Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1962Likes

Slecht of geen beeld? Lees dan eerst deze uitleg

Via onze kabels onder de grond komt het digitale signaal razendsnel jouw huis binnen. Zorg ervoor dat jouw kabels in huis dat signaal ook aan kunnen. Heb je thuis coaxkabels met Kabel Keur? Dan zit je zeker goed. Die geven digitale televisie namelijk heel goed door. Loop je toch ergens tegenaan? Lees dan even verder!

Wat is er veranderd en waarom moet ik mijn coaxkabels controleren?
Het digitale tv-signaal is een constante stroom data die door het tv-toestel vertaald wordt naar beeld. Net als in alle andere communicatie bestaan er verschillende talen om de data in te beschrijven.
Analoge tv is een hele oude taal die niet kort en bondig communiceert. Het neemt veel ruimte in en het resultaat is een matige beeldkwaliteit. Digitale tv is een veel effectievere taal. Hierdoor kunnen er meer zenders doorgeven worden en is de kwaliteit beter.

Het gevolg hiervan is dat er ook meer kwaliteit geëist wordt van de coaxkabels. Deze moeten zowel binnen- als buitenshuis goed afgeschermd zijn tegen draadloze signalen, zoals 4G die het tv signaal kunnen verstoren.

Waarom is de kwaliteit van mijn coax kabel nu belangrijker?
In de uitgebreide (analoge) taal kan er een woord wegvallen en toch blijft de zin best leesbaar. Terwijl in een korte (digitale) zin het wegvallen van één woord veel meer impact heeft, de betekenis kan nog alle kanten op.
Zo heeft een kleine storing veel meer impact op het digitale tv beeld en daarom is de kwaliteit van coaxkabels zo belangrijk.

Analoog: Stel je voor dat in een hele lange zin één woord wegvalt, uit de context kun je dan vaak de (…) nog wel ontcijferen.
Digitaal: In (…) niet.
Heb je hem door?

De kabels die wij buiten in de grond hebben liggen zijn van uitstekende kwaliteit, maar ook hier kan wel eens iets mis gaan. Test daarom als eerste het digitale signaal direct op onze hoofdaansluiting met een degelijke coaxkabel die is voorzien met het Kabel Keur.

Wat moet ik precies doen?
Onze collega Thijs heeft hier al een uitgebreide handleiding voor geschreven, die raden we je absoluut aan!

Gerelateerde onderwerpen:
Ziggo is over van analoog naar digitaal
Digitale tv instellen op je huidige tv toestel
De afstandsbediening
Foutcodes
Wat kan de Digitale Ontvanger?








Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws