beetje een toverdoos op dit vlak, QOS kan niet worden ingesteld en als in jouw eigen netwerk een backup aan het draaien bent naar een NAS dan zal dit het verkeer naar andere apparaten drastisch vertragen. Dit valt dan te merken aan traag reagerende webpagina's. De Connectbox is niet in staat om een goede verdeling te maken waardoor je in extreme gevallen tegen limieten zult aanlopen.

Ik heb een gigabit-netwerk liggen en zodra mijn NAS en PC of Laptop aan het synchroniseren zijn merk ik dit aan alles want het netwerk slibt dicht. QOS zou dit verhelpen en als Bert dit nodig heeft dan inderdaad zoals N.N. zegt, kun je niet anders dan een losse router/switch kopen. Mijn voorkeur gaat naar een switch in dat geval want dan kun je een extra verdeling maken tussen apparaten onderling en bovendien, een switch is voor dat doel ingericht. 🙂

bertDeGebruikerDaarom gaf ik bij de verdeling ook aan dat dit theoretisch is.
Wat de switch betreft zou dit een zogenaamde 'managed' switch moeten zijn, dat is echter voor de meeste 'normale' gebruikers te hoog gegrepen qua kosten en techniek.
Bij een non-managed switch is geen verdeling van bandbreedte op te geven.
DeGebruiker

Level 1
  • 157Posts
  • 10Oplossingen
  • 37Likes
Eeh, daar heb je gelijk in. Dan kom je automatisch op het punt dat een router welke QOS ondersteunt veruit de beste oplossing is. 🙂
ap pje
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
zoveel info had ik niet verwacht...bedankt daarvoor...heb een graad in data communicatie(dirksen)...kan alles dus redelijk begrijpen...heb 2mnd de witte connectbox van ziggo...wat noemen jullie duur,als ik een losse router switch met QOS koop?
Verwijderd account
Niet van toepassing
bert wrote:
zoveel info had ik niet verwacht...bedankt daarvoor...heb een graad in data communicatie(dirksen)...kan alles dus redelijk begrijpen...heb 2mnd de witte connectbox van ziggo...wat noemen jullie duur,als ik een losse router switch met QOS koop?

Even 'googelen'.
Succes.
Laat ons svp de afloop weten.
DeGebruiker

Level 1
  • 157Posts
  • 10Oplossingen
  • 37Likes
Vooropgesteld dat ik niet in jouw portefuille kan kijken moet ik zeggen dat ik wel van TP-Link als merk wel ben gecharmeerd. Het biedt veel opties om in te stellen maar de gebruikersinterface is simpel genoeg voor de meeste mensen om mee uit de voeten te kunnen.

Bovendien valt er, in het geval er iets niet duidelijk is, zeer veel informatie, tips en tricks te vinden over dit type:

https://tweakers.net/pricewatch/395200/tp-link-archer-c8/specificaties/

Maar goed, ik weet niet wat jouw overige eisen zijn op dit gebied dus dit is een willekeurige greep uit een grote verzameling. Je gebruikt 7 à 8 apparaten (gelijktijdig?) en dus zou ik niet een router uit een budgetbak pakken.
ap pje
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
ja ,7 plus af en toe laptop......via fireware,desktop,pakt 1000 mbit(waarom niet meer?)...1 ipcam..100mbit(waarom niet 72mbit)...1 wifi ipcam 13mbit...2 gsm's als monitor wifi 72 mbit (2x)(waarom niet 1gsm 13mbit,zie ipcam wifi)....1 gsm met weerfilpje ook 72 mbit...laatste huawei y6 heeft nog geen 5g helaas,dat was ik aan het uitproberen...toen ziggo man het taart verhaal van 150 mbit vertelde...5g pakt veel bandbredte...huawei nu ook 72mbit (alle op 2.4g)
Verwijderd account
Niet van toepassing
bert
Er is een verschil tussen afgenomen internetsnelheid en interne doorvoersnelheid binnen je netwerk.
Als je bijvoorbeeld 2 computers hebt met een netwerkkaart van 100mb voor bekabeld internet kunnen deze apparaten onderling met elkaar communiceren met maximaal 100 mb. Als je bij deze opstelling een internetabo hebt van 150 mb zal dit met nooit meer dan 100 mb je computer bereiken. Als je in bedoelde computers een netwerkkaart plaatst van 1 Gigabit is 1.000 mb, kunnrn je computers onderling communiceren met maximaal 1 gigabit en kunnen de computers maximaal 150 mb download halen, als ze alle twee aanstaan theoretisch maximaal 150/2 is 75 mb.
Draadloos is een ander verhaal, daar heb je te maken met kanaalkeuze, 802,11 instelling, a, b, g, n of ac en kanaalbreedte.
De optimale instellingen bij de 2.4 band zijn kanaal 1, 6 of 11, kanaalbreedte 20, band N, bij deze instelling heb je een maximale doorvoorsnelheid van 72 mb en bij kanaalbreedte 40 een maximale doorvoersnelheid van 150 mb. Kanaalbreedte 40 wordt afgeraden i.v.m. interferentie met andere kanalen van de buren.
De optimale instellingen bij de 5.0 band zijn een kanaal kiezen tussen 36 en 48, hogeren kanalen kunnen verstoord worden door radars. De kanaalbreedte kun je kiezen tussen 20, 40 of 80, daarbij treedt geen interferentie op omdat de reikwijdte van de 5 band veel minder is.
In het algemeen kun je stellen voor beide banden hoe lager het kanaal en hoe kleiner de kanaalbreedte hoe groter het bereik binnenshuis met een lagere doorvoersnelheid. Hoe hoger het kanaal en hoe groter de kanaalbreedte hoe kleiner het bereik met een hogere doorvoersnelheid.
ap pje
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
nu snap ik het beter...bedankt...dit zijn maximum snelheden,die ziggo geeft...dat was eigenlijk het begin van mijn vraag aan ziggo...van die 150 mbit,hoeveel krijg ik daarvan op de desktop en hoe meet ik dat?...als ik 100% wil kan ik dat dan instellen...maar daar heb ik QOS voor nodig begrijp ik......als ipcam met gsm monitor communiceert gaat dat dan van mijn 150mbit ziggo af of gaat dat binnendoor (buiten 150mbit internet) omdat ze allemaal hetzelfde internet adres hebben?...het weerfilmpje pakt dus wel 72mbit wifi en moet ik dus uitzetten als ik desktop maximaal wil gebruiken of pakt desktop altijd maximaal als grootste internet gebruiker?(7e apparaat huawei staat meestal niet aangesloten)
Verwijderd account
Niet van toepassing
Sommige merken routers, o.a. TP-Link, hebben een rubriek die "Bandwith Control" heet waarmee je de verdeling van de bandbreedte kunt regelen.
ap pje
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
als ipcam met gsm monitor communiceert gaat dat dan van mijn 150mbit ziggo af of gaat dat binnendoor (buiten 150mbit internet) omdat ze allemaal hetzelfde internet adres hebben?

Uitgelicht topic