Beantwoord

Wat nu met mijn HDD recorder?

• 8 maart 2018
  • 55 Reacties
  • 20791x Bekeken

Toon eerste bericht

55 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
Free to Air zenders, zonder smartcard:

Zendernaam Kanaal
NPO 1 1 (925)
NPO 2 2 (926)
NPO 3 3 (927)
RTL 4 4 (928)
RTL 5 5 (929)
SBS6 6 (930)
RTL 7 7 (931)
Veronica / Disney XD 8 (932)
Net5 9 (933)
RTL 8 10 (934)
RTL Z 12 (975)
Ziggo TV 13
Ziggo Sport 14
Comedy Central 15 (936)
Nickelodeon 16 (937)
Discovery 17 (938)
National Geographic Channel 18 (939)
Eurosport 20 (941)
TLC 21 (942)
MTV 23 (944)
Disney Channel 27 (982)
Nickelodeon 29
Regionale zenders 30-35
Lokale zenders 36 t/m 50
Eén 51 (948)
Canvas 52 (949)
Ketnet 53
ARD 54 (950)
ZDF 55 (951)
BBC One 61 (952)
BBC Two 62 (953)
CNN 503
BBC World News 504
Brava NL Klassiek 607
TV Noord 701
Omrop Fryslân 702
TV Drenthe 703
TV Oost 704
TV Gelderland 705
Omroep Flevoland 706
TV NH 707
Regio TV Utrecht 708
TV West 709
TV Rijnmond 710
Omroep Zeeland 711
Omroep Brabant 712
L1 TV 713
AT5 725
Reputatie 7
Badge +26
@def3535 Maar de samsung die jij hebt, en als deze nog ok is. Veranderd er niks voor je. Mocht deze toch onverwacht defect gaan, kan je altijd overgaan op bv een humax 5200 ( smartcard heb je al) met die verstanden dat je de dvd rec. Wilt blijven gebruiken. De mediabox xl heeft de oudere 7400 nog wel een scart, maar de 7401 niet meer. Bij evt abbo wijziging.
@def3535,

Als je met de HDD recorder een DVD recorder bedoeld, kun je deze ook aansluiten op een Humax. Ik zou je dan echter de 5200c aanraden, welke regelmatig op marktplaats staat, daar deze een interne harde schijf heeft. Tevens is deze, net als wat andere modellen bruikbaar in oud Ziggo en oud UPC gebied. In oud Ziggo gebied met en zonder smartcard, waarbij zonder smartcard alleen de vrije zenders kunnen worden ontvangen, en in oud UPC gebied, kan alleen maar gebruik worden gemaakt van de vrije zenders. Lees voor het gebruik van een smartcard wel even de regels door welke hiervoor gelden.

Maar... maak je alleen maar gebruik van de vrije zenders kun je o.a. deze zenders ontvangen:

NPO 1, 2, 3 (HD)
RTL 4, 5, 7, 8, Z
SBS 6
Veronica
Net5
Ziggo Tv, sport (Ziggo sport: HD)
Comedy central
Spike
Discovery
National Geographic
Eurosport
TLC
MTV
Disney
Nickelodion
ARD
ZDF
WDR
NDR
BBC 1, 2, world
TV5
CNN
Eén, Canvas (België)

En daarnaast nog een aantal regionale en andere zenders.

Vanaf 925 vind je, in ieder geval een deel, nogmaals.

Deze kun je dus ook opnemen met de Humax, maar dus ook op DVD zetten via je DVD recorder. Dat ziet er zeer goed uit, mits je de juiste instellingen maakt. Veel beter als via de tuner van de DVD recorder, welke uiteraard ook analoog is. Je kan ook de Humax opnemen in je netwerk om opnames te delen en beperkt andere bestanden uit te wisselen. Dus: ook zonder smartcard zie je vrij veel zenders, en je kan je DVD recorder nog blijven gebruiken.

Indien meer info nodig is, lees ik het wel.

-
[Maar... maak je alleen maar gebruik van de vrije zenders kun je o.a. deze zenders ontvangen:

NPO 1, 2, 3 (HD)
RTL 4, 5, 7, 8, Z
SBS 6
Veronica
Net5
Ziggo Tv, sport (Ziggo sport: HD)
Comedy central
Spike
Discovery
National Geographic
Eurosport
TLC
MTV
Disney
Nickelodion
ARD
ZDF
WDR
NDR
BBC 1, 2, world
TV5
CNN
Eén, Canvas (België)]

daar heb ik voorlopig meer dan genoeg aan he. want die zenders staan nu al in mijn smart-tv he.
en ik heb nog 1 decoder, maar die wil ik voorlopig niet eens gaan gebruiken.
dus bedankt voor jou tip en info;😉
@def3535 Maar de samsung die jij hebt, en als deze nog ok is. Veranderd er niks voor je. Mocht deze toch onverwacht defect gaan, kan je altijd overgaan op bv een humax 5200 ( smartcard heb je al) met die verstanden dat je de dvd rec. Wilt blijven gebruiken. De mediabox xl heeft de oudere 7400 nog wel een scart, maar de 7401 niet meer. Bij evt abbo wijziging.
-
nou die heb ik nog niet, maar kan/ga ik misschien gaan kopen. die vond ik gister al op het intra;
Reputatie 7
Badge +26
Ha ok duidelijk dat heb ik dan verkeerd begrepen. Gr Rob
Reputatie 7
Badge +18
Graag gedaan @def3535

en succes met je keuze. Je ziet, er is nog best wat mogelijk. En ja, eenmaal goed aangesloten en ingesteld, ziet een opname er echt prima uit. Er zijn mensen die balen dat het analoge signaal verdwijnt, mede ook door het gebruik van en DVD recorder, maar toegegeven, een opname vanaf het analoge signaal is echt nooit zo heel fraai geweest.
is niet erg robbo, dat over komt mij ook wel eens he.
maar toch bedankt voor de andere info;
-
Willem-A

[Er zijn mensen die balen dat het analoge signaal verdwijnt, mede ook door het gebruik van en DVD recorder, maar toegegeven, een opname vanaf het analoge signaal is echt nooit zo heel fraai geweest.]
ja en nee, echt bale doe ik niet hoor, maar juist iets vervangen terwijl het niet eens stuk is, al heeft het geen waarde meer. en het analoge signaal ten aanzicht daar heb ik nooit echt een probleem mee gehad. ook nu niet, nu ik mijn smart-tv op de HD signaal heb gezet;
Reputatie 7
Badge +18
@def3535

Ik begrijp je insteek, maar de DVD recorder, voor zolang je deze nog hebt, is dus nog bruikbaar. Alleen op een andere manier. Vergeet echter niet dat ook deze niet meer word gemaakt en dus ook zal uitsterven...
@def3535,

Als je met de HDD recorder een DVD recorder bedoeld, kun je deze ook aansluiten op een Humax. Ik zou je dan echter de 5200c aanraden, welke regelmatig op marktplaats staat, daar deze een interne harde schijf heeft. Tevens is deze, net als wat andere modellen bruikbaar in oud Ziggo en oud UPC gebied. In oud Ziggo gebied met en zonder smartcard, waarbij zonder smartcard alleen de vrije zenders kunnen worden ontvangen, en in oud UPC gebied, kan alleen maar gebruik worden gemaakt van de vrije zenders. Lees voor het gebruik van een smartcard wel even de regels door welke hiervoor gelden.

