Linnepinn

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zenders missen na overstap van analoog naar digitaal op de 2e tv

Ik mis ineens een heleboel zenders na het omschakelen naar digitaal op de slaapkamer omdat we analoog keken nog daar op de smart TV. Eerder met digitale kastje ging dat net zo. Veel missen of storingen en strepen er door. Wat nu??
10 Reacties 10
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Digitaal is gevoeliger voor storingen dan analoog.
Zorg dus voor goede kabels en aansluitingen.
Oudere kabels voldoen vaak niet meer.
Plaats evt. hier een foto.
Bij lange kabels kan een versterker nodig zijn.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Bij digitaal kijken (zonder smartcard) ontvang je alleen de vrije zenders, mits, zoals Steefb al aangeeft, alles in orde is in de installatie, de aansluiting van Ziggo etc. Als je bent overgestapt naar de Humax 5500c zie je in ieder geval niet minder zenders dan bij het analoge signaal.

Om te zien welke zenders je kan ontvangen als vrije zenders, klik je op deze link:

https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/ en kies je voor "Zonder smartcard (Kabel TV)".
Linnepinn
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik mis bv al Ned 1 2 3 rtl 4.. Misschien een betere kabel trekken naar boven idd? Deze is vrij 'dus' zie ik tov de andere die aan het kastje uit de muur komen in de meterkast.. Versterker de moeite waard om te proberen?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik zou nog even geen versterker plaatsen, maar als het kan de mediabox die je hebt, eens beneden aansluiten op het AOP (aansluiting van Ziggo) met een zeer goede, liefst zo kort mogelijke kabel, zonder tussenkomst van wat dan ook.

Is het signaal nl. niet in orde, maak je het met een signaal versterker alleen maar erger. Je versterkt dan immers ook alle ellende welke er op de kabel binnenkomt. Als goede eerste stap is het wijs eerst eens de stekkers, als dat de oude zijn met de losse plastic kapjes vervangen voor stekkers van Hirschmann. Let op dat je deze wel zeer goed monteert.

Heb je de Humax, lees dan via het menu ook eens de waarden uit als sterkte, kwaliteit en BER.

Maar mis je deze zenders ook echt of vertonen deze storingen? Wat voor aansluiting is er aanwezig in de meterkast? Als dat een 2 gaats AOP is, laat deze dan ook even vervangen. Dat doet Ziggo gratis.

En plaats dus pas een versterker als dat echt nodig is. Hoe lang is de kabel naar boven overigens? En zijn er nog meer Tv's aanwezig? Is er bv. een splitter gebruikt? Ook deze kan voor ellende zorgen. Dus die er tussenuit als die aanwezig is, kan al voor een oplossing zorgen. Daarom is het aansluiten op het AOP de beste optie.
Linnepinn
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Linnepinn
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb dit in de meterkast. Er missen echt zenders boven, en daarnaast nog enkele met storing. Als het beeld snel gaat bv bij tennis komen er direct strepen mee.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Er is dus al een versterker aanwezig. Hoeveel toestellen heb je dan in totaal? Het lijkt erop dat het er 3 zijn, en het lastige is even dat er, zover ik het nu kan zien, F-Connectors aan de kabels zijn bevestigd en deze kun je niet ven op het AOP aansluiten. Want het mooist zou zijn de kabel naar boven daar direct op aan te sluiten.

Het AOP is in ieder geval nieuw, maar lijkt niet aan aarde te liggen, en de splitter daarop is ook een nieuwe. Wel raad ik je aan deze eens aan te drukken. Haal ook eens de stekker uit de splitter, dat is dus de POA 01, en druk deze er opnieuw in.

Welke decoder heb je nu boven? Is dat de Humax? Zo ja, dan is het raadzaam daarop de waarden eens uit te lezen, zoals ik noemde. Er is ook nog een aansluiting over in de versterker en die zou eigenlijk moeten worden afgesloten met een afsluitweerstand. Dat is volgens mij nu niet gedaan.

De stekker van de kabel welke naar boven gaat kan er ook niet helemaal lekker op zitten, maar dat kan ook zo zijn met de stekker boven aan de kabel. Dat maakt het zo wat moeilijk even direct aan te geven wat er loos is. En als je boven via een 'kastje' kijkt, weet je dan ook zeker dat je wel via die decoder kijkt en niet via de Tv zelf? Als je echt zenders mist, zou ook dat ook zomaar kunnen...

Nu geef je aan dat je bent overgeschakeld naar digitaal, en dan kan een monteur alles in orde maken, maar het probleem is wel, dat wanneer het aan de eigen installatie ligt, je voor kosten komt te staan. Maar wellicht is dat in deze wel het beste idee...
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Hier nog wat info over bekabeling en storing enzovoort.
Het is een hele lap tekst, maar maakt je wel wat wijzer en voorkomt dat je misschien teveel doet en dus duurder uit bent dan nodig is.

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/het-effect-van-goede-bekabeling-wat-is-de-beste-kwaliteit-coaxkabel-9592
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Tja, een stuk kabel aansluiten tussen AOP en decoder is al een goed begin. Dit omdat het AOP en splitter in orde zijn. Maar wel lijkt het of de splitter (POA) niet ver genoeg in het AOP is gedrukt. Kijk dat ook even na Linnepinn
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi Linnepinn, welkom nog hier!

Digitaal kijken vraagt inderdaad wat meer van je binnenhuissituatie. Houd je ons hier op de hoogte van de vorderingen?

Uitgelicht topic