KeesN

Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes

Wat nu met mijn HDD recorder?

Alle (duidelijke) uitleg over de afbouw van het analoge signaal doorlezend, moet ik concluderen dat mijn nog goed functionerende HDD-recorder weggegooid kan worden. :sob: (Hetzelfde geldt voor zijn voorloper, de videorecorder.)
Hoopte dat het tussenschakelen van de digitale ontvanger soelaas zou bieden, maar deze biedt slechts één kanaal tegelijk aan. En dat klinkt als een kreupele oplossing. Als ik nu 's avonds weg moet, neemt de recorder het RTL-Nieuws van half acht op en vervolgens het 8 uur Journaal op NPO1. Dit wordt in de toekomst dan een of/of-situatie: óf het RTL-Nieuws, óf het 8 uur Journaal.
Of weet iemand toch een oplossing?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
Bedankt N.N. voor het meedenken.
Als ik op de rode knop druk antwoordt de tv netjes met "Niet beschikbaar". Kan het te maken hebben met het feit dat ik in oud-UPC-gebied woon en over een CI+ module beschik zonder interactiviteit?
Bij Ziggo zelf lees ik https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/hbbtv/ tevens dat RTL4 hieraan niet meedoet...

Ik denk dat ik, met behulp van Google - altijd weer Google -, de oplossing gevonden heb.
Met de beschikbare RTL XL app op mijn tv kan ik per dag meer dan 150 programma's terugkijken, waarvan echter over de 100 kleuterprogramma's zijn. Maar het RTL Nieuws van 19.30 is voor RTL totaal onbelangrijk...
Ook op de websites van RTLNieuws en RTL/XL raak je snel het spoor bijster. Maar Google weet precies wat ik zoek en dat staat hier: https://www.rtl.nl/gemist/rtl-nieuws/afleveringen/. Precies wat ik zoek.
Conclusie:
- als ik het NOS 8 uur Journaal gemist heb, kan ik deze terugkijken via de NPO app;
- het RTL Nieuws via bovenstaande link (mijn Smart-tv beschikt over een webbrowser);
- en mijn harddiskrecorder wordt hiermee overbodig en slijt zijn leven verder als een (heel duur) klokje. Ggggrrrr, als analoog stopt, wordt het klokje ook niet meer gesynchroniseerd...

Bekijk in context

55 Reacties 55
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
Dank voor het plaatsen in de goede rubriek. Was zelf al op zoek gegaan, maar dit is perfect geanticipeerd.
(Zal de volgende keer iets beter opletten, sorry.)
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
KeesNJa vermoedelijk: Je sluit de hdmi kabel van de box naar tv
En de scart van box naar bv ext 1 of 2 aansluitpunt van de dvd recorder.
Op de dvd rec. de aangesloten bron selecteren. (meestal via de tuner) of via ab ext of ext 2. als het goed is zie je het beeld van de box.
Dit was ook al mogelijk op andere modellen van de humax. ( of het hier ook kan?)

Echter 1 maar... zap gedrag wordt ook opgenomen. of je schaft een 2e box aan. een voor het opnemen en 1 om te kijken.

Verder is het mij onbekend of deze nieuwe box een timer functie zal hebben. ( net als bv de oudere fox) Ga er dan van uit dat je dan live moet opnemen en slechts 1 programma. Als het uitgelegde mogelijk is.
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
Bedankt robbo voor het meedenken, maar het probleem stip je zelf aan in de laatste alinea.
Voor alle duidelijkheid: wij beschikken tevens over een Smart-tv, die zelfs kan opnemen, maar omdat deze slechts over één tuner beschikt, kan alleen opgenomen worden wat je op dat moment kijkt. Als ik programmeer om het 8 uur Journaal op te nemen, kan mijn vrouw bijv. niet naar RTL4 schakelen.
Wat betreft de digitale ontvanger: ik neem aan dat deze een permanent signaal (kan) afgeven. De HDD recorder kan via Ext 1 of 2 (SCART) opnemen, maar het tussentijds switchen naar een ander kanaal zal niet gaan als je niet thuis bent.

Wat ik overigens niet begrijp - en een Ziggo-expert wellicht kan verklaren - is dat als de Smart-tv NPO1 opneem, ik wel kan schakelen naar NPO2 of NPO3!?!? Dus één tuner kan meer kanalen aan, maar naar RTL4 lukt niet zonder de opname te stoppen. (Wellicht te maken met bundeling van kanalen?)
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
KeesNZenders die in een zelfde stream zitten. Als bv discovery en ngc in een zelfde stream zitten is dit ook mogelijk. Dit is de reden waarom dit kan
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo KeesN,
Ik gebruik ook een Samsung smart-tv met 1 C-tuner en kan toch opnemen en heb het als volgt opgelost:
1 Pace-decoder (fUPC-regio) op de TV aangesloten, 1 CI+kaart op de tv aangesloten, 1 HDD via USB op de tv aangesloten.
Als ik nu tegelijkertijd een programma wil zien en opnemen, dan kijk ik via de decoder en neem ik op via de CI+, werkt perfect.
En via de decoder kan ik de meeste programma's ook nog eens tot 7 dagen terug zien.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
KeesN
Opnemen is natuurlijk mooi, maar zijn die programma's niet met Replay te zien?
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
Jan F.
Bedoel je met Replay wat nu Ziggo GO heet? Dan is het antwoord ja en nee.
Ook ik woon in Oud-UPC-regio (040) en mijn CI+ module, die in de Smart-tv zit, is zonder interactiviteit. Ik kan dus niet op de tv iets terugkijken, maar moet daarvoor achter de computer kruipen.
Komt bij dat RTL niet wil dat ik vooruitspoel, dus zit ik minutenlang naar reclame te kijken voordat de uitzending start. Even gecheckt: 2.13 minuten voordat RTL-Nieuws van gisteravond start. Waarschijnlijk het grootste voordeel van harddiskrecorders, het kunnen skippen van reclames.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo KeesN,
Als je hbb tv op je tv activeert kun je op de meeste zenders uitzending gemist gebruiken via de rode knop.
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
Bedankt N.N. voor het meedenken.
Als ik op de rode knop druk antwoordt de tv netjes met "Niet beschikbaar". Kan het te maken hebben met het feit dat ik in oud-UPC-gebied woon en over een CI+ module beschik zonder interactiviteit?
Bij Ziggo zelf lees ik https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/hbbtv/ tevens dat RTL4 hieraan niet meedoet...

Ik denk dat ik, met behulp van Google - altijd weer Google -, de oplossing gevonden heb.
Met de beschikbare RTL XL app op mijn tv kan ik per dag meer dan 150 programma's terugkijken, waarvan echter over de 100 kleuterprogramma's zijn. Maar het RTL Nieuws van 19.30 is voor RTL totaal onbelangrijk...
Ook op de websites van RTLNieuws en RTL/XL raak je snel het spoor bijster. Maar Google weet precies wat ik zoek en dat staat hier: https://www.rtl.nl/gemist/rtl-nieuws/afleveringen/. Precies wat ik zoek.
Conclusie:
- als ik het NOS 8 uur Journaal gemist heb, kan ik deze terugkijken via de NPO app;
- het RTL Nieuws via bovenstaande link (mijn Smart-tv beschikt over een webbrowser);
- en mijn harddiskrecorder wordt hiermee overbodig en slijt zijn leven verder als een (heel duur) klokje. Ggggrrrr, als analoog stopt, wordt het klokje ook niet meer gesynchroniseerd...
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo KeesN,
Hbb tv (data services) moet je wel eerst activeren in je tv onder menu, systeem, dataservices
Staat los van de CI+module.
Er zijn echter steeds meer commerciële zenders die het afschakelen, o.a. RTL binnenkort.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
KeesN wrote:
Alle (duidelijke) uitleg over de afbouw van het analoge signaal doorlezend, moet ik concluderen dat mijn nog goed functionerende HDD-recorder weggegooid kan worden. :sob: (Hetzelfde geldt voor zijn voorloper, de videorecorder.)
Hoopte dat het tussenschakelen van de digitale ontvanger soelaas zou bieden, maar deze biedt slechts één kanaal tegelijk aan. En dat klinkt als een kreupele oplossing. Als ik nu 's avonds weg moet, neemt de recorder het RTL-Nieuws van half acht op en vervolgens het 8 uur Journaal op NPO1. Dit wordt in de toekomst dan een of/of-situatie: óf het RTL-Nieuws, óf het 8 uur Journaal.
Of weet iemand toch een oplossing?


