Beste forum users,
na lang zoeken op de diverse forums, bellen en uitzoeken wil ik mijn ervaringen met jullie delen wat uiteindelijk heeft geleid tot een werkende situatie. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen en misschien ook de support van Ziggo, want die weten het ook echt niet (sorry, maar het is gewoon zo). Succes ermee.
Mijn situatie:
Een Philips TV type 37PFL9732D/10
Mijn oude situatie:
Deze TV met een Humax 5050C en werkelijk jaren geen enkel probleem
Mijn nieuwe situatie:
Deze TV met een Horizon box, geen werkende situatie
Na ontvangst van de Horizon box, alles aangesloten op de TV d.m.v. HDMI. Na de installatie van een half uur (ik kon dus de installatie procedure lezen op mijn TV, waarom meld ik dit omdat ze bij Ziggo support werkelijk niet konden begrijpen dat ik dit wel kreeg te zien op mijn TV en niet live TV), kreeg ik de foutcode 2040 te zien en dat door de kopieerbeveiliging er geen TV beelden konden worden vertoond.
Na bellen met de support van Ziggo, want ik dacht dit is allang bekend en het zal wel een simpel vinkje ergens in de opties aanzetten zijn, werd ik eigenlijk gek van de onkunde van deze afdeling. Ik heb veel, erg veel, personen van deze afdeling gesproken en iedereen had een eigen verhaal/oplossing. Dagen en uren en steeds weer een ander persoon, hoe goed ze het ook bedoelden, ik kwam helemaal niks verder.
Enige houvast was dat het een bekend probleem was bij Philips TV’s icm de Horizon box, dat was toch wel de rode draad tijdens deze gespreken.
Via diverse forums zag ik dat er steeds werd gesproken over een HDMI splitter die dan de kopieerbeveiliging eruit zou filteren...
Met deze info weer de support van Ziggo gesproken en toen werd mij verteld (misschien had ik net de juiste persoon aan de lijn) dat er 4 situaties/oplossingen vanuit Ziggo werden gegegeven voor dit bij Ziggo zeer bekend probleem. Ik onderstreep nogmaals, zeer bekend, wat ze je ook willen wijsmaken bij de support van Ziggo. Ze zijn er zeker van op de hoogte, maar hebben gewoon geen oplossing.
- nieuwe HDMI kabel, was bij mij niet de oplossing. Ik had er al 3 getest.
- je coax bekabeling… Heel even zakte mijn broek af, dit heeft toch niks met HDCP te maken Ziggo!!
- gebruik maken van een HDMI splitter.
- TV software/firmware updaten, in mijn geval stond de laatste versie erop.
Deze support medewerker van Ziggo, gaf aan dat in hun systeem dan stond dat je deze HDMI splitters kon kopen bij een internetwinkel en hij gaf mij netjes 2 internetwinkels dit ze verkochten. Nou, opgelost zou je dan denken. Ik via de site “allekabels.nl” een simpele HDMI splitter besteld, want deze site werd mij gegeven en tevens het merk/type HDMI splitter werd mij gegeven door deze support medewerker van Ziggo.
In mijn geval ging het hierover:
2-poorts HDMI splitter met 3D en 4K Product code: 1191922
Opmerkelijk detail wat op deze site staat bij alle HDMI splitters;
Opgelet voor UPC klanten:
Het signaal van een UPC Horizon Box kan niet worden gesplitst door een hardware beveiliging door de fabrikant van deze settopbox.
Maar goed, je zou denken dat ze het weten bij Ziggo support.
Een dag later alles in huis, aangesloten en het werkte dus niet.
Hierna gebeld met deze webwinkel, ze waren op de hoogte van dit euvel. Ze wisten precies wat ik bedoelde maar ze verkochten deze “werkende HDMI splitters” niet. Ze snapte dan ook totaal niet dat ze bij de support van Ziggo verwijzen naar hun site, want ik was dus niet de eerste.
Hierna ben ik andere webwinkels gaan bellen en bij de meeste kreeg ik een vergelijkbare reactie.
Hierna ben ik naar de plaatselijke audio/tv winkels gegaan, en deze wisten mij te vertellen dat Sony tv’s dit euvel ook hadden, maar ze hadden geen werkende oplossing. Van 1 deze winkels een telefoonnummer gekregen van Philips. Ik met Philips klantenservice gebeld, maar deze schoven het probleem weer door naar Ziggo. Omdat mijn TV ook oud was, ondersteunden ze hem niet meer en kwam er ook geen nieuwe firmware uit. Nou, daar zit je dan…
Omdat ik al 25 jaar werkzaam ben in de ICT en ik vaak een oplossing moet zoeken ging ik deze uitdaging aan. Dagen gespeurd op het internet, enz enz, kwam ik er achter dat ik niet de enige was in de wereld. Tot aan gebruikers in Duitsland toe, die dus ook een provider hebben met de Horizon box.
Al deze info verzameld en gezocht naar een bruikbare oplossing viel het mij op dat er steeds werd gesproken over een HDM splitter die dit probleem zou oplossen. Maar goed, welke HDMI splitter is dan de juiste.
Op deze site kwam ik een stuk verder, https://www.youtube.com/watch?v=zciwRd19AIE
Op deze site kwam ik nog verder, http://www.tweaking4all.nl/thuis-bioscoop/hdmi-hdcp-gebruiken-met-non-hdcp-apparatuur/
Het betekend gewoon dat een paar merken HDMI splitters het HDCP kopierbeveiliging “verwijderen”, maar zou het ook voor mij werken?
Ik heb via Amazon USA de “CKITZE BG-520 HDMI 1x2 3D splitter v1.3 HDCP 2 ports switcher 3 4 5 8 PS3 XBOX360 DVD Blu-ray” besteld.
Afgelopen weekend kwam deze binnen en het werkt, ik kan dus gewoon alles doen met de Horizon box en er wordt niet gezeurd om een foutcode 2040 of HDCP of wat dan ook.
Ik heb via opties - uitgebreide instellingen - beeld instellingen - hdmi videosignaal op RGB gezet (stond op automatisch)
Ik heb bij beeldinstellingen bij Hdmi resolutie de instelling gewijzigd naar: tv resolutie aanhouden.
Hierbij nog wat foto’s die ik heb gemaakt.
Hopelijk gaat het bij jullie ook werken en durf je een paar euro’s uit te geven bij Amazon. Is in ieder geval goedkoper dan een nieuwe TV (waar ik dus aan zat te denken).
Oja, omdat het een US adapter heeft, even bij de Handyman een opzetstukje halen van een paar euro, zodat je hem gewoon in het stopcontact kan steken.
Gr.
Patrick