Maar... maak je alleen maar gebruik van de vrije zenders kun je o.a. deze zenders ontvangen:

Is het ook mogelijk de vrije zenders op te nemen op een 5050c? Ik heb er eentje van iemand gekregen die hem niet meer gebruikt. Ik woon in oud UPC gebied. Is daar een smartcard voor nodig? En zo ja, kan ik daar de CI module smardcard voor gebruiken?
@def3535,

Is het ook mogelijk de vrije zenders op te nemen op een 5050c? Ik heb er eentje van iemand gekregen die hem niet meer gebruikt. Ik woon in oud UPC gebied. Is daar een smartcard voor nodig? En zo ja, kan ik daar de CI module smardcard voor gebruiken?

Hallo @marseiEen Humax in fUPC-regio kan alléén gebruikt worden voor de vrije zenders (FTA) en er is in fUPC-regio géén geschikte smartcard voor omdat de Humax nooit in fUPC-regio gebruikt is geweest door fUPC.
Hiervoor gelden de volgende instellingen 164.(000) en (0)4444
Reputatie 7
Badge +26
Bij de meeste Humax boxen werkt in sommige UPC regio's niet 4444 raadpleeg http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/netwerktabel.shtml
Reputatie 7
Badge +18
@def3535,

Ja, ook de 5050 is geschikt voor het oud UPC gebied. Maar omdat het om de vrije zenders gaat gebruik je dus geen smartcard. Een module kan niet worden geplaatst in de Humax, dus dat gaat sowieso niet op.

Soms zijn er wel plaatsgebonden ID codes nodig, en de 5050 heeft de kleinste schijf van het stel, maar kan dus prima worden ingezet.

PS: de 5100, 5200, 5300, 5400 en 5050c zijn sowieso bruikbaar in oud UPC gebied.

Dat geld nu ook voor de nieuwe 5500, maar deze is sowieso alleen maar gebouwd voor de ontvangst van de vrije zenders. Dit is dan ook een simpele digitale decoder, zonder opnamemogelijkheid.
@KeesNJa vermoedelijk: Je sluit de hdmi kabel van de box naar tv
En de scart van box naar bv ext 1 of 2 aansluitpunt van de dvd recorder.
Op de dvd rec. de aangesloten bron selecteren. (meestal via de tuner) of via ab ext of ext 2. als het goed is zie je het beeld van de box.
Dit was ook al mogelijk op andere modellen van de humax. ( of het hier ook kan?)

Echter 1 maar... zap gedrag wordt ook opgenomen. of je schaft een 2e box aan. een voor het opnemen en 1 om te kijken.

Verder is het mij onbekend of deze nieuwe box een timer functie zal hebben. ( net als bv de oudere fox) Ga er dan van uit dat je dan live moet opnemen en slechts 1 programma. Als het uitgelegde mogelijk is.

Hi @robbo,

super blij met je uitleg! Bedankt! Het werkt hier in huis bij mijn ouders! Ik vroeg mij af nog even af of er iets te doen is met het kwaliteit van opnemen? Nu komt het signaal binnen via de box naar de videorecorder. Het opnemen van een tv programma is helaas wat 'blurry'. Heb jij enig idee of er iets bestaat of mogelijk is om toch het beste beeld te kunnen krijgen aangezien het digitaal is?

Bijvoorbaat bedankt!
Reputatie 7
Badge +26
@tjobbess Goed om te horen dat het bij je ouders gelukt is. Het beste is natuurlijk een box met opname mogelijkheden. De videorecorder heeft nu eenmaal door de nieuwe ontwikkelingen zijn beste tijd gehad. Worden ook niet meer gemaakt/verkocht. Dus mocht de videorecorder defect gaan moet er zo en zo helaas naar een andere oplossing gekeken worden, en of het geluk vinden om ergens een 2e hands op marktplaats of kringloop winkel een vcr/hd rec te vinden. Apparatuur om het beeld te omvormen/beter te maken etc etc zal best wel te vinden zijn in speciaal zaken. (Als die ook nog echt te koop zijn) Maar deze zijn in verhouding best wel prijzig. En of deze echt wel helpen... is ook maar de vraag. Je bent en blijft afh. voor de scart aansluiting in meeste gevallen, en dus geen echte oplossing, die vaak nog duur zijn. Dan zou ik gaan voor bv een 2e hands humax 5200/5400 die ik al voor tussen de €25 en 50€ te koop heb zien staan. Het is niet ook een moeilijk te hanteren apparaat, en is ook zeker voor ouderen te doen. Via tv gids makkelijker te programmeren dan een timeshift/ handmatige instelling opname etc..bij een vcr/hdrec.

edit: tekst wat aangepast.
Reputatie 7
Badge +18
Tja, @tjobbess en @robbo,

het is geen DVD recorder. Daarop is nog wel wat mogelijk, maar bij een videorecorder alleen als het om een S-VHS recorder gaat, althans, in bepaalde gevallen. Maar tjobbes, er is hier ook geen sprake van een digitaal signaal. Bij een Videorecorder speelt dat niet, maar bij een DVD recorder eigenlijk ook niet, omdat je ook dan opneemt middels scart en dat is altijd analoog. Bij een DVD recorder zal de opname uiteindelijk wel digitaal op een DVD of de harde schijf worden gezet, maar pas als er ook daadwerkelijk een digitale ingang aanwezig is, en je ook digitaal kan uitsturen op het apparaat waarvan je opneemt, is er sprake van een digitale opname.

Zou je echter een DVD recorder gebruiken, dan kun je wel bewerkstelligen dat een opname er fraaier gaat uitzien. Een stuk fraaier zelfs, omdat je daarbij vaak de INGANG kan instellen op RGB. En doe je dat ook met de gebruikte scart uitgang op een decoder, waarbij je dan wel de Tv scart moet gebruiken, worden opnames echt veel mooier. Een eventueel andere optie, die wel iets minder van kwaliteit is, is S-Video. Maar ook dat ziet er al een stuk beter uit als de standaard instelling: Composiet, ook wel Video of CVBS genoemd. Maar de Videorecorder is maar heel beperkt in die opties en dat is ook logisch, daar deze natuurlijk jarenlang terug al op de markt is gekomen en nu ook eigenlijk vergane glorie is.

Wat robbo al zegt, een Humax 5200 of 5400 is een veel fraaiere optie. Opnemen zonder kwaliteitsverlies, en in de kwaliteit van de uitzendingen. Maar de 5400 is vaak nog wel een stuk duurder, als hier genoemd, omdat deze simpelweg een stuk nieuwer is, maar ook zeldzamer. Door de meerprijs, voor eigenlijk alleen de grotere harde schijf, maakte men n.l. toch vaak de keuze voor de 5200. Verder zijn ze n.l. op het uiterlijk na identiek. Maar goed, opnames dan op DVD zetten is wel wat minder eenvoudig, tenzij je een DVD recorder hebt. Maar voordeel is dan wel dat de Humax is op te nemen in je netwerk, al is daar ook wel wat kennis voor nodig. Lang niet iedereen zal dat dus doen.
Bedankt voor de reacties!
@tjobbess Goed om te horen dat het bij je ouders gelukt is. Het beste is natuurlijk een box met opname mogelijkheden. De videorecorder heeft nu eenmaal door de nieuwe ontwikkelingen zijn beste tijd gehad. Worden ook niet meer gemaakt/verkocht. Dus mocht de videorecorder defect gaan moet er zo en zo helaas naar een andere oplossing gekeken worden, en of het geluk vinden om ergens een 2e hands op marktplaats of kringloop winkel een vcr/hd rec te vinden. Apparatuur om het beeld te omvormen/beter te maken etc etc zal best wel te vinden zijn in speciaal zaken. (Als die ook nog echt te koop zijn) Maar deze zijn in verhouding best wel prijzig. En of deze echt wel helpen... is ook maar de vraag. Je bent en blijft afh. voor de scart aansluiting in meeste gevallen, en dus geen echte oplossing, die vaak nog duur zijn. Dan zou ik gaan voor bv een 2e hands humax 5200/5400 die ik al voor tussen de €25 en 50€ te koop heb zien staan. Het is niet ook een moeilijk te hanteren apparaat, en is ook zeker voor ouderen te doen. Via tv gids makkelijker te programmeren dan een timeshift/ handmatige instelling opname etc..bij een vcr/hdrec.

edit: tekst wat aangepast.