Als het nog werkt, want dat deed het vaak niet goed meer, kun je gebruik maken van de Ext-Link functie, werkend via scart, van de DVD recorder. Als de decoder waarop je de DVD recorder aansluit n.l. ook Ext-Link ondersteund, kunnen op die manier de gewenste programma's worden opgenomen. Je programmeert dan d.m.v. 'herinneringsfunctie' welke op de Humax b.v. mogelijk is, de programma's welke je wilt opnemen en de DVD recorder zal gaan opnemen als het gewenste programma begint. Begint een ander programma uit de herinnering, zal de recorder deze opnemen etc. Maar uiteraard kan de DVD recorder maar 1 programma tegelijk opnemen op deze manier, wat overigens niet anders is in de oude situatie, daar de DVD recorder maar over één tuner beschikt.

Maar zet je een opname vanaf een decoder eerst op de harde schijf van een DVD recorder, kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat je deze later niet meer op een DVD kan zetten. Wil je dus opnames bewaren, dien je deze meteen op DVD te zetten. En dan moet het ook nog een goede kwaliteit DVD zijn, want schijfjes als CD-R en DVD-R kennen dataverlies.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Helaas wordt je analoge HDD recorder inderdaad overbodig met deze technische ontwikkeling van onze kant. Opnemen gebeurd steeds meer 'in the cloud' dus bij de providers en omroepen. Je kan programma's terugkijken via diensten als uitzending gemist en Replay TV. Dit neemt een hoop werk uit handen maar beperkt je wel. Denk bijvoorbeeld aan het verplicht kijken van reclame's (voor niets gaat de zon op) of een beperkte tijd dat opnamen beschikbaar zijn. Heel mooi om mee te lezen hoe je ook tot deze conclusie komt #LekkerBezig!

Al met al zorgen deze ontwikkelingen ervoor dat er minder vraag meer is naar losse recorders, er zijn dus niet veel nieuwe DVB-c recorders met meerdere tuners in omloop. Op de community zijn alternatieven te vinden. De topic starter van dit topic heeft een NAS met ingebouwde tuner die alles via DVB-c kan opnemen en via zijn thuisnetwerk digitaal op alle tv's kan afspelen. Best gaaf!
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
N.N. HbbTV (tijdelijk) aangezet en dan werkt het inderdaad. Zal hier t.z.t. uitgebreider naar kijken, maar mijn eerste indruk is dat het weinig toevoegt. Op een rustiger moment zal ik het nogmaals onderzoeken. Bedankt voor de suggestie. :thumbsup:
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
Willem-A Dank voor je uitgebreide reactie.
Mag ik, kort door de bocht, de conclusie trekken dat als ik jouw oplossing volg, wellicht beter een (iets) duurdere Humax kan kopen die al beschikt over een harde schijf? Voorkom je eventuele koppelproblemen.
Absoluut irrelevant, maar ik ben het niet eens met jouw tweede alinea:
In een grijs verleden bewerkte ik opgenomen tv-programma's op de hdd (ja, alle reclames werden eruit gesneden) om vervolgens van het resultaat een dvd te branden. Dit kon altijd probleemloos. En omdat het digitaal is zal er nooit kwaliteitsverlies zijn. Maar die tijd is lang vervlogen. Al mijn zelf gebrande cd's en dvd's zijn naar de eeuwige jachtvelden. Wat ik wil bewaren, staat als mp3- of mkv-bestand op een NAS.

