1e vraag:
Is deze bekabeling correct?
(Ziggo kabel na 11 december digitaal, fUPC, voor vrije zenders):
wandcontactdoos -> coax (?) splitter =>
1) -> Humax 5500 -> analoge Panasonic TV (via scart 1)
2) -> Humax 5300 -> zelfde analoge Panasonic TV (via scart 2)
2e vraag:
Kun je met andere splitter (welke?) op bv scart 1 van analoge TV de twee Humaxen aansluiten? (want dan scart 2 vrij om oude analoge Panasonic HD aan te sluiten voor - alleen - afspelen).
NB: oude Panasonics nog super beeld én geluid, en ivm duurzaamheid zijn ze tot de 1e hardware storing deze puzzel de moeite waard.
Ziggo niet blij, maar veel Amsterdammers wel als dit werkt.
Best beantwoord door Willem-A
"5400 (was 329): 2 tuners, 1 tb (1tb zou te groot zijn en storingen geven, beter is HD met max van 500 gb, zoals van 5200)."
Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar ook dit kan naar het land der fabelen. Sterker nog: er zijn ook mensen die in hun 5200c een grotere schijf plaatsen. Ik werk met verschillende modellen, waaronder de 5400c, en heb nooit issues gezien die voortkomen uit de grootte van de schijf. Soms snap ik niet helemaal waar die uitspraken vandaan komen en op gebaseerd zijn. Dat geld evenzo voor het verhaal van de 5500c, waar Ziggo het e.e.a. onbruikbaar aan gemaakt zou hebben. Men verzint iets, en dat gaat als een razende het Internet rond, en zo komen de sprookjes in de wereld.
Op het AOP, de aansluiting van Ziggo, zit een splitter voor aansluiting van de Tv en het modem. Je hoeft niet noodzakelijk een splitter te gebruiken als je de 2 apparaten bij elkaar plaatst. Je kan dan de coax kabel ook doorlussen van de ene decoder naar de ander. Het best is het dan de 5300c eerst op de kabel van Ziggo aan te sluiten, en vanaf de RF out van de 5300c naar de 5500c te gaan.
Het is dan wel raadzaam de 5300c uit de energiespaarstand te halen, want anders kan het zijn dat bij het opstarten van deze decoder het signaal op de 5500c even 'hikt'. Is dat dan nog aan de orde en storend, kun je altijd nog een splitter plaatsen bij de apparaten. Dit zou dan een optie kunnen zijn:
https://www.allekabels.nl/coax-splitter/122/1193487/coax-splitter-retourgeschikt-2-weg.html?gclid=EAIaIQobChMIjNjS7dWE3wIVTLHtCh10HwfpEAAYASAAEgKpXvD_BwE#
"1) -> Humax 5500 -> analoge Panasonic TV (via scart 1)
2) -> Humax 5300 -> zelfde analoge Panasonic TV (via scart 2)"
Dit is verreweg de beste optie, maar dat is al gezegd en ik denk dat velen het daar mee eens zullen zijn. Ik ben in ieder geval nooit zo kapot geweest van scart splitters of scart boxen. Maar natuurlijk is er altijd wat te vinden en als het niet goed zou werken kan het uiteraard terug.
Hier een voorbeeld van rommel:
https://www.allekabels.nl/scart-kabel/82/400/3-poorts-scart-splitter.html
Dit lijkt er meer op en heeft ook een keuzeschakelaar:
https://www.allekabels.nl/scart-kabel/82/1017283/2-poorts-scart-schakelaar-professioneel.html
Wil je de in een 3-weg uitvoering, dan word het deze:
https://www.allekabels.nl/scart-kabel/82/1017284/3-poorts-scart-schakelaar-professioneel.html
Persoonlijk zou ik voor de laatste gaan. 1 ingang meer, en voor elke ingang een keuzeschakelaar.
"Of is er een betere bekabeling (doorlussen, anderszins) mogelijk?
Welke splitters, kabels heb ik nodig?"
Het doorlussen van de 2 Humax modellen is reeds genoemd, en een van de links verwijst reeds naar de splitter. De kabels dienen in ieder geval dubbel afgeschermd te zijn, en vaak zijn de goede kabels voorzien van het kabelkeur keurmerk. Is de kabel vanaf het AOP tot de Tv niet al te lang, kun je van Ziggo gratis een zeer goede kabel ontvangen. Ik dacht dat deze tot 3 meter gaat. Anders is Hirschmann een zeer goede keuze. Maar let er echt op dat de kabel zeker dubbel afgeschermd is, en kijk goed naar de gebruiksaanwijzing. Met name meermaals buigen op eenzelfde plaats, of te scherp buigen vinden deze kabels niet fijn. Koop liefst een kabel met voorgemonteerde stekkers. Het monteren van een coax stekker is goed te doen, maar we zien ook maar al te vaak dat het hier misgaat.
Ook de scart splitter is reeds genoemd en ook daarvan staat hier de link naar het product.
Zo moet je toch wel een stukje verder komen denk ik.