Beantwoord

Raar probleem met verbinden Apple apparaten met WIFI


Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met een apart probleem met de WIFI in ons huis.

Ik zal het zo goed mogelijk uitleggen.

De problemen zijn begonnen met het plaatsten van de nieuw modem/router (connectbox).
We hebben deze modem gekregen omdat de vorige oud was en weinig "bereik" had.

Momenteel is de wifi in het complete huis redelijk goed te noemen.
Laptops, netwerk printers, Smart tv, Android tablets, Elke van deze apparaten werken prima met WIFI.

Echter hebben wij ook 2 Iphones in huis een IPhone 5s en 6.
Deze Telefoons maken ook zonder probleem verbinding met het wifi adres, alleen werkt het internet niet.
Hij heeft verbinding, Alleen werkt er niks mbt internet toegang

Na contact met Ziggo hebben we een andere modem gekregen (weer een connectbox) ook hier werken de Iphones niet.

Nu komt het gekke.

Ik heb een Gast netwerk aangezet in de connectbox en daar werken de iPhones wel goed op en zonder problemen ect.

De Iphones zijn al gereset en voorzien van de nieuwste software.
Ook komt het probleem voor bij andere mensen die op bezoek zijn en een iPhone hebben .(alleen op het gast netwerk werken deze)

Ik heb de 2.4 ghz en 5 ghz al gesplitst naar 2 aparte netwerken.
Ook de kanalen veranderd naar de "beste" optie voor hier in de buurt.
Uiteraard is de box ook al terug naar fabrieks instellingen ect gezet

Ik hoop dat jullie een oplossing kunnen verzinnen/ mijn helpen.


Groeten Robin
icon

Best beantwoord door Lycke Ziggo 16 oktober 2018, 15:31

Hey @Inge1977. Goed te lezen dat de problemen voorbij zijn! Er is hier in het topic uitgebreid gesproken over het feit dat de boel vaak fout gaat wanneer de modem en mediabox (door middel van een utp kabel) verbonden zijn. Je gaf aan dat je deze dingen allemaal al opgelost had, maar nu blijkt van niet. Kan natuurlijk gebeuren! Wel heel fijn dat de monteur dit in elk geval gevonden heeft en voor je opgelost heeft. Kan je weer fijn van je diensten gebruikmaken 🙂.

Bekijk origineel

173 Reacties

Reputatie 7
Badge +31
Helaas weet ik te weinig van iPhones, maar @EnergieBoy des te meer.
Hij komt hier langs als hij online is.
Reputatie 7
Badge +31
In dit topic komt dit ook ter sprake: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/problemen-ziggo-netwerk-met-apple-producten-29832
Reputatie 7
Hoi @Robinb1991
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Ziggo.

Bedankt voor het doorgeven @Be rt.
Maar ik denk ook dat die topic wel al een goede zou kunnen zijn.
Laat de TS deze eerst proberen en dan zien of er nog problemen zijn.

Heb wel vaker vernomen dat Connectbox problemen geeft met Apple producten.
Misschien iets voor Ziggo om dit op te pakken en uit te zoeken 🙂
Robinb1991 schreef:

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met een apart probleem met de WIFI in ons huis.

Ik zal het zo goed mogelijk uitleggen.

De problemen zijn begonnen met het plaatsten van de nieuw modem/router (connectbox).
We hebben deze modem gekregen omdat de vorige oud was en weinig "bereik" had.

Momenteel is de wifi in het complete huis redelijk goed te noemen.
Laptops, netwerk printers, Smart tv, Android tablets, Elke van deze apparaten werken prima met WIFI.

Echter hebben wij ook 2 Iphones in huis een IPhone 5s en 6.
Deze Telefoons maken ook zonder probleem verbinding met het wifi adres, alleen werkt het internet niet.
Hij heeft verbinding, Alleen werkt er niks mbt internet toegang

Na contact met Ziggo hebben we een andere modem gekregen (weer een connectbox) ook hier werken de Iphones niet.

Nu komt het gekke.

Ik heb een Gast netwerk aangezet in de connectbox en daar werken de iPhones wel goed op en zonder problemen ect.

De Iphones zijn al gereset en voorzien van de nieuwste software.
Ook komt het probleem voor bij andere mensen die op bezoek zijn en een iPhone hebben .(alleen op het gast netwerk werken deze)

Ik heb de 2.4 ghz en 5 ghz al gesplitst naar 2 aparte netwerken.
Ook de kanalen veranderd naar de "beste" optie voor hier in de buurt.
Uiteraard is de box ook al terug naar fabrieks instellingen ect gezet

Ik hoop dat jullie een oplossing kunnen verzinnen/ mijn helpen.


Groeten Robin




had ik ook de 5ghz in je mediabox uit zetten en modem op kanaal in het 5ghz op 48 toen was hier het probleem op gelost
2x ipad 1x iphone 1x minimac
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb de topics doorgelezen maar helaas staat er voor mijn niks tussen wat werkt .

Ik heb nog gezocht naar de functie WMM (WiFi MultiMedia, QoS settings) om deze uit te schakelen, dit word ook genoemd als oplossing.
Alleen kan ik deze functie niet vinden.

De kanalen heb ik al veranderd naar verschillende nummers dit helpt alleen niet.


Vandaag heeft iemand van Ziggo online het een en ander aangepast ( geen idee wat) maar ook dit helpt niet.

HET vreemde vind ik nog steeds dat op het gastnetwerk wat uit de zelfde box komt alles wel werkt.
Gister was er iemand met een iPhone die niet bij ons in de buurt vandaan komt en ook zij had geen internet.

Het ligt dus niet aan de telefoons maar echt aan een instelling of software van de box.
Reputatie 3
Badge +1
Robinb1991 schreef:


Het ligt dus niet aan de telefoons maar echt aan een instelling of software van de box.



Kun je eens met een tool als inssider kijken naar welke wifi-netwerken je connect box nu aanbiedt, en hier eens een screenshot posten?

Kennelijk zit er iets in de combi van wifi op iphones+connect box....
Ga ik doen.
Dit zal ik woensdag avond is uitvoerem
Reputatie 7
En kijk ook eens of je niet hele vreemde tekens gebruikt met WiFi.
Probeer het eens met een heel simpel ww om te zien of het daar aan ligt?!

Connectbox zou er geen problemen mee moeten hebben want ik ken er genoeg om me heen die een apple device hebben en de connectbox en niemand die een probleem heeft met wifi. Dit even ter info...
Nee het wachtwoord is letters en cijfers. Redelijk simpel
Jbr67 schreef:

Robinb1991 schreef:


Het ligt dus niet aan de telefoons maar echt aan een instelling of software van de box.



Kun je eens met een tool als inssider kijken naar welke wifi-netwerken je connect box nu aanbiedt, en hier eens een screenshot posten?

Kennelijk zit er iets in de combi van wifi op iphones+connect box....



Totaal heb ik in huis hier 5 wifi adressen.

1 is de 2.4 GHZ
2 is de 5 GHZ
3 is het Gast netwerk
4 is De extender ( deze moet ik nog de zelfde naam geven als de 2,4) ook zonder deze extender werkt het op iphone gebied niet.
5 is appart wifi adres om in de instellingen van de extender te komen.

Dus totaal komen er 3 uit de connectbox


Het zijn er inderdaad erg veel maar als ik de extender er uit haal/afkoppel ect heb ik er nog 3, als ik het gast netwerk uitzet zijn het alleen de 2.4 en de 5 ghz en werkt het nog steeds niet.

p.s ik snap niet helemaal hoe ik zie welke netwerken er uit de box kom met het programma inssider
Reputatie 2
Badge +2
Misschien een hele vreemde vraag, maar heb je al eens geprobeerd om daadwerkelijk alle wifi verbindingen te vergeten in je telefoon? Wellicht dat dit nog helpt!
Reputatie 3
Badge +1
Robinb1991 schreef:


Totaal heb ik in huis hier 5 wifi adressen.

1 is de 2.4 GHZ
2 is de 5 GHZ
3 is het Gast netwerk
4 is De extender ( deze moet ik nog de zelfde naam geven als de 2,4) ook zonder deze extender werkt het op iphone gebied niet.
5 is appart wifi adres om in de instellingen van de extender te komen.

Dus totaal komen er 3 uit de connectbox


Het zijn er inderdaad erg veel maar als ik de extender er uit haal/afkoppel ect heb ik er nog 3, als ik het gast netwerk uitzet zijn het alleen de 2.4 en de 5 ghz en werkt het nog steeds niet.

p.s ik snap niet helemaal hoe ik zie welke netwerken er uit de box kom met het programma inssider



Dat kun je zien aan het SSID van je netwerken (="namen"), die je zelf kunt instellen in je connectbox. Bovendien kun het ook zien aan het mac-adres van het AP (komt is goed is uit een reeks van de leverancier van de connect box).

Eh.. kun je eens screenshot bijvoegen? En dat zowel op de 2.4ghz en 5.0 ghz band. Je kunt daaraan o.a. zien:
- welke kanalen er in gebruik zijn (1,2 ... 13/14 voor 2.4 GHz en 36..100+ voor 5 GHz)
- welk type encryptie er gebruikt wordt (wpa/wpa2/ etc). HIervoor moet je even over de kolom security hoveren voor elk van je drie netwerken.
- welke type wireless er wordt gebruikt (g/n/ac eventueel zelfs a of b)

Op basis daarvan valt misschien een relatie te leggen met waarom het juist op die typen iphones niet werkt, behalve met het guest network. Wist je bijv. dat kanaal 13 in NL wel is toegestaan om te gebruiken voor WIFI, maar in heel veel andere landen NIET! T is een long shot, maar dat zou er mee te maken kunnen hebben.
Voor de volledigheid: a) ik ben geen medewerker van ziggo b) ik heb geen connect box c) ik heb geen iphone's.

Ciao,
Jbr67
Ray_mon schreef:

Misschien een hele vreemde vraag, maar heb je al eens geprobeerd om daadwerkelijk alle wifi verbindingen te vergeten in je telefoon? Wellicht dat dit nog helpt!



Netwerkt instellingen zelfs geresset dus alles is gewist.

@Jbr67 dit ga ik morgen avond is proberen
Wat mijn opvalt is dat bij het gastnetwerk bij phy type ac bij staat.
Reputatie 7
Badge +31
Gastnetwerk is een normaal Wifi signaal, dus is daar te zien.
Reputatie 2
Badge +4
Op een ander forum (unifi wireless) zie ik ook vaak wifi problemen met iPhones die niet worden opgelost...

Via het gast netwerk kan er alleen geinternet worden, verbinden met een ander apparaat op je locale netwerk is niet mogelijk (multicast en broadcast filtering).

Wat gebeurt er als je alle wifi en ethernet apparaten uitzet en vervolgens verbinding maakt met je 2G of 5G.
Reputatie 3
Badge +1
Robinb1991 schreef:

Wat mijn opvalt is dat bij het gastnetwerk bij phy type ac bij staat.


Ok, ik zie dat je gastnetwerk ZOWEL op 2.4 Ghz als 5 Ghz aanwezig is: vandaar die b,g,n, EN ac typering. Je ziet daarom ook twee kanalen (1 en 40) en 2 radios, verdeeld over de 2.4Ghz en 5.0 Ghz.

Ik heb nog even gekeken naar de specs van die iphone 6. Die ondersteunt zowel a,b,g,n als ac... allemaal dus.

Kun je in die connect box spelen met het type verbinding? Kun je dus bijv. kiezen voor alleen n (of alleen g) voor het 2.4ghz of 5.0 ghz netwerk? Valt zoiets in te stellen op die connect box? Dan kun je daarmee gaan spelen en kijken hoe de verschillende scenarios uitpakken. B is sowieso oude meuk, dus nergens voor nodig (tenzij hele oude apparaten).

Voor de rest: ik zou het niet meer weten.....

