tjingboem

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

MPEG2 compressie voor digitale radio

Ik ben met name geïnteresseerd in de radio afdeling en kijk vrijwel nooit TV. Ik ben een luisteraar. Ik heb mijn Humax IR FOX C digitaal aangesloten op mijn versterker en deze gaat in 48kHz modus staan.
Op de Humax zie ik mpeg2 staan en neem aan dat het geluid van de radio een mpeg2 compressie heeft.

Nu heb ik een goed analoge radio maar snap dat analoge radio zijn tijd heeft gehad en we dus over moeten naar (zwaar?) gecomprimeerde audiosignalen. Ik vrees dat de klank van dit geluid geen HiFi meer zal zijn zoals ik nu van de analoge radio gewend ben. Bij compressie worden er namelijk geluidsgolven "weggegooid" en dus is dit signaal geen HiFi meer...

Kunt u wat vertellen over de huidige compressie methode?
- hoe groot is de compressie verhouding en
- zal dat in de toekomst verbeteren
- wordt het signaal beter bij aanschaf van een ander Humax kastje beter of is dit mpeg signaal wat het is en gaat het op die manier over de kabel?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Dit is wel een heel oud kastje wat ook alleen maar SD beeldkwaliteit levert.

Met de nieuwere kastjes die HD kwaliteit leveren is het audio geluid ook veel beter dan analoog.

b.v. een Humax 5300 werkt al uitstekend.

Misschien kom je wel in aanmerking voor een gratis digitale ontvanger omdat analoog eruit gaat:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken/instellen

En laat het anders even weten, er zijn nog volop andere mogelijkheden zoals de Humax 5550C of de Humax 5300C.

Bekijk in context

26 Reacties 26
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Dit is wel een heel oud kastje wat ook alleen maar SD beeldkwaliteit levert.

Met de nieuwere kastjes die HD kwaliteit leveren is het audio geluid ook veel beter dan analoog.

b.v. een Humax 5300 werkt al uitstekend.

Misschien kom je wel in aanmerking voor een gratis digitale ontvanger omdat analoog eruit gaat:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken/instellen

En laat het anders even weten, er zijn nog volop andere mogelijkheden zoals de Humax 5550C of de Humax 5300C.
tjingboem
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Bedankt Be rt, voor je snelle reactie!
Het is inderdaad een oud kastje. Ik destilleer uit je antwoord dat het toch om het kastje zelf gaat dat voor de geluidsverbetering zal moeten zorgen. Dat is best goed nieuws want zo'n ding kun je gewoon zelf kopen - in tegenstelling tot een signaal waar je het maar mee doet doen 🙂

Wat SD kwaliteit betreft van mijn huidig kastje: dat maakt me niet uit want er hangt toch geen TV aan. Het gaat mij om de radio. Is het zo dat door een HDTV kastje te kopen, het geluid van de radio ook verbetert? Zijn deze signalen (TV en radio) bij SD en HDTV verbonden met elkaar?

Ik heb naar de Humax 5300 en Humax 5300C gekeken en vind in de handleiding wat technische informatie over de compressie, maar deze is globaal:
Audiodecodering: MPEG/MusiCam Layer I & II, AAC, WMA, Dolby Digital Plus, HE-AAC

Maar wat zijn dan de cijfers? Hoe groot is de compressieratio van de mpeg2 en hoe verschillen die tussen de SD en HDTV versie?
Zonder cijfers vind ik het lastig vergelijken...
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Wat voor kastje je hebt maakt voor de kwaliteit van het geluid niets uit. Die is zoals ie is.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Verwissel MPEG2 video niet met de audio layer MPEG. tjingboem

b.v.
MPEG-1 Audio Layer II is defined in ISO/IEC 11172-3 (MPEG-1 Part 3)
Sampling rates: 32, 44.1 and 48 kHz
Bit rates: 32, 48, 56, 64, 80, 96, 112, 128, 160, 192, 224, 256, 320 and 384 kbit/s

Dus de kwaliteit van alleen een naam MPEG zegt helemaal niets als je de sampling rate en de bit rate niet weet.
Het kan dus in heel slechte en uitermate goede kwaliteit zijn.
Als de radio informatie binnenkomt met 48 kHz en 384 kbit/s is deze zelfs al een heel stuk beter dan een audio CD.

Ik heb een mediabox Cisco 8485 DVB voor alleen radio, HDD eruit gehaald.
Deze heeft een perfect geluid, ik hoor geen verschil met een CD.

Maar misschien kan iemand anders die de cijfermatige achtergrond weet van het radio signaal hier op reageren.
bschroeder

Level 7
  • 179Posts
  • 12Oplossingen
  • 23Likes
wellicht een interessante toevoeging: http://www.digitalbitrate.com/dtv.php?liste=1&live=202〈=en&mux=C007
klik bovenin in het menu 'display choice' op 'Global view only RADIOS'; je krijgt dan een lijst met de radiozenders, als je op de betreffende transport stream (C nummer) klikt krijg je een gedetailleerd overzicht van alle kanalen in de betreffende TS.

Zoals je in die overzichten kan zien zit er wel verschil in de bitrate van de verschillende (radio)zenders, wat ik zo snel zie is dat die varieert tussen 192 en 384 kbps allen in MPG stereo (al dan niet encrypted) met 48kHz samplerate.

Om daar een kwaliteitsoordeel aan te geven gaat mij boven de pet, maar het klinkt in mijn oren prima :smile:
tjingboem
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
tussen 192 en 384 kbps met 48kHz lijkt mij prima natuurlijk, tenminste als het resultaat van de compressiemethode enigszins vergelijkbaar is met die van mp3 -waar ik veel meer ervaring mee heb. Bij mp3 is voor mij >256 kps 48kHz prima (en vergelijkbaar met de analoge radio?).

Een beetje verwarring aan mijn kant toch nog: volgens @youriy begrijp ik dat zelfs met mijn oud beestje, de Humax IR FOX C, dit goed zou moeten kunnen verwerken? Ik wil best een andere kopen als de kwaliteit daardoor omhoog zou gaan, maar als dat niet hoeft dan liever niet 🙂

Fantastische lijst, @bschroeder, daar heeft een mens wat aan!
Hier ga ik even mee aan de slag en hoop e.e.a. op een rijtje te krijgen.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
tjingboem ook bij FM werd (en wordt) signaal weggegooid. FM laat nl geen hogere frequenties door dan 15 KhZ en dat is minder dan wat sommige hele goede oren kunnen horen. Alles boven de 15 Khz wordt in principe uit het signaal gefilterd.

Daar komt nog bij dat een aantal zenders hun signaal al niet meer ongecomprimeerd aan de kabel of andere providers aanbieden maar ook bv als MPG stream.

In de praktijk zal het met de Hifi dus wel meevallen. Bij een aantal tests bleek het overgrote deel van de mensen het verschil niet eens meer te horen tussen bv een CD en een 320 kB mp3.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Voor zover ik deze compressie begrijp:

MP3 = MPEG-1 Layer 3 , hetzelfde met meer compressie dan de eerdere MPEG varianten.
Ik weet dat MP3 zachte tonen vlak na harde tonen verwijderd, omdat je die zelden goed hoort beneden een bepaalde kwaliteit boxen, vandaar de kleinere bestanden zonder direct hoorbaar verschil.

Oudere MPEG versies doen dit minder, daarom zijn de bestanden ook groter bij eenzelfde sampling en bitrate.
tjingboem
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Ik heb helaas goede apparatuur en hoor dus de verschillen wel. Bij groter dan 256 kps mp3 48kHz niet meer.

Ook zorgen grotere compressies ervoor dat dieptes in het geluid platter worden en dat zijn nu juist zaken die je bij goede apparatuur zo mooi hoort.

Ik heb het verhaal gehoord van een testpanel die opnames van CD met mp3 320 kps van diezelfde opnames ging vergelijken. Het testpanel kwam tot de conclusie dat de mp3 beter klonk dan het origineel!
Dit zou te maken hebben dat door deze lichte compressie de ruis van de microfoons zelf weggevallen was en de luisteraars dus niet meer via microfoons luisterden maar direct naar de muziek en het gevoel hadden er zelf bij aanwezig te zijn.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Dat kan kloppen, CD is 192 kbps en 44.1 kHz en de MP3 zou zomaar 320 kbps en 48 kHz kunnen zijn, dat verschil hoor je dan al snel.

Ik heb persoonlijk CD nooit echt mooi gevonden op een flinke audio installatie.
(Kaal, geen diepte, niet vol, minder dynamiek enz. enz. enz., behalve als er een mooie mix en balans is gemaakt speciaal voor uitvoering vanaf een CD met een paar instrumenten, dan is alle opslagruimte voor de paar instrumenten.)

Vinyl of hoge kwaliteit digitale bestanden hoor ik liever.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Grappige is dat ook de radiozenders gewoon dezelfde cd afspelen. Ze beschikken nl niet over mastertapes of een heel live orkest. Het enige verschil is dat de radio altijd een compressor/limiter op het volume (niet te verwarren met compressie als bv MP3) waardoor het volume altijd binnen de eisen van de zender blijft qua sterkte. Daardoor klinkt een cd (of vinyl) op de radio anders dan wanneer je hem zelf afspeelt.
En vinyl betere kwaliteit, is heel vaak wat men wil horen. Vergeet niet dat een cd een directe 1:1 kopie van de master is terwijl je grammofoonplaat altijd minstens een 4de generatie kopie is van de master, met evenzoveel verlies aan dynamiek. Dit is nu eenmaal inherent aan de techniek die gebruikt wordt.
Misschien is het juist het "slechtere" signaal wat grammofoonplaten (en buizenradio's) beter doet klinken (of in ieder geval die indruk wekt)
tjingboem
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Toch nog even weer terug naar de kwaliteit en Humax kastjes: is het nu zo dat mijn ouwe Humax SD kastje dezelfde mpeg compressie aan kan als een modernere Humax HDTV?
Ik zie nl. net een Humax 5300C voor 15 euro op de marktplaats staan...

en dan heb ik het alleen over de radio afdeling
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Nick999 schreef: "Vergeet niet dat een cd een directe 1:1 kopie van de master is"

die beperkt is tot 192 kbps en 44.1 kHz en 16 bit en vinyl niet.
Maar dan komt de kwaliteit vinyl en je naald en je element en je versterker om de hoek kijken.

Maar er zijn al een paar diensten die hogere kwaliteit leveren:

https://www.google.nl/search?newwindow=1&ei=GC45W6DkO4nSwQKsy4fwBg&q=24+bit+music&oq=cd+bits&gs_l=psy-ab.1.7.0i71k1l8.0.0.0.43496.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c..64.psy-ab..0.0.0....0.y2pva23g2OI
tjingboem
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
euh...Humax kastjes verhaal? (probeer ik nog..)
tjingboem
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Ik kreeg net een Humax 5300C binnen. Tjonge wat een verschil in beeldkwaliteit zeg. Jammer dat ik de TV niet gebruik :grin:

Ik denk er over om een radio Humax SD versus Humax HD vergelijk te doen, door snel tussen beide te schakelen - als ik ze beiden tegelijk aan de praat krijg natuurlijk.
In elk geval ontvangt de HD versie duidelijk meer radio zenders en klink mooi schoon.
ff kijken of ik er morgen tijd voor heb.

...zou het niet mooi zijn als zo'n kastje ook op een display laat zien welke zender je ontvangt....dan zou je totaal zonder beeldscherm kunnen...
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Veel luisterplezier gewenst.:relaxed:
tjingboem
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
dank! :sunglasses:
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @tjingboem. Welkom op de Ziggo Community. Je hebt de juiste plek gevonden om je vraag te stellen, zoals je ziet. Er zijn een hoop mensen aanwezig die je aan informatie geholpen hebben. Ikzelf heb ook weer een hoop nieuwe dingen geleerd hier!
Top dat je inmiddels de Digitale Ontvanger in huis hebt en alles helemaal in orde is.

Mocht je in de toekomst nog eens een vraag hebben, iets om over te sparren, of juist een antwoord voor andere gebruikers hier, dan weet je ons te vinden. We hopen je vaker te zien hier!
tjingboem
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
dank je, Lycke. Ik ben inderdaad verder geholpen hier en ben ook tevreden over de onverwacht hoge kwaliteit van de radio uitzendigen. Hiermee ben ik (bijna) van het analoog signaal af 🙂
En ook een stuk beter aan kwaliteit wat ik zo aan internetuitzendingen hoor.

Ik heb intussen voor een prikkie een Humax 5100C op de kop weten te tikken. Het leuke is dat er een display op zit dat de kanaalnummers aangeeft. Dat is toch wel handig als je zo door de radio kanalen heen zapt of op zoek bent naar een bepaald radiokanaal die je op de lijst ziet.

Uitgelicht topic