De aanschaf van een Humax, als opvolger van mijn analoge harddiskrecorder, zal ik wel degelijk overwegen.

(Vraag me wel eens af wat archeologen zullen denken als ze over honderden jaren diskettes en glimmende cd's/dvd's opgraven? Giften aan de goden Bill Gates en Steve Jobs?)
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
Anne H Ziggo Dag Anne. Ik heb een prangende vraag: wat bedoel je precies met MEER overbodig? Als Ziggo analoog uitschakelt wordt mijn HDD recorder overbodig. Hoe kan iets dan nog meer overbodig worden?

Niet persoonlijk, maar richting Ziggo: je roemt vooruitgang, maar waarom heb ik dan geen Replay TV op mijn Smart-tv? Als ik iets wil terugkijken, moet ik achter een computer (in mijn geval laptop) via Ziggo GO kijken.

De #LekkerBezig conclusie die jij trekt, deel ik overigens niet. Maar jij mag je eigen conclusies trekken. Zullen wij samen eens lekker een serie terugkijken op RTL of SBS via Kijk.nl of Ziggo GO om na bijv. 3 kwartier ineens tegen OEPS, VERBINDING VERBROKEN aan te kijken? De enige oplossing is dan opnieuw beginnen met kijken inclusief alle reclames en vooruitblikken etc. omdat je niet vooruit mag spoelen.
(Ja, die ervaring had ik o.a. toen ik een aflevering van Blindspot op Veronica volgde, alleen de tweede keer onderbrak de uitzending alweer, nu na ongeveer 50 minuten. Ben nog steeds benieuwd of Jane Doe nog leeft. :thinking: ).

De suggestie van een NAS met ingebouwde tuner zal ik gaan bekijken. Heb nu al een WD NAS draaien en een Asus accesspoint met multimedia mogelijkheden, dus een derde oplossing kan er best bij. Leve de vooruitgang. Moet ik dan een extra CI+ kaartje huren om in HD te kunnen opnemen?
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Hi Anne H Ziggo,
Wil hier graag nog even een opmerking over maken: Je kan programma's terugkijken via diensten als uitzending gemist en Replay TV. Dit neemt een hoop werk uit handen maar beperkt je wel.

Kan Ziggo dan zorgen dat ze het wel goed overnemen?! Het komt nu vaak voor dat jullie Replay TV veel te vroeg begint (soms nog tijdens programma er voor) en dan moet je dit helemaal afkijken voor je eigen programma komt. Via NPO geen probleem maar via RTL (commerciële zenders) is dit knap lastig!! En het komt ook wel eens voor, vooral bij Eva Jinek (goed, die is nu niet meer op tv) dat het al begonnen was en ik dus eerst het programma er voor moest starten, doorspoelen (want dat kan op de NPO zenders gelukkig wel) en dat je dan het begin ziet.

Daarin valt dus nog een hoop te verbeteren en een samenwerking met de netbeheerders.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
KeesN wrote:
Anne H Ziggo Dag Anne. Ik heb een prangende vraag: wat bedoel je precies met MEER overbodig? Als Ziggo analoog uitschakelt wordt mijn HDD recorder overbodig. Hoe kan iets dan nog meer overbodig worden?

Ik haal het woord 'meer' weg 🙂 Dat voegt inderdaad niets toe.

KeesN wrote:
Anne H ZiggoNiet persoonlijk, maar richting Ziggo: je roemt vooruitgang, maar waarom heb ik dan geen Replay TV op mijn Smart-tv? Als ik iets wil terugkijken, moet ik achter een computer (in mijn geval laptop) via Ziggo GO kijken.

