Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Tijdelijk te koop: de Humax 5300c PVR met ingebouwde HDD van 500 GB

Nieuws van Humax:

Tijdelijk verkrijgbaar. De Humax 5300c PVR, niet te verwarren met de 5300c (NL) welke al in omloop is. De 5300c PVR heeft nl. een ingebouwde harde schijf van 500 GB.

Let op: deze is alleen te koop via de reguliere handel en is dus ook niet terug te vinden op de site van Humax, omdat ook zij deze niet verkopen.

Daarnaast is dit model slechts in beperkte oplage te verkrijgen, hetgeen eventueel nog kan wijzigen.

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics
23 Reacties 23
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ha Willem. Je bericht staat in all het andere>off-topic.
Als jarenlang zeer tevreden Humax 5050 en 5200 gebruiker, zou ik je bericht een beter plekje toewensen.
Je moet wel weten waar dit over gaat om het goed op waarde te kunnen inschatten.
Sinds Ziggo nog maar 1 Standaard Mediabox uitlevert aan klanten bij het TV-Start abo, is dit een goede ontwikkeling voor klanten die de Next niet willen en toch een ingebouwde opnamemogelijkheid wensen. Zitten er 2 Tuners in?
Han
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag hanh

ik heb de veilige weg gekozen en het in 'off topic' geplaatst. Als het verplaatst mag worden hoor ik dat wel.

De Humax 5300c PVR is in principe gelijk aan de 5300c welke al in omloop is, en heeft dus, helaas, ook maar 1 tuner. Maar goed, er zijn best wel mensen welke worstelen met het aansluiten van een harde schijf op de 5300c, en bij deze is dat probleem in ieder geval niet meer aanwezig. En als men niet al te frequent opneemt, is dit een mooie optie. Maar dan alleen voor de vrije zenders, tenzij je een smartcard hebt voor fZiggo gebied.
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Jááááren geleden direct een Humax 5000c ( met smartcard ) gekocht i.p.v. een 'gratis' Ziggo Media/Horizon-box. Vooral omdat de kwaliteit ( beeld, geluid en mogelijke settings, zip snelheid, ..... ) van een Humax 500% beter is. Een paar jaar later is daar ook nog een 5200PVR & card bijgekomen. Van beide nooit spijt gehad. Sterker nog, als er 1 kapot gaat, dan komt de nieuwe Nextbox waarschijnlijk niet in huis, maar wordt het gelijk weer een Humax ( en dan maar een CI+ erbij huren voor de card ).

Beide werken al jaren zonder problemen en dus ook nooit :grinning: last gehad van de vele 'standaard' problemen die de 'gratis' boxen hebben. Zó moet Ziggo tv kijken ooit in gedachte hebben gehad: prachtige beelden, goed geluid, eigen favorietenlijsten ( natuurlijk ook eigen volgorde ) en verder geen gezeur.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Na jááááren heb ik afscheid genomen van mijn beide Humaxen, ik liep toch wel tegen de opname beperkingen aan met name de overlappende sportevenementen zoals de Giro, F1, golf, tennis en de Olympische Spelen, atletiek toernooien, voetbal EK/WK/Champions League en snooker, u begrijpt ik ben een groot sportliefhebber.
Met de Next kan ik nu een onbeperkt aantal opnamen tegelijk inplannen en heb desnoods een jaar de tijd om dit terug te zien, bewaren doe ik dit toch niet, ik ben nl. nog net niet zo fanatiek om een voetbalwedstrijd 5x terug te zien.
Bijkomend voordeel: ik trek s' avonds de centrale stekker uit het stopcontact mbt de tv, receiver maar nu ook van de Next
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Pasi en mguzz

zo zie je maar weer. Ieder zijn of haar mening, en voor elk wat wils. En ook met een Humax is weleens wat aan de hand hoor. Vaak goed oplosbaar, maar soms is de 'dokter' even nodig om iets te vervangen. Dat hoort ook bij een stukje techniek. Ik heb net een nieuwe harde schijf in een 5400c, maar die zal ook al wat uren hebben gemaakt. En men vergeet weleens dat deze altijd draait, ook als je niets opneemt, en ook altijd staat te bufferen voor de Time Shift, tenzij je die functie uitschakelt.

Maar ik was wel enigszins verbaast over de komst van deze 5300c PVR. Zou ook graag zien dat de 5200c/5400c word opgevolgd, maar of dat erin zit...
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zou ook graag zien dat de 5200c/5400c word opgevolgd, maar of dat erin zit...


