Kan analoog in A-dam later uit? Straks kan ik niet meer opnemen?

• 10 november 2018
  • 49 Reacties
  • 2325x Bekeken

Badge
Is het mogelijk om het signaal pas stop te zetten als de Horizon 4 box beschikbaar is? Of is dit technisch gezien niet mogelijk? Ik neem nu nog programma's op via een analoge recorder, maar dat kan vanaf december 2018 niet meer. Voor mij is dit een ramp aangezien jullie op dit moment geen tweede TV recorder aanbieden. 😐

49 Reacties

Badge
Ik denk niet dat dit individueel kan worden afgeschakeld. Zal gewoon in grotere collectief worden meegenomen. Dus ik denk dat het dan toch eventjes op de blaren zitten is...
Ha,

Bij de opheffing van het analoge signaal kun je als compensatie 1 gratis Humax iRHD 5500c van Ziggo krijgen, voor de ontvangst van het 'free to cable' Kabel-TV zenderpakket.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-5500c/
Voor de zenders zie 'Zonder SmartCard (Kabel TV)':
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/

Opnemen met de analoge recorder kun je mbv dit kastje (of een ander Decoder kastje) blijven doen, maar het is gedoe. Zie:
https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-analoge-signaal-vervalt-32980/index1.html
Je gaat vanzelf verlangen naar een mogelijkheid digitaal op te kunnen nemen met het gemak dat je van opnemen van het analoge signaal kent en meer ......

Zie vooral ook de Topics bij Schakel mee, analoge TV stopt. Op de Home pagina van de Community: https://community.ziggo.nl/

In je profiel staat: Ziggo Digitale ontvanger. Kennelijk zonder ingebouwde HD voor het kunnen maken van digitale opnames- anders zou je de analoge recorder nu niet meer gebruiken, schat ik in.
Welke ontvanger is dat?
Een Humax iRHD-5300c?
Die kun je voor digitale opnames gaan gebruiken, als je er een externe USB disk aan hangt.
Beperking is dat je tijdens het maken van een opname, alleen kunt kijken
naar zenders die in dezelfde video stream (***) zitten als de zender waarvan de opname wordt gemaakt. Misschien is dat niet bezwaarlijk.

Gr Han

(***) Verdeling in video streams door Ziggo.
http://www.dtvmonitor.com/nl/
De verdeling is in elk gebied gelijk, op de regionale zenders na.
Reputatie 5
Badge +14
Of je koopt voor een paar tientjes op Marktplaats een Humax 5200, kan je meteen mee opnemen 🙂
Badge
Of je koopt voor een paar tientjes op Marktplaats een Humax 5200, kan je meteen mee opnemen :)

Ja maar alleen in SD kwaliteit. Nou is dat geen probleem op een beeldbuis TV, want SD, HD en analoog ziet er even goed uit op ouderwetse TV's. Maar ik ga geen geld investeren in een Humax recorder wat ik over een paar maanden niet meer ga gebruiken.

Ik denk niet dat dit individueel kan worden afgeschakeld. Zal gewoon in grotere collectief worden meegenomen. Dus ik denk dat het dan toch eventjes op de blaren zitten is...

Ja zeg dat wel, schandalig dat Ziggo geen tweede recorder kan leveren.

Opnemen met de analoge recorder kun je mbv dit kastje (of een ander Decoder kastje) blijven doen, maar het is gedoe. Zie:
https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-analoge-signaal-vervalt-32980/index1.html

In je profiel staat: Ziggo Digitale ontvanger. Kennelijk zonder ingebouwde HD voor het kunnen maken van digitale opnames- anders zou je de analoge recorder nu niet meer gebruiken, schat ik in.

Thanks, maar dat is te veel gedoe voor mij. In de woning hebben we 3 TV's, ik kijk analoog op een beeldbuis TV en neem op via mijn Panasonic DVD/HDD recorder, ik ga binnenkort een LED TV kopen in verband met de nieuwe Horizon 4. In de woonkamer gebruiken we een Cisco HDD recorder, en we hebben ook nog een TV met CI module.

We zijn nooit overgestapt naar Horizon in verband met de problemen en omdat de Horizon boxen aan elkaar gekoppeld moesten worden. Idioot idee van Ziggo, maar dat gaan ze dus oplossen met Horizon 4. 😉
Reputatie 5
Badge +14

Of je koopt voor een paar tientjes op Marktplaats een Humax 5200, kan je meteen mee opnemen :)Ja maar alleen in SD kwaliteit. Nou is dat geen probleem op een beeldbuis TV, want SD, HD en analoog ziet er even goed uit op ouderwetse TV's. Maar ik ga geen geld investeren in een Humax recorder wat ik over een paar maanden niet meer ga gebruiken.

5200c kost 5 tientjes met goed zoeken en is wel waardevast. En daarna kan je hem eventueel doorgooien naar een andere tv daarna, of weer verkopen. En anders is het inderdaad afwachten wat de toekomst ons gaat brengen 🙂
Reputatie 7
Badge +35
Humax 5200C alleen SD?

Gelukkig niet, free to air al 4 zenders in HD en met een smartcard nog veel meer zenders in HD.
https://myhumax.info/ihdr-5200c
Opnemen in HD-kwaliteit, pauzeren en terugspoelen
Thanks, maar dat is te veel gedoe voor mij. In de woning hebben we 3 TV's, ik kijk analoog op een beeldbuis TV en neem op via mijn Panasonic DVD/HDD recorder, ik ga binnenkort een LED TV kopen in verband met de nieuwe Horizon 4. In de woonkamer gebruiken we een Cisco HDD recorder, en we hebben ook nog een TV met CI module.

Ok. Je nam nog op met de Panasonic om langer te kunnen bewaren, schat ik in.
Met een Humax (behalve de 5500c) kan dat ook, door de opnames naar elders te verplaatsen.
Met je Cisco kan dat niet.

Gr Han
Badge
5200c kost 5 tientjes met goed zoeken en is wel waardevast. En daarna kan je hem eventueel doorgooien naar een andere tv daarna, of weer verkopen. En anders is het inderdaad afwachten wat de toekomst ons gaat brengen :)

Ik neem geen genoegen met opnemen in SD kwaliteit.

Humax 5200C alleen SD?

Gelukkig niet, free to air al 4 zenders in HD en met een smartcard nog veel meer zenders in HD. https://myhumax.info/ihdr-5200c Opnemen in HD-kwaliteit, pauzeren en terugspoelen

Met een Humax box kan je toch geen gecodeerde kanalen opnemen?

Ok. Je nam nog op met de Panasonic om langer te kunnen bewaren, schat ik in.

Nee, ik nam op met een Panasonic omdat Ziggo geen tweede Cisco HDD recorder wilde leveren. Ze wilde liever dat je naar Horizon zou overstappen, maar daar zat ik niet op te wachten, aangezien je die extra Horizon box moest koppelen aan de hoofd box. En ik lees net dat die nieuwe Horizon 4 ook een ramp gaat worden, gaat niet goed met Ziggo, echt bagger. 🤐
Reputatie 7
Badge +18
@Navin2000 schreef:

"Met een Humax box kan je toch geen gecodeerde kanalen opnemen?"

Dat kan wel als je in fZiggo gebied woont en een smartcard gebruikt. Die worden echter alleen nog verhuurd i.c.m. een Humax 5300c of een CI module. Die laatste kost je 2 euro per maand. De smartcard kun je dan gebruiken in de Humax. Maar dat kan dus alleen in fZiggo gebied! In fUPC gebied is da niet mogelijk. Daar krijg je geen IRdeto smartcard van Ziggo en een elders aangekochte kaart zal niet worden geactiveerd door Ziggo.

PS: met de Humax 5300c kun je opnemen d.m.v. een externe schijf, maar ik raad dit model eigenlijk niet aan als je wat vaker opneemt daar deze alleen in staat is de zender waarnaar je kijkt op te nemen, uitzonderingen met de indeling van de zenderstreams niet meenemend. De 5200c is een heel ander apparaat en daarmee krijg je ook echt wat in handen.
Reputatie 7
Badge +18
@Navin2000 schreef:

"En ik lees net dat die nieuwe Horizon 4 ook een ramp gaat worden, gaat niet goed met Ziggo, echt bagger. 🤐"

Waar heb je dat gelezen? Ik heb alles zo'n beetje doorgelezen, maar je bekijkt het allemaal wel erg negatief. Je wilt eigenlijk niets, maar je zal toch mee moeten met deze verandering. Dat is niet lullig bedoeld, maar zo werkt het (helaas?) tegenwoordig. De techniek gaat razendsnel. Daar zullen we aan moeten wennen.
Badge +11

Ik neem geen genoegen met opnemen in SD kwaliteit.