Groet,
Jos
Hallo,

Ik heb de instellingen gewijzigd naar 802.11g/n gemengd.
Het werkt nog steeds niet.

IPhone opnieuw geïnstalleerd compleet leeg, en geen internet op mijn netwerkt.
Wel op die van de buren ect.

Dus telefoon is uitgesloten.

De melding die ik krijg als ik naar bijvoorbeeld Google.nl ga is: Safari kan de pagina niet openen omdat er geen serververbinding mogelijk is.

Indien we geen oplossing vinden ga ik vragen om een nieuwe modem.
Hebben jullie nog opties welke ik zou moeten nemen?

Bedankt voor de hulp in ieder geval


p.s Ik heb mijn wachtwoord en WIfi naam niet zichtbaar gemaakt op de fotos
Reputatie 3
Badge +1
Verstandig natuurlijk van je wachtwoord. Heb even gekeken.

Mijn voorstel zou zijn:
  • 5g uit
  • 802.11 n (en alleen dat)
  • kanaalbreedte: 20mhz (en alleen dat)
  • wpa2 -psk (en alleen dat)
Dat is zo ongeveer de meest standaard instelling die ik kan bedenken. Eventueel nog 802.11g proberen (rest zelfde).

Dan nog een vraag: je krijgt de melding dat safari de pagina niet kan openen. Maar.. heb je wel een verbinding met het wireless-netwerk (is er een wifi icoontje in je statusbalk?) Dat zijn namelijk twee aparte zaken.

groet,
Jos
Helaas helpt ook dat niet,

Telefoon heeft gewoon vol bereik met Wifi ook verbindt deze succesvol.
Reputatie 6
Krijg je via DHCP wel alle gegevens binnen? Kontroleer dit 2x, als je verbinding hebt met je gastnetwerk en je eigen wireless netwerk en check eventueel de verschillen:

Dus naar Instellingen > Wi-Fi > Info

IP-adres
Subnet masker
Router
DNS
Zoekdomeinen

Staat er bij DNS wel een IP-adres?
Reputatie 3
Badge +1
Robinb1991 schreef:

Helaas helpt ook dat niet,

Telefoon heeft gewoon vol bereik met Wifi ook verbindt deze succesvol.



AHA!!! Dat verandert de zaak!

Je krijgt dus wel een verbinding met je wifi netwerk ZELF maar je krijgt geen IP-gegevens! Dat betekent dat we de testen die we tot nu toe gedaan hebben (deels) zijn gericht op het verkeerde!

Je DHCP-server lijkt geen IP-gegevens aan te bieden aan je iphones. Kun je je DHCP isntellingen eens screenshotten?

Ciao,
Jbr67
Reputatie 3
Badge +1
mguzz schreef:

Krijg je via DHCP wel alle gegevens binnen? Kontroleer dit 2x, als je verbinding hebt met je gastnetwerk en je eigen wireless netwerk en check eventueel de verschillen:

Dus naar Instellingen > Wi-Fi > Info

IP-adres
Subnet masker
Router
DNS
Zoekdomeinen

Staat er bij DNS wel een IP-adres?


Ja, dit dus! Eigenlijk: wat staat er bij ALLE velden?
Reputatie 6
bij ip-adres staat bv 192.168.178.xx
subnet 3x 255 en 0
router 192.168.178.1
DNS ik heb handmatig dit gewijzigd naar 8.8.8.8
zoekdomein dynamic.ziggo.nl

ip-adres van je router kan ook 192.168.1.1 zijn dat weet ik niet

anders ff screenshot maken wat @Jbr67 ook al voorstelt
Reputatie 3
Badge +1
mguzz schreef:

bij ip-adres staat bv 192.168.178.xx
subnet 3x 255 en 0
router 192.168.178.1
DNS ik heb handmatig dit gewijzigd naar 8.8.8.8
zoekdomein dynamic.ziggo.nl

ip-adres van je router kan ook 192.168.1.1 zijn dat weet ik niet

anders ff screenshot maken wat @Jbr67 ook al voorstelt


Ik bedoelde de vraag eigenlijk voor @Robinb1991 😉

Reageer