borry52

Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Tekst slaat elke keer een regel over.

Sinds een paar weken valt het mij op dat als ik in een topic antwoord geef of ik begin zelf een nieuw topic dat de tekst na dat ik de Enter-knop indruk hij een regel overslaat, als ik gewoon doorschrijf slaat hij geen regel over.

Hij plaatst een witte regel.

Ligt dat aan de instellingen van het forum en waar kan ik dat vinden?

Ik dacht eerst dat het een instelling op mijn PC was maar op mijn Android tablet heb ik precies hetzelfde.

5 Reacties 5
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Dat is nieuw.

Gebruik Shift-Enter voor een nieuwe regel zonder witruimte erboven.
Een Enter geeft een nieuwe alinea. Dat is een gebruikelijke conventie in veel tekstverwerkers. Microsoft Word bv.

Shift-Enter kun je ook gebruiken in een Bullet of genummerd lijstje.
Daarin geeft een Enter een nieuw punt van het lijstje.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Insided is bezig met het aanbrengen van veranderingen. De door jou genoemde is er één van. Of dit blijvend is, is onbekend. Het ligt dus niet aan instellingen, die je zou kunnen beïnvloeden.

ShelLuser

Level 8
  • 228Posts
  • 10Oplossingen
  • 82Likes

Ik weet eerlijk gezegd niet beter dan dat dit altijd al zo was (sinds ik hier meer actiever ben), maar ik kan me vergissen...

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

 

hanh wrote:

Dat is nieuw.

Gebruik Shift-Enter voor een nieuwe regel zonder witruimte erboven.
Een Enter geeft een nieuwe alinea. Dat is een gebruikelijke conventie in veel tekstverwerkers. Microsoft Word bv.

Shift-Enter kun je ook gebruiken in een Bullet of genummerd lijstje.
Daarin geeft een Enter een nieuw punt van het lijstje.

In MS Word is dat bij mij niet nodig omdat ik in de instellingen de regelafstand standaard op 0 heb gezet.

Op een Android toetsenbord werk de combinatie Shift-Enter niet.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
borry52 wrote:

 

In MS Word is dat bij mij niet nodig omdat ik in de instellingen de regelafstand standaard op 0 heb gezet.

Op een Android toetsenbord werk de combinatie Shift-Enter niet.

@borry52 

Regelafstand en de witruimte boven en onder een alinea zijn bij tekstverwerkers (waaronder ook MS Word) twee verschillende dingen.

Bij de oudere versies van MS-Word had men de default-instelling (vastgelegd in Normal.dot) zo gemaakt dat de dat de “type-machine-cowboys/ladies”  bij de overstap op deze tekstverwerker, geen verschil zagen in een harde en een zachte return (door de afstand gelijk te maken) opdat zij dan niet zo snel in paniek zouden geraken.

Vanaf (ik dacht Office 2007) is dit verschil wel zichtbaar bij het "standaard” sjabloon Normal.dot(x).

Bedenk dat als je tekstjes aanlevert (kopij) voor b.v. een verenigginsorgaan , de redactie helemaal niet blij is met de, bij jouw methode, extra ingevoerde “lege alinea's” (en overige niet gevraagde opmaak). Verder zijn er nog al wat mensen die blijven werken “op de type-machine manier”. Die geven zelfs middenin een )lopende zin) een harde return (maken dus een nieuw alinea) als zij, bij het concipiëren / intikken van de tekst de rechterkantlijn zien van het (in het scherm geprojecteerde) virtuele papier (regeleinde).  
Laat je zo'n tekst inlopen in de tekstverwerker, dan wordt het echt een janboel!

Maar, als je vooral teksten maakt voor eigen gebruik (zoals sinterklaasgedichtjes en boodschappenbriefjes enz.) en die zelf afdrukt, hoef je daar allemaal niet druk over te maken.

 

Uitgelicht topic