Volgens mij kan daar nog best wel muziek in zitten voor Humax tbv Ziggo klanten met TV-Start. Support info ligt ahw al klaar.
Een Humax 5200 + Smartcard (of opvolger) in de huiskamer en de gratis 5300C van het abo ergens anders. Dit voor fZiggo. Voor fUPC ligt dit helaas ietsie anders, zoals we weten.
Als die 5300C PVR nou 2 Tuners zou hebben....... + een klein prijsje.

Als TV-Start tenminste blijft bestaan.

Ziggo probeert iedereen aan de Next te krijgen. Een budget abo met 50/5 Internet is er nog niet. Technisch geen probleem als niet telkens allerlei andere gezinsleden gelijktijdig gebruik moeten maken van de verbinding.
Nu moet het nog all-in-1 Complete of Max zijn om aan de Next te komen.

We moeten afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen qua beprijzing en opties.
Dat weten we vermoedelijk al voor de zomer begint.
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Willem-A wrote:
Pasi en mguzz





...Time Shift, tenzij je die functie uitschakelt.

Maar ik was wel enigszins verbaast over de komst van deze 5300c PVR. Zou ook graag zien dat de 5200c/5400c word opgevolgd, maar of dat erin zit...


Time Shift heb ik gelijk uitgezet, want die functie gebruik ik toch niet én de HD draait inderdaad niet continue. Extra voordeel, je hoort 'm dan ook niet meer zoemen.

hanh wrote:
...Volgens mij kan daar nog best wel muziek in zitten voor Humax tbv Ziggo klanten met TV-Start.
.....
Ziggo probeert iedereen aan de Next te krijgen. Een budget abo met 50/5 Internet is er nog niet. Technisch geen probleem als niet telkens allerlei andere gezinsleden gelijktijdig gebruik moeten maken van de verbinding.
Nu moet het nog all-in-1 Complete of Max zijn om aan de Next te komen.

We moeten afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen qua beprijzing en opties.
Dat weten we vermoedelijk al voor de zomer begint.


Het is inderdaad te hopen dat Ziggo inziet, dat niet iedereen ( om welke reden dan ook ) tevreden is met de door Ziggo geleverde boxen en een eigen box wil gebruiken. Daarvoor moeten ze dan wel een 'deurtje' open houden.

Het is natuurlijk ook afwachten hoe de Nextbox zich ontwikkelt en of deze wel een stabiel en kwalitatief goed platvorm wordt. Het is te hopen dat Ziggo met de Nextbox een andere richting inslaat, dan dat ze hebben gedaan met alle vorig boxen.

Ik vindt de prijs van de 5300c PVR ( €229,- ) best wel prijzig. Dat is dik €100,- meer dan een standaard 5300 ( zonder interne HD ). En, je kan tegenwoordig bijna alles terug-kijken, dus ik weet niet of mijn volgende Humax een interne HD heeft.
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
hanh

het lijkt er niet op dat er een opvolger komt voor de 5200c/5400c. Althans, zo staat het er nu voor. Inderdaad jammer dat de 5300c PVR maar weer 1 tuner heeft, maar ja, als ze deze ingrijpend zouden veranderen, kan er beter een opvolger komen voor de 5200c/5400c. Ik begrijp dus wel dat men de 5300c niet volledig wijzigt. Maar de interne harde schijf is al een hele verbetering, en het model schijnt goed verkocht te worden. Maar verder is het dus allemaal nog ongewis. Afwachten dus...
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Heeft iemand al eens geprobeerd om SSD in een Humax in te bouwen? Of kan dat niet geformatteerd worden?

Wij zijn nog steeds erg tevreden over onze 5200C maar hij is inmiddels 6 jaar oud. Geen idee wat de levensverwachting van de harde schijf is.
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag iMark

daar kan ik kort over zijn, dat kan niet.

De harde schijf kan zeer lang mee, maar een tijd in jaren kan ik er niet aan geven. Als de Humax ingeschakeld is, draait de schijf al en buffert deze steeds i.v.m. de Time Shift, dus deze maakt meer draaiuren dan men doorgaans denkt. Ik heb net een nieuwe schijf in een 5400c laten zetten, maar deze word ook wel erg vaak gebruikt, en staat frequent op te nemen.

Maar als je het hebt over 6 jaar, dan heeft de HDD ook al flink wat rondjes gedraaid... Maar als alles nog goed gaat, gewoon nog lekker van genieten. Als de schijf er niet zo'n zin meer in heeft, meld deze zich wel, want doorgaans is deze niet meteen geheel defect, maar merk je langzaam aan dat er iets niet klopt.