Hi @robbo,

zijn een paar dagen verder en ten eerste. Ik ben geen techneut. Alles was aangesloten op de manier zoals je eerder uitleg had gegeven. Toen voor het eerst een paar opnames gemaakt op de videorecorder bij mijn ouders om te testen en dat werkte. Het werkt nu helaas niet meer. Ik ben net wezen kijken maar hoe de situatie nu dus is:

De box werkt. Via de box gaat er een scart naar de videorecorder. Als de videorecorder aanstaat dan zijn de zenders van de box te zien. Dit is eventueel dus ook het videokanaal van de videorecorder. Nu probeer ik random een programma op te nemen maar eenmaal opgenomen is het beeld zwart. Zegt dit jouw iets?

Ik weet even niet verder bij wie ik kan aankloppen dan alleen hier.

even kort hoe de bekabeling is

1 hdmi box naar tv
scart van box naar av2 videorecorder.
Scart videorecorder naar ext2 TV

Het is supervaag maar snap er ook niks meer van.

Thanks!
Reputatie 7
Badge +26
@tjobbessJe hebt dus ext/av1 van de video recorder via scart aansluiting de tv aangesloten op ext/av 2 van tv
ext 2 aan de media box. Een programma opnemen dient dan ook via de av/exit 2 van de videorecorder te gaan. Heb je niet per abuis via de av/exit1 inz videorecorder een opname gedaan? Je moet dus exit/av 2 selecteren op de videorecorder.
@tjobbessJe hebt dus ext/av1 van de video recorder via scart aansluiting de tv aangesloten op ext/av 2 van tv
ext 2 aan de media box. Een programma opnemen dient dan ook via de av/exit 2 van de videorecorder te gaan. Heb je niet per abuis via de av/exit1 inz videorecorder een opname gedaan? Je moet dus exit/av 2 selecteren op de videorecorder.

@robbo Je bent een held! Super bedankt!
Via de afstandbediening kon ik source kiezen maar vreemd genoeg kreeg ik alleen av3 en 1 te zien. Heb net maar via programma schakelen av2 gezocht en het werkt! Denk dat mijn ouwe heer dacht te kunnen zappen via de videorecorder. Nogmaals bedankt!

Oja over de Humax 5200/5400. Ik heb nog een test gedaan of die 2 geschikt waren in mijn regio. Helaas werken deze 2 niet mijn regio. Dat is wat de postcodechecker zegt.
Reputatie 7
Badge +26
@tjobbess Top! verder: Je kan ze gewoon gebruiken voor de free to air zenders. ( zelfde zenders wat je nu ontvangt op de 5500)
zie de memo van van Willem: https://community.ziggo.nl/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634
Reputatie 7
Badge +26
@tjobbessNog even een aanvulling op mijn vorige reactie. Omdat bij een opname je dus ook het zap gedrag opneemt mocht je zappen op de 5500 op de manier hoe het nu is bij je aangesloten, lijkt het mij toch echt beter voor jou vader om de 5200 te nemen. zie uitleg link ( van Willem).. die ik bij mijn vorige reactie heb geplaatst.
Reputatie 7
Badge +18
@tjobbessNog even een aanvulling op mijn vorige reactie. Omdat bij een opname je dus ook het zap gedrag opneemt mocht je zappen op de 5500 op de manier hoe het nu is bij je aangesloten, lijkt het mij toch echt beter voor jou vader om de 5200 te nemen. zie uitleg link ( van Willem).. die ik bij mijn vorige reactie heb geplaatst.

Dag @robbo en @tjobbess

Ja, het zapgedrag wat word meegenomen is echt een groot nadeel. Dat gaat zo automatisch, dat het bijna niet anders kan, dat dat het regelmatig mis moet gaan met het maken van opnames.

Maar er is nog iets belangrijks! Het volume op de decoder moet voluit staan. Anders zal het geluid veel minder luid zijn dan bij andere opnames of bronnen en wijzig je dit tijdens het opnemen op een Video/DVD recorder, zal ook dat te zien zijn. In feite zijn alle handelingen die je pleegt bij de decoder en in beeld komen, te zien in de opnames. Daarom ook echt het advies eens naar een 5200c te gaan kijken.

De 5400c zou ik gezien de hogere prijzen even vergeten. En daar de 2 verder identiek zijn, mis je dus niets aan de 5200c tegenover de 5400c.
Reputatie 3
Badge +2
Nog even een late aanvulling:

Voor deze situatie, opnemen van FTA-zenders (zenders die zonder kaart te kijken zijn) kun je elke DVB-C2 ontvanger nemen die over PVR-functie (=opnamemogelijkheid) beschikt.

Wanneer je een beetje begrijpt hoe digitale TV werkt is het makkelijker om tot een goede keuze te komen.

Bij analoog zit er één TV-zender op een kanaal, de ontvanger stemt hierop af en je hebt beeld. Het grote verschil met digitaal (DVB = Digital Video Broadcasting) is dat er meerdere zenders samengevoegd worden in een pakket.

Die bundeling van TV-zenders in pakketten gebeurt dmv coderen en wordt dan op één kanaal uitgezonden. De ontvanger (bijvoorbeeld in jouw TV) stemt af op het kanaal, ontvangt het pakket en decodeert de TV-zender waarna deze bekeken kan worden.

Sommige TV-zenders worden versleuteld, en dan is er een sleutel nodig (kaart/CI-module) om de TV-zenders te kunnen decoderen.

Dit principe is hetzelfde voor DAB (digitale radio), DVB-C (kabel), DVB-S (satelliet), DVB-T (digitenne). In de jaren 90 is DVB ontwikkeld en inmiddels zijn de standaarden DAB+, DVB-C2, DVB-S2 en DVB-T2.

Omdat de FTA/FTC-kanalen (Free to Air/Free to Cable) niet zijn versleuteld kunnen de zenders vrij gedecodeerd worden. Je kunt deze kanalen dus opnemen met een ontvanger/decoder zonder CI+module/kaart. De lijst van FTC-zenders is hier al eerder genoemd.

Je hoeft niet persé een ontvanger van Humax te hebben, er zijn talloze andere merken die ook opnamemogelijkheid bieden. Opnemen kan op een interne harde schijf en/of op een externe USB-harddisk. Er zijn modellen met meerdere tuners waarmee je dus meerdere programma's tegelijkertijd op kunt nemen.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden, maar die heb ik omwille van de duidelijkheid achterwege gelaten.
Reputatie 6
Badge +8
Voor dat mensen nu op zoek gaan naar een DVB-c2 ontvanger. DVB-c2 gaat waarschijnlijk nooit in gebruik genomen worden.
Reputatie 3
Badge +2
Thanks voor de correctie/aanvulling. DVB-T2 wordt voor 2020 ingevoerd, maar voorlopig heeft Ziggo nog geen plannen DVB-C2 te gaan gebruiken. Ik denk dat ze dit in de toekomst wel zullen doen om het huurmodel verder uit te buiten. KPN ondersteunt bij DVB-T2 geen CI-modules meer, enkel maar ontvangers van KPN kunnen het hele pakket ontvangen.

NPO 1, 2, 3 en een regionale zender blijven FTA via DVB-T2 te ontvangen.

Dus TS en mensen die tegen iets soortgelijks oplopen kunnen op zoek naar een DVB-C-ontvanger met PVR.

Reageer