Goed dat je kritisch bent. Vooruitgang betekent nog niet dat we er al zijn op alle vlakken!

KeesN wrote:
Anne H ZiggoDe #LekkerBezig conclusie die jij trekt, deel ik overigens niet. Maar jij mag je eigen conclusies trekken. Zullen wij samen eens lekker een serie terugkijken op RTL of SBS via Kijk.nl of Ziggo GO om na bijv. 3 kwartier ineens tegen OEPS, VERBINDING VERBROKEN aan te kijken? De enige oplossing is dan opnieuw beginnen met kijken inclusief alle reclames en vooruitblikken etc. omdat je niet vooruit mag spoelen.
(Ja, die ervaring had ik o.a. toen ik een aflevering van Blindspot op Veronica volgde, alleen de tweede keer onderbrak de uitzending alweer, nu na ongeveer 50 minuten. Ben nog steeds benieuwd of Jane Doe nog leeft. :thinking: ).

Dit is erg frustrerend, zo niet het meest vervelende waar je met (online) tv kijken tegenaan kan lopen. Je moet echt helemaal opnieuw alles zien na een onderbreking, en doorspoelen mag helaas niet. Dit heeft te maken met afspraken die wij hebben met die commerciële omroepen.

KeesN wrote:
Anne H ZiggoDe suggestie van een NAS met ingebouwde tuner zal ik gaan bekijken. Heb nu al een WD NAS draaien en een Asus accesspoint met multimedia mogelijkheden, dus een derde oplossing kan er best bij. Leve de vooruitgang. Moet ik dan een extra CI+ kaartje huren om in HD te kunnen opnemen?

Ik ben zelf niet bekend met deze systemen, maar dit zal niet samen werken met een CI+ module. In het pakket 'Kabel TV' zitten 4 HD zenders, die zou je met alle DVB-c geschikte opname apparatuur in HD kunnen opnemen. Misschien heeft iemand anders een goede tip voor je Western Digital NAS?
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
EnergieBoy wrote:
Hi Anne H ZiggoKan Ziggo dan zorgen dat ze het wel goed overnemen?! Het komt nu vaak voor dat jullie Replay TV veel te vroeg begint (soms nog tijdens programma er voor) en dan moet je dit helemaal afkijken voor je eigen programma komt. Via NPO geen probleem maar via RTL (commerciële zenders) is dit knap lastig!! (...) Daarin valt dus nog een hoop te verbeteren en een samenwerking met de netbeheerders.

Wij hebben geen mensen zitten die per kanaal op de opname knop drukken wanneer een nieuw programma begint. Dit is allemaal geautomatiseerd. De opname begint automatisch op de de door de omroep doorgegeven tijden. Helaas wijzigt het uitzendschema soms op korte termijn waardoor de opname tijd niet meer klopt. Dat hoort er nou eenmaal bij. Betere samenwerking om zo betere programma updates te krijgen zal de sleutel zijn.
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
Anne H Ziggo We zijn het beiden helemaal eens.:grinning: Heel fijn, maar blijft er weinig te zeuren over. Damn.
Ik heb zelf een tip voor mijn WD NAS: Kan eigenlijk dezelfde weg als mijn analoge HDD recorder.
Heb ik enige jaren geleden gekocht en vervolgens besluit WD eenzijdig het onderhoud (firmware) te stoppen. Resultaat: avi-films spelen perfect, mp4-films vaak wel/soms niet, en mkv-films heel misschien, maar meestal niet. En uiteraard zijn mijn meeste films in mkv-formaat. Ik handhaaf hem om de grootte van de harde schijf.
Asus brengt wel regelmatig updates uit en daarom heb ik mijn access point uitgebreid met een SSD van 250 GB. Werkt perfect, alleen de grootte van de SSD is nu de beperking. (Dus samen zijn ze een ideaal koppel; en noemen we het vooruitgang.)

Uitgelicht topic