Zolang de opnames netjes zijn, en de Time Shift goed blijft werken, zou ik me niet ongerust maken. Zie je steeds meer beeldfouten, of komt met regelmaat de melding 'zender versleuteld of niet beschikbaar' langs, of de Humax ineens aangeeft dat de schijf vol is en geformatteerd moet worden, terwijl er niet veel op staat, dan is het wachten op de dag dat het apparaat helemaal niet meer werkt, vastloopt etc. Maar 6 jaar vind ik al erg netjes. Tegenwoordig gaat lang niet alles die tijd mee...
Dvk

Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Hi Willem-A;

Dank voor de de tip,ben al jaren een tevreden gebruiker van de Humax(en) 5300c/5050c
Beide met een 1Tb. schijf en perfect beeld! Ik gok dat deze Humax 5300c decoder nog wel een tijdje actueel blijft bij Ziggo,vandaar deze 5300c PVR/HD (als reserve,voor de 5050c) besteld.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Onze Humax heeft waarschijnlijk minder te lijden dan andere. Voor lineair TV kijken gebruiken we de CI+ via de TV. De Humax staat alleen aan om op af te spelen. Hij wordt tegenwoordig wel vaker gebruikt voor interactieve TV dan in het begin.
De Humax heeft heel af en toe een probleem met opstarten of de HDMI-verbinding. Dat is tot nu toe altijd weer goedgekomen door het apparaat geheel uit te zetten en opnieuw op te starten. Verder nog geen foutmeldingen gezien van de harde schijf. Afkloppen dus.

We hebben ook nog een Cisco box die tegenwoordig in de slaapkamer staat. Die hebben we zelfs een paar maanden langer dan de Humax. Die heeft heel af en toe kuren en dan werkt een fabrieksreset. Ook niet slecht voor een apparaat uit 2012 en indertijd €99 kostte bij Ziggo.

En Willem-A natuurlijk weer bedankt voor alle nuttige tips!
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dvk wrote:
Hi Willem-A;

Dank voor de de tip,ben al jaren een tevreden gebruiker van de Humax(en) 5300c/5050c
Beide met een 1Tb. schijf en perfect beeld! Ik gok dat deze Humax 5300c decoder nog wel een tijdje actueel blijft bij Ziggo,vandaar deze 5300c PVR/HD (als reserve,voor de 5050c) besteld.


Dag Dvk,

eigenlijk is een schijf van 1TB te groot voor de Humax 5300c. Daarvoor word 500 GB als max. aangeraden. Ik begrijp dat het goed werkt, maar raad het nooit aan, daar er wel issues kunnen ontstaan. In de 5050c heb je dus zelf een andere schijf gezet begrijp ik, want die heeft standaard een schijf van 'maar' 350 GB. Ook dat raad ik niet aan, maar er zijn meer mensen die dat doen. Maar ik houd me natuurlijk aan de veilige kant, want ik kan geen dingen gaan aanraden waardoor men problemen kan krijgen met de apparaten of schade kunnen berokkenen. Maar experimenteren hou je niet tegen. Doe ik ook, maar wel op een manier die binnen de grenzen blijft.

Voorts vervangt de 5300c PVR natuurlijk niet de 5050c of 5200c/5400c. Nog steeds is er maar 1 tuner aan boord. Maar is dat voldoende, is het een prima keuze. Veel plezier van je nieuwe apparaat.
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag iMark

graag gedaan!

Als je de Humax inderdaad minder gebruikt, scheelt dat uiteraard in draaiuren. En dan gat het apparaat vaak ook langer mee, al weet je het nooit zeker, want het blijft elektronica. Maar je hebt het over een HDMI handshake issue. Dat komt bij de 5200c niet vaak voor. De 5050c kon hier nog weleens last van hebben. Dan hielp vaak de destijds uitgegeven update, en zo niet, kon de Humax naar Humax/Quantis. Men loste het destijds dan ook kosteloos op.

Maar heb je al eens een andere HDMI kabel geprobeerd? Of een andere ingang op de Tv? En een uitgebreide reset zoals hier op de site te vinden is? Daarnaast is een handshake een gebeuren tussen bron en Tv, en dus kan ook de Tv het probleem zijn, of een samenspel tussen beiden. Dat is nog wel eens een nadeel van HDMI, en helaas een, in het algemeen, vrij veel voorkomend probleem. Maar probeer dit anders eens. Sowieso is het niet verkeerd af en toe een fabrieksreset uit te voeren en de schijf even te formatteren.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik ben trouwens benieuwd wat Ziggo gaat doen met de oude horizon boxen... :rolling_eyes::grin:
Met andere firmware en Kodi erop zijn ze perfect als mediaspeler te verkopen.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Alle kleine problemen met de Humax komen sporadisch voor en zijn altijd op te lossen geweest door een reset. De harde schijf heb ik nog nooit geformatteerd omdat er altijd nog opnames opstaan die we nog niet willen weggooien en nog niet zijn overgezet naar een externe schijf. :grinning:
Dat is een leuk klusje om nog een keer te doen. Meteen een aansporing om nog wat opnames te bekijken die er jaren op staan.