Ik vat het niet, afschakelen van analoog is een probleem want je neemt kennelijk analoog op. Maar met SD neem je geen genoegen? Je gaat er toch op vooruit? Als je HD wil, tja, dat gaat digitaal.

Het afschakelen van analoog is m.i. een terechte stap vooruit om bandreedte vrij te krijgen voor digitale diensten. Analoog vreet onnodig ruimte op de kabel.
Reputatie 7
Badge +18
@efok schreef:

"Je gaat er toch op vooruit? Als je HD wil, tja, dat gaat digitaal."

Dat gaat SD ook....

Maar ik volg het ook niet helemaal. Hij neemt inderdaad analoog op met een DVD recorder. Nu is het digitale signaal al aanwezig, maar goed, het analoge verdwijnt. Dan kunnen dus de digitale zenders worden opgenomen met b.v. een Humax 5200, die de SD resolutie ook nog eens opschaalt naar 1080I. Ziet er echt wel beter uit als de opnames welke nu met de DVD recorder worden gemaakt.
Badge
@Navin2000 schreef:

"Met een Humax box kan je toch geen gecodeerde kanalen opnemen?"

Dat kan wel als je in fZiggo gebied woont en een smartcard gebruikt.

Ik woon niet in een Ziggo gebied, vandaar dat ik zei dat het niet kon.

Dat is niet lullig bedoeld, maar zo werkt het (helaas?) tegenwoordig. De techniek gaat razendsnel. Daar zullen we aan moeten wennen.

De techniek gaat de verkeerde kant op, dat is het probleem. 😐
Badge

Ik neem geen genoegen met opnemen in SD kwaliteit.Ik vat het niet, afschakelen van analoog is een probleem want je neemt kennelijk analoog op. Maar met SD neem je geen genoegen? Je gaat er toch op vooruit? Als je HD wil, tja, dat gaat digitaal.

Nee, want er is een verschil tussen een beeldbuis TV en een flatscreen. Op een beeldbuis TV zien zowel analoog als SD er gewoon goed uit. Op een flatscreen heb je nou eenmaal HD nodig voor een goede beeldkwaliteit.

Dan kunnen dus de digitale zenders worden opgenomen met b.v. een Humax 5200, die de SD resolutie ook nog eens opschaalt naar 1080I. Ziet er echt wel beter uit als de opnames welke nu met de DVD recorder worden gemaakt.

Zie hier boven, analoog op een beeldbuis ziet er veel beter uit dan SD op een flatscreen.
Badge +11
Sorry hoor, maar ik snap echt nog steeds niet wat je wilt. Als ik je reacties zo lees kan analoog er gewoon af, want de kwaliteit van SD is even goed op je beeldbuis. En op je flatscreen wil je niet eens analoog. Dan is afschakelen toch helemaal geen probleem?
Reputatie 7
Badge +18
"Zie hier boven, analoog op een beeldbuis ziet er veel beter uit dan SD op een flatscreen".

SD op een flatscreen ziet er natuurlijk niet zo uit als wanneer die resolutie op een Tv word aangeboden als waarvoor deze is gemaakt. Maar ik schreef al dat de Humax de SD opschaalt naar 1080I. een moderne Tv maakt daar een Progressief signaal van en een goede Tv! zal dan nog best een net plaatje neerzetten.

Overigens schaalt een Tv zelf ook het binnenkomende signaal op. Is er dus een goede scaler aan boord, kan het beeld prima zijn. Minder als wanneer er een echt HD signaal word aangeboden, maar goed acceptabel. Daarbij komt dat je tegenwoordig bijna al moet gaan zoeken naar een Full-HD Tv, daar het allemaal 4K word waar de klok slaat en je deze dan een resolutie van 1080I of 1080P (indien je de XL gebruikt) gaat aanbieden en de Tv dus behoorlijk moet gaan opschalen.

En je hoeft natuurlijk niet van je beeldbuis Tv af. Er zijn veel mensen die van analoog naar digitaal gaan en genoegen nemen met een Humax 5500c en via hun beeldbuis Tv blijven kijken. Dat gaat er dan alleen maar op vooruit.

Het is echter net wat @efok hier, en anderen op het andere onderwerp zeggen: Men snapt niet wat je nou wilt en je hebt eigenlijk overal kritiek op, terwijl je nu analoog kijkt en opneemt met een DVD recorder. Dan ga je er toch alleen maar op vooruit straks.
Badge
Sorry hoor, maar ik snap echt nog steeds niet wat je wilt. Als ik je reacties zo lees kan analoog er gewoon af, want de kwaliteit van SD is even goed op je beeldbuis. En op je flatscreen wil je niet eens analoog. Dan is afschakelen toch helemaal geen probleem?

Ben vergeten te vermelden dat mijn beeldbuis TV aan het einde van z'n Latijn is. De bedoeling was dus om een flatscreen te kopen en te combineren met de Horizon 4. Aangezien de Horizon 4 mogelijk nog een grotere ramp dan de Horizon 1 kan worden, zou ik eventueel nog een Humax kunnen aanschaffen, maar Ziggo zendt het basispakket alleen in SD uit. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

"Zie hier boven, analoog op een beeldbuis ziet er veel beter uit dan SD op een flatscreen".

SD op een flatscreen ziet er natuurlijk niet zo uit als wanneer die resolutie op een Tv word aangeboden als waarvoor deze is gemaakt. Maar ik schreef al dat de Humax de SD opschaalt naar 1080I. een moderne Tv maakt daar een Progressief signaal van en een goede Tv! zal dan nog best een net plaatje neerzetten.

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in die upscaling functie, uiteindelijk ben je toch afhankelijk van de kwaliteit waarin zenders uitgezonden worden. Trouwens, volgens de Ziggo website is geen enkele Humax recorder geschikt voor mijn woonplaats Amsterdam, kan dit kloppen? En misschien kunnen jullie mijn idee supporten, zie link nummer twee. 😉

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-ihdr-5050c/
https://community.ziggo.nl/zenderaanbod-tv-pakketten-156/tv-zenders-zonder-smartcard-in-hd-kabel-tv-33336
Reputatie 7
Badge +18
@Navin2000 kijk dan maar eens hier wat de Humax betreft:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Daar staat alles wat je moet weten.

En als je niet gelooft in upscaling, kun je beter ook geen Humax aansluiten op een 4K Tv. Deze laatste zal nl. de inkomende resolutie ook upscalen naar UHD. En als je niet weet wat up- of downscaling inhoud, kun je jezelf daar beter eens in verdiepen i.p.v aangeven daar niet zo in te geloven. Een goede scaler (chipset) kan nl. zeer veel doen. Want geloof je nou echt dat alles ook echt in HD word uitgezonden als er bij een zender de HD vermelding staat? Dan kan ik je wel uit die droom helpen. Echt niet elk programma is opgenomen in HD.
Reputatie 7
Badge +35
@Navin2000 schreef: "Aangezien de Horizon 4 mogelijk nog een grotere ramp dan de Horizon 1 kan worden"

Als je zonder onderbouwing een dergelijke opmerking maakt, dan heeft discussiëren geen enkele zin meer vanwege je aannames die nergens op gebaseerd zijn.

Er is je eerder uitgelegd dat de Horizon box een eigen IP adres heeft via de coax voor IPTV en dat daar het modem geheel uit kan staan en toch het TV deel volledig werkt.

Ook je volgende opmerking is volledig onjuist, blijkt in de praktijk: "Op een beeldbuis TV zien zowel analoog als SD er gewoon goed uit. Op een flatscreen heb je nou eenmaal HD nodig voor een goede beeldkwaliteit."

Ik heb hier een 4K monitor 32 inch en daar zit de Horizon box op en SD beeld ziet er prima uit, 1080i beeld ziet er heel mooi uit en 4K van een ander beeldapparaat ziet er geweldig uit.
Badge
@Navin2000 kijk dan maar eens hier wat de Humax betreft:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Want geloof je nou echt dat alles ook echt in HD word uitgezonden als er bij een zender de HD vermelding staat? Dan kan ik je wel uit die droom helpen. Echt niet elk programma is opgenomen in HD.

Thanks, dus de Humax is gewoon geschikt voor het voormalig UPC gebied. En upscaling kan zeker helpen, maar heb toch liever gewoon dat de zenders in HD worden uitgezonden.

Er is je eerder uitgelegd dat de Horizon box een eigen IP adres heeft via de coax voor IPTV en dat daar het modem geheel uit kan staan en toch het TV deel volledig werkt.

Ik heb hier een 4K monitor 32 inch en daar zit de Horizon box op en SD beeld ziet er prima uit, 1080i beeld ziet er heel mooi uit en 4K van een ander beeldapparaat ziet er geweldig uit.

Ik vind dat jij de Totaal TV een excuus moet maken 😀, ze waren de enige die hebben uitgelegd dat de H4 anders werkt dan de H1, zelfs gerenommeerde sites als Tweakers en Bright hebben dit belangrijke detail niet vermeld.

En wat betreft de beeldkwaliteit, het verschilt natuurlijk per scherm, maar heb een Samsung en LG LED TV van een paar jaar oud, en SD uitzendingen zien er beduidend minder uit dan HD, maar dit is sowieso een zinloze discussie aangezien het subjectief is.
Reputatie 7
Badge +18
@Navin2000 schreef:

"En wat betreft de beeldkwaliteit, het verschilt natuurlijk per scherm, maar heb een Samsung en LG LED TV van een paar jaar oud, en SD uitzendingen zien er beduidend minder uit dan HD, maar dit is sowieso een zinloze discussie aangezien het subjectief is."

Dat zijn inderdaad discussies waar je niet altijd uitkomt, al is het natuurlijk wel een gegeven dat een Tv nooit beter presteert als deze die resolutie krijgt aangeboden waarvoor deze is gemaakt. Maar voorwaarde is wel dat die resolute dan ook de resolutie is waarin een programma/uitzending is opgenomen. Als men elders al een upscaling toepast gaat dit natuurlijk al niet meer op.

Daarnaast is ook lang niet elk programma of elke film in dezelfde, mooie kwaliteit opgenomen, is niet altijd de kijkafstand gelijk, is een Tv lang niet altijd correct ingesteld, is de kijker niet altijd even kritisch, sterker, soms ziet men niet eens dat hoofden eruit zien als aardbeien, zijn niet ieders ogen nog in perfecte staat etc. etc. En dan speelt er nog de smaak. Ik, bekend, zal niet snel kiezen voor een Led Tv, dat overigens niets anders is als een LCD, maar dan met led backlight, al wil men het soms wel anders doen overkomen, omdat ik die techniek simpelweg nooit heb omarmd. Maar goed, ook dat word beter en kan beter als je meer duiten neertelt.

De Oled is dan een stap meer in de goede richting, maar daarover al weer diverse klachten: Inbranden. Zou niet moeten kunnen, maar helaas is de waarheid anders gebleken. Men benoemt het vaak anders, maar het komt op hetzelfde neer. Overigens kan dat ook bij LCD/Led. Ook al is het dan niet blijvend, storend kan het wel zijn. Maar goed, de Plasma, waarvan ik nog steeds erg gecharmeerd ben, heeft ook dat nadeel. Kortom speelt er naast smaak dus nogal wat meer mee...
Reputatie 7
Badge +35
@Navin2000 schreef: "Ik vind dat jij de Totaal TV een excuus moet maken 😀, ze waren de enige die hebben uitgelegd dat de H4 anders werkt dan de H1"

Waar staat dat? En wat leggen ze dan uit? En hoe werkt het anders?
Badge
@Navin2000 schreef: "Ik vind dat jij de Totaal TV een excuus moet maken 😀, ze waren de enige die hebben uitgelegd dat de H4 anders werkt dan de H1"

Waar staat dat? En wat leggen ze dan uit? En hoe werkt het anders?

Ik neem aan dat je mij nu in de maling neemt? Ik ben al weken aan het klagen over het feit dat je de H4 gaat moeten aansluiten op extern modem, en heb ook al meerdere links geplaatst waar dit wordt bevestigd. 😐
Badge
De Oled is dan een stap meer in de goede richting, maar daarover al weer diverse klachten: Inbranden. Zou niet moeten kunnen, maar helaas is de waarheid anders gebleken.

Vind het jammer dat ze geen kleinere modellen produceren van die OLED tv's. Maar moet eerlijk zeggen dat ik met full HD op de huidige LED tv's best tevreden ben. Maar SD ziet er uit als bagger.
Reputatie 7
Badge +18
@Navin2000

De nieuwe Tv's zijn vaak 4K en als deze dan klein zijn, moet je er wel erg dicht op zitten om daar nog wat van terug te zien, dus tegenwoordig zie je vaak steeds grotere Tv's op de markt komen. En daar is ook vraag naar.

De uitspraak 'bagger' gebruik ik niet, maar goed, wat van belang is voor een goed beeld is reeds genoemd.

Ik kijk nog via een Plasma, en deze zijn doorgaans best vergevingsgezind v.w.b. het signaal. Maar ook hier geld uiteraard dat in dit geval Full-HD beelden tot het beste resultaat leiden.

Reageer