Beantwoord

MPEG2 compressie voor digitale radio

Toon eerste bericht

26 Reacties

Ik heb een vergelijk gemaakt tussen mijn analoge radio en de digitale radio (digtaal aangesloten). Kennelijk had ik daar tijd voor 😁

Ik heb hetzelfde popmuziekje opgezet op beide radio's en ben daar tussen gaan schakelen, terwijl ik het resultaat opnam in Audacity. Zo kon ik later alles op gelijk volume brengen en met een klein pauzetje van analoog naar digitaal, weer naar analoog, terug naar digitaal en zo een paar keer tot het liedje klaar was. Ook heb een tweegesprek dat daarna volgde nog even meegepakt.
Ik kan helaas hier het resultaat niet laten horen - dat mag niet van Meneer de Wet.

Resultaat: het digitaal geluid is een heel stuk "platter".
Waar ik analoog een fraaie galm over de zangstem hoor, is die bij digitaal afgeplat en heeft nauwelijks diepte meer. Ik hoor nog wel wat van die galm, maar die geeft de zangstem geen diepte meer en zet die stem niet meer in een 3D ruimte.
En zo gaat dat bij alle instrumenten bij digitaal: strak op het netvlies (oorvlies), klinkt pittig bijna agressief, maar 3D? Neen.

Misschien mankeert er van alles aan deze test. Als iemand een idee heeft voor een geloofwardiger test, hoor ik dat graag!

Wat ook opviel: zowel analoog als digitaal loopt het frquentiespectrum tot even hoog door. Bij de analoge radio valt ook de 19kHz toon op, die onvoldoende wordt onderdrukt (kennelijk).

Reageer