Ondanks het feit dat de 5200C techniek is van een jaren geleden zijn we er erg tevreden over. Ook het interactieve gedeelte werkt prima met de WiFi-dongle. En de Humax heeft allerlei handige toepassingen als streamen binnen het thuisnetwerk via DLNA en opnames overzetten via ftp.
Dvk

Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Hoi Willem-A

Nog even over de HDD in mijn Humaxen, bij de de 5050c heb ik jaren! geleden een 1Tb schijf ingebouwd (via het Ziggo forum!) een seagate dacht ik,deze heb ik extern eerst geformatteerd en daarna de Humax de rest laten doen, ik kon toen ook nog de partities apart aanpassen voor de video en muziek opname,werkt nog steeds goed. Wat betreft de de 5300c heb ik een extne HDD 1Tb met eigen voeding een Packard-Bell,ook deze is extern geformatteerd.
Ik laat de nieuwe (vervangende) Humax 5300cPVR met 500Gb zoals die is,ik heb in het totaal (niet meer) behoefte aan extra opslag capaciteit, ik gebruik de decoders alleen om op te nemen, weergeven doe ik via een LG smart Tv.

P.s
Dit stukje staat bij veelgestelde vragen bij Humax Nederland:

U kunt een harde schijf aansluiten van max. 1TB bestaande uit één partitie. Er mag geen zelf opstartende software op de harde schijf staan. U dient de harde schijf te formatteren via de HUMAX-ontvanger voordat u hem gebruikt.
Let op: de stroomafname van de externe harde schijf mag de max. toegestane waarde van 500mA (front USB-aansluiting) of 350mA (USB-aansluiting achterpaneel) niet overschrijden.
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag iMark

het kan ook goed gaan als je niet af en toe formatteert, maar het is altijd zo lullig als je te lang wacht en je opnames niet meer zijn te redden. Dat komt helaas ook nogal eens voor. Dan ziet men wel problemen, maar is dat weer even verholpen met ene fabrieksreset of door de spanning van het apparaat te halen. Maar ja, dat is dan vaak wel een noodoplossing. Deed ik zelf trouwens ook bij de 5400c... :blush:

En toen was het ineens te laat. Niets werkte meer en de opnames waren weg... Vandaar dat ik ook altijd aangeef de opnames welke je echt wilt bewaren z.s.m. op een ander medium over te zetten, al is natuurlijk niets eeuwig.
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Dvk

Ik zie bij het Ziggo forum, waar ik sporadisch plaatste, inderdaad vaker dat men een grotere harde schijf inbouwde. Tja, dat kun je ook niet tegenhouden, maar ik heb er ook wel wat problemen mee, of beter, door, gezien.

Een te grote harde schijf kan ook niet altijd meer door de Humax worden geformatteerd en dus moet dat vooraf gebeuren door de PC. Dat raden we vaker aan, maar dan kan de Humax de schijf daarna wel formatteren. In andere gevallen, waarbij dat niet kan, moet bij issues de schijf er dus weer uit worden genomen en wederom worden geformatteerd door de PC. Niet echt handig natuurlijk.

En ik heb ook wel gezien dat door het 'geknoei' van mensen de Humax was afgeschreven en dus raad ik geen dingen aan welke niet volgens de regels zijn. Dat kan natuurlijk ook niet in mijn positie.

Nu zie ik dat jij een schijf op de 5300c gebruikt met een eigen voeding en dat is dus al een stuk minder belastend voor de Humax.

De info over de grootte van de schijf is echter nogal eens tegenstrijdig. Uiteraard weet ik wat er op de site van Humax staat, maar bij een 5050c, 5200c en 5400c mag er inderdaad een schijf aan van 1 TB, alwaar je (uiteraard) niet direct mee kan opnemen. Deze is dan puur bedoeld om opnames die op de interne schijf staan op weg te schrijven. Bij de 5300c raad men een schijf van max. 500 Gb aan, maar de info daarover is wat summier en loopt nogal eens uiteen. Ook hier blijf ik dan aan de veilige kant. Maar als men er meer op aan wil sluiten, kan ik dat uiteraard niet tegenhouden.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic