sjefke

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

4k tv met ziggo hd kanalen

ik ben van plan deze week een 4k tv te kopen wss in 60 65 inch.
heeft iemand hier ervaring mee?
is dat goed scherp beeld op z'n groot scherm,met de ziggo hd beelden/zenders,en iemand hier die wat van de 50 of 100hz afweet?

ik zou er erg mee geholpen zijn
26 Reacties 26
Havanna

Level 17
  • 3264Posts
  • 120Oplossingen
  • 260Likes
Wat je van een beeldscherm vindt is erg persoonlijk.
En het maakt ook uit wat voor techniek er gebruikt wordt om het scherm te maken.
Als je bij de nieuwste modellen het beste scherm wilt hebben dan zou je eens naar een OLED scherm kunnen kijken. Ik adviseer je dan ook om gewoon in een winkel rustig te gaan kijken naar de verschillende toestellen. En als je er een paar op het oog hebt kun je eventueel nogmaals om ervaringen vragen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Een 4K Tv zal de inkomende resolutie bewerken/upscalen naar de werkelijke resolutie van de Tv, ofwel het 4K beeld. natuurlijk presteert een dergelijke Tv het best met een inkomende resolutie, gelijk aan de resolutie van de Tv, maar de 4K Tv's, zeker de betere versies, beschikken over zeer goede scaler.

Wat de frequentie betreft: ga gewoon kijken en geef je ogen goed de kost, ook bij de 'gewone' beelden, met liefst een inkomende resolutie van 1080 beeldlijnen. Laat je niet verleiden met het oeverloze geleuter over de hoge, zeer hoge, ultiem hoge frequenties van ene Tv, want dat is doorgaans alleen maar gebaseerd op verkooppraatjes en dus een snellere verkoop. Een goed beeld hang af van veel meer punten als alleen de frequentie.

Het is hier dan ook bekend, dat ik zelf niet kapot ben van LCD/Led, waarbij je in ogenschouw dient te houden dat Led ook een LCD is, maar over Led backlight beschikt, i.p.v. de normaal gebruikte CCFL buisjes. Ik ben een Plasma fan, en nu die er niet meer zijn, komt Oled goed in de richting, al is het beeld
mij nog wat te hard en te onnatuurlijk. De kijkhoek is er, net als veel andere dingen, omdat er geen sprake meer is van backlight, wel een stuk op vooruit gegaan.
borry52

Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes
Ik heb zelf een Philips 65PUS7601/12.
Dit is een 65” 4K tv en of ik nu kijk met de Horizon XL box, mijn oude Humax iRHD5050 of met de CI+ kaart, het beeld is geweldig. Ook SD uitzendingen zijn goed te bekijken.
Nu wil ik je geen Philips aanpraten want mijn zus heeft een Panasonic 4K en die is ook geweldig.
De tv werkt met 4K upscaling maar houd er rekening mee dat niet alle HD uitzendingen ook echt HD zijn.
Ik kijk geregeld naar "Father Brown" op BBC First en dat is loeischerp.
Netfilx 4k en YouTube 4k is echt geweldig.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Van SD naar 4K is wel een erg grote stap... Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat er nog netjes uitziet...
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
ik heb een samsung 165 cm TV staan curved uhd en die doet het prima !! upscaling naar 4 k super mooi beeld
borry52

Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes
Willem-A wrote:
Van SD naar 4K is wel een erg grote stap... Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat er nog netjes uitziet...

Ik krijg het idee dat je wel een mening hebt over 4k LCD maar dat je het nog nooit hebt geprobeerd, laat staan gezien.
Als je me niet gelooft mag je gerust komen kijken.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Borry

Dan vergis je jezelf toch echt. Ik ben ook daar juist veel mee bezig, maar als je het over SD hebt, dan heb je het maar over 480 beeldlijnen. Als die naar 4K moeten, zal een dergelijke Tv dat niet eens trekken. Als dat signaal eerst wordt geupscaled door de decoder, dan wordt het al iets anders, als dat tenminste heel goed wordt gedaan. Maar dan moet het nog naar 4K. Al die bewerkingen hebben een negatieve invloed op het signaal.

Je ziet vaak al dat men SD op een Full-HD Tv niet eens fraai vind. En spreek je over 'maar' 1080 beeldlijnen.

Maar waarom de opmerking dat ik het nog nooit zou hebben gezien of geprobeerd? Omdat ik er anders over denk en dus ook een andere mening ben toegedaan? Ik heb de LCD/Led techniek nog nooit echt fraai gevonden. Daarom heb ik me jarenlang toegelegd op Plasma en ondersteuning verleend voor Panasonic van 2005 tot 2015.

Maar ieder zijn smaak en/of mening toch? Als iemand er anders over denkt is het natuurlijk wel erg kortzichtig aan te geven dat diegene het dan vast niet gezien zal hebben. Ik zie veel Tv's waarbij mensen aangeven het prachtig te vinden, terwijl ik het matig tot afschuwelijk vind. En dat mag toch.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ronihd wrote:
ik heb een samsung 165 cm TV staan curved uhd en die doet het prima !! upscaling naar 4 k super mooi beeld


Vanaf SD of vanaf HD? Ik schreef eerder al dat 4K er met een input van een Full-HD signaal er prima kan uitzien, wat de upscaling betreft, omdat men vaak goede tot zeer goede chipsets gebruikt. Maar ik heb ook geschreven dat ik niet veel op heb met LCD/Led. En die zijn er veel meer.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
@Willem , gewoon de uitzendingen via ziggo HD kanalen bekeken met ci+ module.
Als ik naar een sd kan kijk dat ziet het er zeker minder scherp uit de upscaling maakt het er niet scherper op dan. , maar ziet er wel oké uit , beter als op een normaal HD toestel
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Ronihd

Dank voor je reply. Duidelijk. Van echt SD naar 4K kan het nooit scherp zijn natuurlijk. Bij upscaling worden er in feite beeldlijnen 'bijverzonnen' welke aangepast zijn op de bestaande beeldlijnen. En dat zie je, ook al worden de scalers beter. Maar ook niet alle beeldlijnen zijn bewegende beeldlijnen. Die pik je er niet tussenuit omdat ons brein dat niet kan, maar je ziet het uiteindelijk wel terug in de weergave.

En ook al worden scalers en chipsets steeds beter, dan nog presteert geen Tv zo goed, als wanneer die resolutie binnenkomt welke gelijk is aan de resolutie van de Tv. En dan moet die content eigelijk ook nog zo zijn opgenomen. In dit geval dus in 4K. Maar de ene Tv is uiteraard beter dan de ander, en de mens is ook niet identiek. De een is veel kritischer dan de ander, maar let misschien ook veel meer op bepaalde punten als een ander. Maar ik heb gewoon niet veel met LCD/Led. Dat is ook een keuze toch?
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes
@ sjefke,

Nu ben ik wel benieuwd wat voor toestel je gekocht hebt!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Sander

Ik vind het ook wel jammer dat Sjefke niet meer heeft gereageerd. Komt best vaak voor en dat is natuurlijk zonde, daar er altijd wel wat uit de reacties valt te halen, of men, bij wat meer info, al een heel stuk verder komt of al geheel is geholpen. Al blijft het natuurlijk altijd iets persoonlijks...
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes
Zo is het ook, Willem-A. Maar ik heb wel goede hoop dat sjefke binnenkort weer even langskomt!
sjefke
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedemorgen, bedankt voor het reageren!
ik had niet meer gekeken omdat ik te druk was sorry


ik heb nu de samsung UE55ku6000 gekocht en heb deze nu 2 weken.
laat me duidelijk zijn het is prachtig 4k op youtube wauw.
maar dit zie je natuurlijk nog nergens terug in gewoon tv kijken.

het beeld ziet er mooi uit,het is mooier als op mijn full hd tv maar enorme verschillen met ziggo tv zie ik niet zo,alleen dat het beeld nu wel wat cleaner is,eer dat ziggo een 4k box heeft zijn we wel een jaar veder denk ik en de omroepen 4k duurd denk ik nog wel een paar jaar,maar afijn,ik moet nog eens een film kijken die op tv uitgezonden word.

wat ik wel ervaar is met sbs6 die had op mijn full hd vaak erg goed beeld en juist die is nu slechter.

via netflix en youtube is 4k prachtig al krijg ik ook weer geen idee dat ik na hdr zit te kijken,het beeld word daar juist vlak en saai/donker door.

op me pc krijg ik het ook nog niet goed ingesteld ondanks de nieuwe videokaart die nu wel zonder problemen afspeeld van mkv's 4k hdr
1080p films lijken nu wel echt beter er uit te zien via de pc.
4k video's zijn wel scherp maar de kleuren spatten niet van het scherm ook al kijk ik dan 4k mkv's het komt niet in de buurt van een mooi 4k filmpje via youtube helaas.

ik zit nog erg te twijfelen of ik deze tv moet terug sturen en toch voor een 100hz te gaan met volledige hdr 10
maar of je dan echt scherper beeld hebt met bewegingen zonder verbeteringsfuncies aan te zetten vraag ik me af.

ik kan tot 1000 euro besteden en niet meer,dan word het wel moelijk om een 4k hdr 10 100hz te vinden

maar de tv bevalt op zich wel 😄
sjefke
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
en is er kwaliteits verschil met z'n ziggo module en de horizonbox?
of maakt dat niet uit?
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Ik heb ook een 4 K toestel , en zowel via de ci+ module ziet het er even goed uit als via de horizon box

Ik zie geen verschil
sjefke
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ronihd wrote:
Ik heb ook een 4 K toestel , en zowel via de ci+ module ziet het er even goed uit als via de horizon box

Ik zie geen verschil


ok en vergeleken met je vorig (hd?) tv ziet dit beeld er dan gewoon full hd uit of zie jij echt wel 4k upscaling wat het mooier maakt?
Havanna

Level 17
  • 3264Posts
  • 120Oplossingen
  • 260Likes
Ik heb hier een Philips full hd en een LG 4k naast elkaar staan.
De LG heeft een zichtbaar beter beeld.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
op mijn full hd tv die ik ook nog heb staan ( werkend ) zie ik geen verschil te opzichte van de module of een horizon box.

alhoewel ik iets geneigd ben de horizon mooier te vinden maar dat is zo marginaal..............

mijn 4 k toestel betreft de opschaling het hetzelfde , marginaal beter als de full hd

Uitgelicht topic