Jjoop

Level 4
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Wie is de eigenaar van de kabelkoker in een VVE ?

Ik woon in een appartement en ben daarmee deel-eigenaar van het gebouw. In ons gebouw lopen de groene Ziggokabels door grijze kokers aan de buitenkant van het gebouw naar boven.

Wie is nu de eigenaar van deze kokers ? Als dat Ziggo is zou ik willen zien waar dat is vastgelegd.  

16 Reacties 16
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Dergelijke vragen zou u, in principe, aan het bestuur van de VvE moeten stellen. De VvE is de eigenaar van het complex . De leden hebben slechts appartement-recht gekocht en zijn, formeel, geen eigenaar van (een deel) van het gebouw. Zeker niet van zaken die buiten de muren van het eigen appartement zijn (hier dus de buitenmuur).

Maar los van deze haarkloverij: individuele VvE-leden, niet zijnde bestuurder / administrateurs kunnen niet, zonder machtiging van het bestuur (of  Algemene Ledenvergadering) daartoe, namens de VvE optreden. Als ik Ziggo hierin zou moeten adviseren, dan zou ik uw zeggen dat zij uw vraag gewoon naast zich neer kunnen leggen.

Jjoop
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Die vraag is ook aan de VVE gesteld. 

Als individu mag je toch dergelijke vragen stellen ? Er wordt nl. niet opgetreden als VVE maar als bewoner van een appartement dat onder een VVE valt. Inderdaad: haarkloverij.

Maar verder in algemene zin, wat zou het antwoord kunnen zijn ? 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Jjoop

Zo’n koker aan de buitengevel is (natuurlijk) gelijktijdig geplaatst bij het aanleggen van de kabels en betaald door Ziggo dan wel door diens (toenmalige) rechtsvoorganger /  kabelmaatschappij. (Dit kan b.v. zelfs een gemeente of provincie zijn geweest.)

Ook al is de koker z.g. “aard en nagelvast” aan het gebouw bevestigd dan nog is deze alleen t.b.v. het nutsbedrijf, i.c. Ziggo.
Zo is het dus niet de bedoeling dat bewoners deze koker (mede-)gebruiken door daar b.v. een draadje in doorvoeren om beneden hun elektrische fiets te kunnen opladen. (Om maar iets te noemen.)

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@Jjoop ,

Hier verderop is een flat in de verkoop gegaan, alle bewoners hebben nu met VVE van doen. Tijdens een renovatie een aantal jaren geleden zijn de Ziggo kabels in een grijze buis geplaatst. Deze buis loopt via de balkons omhoog en bij elk appartement is er een aansluiting gemaakt. Nu zijn er enkelen bewoners die de buis weg willen hebben van hun balkon. De VVE heeft contact gehad met Ziggo en die wijzen hen op het feit dat het verwijderen geheel voor rekening van de VVE komt. Verwijderen mag alleen met toestemming van Ziggo. Nieuwe aansluitingen zijn ook op kosten van de VVE. Na enig onderzoek blijkt in de koopovereenkomsten te staan dat de nutsvoorzieningen buiten de VVE vallen. Uitgezonderd elektra, gas, verwarming en (warm) water. Dus ik zou de verkoopakte er eens op na slaan.

Succes.

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedemiddag @Jjoop, welkom op de Community! 

Je stelt een goede vraag waarop ik je niet 1, 2, 3 antwoord durf te geven, maar ik vraag het wel graag voor je na. Kun je in je community profiel het adres noteren waar het overgaat? Dan ga ik het voor je navragen. (Alleen zichtbaar voor moderators) 
 

Jjoop
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@Gianna Ziggo Is gedaan. 

Navraag bij de VVE beheerder leverde geen duidelijk antwoord op. Er is nergens expliciet vastgelegd wie de eigenaar is. De splitsingsakte geeft het niet aan en het modelreglement waarnaar verwezen wordt in deze akte geeft aan onder artikel F, 1, 9b dat “technische installaties met bijbehorende leidingen...w.o. telefoonleidingen en de gemeenschappelijke antenne... tot de gemeenschappelijke zaken gerekend worden”. 

 

 

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Super! Bedankt voor het aanvullen van de gegevens! Ik heb je vraag uitgezet. 

Waar ik persoonlijk wel benieuwd naar ben is de reden achter de vraag. Is er iets met de kabels gaande waarom je dit graag wilt weten @Jjoop?

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Jjoop . Ik heb inmiddels een reactie ontvangen en plaats deze (letterlijk gekopieerd) hier. Graag hoor ik of dit het antwoord is dat je zocht, of dat je nog op zoek bent naar andere informatie:

“Het maakt voor onze dienstverlening niet uit van wie de stijggoten zijn, ze vallen in elk geval onder de gedoogplicht uit de Telecommunicatiewet. Conform artikel 5.2 lid 4 en 5 is de rechthebbende op een gebouw verplicht de aanleg, instandhouding of opruiming van netwerkaansluitpunten en kabels in en aan dat gebouw te gedogen. Als de fysieke infrastructuur (de kabelgoten) in eigendom of beheer zijn van de VVE, is die verplicht te gedogen dat wij daar gebruik van maken.

 

Hoewel de voorzieningen op het gebouw zijn aangebracht en strikt genomen roerend zijn, kun je ze naar aard en inrichting beschouwen als onderdeel van het onroerend goed, waarmee de VVE dus eigenaar is van de stijggoten.”

Jjoop
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@Lycke Ziggo @Gianna Ziggo dank voor jullie reacties !

De aanleiding om wat informatie te verzamelen hoe e.e.a. in elkaar steekt is dat wij met enkele medebewoners ons afvroegen waarom er in ons complex geen glasvezelkabels liggen waar ogenschijnlijk mogelijkheden aanwezig zijn, zoals die grijze kokers maar ook het leidingennetwerk van de inmiddels zeer oude CAI/GAI installatie. 

10 jaar geleden is hier nog wel eens een onderzoek gedaan naar het doortrekken van dergelijke kabels via de meterkasten maar daar zat zoveel meerwerk aan dat men ervan af heeft gezien.

Nu zijn er afgelopen jaren verschillende nieuwe bewoners gekomen en daarmee komen deze vragen regelmatig terug. 

Dus de vraagstelling komt voort uit particuliere interesse. 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jjoop je geeft met je laatst reactie het antwoord op een vraag die ik had. Houd er rekening mee dat ook glasvezelkabels buitenom door dezelfde kokers kunnen gaan. Om dezelfde reden goedkoper en sneller. Dat is mogelijk ook de wens en vraag mag een andere kabel exploitant die goten gebruiken.

Terzijde als er een cai infra structuur aanwezig is dan bevreemd mij deze uitvoering of dat is dan inderdaad nog van een eigen antenne inrichting op het dak. Dat er geen glasvezel aansluitingen in de apartementen aanwezig zijn zal deels aan het vve bestuur liggen. Want wie gaat dat bekostigen de kosten voor de appartementen op hogere verdiepingen zullen hoger zijn dan de lagere verdiepingen zeker als oude bestaande leidingen herbruikt worden.

De andere vraag daarmee verbandhoudend ligt er een glasvezel netwerk in je woonplaats?

Ik woonde in een appartementen complex daar is alles via aanwezige inpandige kabelgoten gemonteerd dit betreft dan ook een recent pand(2012) bij oudere hoogbouw waaronder sociale huurflats is voor glasvezel ook een uitwendige kabelgoot gebruikt.

Het probleem bij ons alle bewoners moesten meewerken. Als onze beneden buren geen noodzaak zagen had ons appartement nooit een ftth aansluiting gekregen. Hoe het met de kosten zat geen idee, zover ik weet is elke woning in onze woonplaats op de kosten van toen nog Reggefiber aangesloten.

 

 

 

 

Jjoop
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@RoWi. Dank voor je bijdrage. Zo wordt dit onderwerp steeds iets verder uitgediept. 

Glasvezel is hier in het dorp aangelegd en ligt voor het gebouw in feite klaar om verlengd te worden door het complex (uit de jaren ‘70). 

Het oude CAI net (de buizen) is zo te zien intact. De oude kabels zitten er ook nog in. Die antenne’s zijn niet meer op het dak aanwezig, vermoed ik. Zal best nog wel een klus worden om deze goten te gebruiken in de vijf stramienen die we hier hebben. 

Anderzijds voldoet de levering van Ziggo. De prijzen zijn wel stevig maar ik verwacht bij glasvezel niet heel andere prijzen en wat krijg je dan meer ? 

Het VVE bestuur is niet heel erg actief en nu ben ik als bewoner aan het uitzoeken of er überhaupt mogelijkheden zijn om dergelijke voorzieningen aan te laten leggen.

Het gaat er bij mij meer om dat je als consument de keuze hebt.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Duidelijk, uiteraard heb je als consument de keuze, er zal ongetwijfeld wel een dsl aansluiting aanwezig zijn. Dan is het maar welke snelheden zijn zo mogelijk.

Dat kan je hier achterhalen

Dan wat krijg je meer dat is lastig, de meerwaarde van glasvezel, zou zijn een gelijke down en upload. 

Ik weet dat KPN minder tv kanalen heeft dan Ziggo, het Movies en Series pakket kan een reden zijn om voor de kabel dus in jou geval Ziggo te kiezen.

Via DSL en glasvezel heb je de keuze voor alleen internet als reguliere tv niet van belang is.

De hardware verschilt per provider, met hun eigen plus en minpunten.

Dat alles is pas van belang als de vve zegt jahoor je mag op eigen kosten een glasvezel punt laten aanleggen door de bestaande externe goot.

Daar staat en valt alles mee, hoe modern of vasthoudend is die vve.

Ik verwacht dat de oude infra gebruiken veel tijd en geld kost, want hoe soepel zijn die kabels krijg je deze er makkelijk uit. Dat lijkt mij niet de slimste optie, dezelfde externe goten gebruiken lijkt slimmer, dan is het belangrijk te weten wie de eigenaar is. Want mag een andere exploitant naar alle waarschijnlijkheid KPN Netwerk NL diezelfde goten gebruiken. De vraag is dan past dat wel of moet er dan een goot naast.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Jjoop 

Gezien de relatieve kwetsbaarheid van glasvezelkabels en dat je deze niet zo maar even kan lassen, lijkt het mij verstandig om voor de glasvezelkabel nieuwe kabelgoten aan de buitengevel erbij te laten monteren; combineren met kabels van een andere partij is vragen om problemen.
Via de meterkast was al afgevallen. Je zou dan het signaal nog van de meterkasten naar de woonkamers moeten zien te leiden. Dat wordt een lastige operatie.

Het oude infrastructuur van de voormalige CIA-installatie is eigenlijk ook geen optie. De toevoer naar de appartementen ging veelal van bovenaf (steeds één kabel naar boven boven elkaar gelegen appartementen / een doorlus- c.q. rijg-systeem. De buis zal niet geschikt zijn voor meerder (individuele) glasvezelkabels t.b.v. elk boven elkaar gelegen appartement. Denk ook aan de dakbedekking. Die zal vermoedelijk plaatselijk verwijderd moeten worden om de oude CAI-infrastructuur bloot te legen. Ook de minimale toegestane buig- radius van glas is beperkt, zodat eigenlijke alleen nieuwe kabelgoten de enige reële optie zal zijn.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@DennyW dat verder afmonteren zal hoe dan ook door een aangewezen bedrijf die samenwerkt met KPN gebeuren.

Verder deel ik je visie wat betreft de uitvoering, dan gaat op geeft de VVE hier toestemming voor, zeker voor 1 enkele bewoner is het eerder genoemde gedogen bij mijn weten geen optie. Het onderliggende appartement zal geen akkoord hoeven te geven voor extra ontsiering van zijn/haar buitengevel. Ik kan dit mishebben niet mijn expertise, ik heb gelukkig geen last meer van een vve.

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
RoWi. wrote:

@DennyW dat verder afmonteren zal hoe dan ook door een aangewezen bedrijf die samenwerkt met KPN gebeuren.

Verder deel ik je visie wat betreft de uitvoering, dan gaat op geeft de VVE hier toestemming voor, zeker voor 1 enkele bewoner is het eerder genoemde gedogen bij mijn weten geen optie. Het onderliggende appartement zal geen akkoord hoeven te geven voor extra ontsiering van zijn/haar buitengevel. Ik kan dit mishebben niet mijn expertise, ik heb gelukkig geen last meer van een vve.

 

@RoWi. 

De buitengevel is niet van elke individuele bewoner (valt niet onder het appartement-recht); de buitengevel is volledig eigendom van de VvE. De buitengevel is ook niet aan te merken als gemeenschappelijke ruimte (zoals trappenhuis, galerijen end.), net zo min als b.v. het ketelhuis, het dak en de lift-motor-kamer en lift-schat geen gemeentelijke ruimen zijn.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Duidelijk het blijft wel een welstands issue voor mijn gevoel. Ofwel medewerking van de VVE is gewenst zoniet noodzakelijk.

Uitgelicht topic