Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes

Super User dag 29 september 2017

Super User dag 29 september 2017

Beste Community,

Op 29 september hebben we vijf van onze Super Users, dat zijn leden van de community die een geweldige bijdrage leveren, uitgenodigd op ons kantoor aan de Kabelweg in Amsterdam. Dit is typisch één van onze technische locaties en dat straalt er vanaf. Onder andere bevindt zich hier een datacenter, een reserve-schotelpark op het dak, en het zenuwcentrum van onze dienstverlening: het Network Operational Center (afgekort: NOC). Zoals gebruikelijk was de dag gevuld met een aantal waardevolle en constructieve overleggen, eerlijkheid, veel gezelligheid en natuurlijk niet te vergeten een bescheiden borreltje.

Het grootste deel van de dag hebben we een uitgebreide blik achter de schermen van onze dienstverlening mogen nemen. Zelf heb ik weer erg genoten en ik vond de samenkomst weer een groot succes. Ik kan niet anders dan erop vertrouwen dat de rest van de aanwezigen hier hetzelfde over denken.

Graag deel ik met jullie deze terugblik op deze erg interessante dag met daarbij de feedback en inzichten die we er uit hebben gehaald.

Het programma zag er als volgt uit:

12:00 uur Inloop
12:30 uur Intro: De successen van het afgelopen jaar
13:00 uur Rondleiding bij InHome Engineering en ons testlab
13:30 uur Rondleiding Network Operational Center
14:00 uur Pauze
14:30 uur Rondleiding in het datacenter, de koelmachines, en het schotelpark
15:30 uur Brainstormen: community, de toekomst
16:30 uur Borrelen
17:30 uur Afloop

Nog een kleine toelichting: We hebben heel veel gezien van de wereld achter de schermen en de kabeltjes, maar hiervan is natuurlijk veel niet bedoeld om publiekelijk te delen. Om die reden hebben we niet van alles foto's kunnen maken.

Inloop
Jesse en ik zijn samen vanuit Groningen afgereisd naar de Randstad. Bij binnenkomst op het kantoor kwamen toevallig Jan. F., Robbo en Jonathan-582 ook net binnen. Met zijn vijven hebben we onze reis voortgezet richting de vergaderruimte waar een lunch op ons stond te wachten. Een reis was het zeker! Het pand wordt toevallig net helemaal verbouwd. Via verschillende doolhoven, trappenhuizen, en lege vloeren konden we ons uiteindelijk bijvoegen bij Chiel, Be rt, en Arakou. We genoten daar van een lunch en konden gelijk even bijkletsen met elkaar. Natuurlijk zijn we hier gedurende de dag niet mee opgehouden.

Aansluitend op de lunch hebben we stilgestaan bij de successen van afgelopen jaar. Dit hebben we gedaan middels cijfers en benchmarks afgezet tegen andere communities. We hebben ook stilgestaan bij de herindeling van onze rubrieken en het recente re-design van de Ziggo Community. Bij beide van deze projecten was de feedback van al onze leden onmisbaar!


Het Testlab


Om 13:00 vervolgden we onze reis naar de afdeling InHome Engineering waar zich ons testlab bevindt. Onze collega Emiel, welke ook veel bij de firmware testen via de community betrokken is, heeft ons een korte rondleiding gegeven. Hij heeft bijvoorbeeld onze wifi testdoos laten zien. Dit is een kooi van Faraday, welke dus helemaal is afgeschermd van radiostraling van buitenaf, waar we in principe iedere thuissituatie in kunnen simuleren. Zo is er een generator waarmee ruis gecreëerd wordt om het wifi signaal van de buren na te bootsen. We kunnen demping genereren door bijvoorbeeld een muur te simuleren en het apparaat wordt automatisch op 360 graden getest voor een compleet beeld van de kwaliteit van het wifi signaal in alle richtingen. Er staan machines die gebruik maken van het internet en interne netwerken simuleren. Bijvoorbeeld tegelijk: een virtuele machine die doet alsof hij aan het browsen is, een virtuele machine die doet alsof hij aan het gamen is op een console en een virtuele machine die veel aan het downloaden is.



Network Operations Centre (NOC)


Na onze ronde op het testlab kwamen we aan bij het NOC. Iedereen was gelijk gefocust op de enorme videowall die een centrale plek in de ruimte inneemt. Hier volgen we alle televisie transportstromen. Al zou het ook erg mooi staan om hier een Playstation op aan te sluiten! 😉

Het NOC beheert onze ticketing systemen en alarmen voor mogelijke groepstoringen.
Iedereen hier was uiterst gefocust en had totaal geen oog voor het gezelschap wat zich over hun werkvloer bewoog. Compleet in de ban om ons netwerk gaande te houden dus! Om het NOC heen zitten al onze verschillende oplosgroepen dicht bij elkaar. Ook al houdt iedere groep zich met een specifieke techniek bezig, onderling zijn de lijntjes hierdoor wel kort en kan er snel geschakeld worden. Indrukwekkend om deze bijenkorf zo samen te zien te werken.



Datacenter



We begonnen met een kijkje bij de backup generatoren die ervoor moeten zorgen dat er bij een stroomuitval nog wel internet en tv is! Voor deze jongens is daarom ook een aardige hoeveelheid diesel op voorraad.
We vervolgende onze weg naar het datacenter, een gigantische kamer vol met serverkasten. Hier aangekomen werd ons eerst wat verteld over het blussysteem. Wanneer deze in werking zou treden tijdens onze aanwezigheid dan hadden we voor een aantal seconden lucht hadden om eruit te komen. Altijd handige informatie!
De koele lucht komt onderin de vloer naar boven. Deze wordt vervolgens door de kasten uitgeblazen zodat de warme lucht boven weer kan worden afgevoerd. We mochten ook even voelen hoeveel luchtverplaatsing er nou in een kast zat en dat is toch een aardig briesje.
Het vervolg was op het dak waar we de koelmachines bekeken die nodig waren om al die lucht te koelen. Hier kregen we ook nog een blik van ons vroegere schotelpark.



Brainstormen over de community


Eenmaal weer binnen en geacclimatiseerd schoven we aan tafel voor een sessie over de toekomst van de community. Het is namelijk heel mooi om een community te hebben, maar zonder alle leden heb je geen community. De mening en kritiek van onze leden is daarom onmisbaar als we het hebben over de toekomst van de community.
De brainstorm sessie ging langzaam over in de afsluitende borrel waarin we even terug blikten op alles wat er allemaal is gebeurd sinds de start van de community. Hoewel de hele dag de zon scheen, was deze het er blijkbaar niet mee eens dat we er een einde aan moesten breien. Terwijl de regen losbarstte en iedereen zich schaars maakte zijn we met vijf van ons in Be rt zijn auto gesprongen. Bij het station moesten we dan toch afscheid van elkaar nemen, maar gelukkig zien we elkaar weer hier op de community!
De regen kon in ieder geval de sfeer niet meer drukken, het uitje was een succes!



Conclusie: Hoe doen we het nu als community?
In de brainstorm sessie hebben we gekeken naar de toekomst van de community. Waar zitten groei mogelijkheden en wat gaat al goed. We hebben het gehad over de inspraak van leden en wat er al veranderd is naar aanleiding van hun aanbevelingen. We hebben daarnaast qua functionaliteiten nog een aantal punten staan, bijvoorbeeld het ingelogd blijven en dat je op de goede pagina beland. Er zijn wel al veel verbeteringen doorgevoerd, waaronder het herindelen van de categorieën om de community overzichtelijker te maken. Daarnaast zijn de visuals plus banners vernieuwd en is er een compleet nieuw systeem voor de badges.

Uit de Benchmark blijkt dat we het als community heel goed doen ten opzichte van andere communities, vooral op het gebied van activiteit en SEO. En dat is iets wat we natuurlijk nooit zonder jullie als leden hebben kunnen bereiken. Daar willen we jullie dan ook enorm voor bedanken!

27 Reacties
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic