Beantwoord

Wat nu met mijn HDD recorder?

• 8 maart 2018
  • 55 Reacties
  • 20704x Bekeken

Reputatie 1
  • Gedreven Liefhebber
  • 36 reacties
Alle (duidelijke) uitleg over de afbouw van het analoge signaal doorlezend, moet ik concluderen dat mijn nog goed functionerende HDD-recorder weggegooid kan worden. 😭 (Hetzelfde geldt voor zijn voorloper, de videorecorder.)
Hoopte dat het tussenschakelen van de digitale ontvanger soelaas zou bieden, maar deze biedt slechts één kanaal tegelijk aan. En dat klinkt als een kreupele oplossing. Als ik nu 's avonds weg moet, neemt de recorder het RTL-Nieuws van half acht op en vervolgens het 8 uur Journaal op NPO1. Dit wordt in de toekomst dan een of/of-situatie: óf het RTL-Nieuws, óf het 8 uur Journaal.
Of weet iemand toch een oplossing?
icon

Best beantwoord door KeesN 8 maart 2018, 19:46

Bedankt @N.N. voor het meedenken.
Als ik op de rode knop druk antwoordt de tv netjes met "Niet beschikbaar". Kan het te maken hebben met het feit dat ik in oud-UPC-gebied woon en over een CI+ module beschik zonder interactiviteit?
Bij Ziggo zelf lees ik https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/hbbtv/ tevens dat RTL4 hieraan niet meedoet...

Ik denk dat ik, met behulp van Google - altijd weer Google -, de oplossing gevonden heb.
Met de beschikbare RTL XL app op mijn tv kan ik per dag meer dan 150 programma's terugkijken, waarvan echter over de 100 kleuterprogramma's zijn. Maar het RTL Nieuws van 19.30 is voor RTL totaal onbelangrijk...
Ook op de websites van RTLNieuws en RTL/XL raak je snel het spoor bijster. Maar Google weet precies wat ik zoek en dat staat hier: https://www.rtl.nl/gemist/rtl-nieuws/afleveringen/. Precies wat ik zoek.
Conclusie:
- als ik het NOS 8 uur Journaal gemist heb, kan ik deze terugkijken via de NPO app;
- het RTL Nieuws via bovenstaande link (mijn Smart-tv beschikt over een webbrowser);
- en mijn harddiskrecorder wordt hiermee overbodig en slijt zijn leven verder als een (heel duur) klokje. Ggggrrrr, als analoog stopt, wordt het klokje ook niet meer gesynchroniseerd...
Bekijk origineel

55 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
Nog even een late aanvulling:

Voor deze situatie, opnemen van FTA-zenders (zenders die zonder kaart te kijken zijn) kun je elke DVB-C2 ontvanger nemen die over PVR-functie (=opnamemogelijkheid) beschikt.

Wanneer je een beetje begrijpt hoe digitale TV werkt is het makkelijker om tot een goede keuze te komen.

Bij analoog zit er één TV-zender op een kanaal, de ontvanger stemt hierop af en je hebt beeld. Het grote verschil met digitaal (DVB = Digital Video Broadcasting) is dat er meerdere zenders samengevoegd worden in een pakket.

Die bundeling van TV-zenders in pakketten gebeurt dmv coderen en wordt dan op één kanaal uitgezonden. De ontvanger (bijvoorbeeld in jouw TV) stemt af op het kanaal, ontvangt het pakket en decodeert de TV-zender waarna deze bekeken kan worden.

Sommige TV-zenders worden versleuteld, en dan is er een sleutel nodig (kaart/CI-module) om de TV-zenders te kunnen decoderen.

Dit principe is hetzelfde voor DAB (digitale radio), DVB-C (kabel), DVB-S (satelliet), DVB-T (digitenne). In de jaren 90 is DVB ontwikkeld en inmiddels zijn de standaarden DAB+, DVB-C2, DVB-S2 en DVB-T2.

Omdat de FTA/FTC-kanalen (Free to Air/Free to Cable) niet zijn versleuteld kunnen de zenders vrij gedecodeerd worden. Je kunt deze kanalen dus opnemen met een ontvanger/decoder zonder CI+module/kaart. De lijst van FTC-zenders is hier al eerder genoemd.

Je hoeft niet persé een ontvanger van Humax te hebben, er zijn talloze andere merken die ook opnamemogelijkheid bieden. Opnemen kan op een interne harde schijf en/of op een externe USB-harddisk. Er zijn modellen met meerdere tuners waarmee je dus meerdere programma's tegelijkertijd op kunt nemen.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden, maar die heb ik omwille van de duidelijkheid achterwege gelaten.
Reputatie 7
Helaas wordt je analoge HDD recorder inderdaad overbodig met deze technische ontwikkeling van onze kant. Opnemen gebeurd steeds meer 'in the cloud' dus bij de providers en omroepen. Je kan programma's terugkijken via diensten als uitzending gemist en Replay TV. Dit neemt een hoop werk uit handen maar beperkt je wel. Denk bijvoorbeeld aan het verplicht kijken van reclame's (voor niets gaat de zon op) of een beperkte tijd dat opnamen beschikbaar zijn. Heel mooi om mee te lezen hoe je ook tot deze conclusie komt #LekkerBezig!

Al met al zorgen deze ontwikkelingen ervoor dat er minder vraag meer is naar losse recorders, er zijn dus niet veel nieuwe DVB-c recorders met meerdere tuners in omloop. Op de community zijn alternatieven te vinden. De topic starter van dit topic heeft een NAS met ingebouwde tuner die alles via DVB-c kan opnemen en via zijn thuisnetwerk digitaal op alle tv's kan afspelen. Best gaaf!
Reputatie 1
@Willem-A Dank voor je uitgebreide reactie.
Mag ik, kort door de bocht, de conclusie trekken dat als ik jouw oplossing volg, wellicht beter een (iets) duurdere Humax kan kopen die al beschikt over een harde schijf? Voorkom je eventuele koppelproblemen.
Absoluut irrelevant, maar ik ben het niet eens met jouw tweede alinea:
In een grijs verleden bewerkte ik opgenomen tv-programma's op de hdd (ja, alle reclames werden eruit gesneden) om vervolgens van het resultaat een dvd te branden. Dit kon altijd probleemloos. En omdat het digitaal is zal er nooit kwaliteitsverlies zijn. Maar die tijd is lang vervlogen. Al mijn zelf gebrande cd's en dvd's zijn naar de eeuwige jachtvelden. Wat ik wil bewaren, staat als mp3- of mkv-bestand op een NAS.

De aanschaf van een Humax, als opvolger van mijn analoge harddiskrecorder, zal ik wel degelijk overwegen.

(Vraag me wel eens af wat archeologen zullen denken als ze over honderden jaren diskettes en glimmende cd's/dvd's opgraven? Giften aan de goden Bill Gates en Steve Jobs?)
Reputatie 7
Hi @Anne H Ziggo,
Wil hier graag nog even een opmerking over maken: Je kan programma's terugkijken via diensten als uitzending gemist en Replay TV. Dit neemt een hoop werk uit handen maar beperkt je wel.

Kan Ziggo dan zorgen dat ze het wel goed overnemen?! Het komt nu vaak voor dat jullie Replay TV veel te vroeg begint (soms nog tijdens programma er voor) en dan moet je dit helemaal afkijken voor je eigen programma komt. Via NPO geen probleem maar via RTL (commerciële zenders) is dit knap lastig!! En het komt ook wel eens voor, vooral bij Eva Jinek (goed, die is nu niet meer op tv) dat het al begonnen was en ik dus eerst het programma er voor moest starten, doorspoelen (want dat kan op de NPO zenders gelukkig wel) en dat je dan het begin ziet.

Daarin valt dus nog een hoop te verbeteren en een samenwerking met de netbeheerders.
Reputatie 7
Hi @Anne H ZiggoKan Ziggo dan zorgen dat ze het wel goed overnemen?! Het komt nu vaak voor dat jullie Replay TV veel te vroeg begint (soms nog tijdens programma er voor) en dan moet je dit helemaal afkijken voor je eigen programma komt. Via NPO geen probleem maar via RTL (commerciële zenders) is dit knap lastig!! (...) Daarin valt dus nog een hoop te verbeteren en een samenwerking met de netbeheerders.
Wij hebben geen mensen zitten die per kanaal op de opname knop drukken wanneer een nieuw programma begint. Dit is allemaal geautomatiseerd. De opname begint automatisch op de de door de omroep doorgegeven tijden. Helaas wijzigt het uitzendschema soms op korte termijn waardoor de opname tijd niet meer klopt. Dat hoort er nou eenmaal bij. Betere samenwerking om zo betere programma updates te krijgen zal de sleutel zijn.
@def3535,

Als je met de HDD recorder een DVD recorder bedoeld, kun je deze ook aansluiten op een Humax. Ik zou je dan echter de 5200c aanraden, welke regelmatig op marktplaats staat, daar deze een interne harde schijf heeft. Tevens is deze, net als wat andere modellen bruikbaar in oud Ziggo en oud UPC gebied. In oud Ziggo gebied met en zonder smartcard, waarbij zonder smartcard alleen de vrije zenders kunnen worden ontvangen, en in oud UPC gebied, kan alleen maar gebruik worden gemaakt van de vrije zenders. Lees voor het gebruik van een smartcard wel even de regels door welke hiervoor gelden.

Maar... maak je alleen maar gebruik van de vrije zenders kun je o.a. deze zenders ontvangen:

NPO 1, 2, 3 (HD)
RTL 4, 5, 7, 8, Z
SBS 6
Veronica
Net5
Ziggo Tv, sport (Ziggo sport: HD)
Comedy central
Spike
Discovery
National Geographic
Eurosport
TLC
MTV
Disney
Nickelodion
ARD
ZDF
WDR
NDR
BBC 1, 2, world
TV5
CNN
Eén, Canvas (België)

En daarnaast nog een aantal regionale en andere zenders.

Vanaf 925 vind je, in ieder geval een deel, nogmaals.

Deze kun je dus ook opnemen met de Humax, maar dus ook op DVD zetten via je DVD recorder. Dat ziet er zeer goed uit, mits je de juiste instellingen maakt. Veel beter als via de tuner van de DVD recorder, welke uiteraard ook analoog is. Je kan ook de Humax opnemen in je netwerk om opnames te delen en beperkt andere bestanden uit te wisselen. Dus: ook zonder smartcard zie je vrij veel zenders, en je kan je DVD recorder nog blijven gebruiken.

Indien meer info nodig is, lees ik het wel.

-
[Maar... maak je alleen maar gebruik van de vrije zenders kun je o.a. deze zenders ontvangen:

NPO 1, 2, 3 (HD)
RTL 4, 5, 7, 8, Z
SBS 6
Veronica
Net5
Ziggo Tv, sport (Ziggo sport: HD)
Comedy central
Spike
Discovery
National Geographic
Eurosport
TLC
MTV
Disney
Nickelodion
ARD
ZDF
WDR
NDR
BBC 1, 2, world
TV5
CNN
Eén, Canvas (België)]

daar heb ik voorlopig meer dan genoeg aan he. want die zenders staan nu al in mijn smart-tv he.
en ik heb nog 1 decoder, maar die wil ik voorlopig niet eens gaan gebruiken.
dus bedankt voor jou tip en info;😉
Reputatie 7
Badge +18
Graag gedaan @def3535

en succes met je keuze. Je ziet, er is nog best wat mogelijk. En ja, eenmaal goed aangesloten en ingesteld, ziet een opname er echt prima uit. Er zijn mensen die balen dat het analoge signaal verdwijnt, mede ook door het gebruik van en DVD recorder, maar toegegeven, een opname vanaf het analoge signaal is echt nooit zo heel fraai geweest.
Reputatie 7
Badge +18
Tja, @tjobbess en @robbo,

het is geen DVD recorder. Daarop is nog wel wat mogelijk, maar bij een videorecorder alleen als het om een S-VHS recorder gaat, althans, in bepaalde gevallen. Maar tjobbes, er is hier ook geen sprake van een digitaal signaal. Bij een Videorecorder speelt dat niet, maar bij een DVD recorder eigenlijk ook niet, omdat je ook dan opneemt middels scart en dat is altijd analoog. Bij een DVD recorder zal de opname uiteindelijk wel digitaal op een DVD of de harde schijf worden gezet, maar pas als er ook daadwerkelijk een digitale ingang aanwezig is, en je ook digitaal kan uitsturen op het apparaat waarvan je opneemt, is er sprake van een digitale opname.

Zou je echter een DVD recorder gebruiken, dan kun je wel bewerkstelligen dat een opname er fraaier gaat uitzien. Een stuk fraaier zelfs, omdat je daarbij vaak de INGANG kan instellen op RGB. En doe je dat ook met de gebruikte scart uitgang op een decoder, waarbij je dan wel de Tv scart moet gebruiken, worden opnames echt veel mooier. Een eventueel andere optie, die wel iets minder van kwaliteit is, is S-Video. Maar ook dat ziet er al een stuk beter uit als de standaard instelling: Composiet, ook wel Video of CVBS genoemd. Maar de Videorecorder is maar heel beperkt in die opties en dat is ook logisch, daar deze natuurlijk jarenlang terug al op de markt is gekomen en nu ook eigenlijk vergane glorie is.

Wat robbo al zegt, een Humax 5200 of 5400 is een veel fraaiere optie. Opnemen zonder kwaliteitsverlies, en in de kwaliteit van de uitzendingen. Maar de 5400 is vaak nog wel een stuk duurder, als hier genoemd, omdat deze simpelweg een stuk nieuwer is, maar ook zeldzamer. Door de meerprijs, voor eigenlijk alleen de grotere harde schijf, maakte men n.l. toch vaak de keuze voor de 5200. Verder zijn ze n.l. op het uiterlijk na identiek. Maar goed, opnames dan op DVD zetten is wel wat minder eenvoudig, tenzij je een DVD recorder hebt. Maar voordeel is dan wel dat de Humax is op te nemen in je netwerk, al is daar ook wel wat kennis voor nodig. Lang niet iedereen zal dat dus doen.
Bedankt voor de reacties!
Reputatie 7
Badge +26
@tjobbessJe hebt dus ext/av1 van de video recorder via scart aansluiting de tv aangesloten op ext/av 2 van tv
ext 2 aan de media box. Een programma opnemen dient dan ook via de av/exit 2 van de videorecorder te gaan. Heb je niet per abuis via de av/exit1 inz videorecorder een opname gedaan? Je moet dus exit/av 2 selecteren op de videorecorder.
Reputatie 7
Badge +26
@tjobbessNog even een aanvulling op mijn vorige reactie. Omdat bij een opname je dus ook het zap gedrag opneemt mocht je zappen op de 5500 op de manier hoe het nu is bij je aangesloten, lijkt het mij toch echt beter voor jou vader om de 5200 te nemen. zie uitleg link ( van Willem).. die ik bij mijn vorige reactie heb geplaatst.
Reputatie 7
Badge +18
@tjobbessNog even een aanvulling op mijn vorige reactie. Omdat bij een opname je dus ook het zap gedrag opneemt mocht je zappen op de 5500 op de manier hoe het nu is bij je aangesloten, lijkt het mij toch echt beter voor jou vader om de 5200 te nemen. zie uitleg link ( van Willem).. die ik bij mijn vorige reactie heb geplaatst.

Dag @robbo en @tjobbess

Ja, het zapgedrag wat word meegenomen is echt een groot nadeel. Dat gaat zo automatisch, dat het bijna niet anders kan, dat dat het regelmatig mis moet gaan met het maken van opnames.

Maar er is nog iets belangrijks! Het volume op de decoder moet voluit staan. Anders zal het geluid veel minder luid zijn dan bij andere opnames of bronnen en wijzig je dit tijdens het opnemen op een Video/DVD recorder, zal ook dat te zien zijn. In feite zijn alle handelingen die je pleegt bij de decoder en in beeld komen, te zien in de opnames. Daarom ook echt het advies eens naar een 5200c te gaan kijken.

De 5400c zou ik gezien de hogere prijzen even vergeten. En daar de 2 verder identiek zijn, mis je dus niets aan de 5200c tegenover de 5400c.
Reputatie 3
Badge +2
Thanks voor de correctie/aanvulling. DVB-T2 wordt voor 2020 ingevoerd, maar voorlopig heeft Ziggo nog geen plannen DVB-C2 te gaan gebruiken. Ik denk dat ze dit in de toekomst wel zullen doen om het huurmodel verder uit te buiten. KPN ondersteunt bij DVB-T2 geen CI-modules meer, enkel maar ontvangers van KPN kunnen het hele pakket ontvangen.

NPO 1, 2, 3 en een regionale zender blijven FTA via DVB-T2 te ontvangen.

Dus TS en mensen die tegen iets soortgelijks oplopen kunnen op zoek naar een DVB-C-ontvanger met PVR.
Reputatie 7
Badge +26
Even voor de duidelijkheid... De humax is hier of in een andere topic benoemd als voorbeeld en of werd benoemd als alternatief. . Als deze benoemd werd. Met name omdat de humax 5500 wordt uitgegeven voor de free to air zenders. Natuurlijk kan elke DVB-C ontvanger met pvr ingezet worden. laat dat inderdaad duidelijk zijn.
Reputatie 7
Badge +18
Omdat ik links in beeld dit topic zag, wat al wel wat verouderd is, wil ik toch lezers niet onthouden deze link te plaatsen:

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-analoge-signaal-vervalt-32980

Dit kan altijd van pas komen, daar er tegenwoordig veel van dergelijke vragen langskomen.
Reputatie 7
Badge +18
@simonlebon schrijft:

"Humax is heel veel gebruikt in oud-Ziggo gebied en werd ook door Ziggo geleverd, dat is de voornaamste reden dat Humax hier vaak ter sprake komt. Satelliet- en kabelontvangers zijn gebaseerd op dezelfde techniek."

De 5300c word nog geleverd in fZiggo gebied als standaard decoder (de 5300c is ook een PVR overigens). En nu het analoge tijdperk beëindigd gaat worden levert men ook de 5500c. En het komt ook door mij dat de Humax vaak ter sprake komt. Maar als je ook al heel lang ondersteuning verleend voor het bedrijf en dat merk, en een zeer goede band hebt opgebouwd, doe je er natuurlijk wat extra's voor. Overigens heeft Quantis nu veel meer merken. Ook Hisense zit nu bv. in hun gamma.

Maar goed, eigenlijk gaat het er niet eens zo om wat er word aangeraden, want mensen zijn natuurlijk altijd nog vrij in hun keuze. Feit is wel dat veel mensen aangeven dat het bv. met de 5200c/5400c wel erg gemakkelijk werken is. En dat speelt natuurlijk ook mee in een keuze.

Kortom: we raden vooral nu vaak iets aan daar mensen niet alleen het analoge signaal gaan missen, maar ook het gebruik van hun DVD recorder. Ze krijgen/huren dan wel een Humax 5500c, maar vragen zich dan wel vaak af of ze nog kunnen werken met hun DVD recorder, en of deze is aan te sluiten op de 5500c. Dat kan, maar zoals je kan zien in de inmiddels vele berichten, is dat zeker niet handig en zie ik dus zo'n vraag, raad ik aan naar een 5200c te gaan kijken. Op marktplaats vaak te koop voor een nette prijs en deze word tevens ook nog veel gekocht. Daarop ka eventueel ook nog de DVD recorder worden aangesloten, maar je kan dan sowieso al opnemen. Je kan deze opnemen in je netwerk om, beperkt bestanden te delen, en je kan eventueel ook de opnames opslaan op de PC. Maar via de DVD recorder kun je, mits alles goed ingesteld, ook zeer netjes de opnames op DVD zetten. En daar dit ook vanaf de schijf van de 5200c kan, werkt dat veel prettiger.

Maar men kan uiteraard ook zelf het Internet raadplegen en kijken wat voor hem of haar het best is. Wij geven alleen maar advies en dat word toch ook vaak gevolgd. En als men dan tevreden is is het prima lijkt me.
Reputatie 1
@Jan F.
Bedoel je met Replay wat nu Ziggo GO heet? Dan is het antwoord ja en nee.
Ook ik woon in Oud-UPC-regio (040) en mijn CI+ module, die in de Smart-tv zit, is zonder interactiviteit. Ik kan dus niet op de tv iets terugkijken, maar moet daarvoor achter de computer kruipen.
Komt bij dat RTL niet wil dat ik vooruitspoel, dus zit ik minutenlang naar reclame te kijken voordat de uitzending start. Even gecheckt: 2.13 minuten voordat RTL-Nieuws van gisteravond start. Waarschijnlijk het grootste voordeel van harddiskrecorders, het kunnen skippen van reclames.
Hallo @KeesN,
Hbb tv (data services) moet je wel eerst activeren in je tv onder menu, systeem, dataservices
Staat los van de CI+module.
Er zijn echter steeds meer commerciële zenders die het afschakelen, o.a. RTL binnenkort.
Reputatie 1
@N.N. HbbTV (tijdelijk) aangezet en dan werkt het inderdaad. Zal hier t.z.t. uitgebreider naar kijken, maar mijn eerste indruk is dat het weinig toevoegt. Op een rustiger moment zal ik het nogmaals onderzoeken. Bedankt voor de suggestie. 👍
Reputatie 1
@Anne H Ziggo Dag Anne. Ik heb een prangende vraag: wat bedoel je precies met MEER overbodig? Als Ziggo analoog uitschakelt wordt mijn HDD recorder overbodig. Hoe kan iets dan nog meer overbodig worden?

Niet persoonlijk, maar richting Ziggo: je roemt vooruitgang, maar waarom heb ik dan geen Replay TV op mijn Smart-tv? Als ik iets wil terugkijken, moet ik achter een computer (in mijn geval laptop) via Ziggo GO kijken.

De #LekkerBezig conclusie die jij trekt, deel ik overigens niet. Maar jij mag je eigen conclusies trekken. Zullen wij samen eens lekker een serie terugkijken op RTL of SBS via Kijk.nl of Ziggo GO om na bijv. 3 kwartier ineens tegen OEPS, VERBINDING VERBROKEN aan te kijken? De enige oplossing is dan opnieuw beginnen met kijken inclusief alle reclames en vooruitblikken etc. omdat je niet vooruit mag spoelen.
(Ja, die ervaring had ik o.a. toen ik een aflevering van Blindspot op Veronica volgde, alleen de tweede keer onderbrak de uitzending alweer, nu na ongeveer 50 minuten. Ben nog steeds benieuwd of Jane Doe nog leeft. 🤔 ).

De suggestie van een NAS met ingebouwde tuner zal ik gaan bekijken. Heb nu al een WD NAS draaien en een Asus accesspoint met multimedia mogelijkheden, dus een derde oplossing kan er best bij. Leve de vooruitgang. Moet ik dan een extra CI+ kaartje huren om in HD te kunnen opnemen?
Reputatie 7
@Anne H Ziggo Dag Anne. Ik heb een prangende vraag: wat bedoel je precies met MEER overbodig? Als Ziggo analoog uitschakelt wordt mijn HDD recorder overbodig. Hoe kan iets dan nog meer overbodig worden?
Ik haal het woord 'meer' weg 🙂 Dat voegt inderdaad niets toe.

@Anne H ZiggoNiet persoonlijk, maar richting Ziggo: je roemt vooruitgang, maar waarom heb ik dan geen Replay TV op mijn Smart-tv? Als ik iets wil terugkijken, moet ik achter een computer (in mijn geval laptop) via Ziggo GO kijken.
Goed dat je kritisch bent. Vooruitgang betekent nog niet dat we er al zijn op alle vlakken!

@Anne H ZiggoDe #LekkerBezig conclusie die jij trekt, deel ik overigens niet. Maar jij mag je eigen conclusies trekken. Zullen wij samen eens lekker een serie terugkijken op RTL of SBS via Kijk.nl of Ziggo GO om na bijv. 3 kwartier ineens tegen OEPS, VERBINDING VERBROKEN aan te kijken? De enige oplossing is dan opnieuw beginnen met kijken inclusief alle reclames en vooruitblikken etc. omdat je niet vooruit mag spoelen.
(Ja, die ervaring had ik o.a. toen ik een aflevering van Blindspot op Veronica volgde, alleen de tweede keer onderbrak de uitzending alweer, nu na ongeveer 50 minuten. Ben nog steeds benieuwd of Jane Doe nog leeft. 🤔 ).

Dit is erg frustrerend, zo niet het meest vervelende waar je met (online) tv kijken tegenaan kan lopen. Je moet echt helemaal opnieuw alles zien na een onderbreking, en doorspoelen mag helaas niet. Dit heeft te maken met afspraken die wij hebben met die commerciële omroepen.

@Anne H ZiggoDe suggestie van een NAS met ingebouwde tuner zal ik gaan bekijken. Heb nu al een WD NAS draaien en een Asus accesspoint met multimedia mogelijkheden, dus een derde oplossing kan er best bij. Leve de vooruitgang. Moet ik dan een extra CI+ kaartje huren om in HD te kunnen opnemen?
Ik ben zelf niet bekend met deze systemen, maar dit zal niet samen werken met een CI+ module. In het pakket 'Kabel TV' zitten 4 HD zenders, die zou je met alle DVB-c geschikte opname apparatuur in HD kunnen opnemen. Misschien heeft iemand anders een goede tip voor je Western Digital NAS?
Reputatie 1
@Anne H Ziggo We zijn het beiden helemaal eens.😀 Heel fijn, maar blijft er weinig te zeuren over. Damn.
Ik heb zelf een tip voor mijn WD NAS: Kan eigenlijk dezelfde weg als mijn analoge HDD recorder.
Heb ik enige jaren geleden gekocht en vervolgens besluit WD eenzijdig het onderhoud (firmware) te stoppen. Resultaat: avi-films spelen perfect, mp4-films vaak wel/soms niet, en mkv-films heel misschien, maar meestal niet. En uiteraard zijn mijn meeste films in mkv-formaat. Ik handhaaf hem om de grootte van de harde schijf.
Asus brengt wel regelmatig updates uit en daarom heb ik mijn access point uitgebreid met een SSD van 250 GB. Werkt perfect, alleen de grootte van de SSD is nu de beperking. (Dus samen zijn ze een ideaal koppel; en noemen we het vooruitgang.)
Reputatie 7
That's the spirit! Je bent nog steeds #LekkerBezig 🙂
Reputatie 7
Badge +18
@Willem-A Dank voor je uitgebreide reactie.
Mag ik, kort door de bocht, de conclusie trekken dat als ik jouw oplossing volg, wellicht beter een (iets) duurdere Humax kan kopen die al beschikt over een harde schijf? Voorkom je eventuele koppelproblemen.
Absoluut irrelevant, maar ik ben het niet eens met jouw tweede alinea:
In een grijs verleden bewerkte ik opgenomen tv-programma's op de hdd (ja, alle reclames werden eruit gesneden) om vervolgens van het resultaat een dvd te branden. Dit kon altijd probleemloos. En omdat het digitaal is zal er nooit kwaliteitsverlies zijn. Maar die tijd is lang vervlogen. Al mijn zelf gebrande cd's en dvd's zijn naar de eeuwige jachtvelden. Wat ik wil bewaren, staat als mp3- of mkv-bestand op een NAS.

De aanschaf van een Humax, als opvolger van mijn analoge harddiskrecorder, zal ik wel degelijk overwegen.

(Vraag me wel eens af wat archeologen zullen denken als ze over honderden jaren diskettes en glimmende cd's/dvd's opgraven? Giften aan de goden Bill Gates en Steve Jobs?)

Ja, in feite ben je beter af met een Humax 5200c of 5400c, maar je kan niet meer aan losse smartcards komen. En heeft men er wel een voor je, zal Ziggo deze niet meer activeren. Je kan natuurlijk wel ene Humax 5300c huren via Ziggo en dan de smartcard overplaatsen in b.v. een 5200c welke je regelmatig op marktplaats aantreft. Je kan de Humax, en dat is een voordeel, ook opnemen in je netwerk om zo bestanden te bewaren of elders op te slaan. En natuurlijk kan deze ook worden gebruikt voor de vrije zenders, en dus zonder smartcard worden gebruikt. Dat kan bij elke Humax, maar laat de Fox C en Z i.v.m. veroudering links liggen.
Reputatie 7
Badge +26
En / of de card gebruiken van de ci+ module

Reageer