caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Opvolger van XS4ALL mogelijk ook op Ziggo kabel

Zeer waarschijnlijk kent iedereen wel het verhaal van de ruzie tussen XS4ALL en de KPN, die XS4ALL wil opheffen en integreren in KPN.

Een aantal oud-medewerkers van XS4ALL en anderen willen nu een nieuwe provider beginnen, gebaseerd op het XS4ALL gedachtegoed. Daarbij denken ze blijkbaar ook aan internet op de Ziggo kabel die volgend jaar opengesteld moet worden.

Dan denk je misschien, vage plannen en zo. Maar gisteren zijn ze een crowdfunding actie begonnen om voor januari 1,25 miljoen Euro binnen te krijgen als startkapitaal. Na één dag hebben ze al bijna een miljoen binnen.

Dat gaat nog leuk worden 🙂

36 Reacties 36
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Zeker. Alles wat indruist tegen de grote monopolies op de NL Internetmarkt juich ik toe.

Ben oud genoeg om te weten wat XS4ALL in het verleden voor betekenis heeft gehad voor de ontsluiting van Internet voor ‘gewone’ mensen. En dat ze qua support thans boven elke Provider uitsteken. Premium Provider, noemen ze dat.
Ga een bedragje storten.
Vrees dat de ambitie van deze ‘jongens’ om evt diensten via de Ziggo kabel aan te gaan bieden, wel erg hoog gegrepen is.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Ik heb het behoorlijk op de voet gevolgd, maar ik las alleen dat men over koper en glas wil gaan aanbieden. Via welk netwerk is er niet bij gezegd dacht ik. @caesar Waar heb je vandaan dat ook de Ziggo kabel in beeld is?

Overigens heb ik ze ook een bedragje geleend. Een gokje of het zal renderen, maar ook ik ga lang genoeg mee om dit initiatief te waarderen. Op 11-11 om 11 uur 11 horen we meer. Er is nu al 1,5 miljoen binnen. Gaat hard.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Kirsten Verdel lijkt het als volgt geformuleerd te hebben volgens Computable:

 

De nieuwe provider biedt zijn diensten aan op bestaande glasvezel- en kopernetwerken van bijvoorbeeld KPN. Volgend jaar gaat ook de kabel van Ziggo open voor derden.

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
caesar wrote:

Kirsten Verdel lijkt het als volgt geformuleerd te hebben volgens Computable:

 

De nieuwe provider biedt zijn diensten aan op bestaande glasvezel- en kopernetwerken van bijvoorbeeld KPN. Volgend jaar gaat ook de kabel van Ziggo open voor derden.

 

Ik zie het, thnx. 
https://www.computable.nl/artikel/nieuws/internet/6829355/250449/xs4all-comite-int-miljoen-en-start-...

Ik kan uit de tekst niet helemaal halen of dit een citaat van Verdel is of interpretatie van de tekstschrijver. Zou wel redelijk schokkend nieuws zijn als dit ook via de Ziggo kabel bereikbaar wordt. Er wordt al langer over gesproken dat de kabel open gaat/moet, maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd. Erg benieuwd naar de 11e. 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
hanh wrote:

Vrees dat de ambitie van deze ‘jongens’ om evt diensten via de Ziggo kabel aan te gaan bieden, wel erg hoog gegrepen is.

Waarom? Het is allemaal standaard technologie. Ik zie niet in waarom een opvolger van XS4ALL dit niet zou kunnen doen.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
efok wrote:
caesar wrote:

Kirsten Verdel lijkt het als volgt geformuleerd te hebben volgens Computable:

 

De nieuwe provider biedt zijn diensten aan op bestaande glasvezel- en kopernetwerken van bijvoorbeeld KPN. Volgend jaar gaat ook de kabel van Ziggo open voor derden.

 

Ik zie het, thnx. 
https://www.computable.nl/artikel/nieuws/internet/6829355/250449/xs4all-comite-int-miljoen-en-start-...

Ik kan uit de tekst niet helemaal halen of dit een citaat van Verdel is of interpretatie van de tekstschrijver. Zou wel redelijk schokkend nieuws zijn als dit ook via de Ziggo kabel bereikbaar wordt. Er wordt al langer over gesproken dat de kabel open gaat/moet, maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd. Erg benieuwd naar de 11e. 


Zelfs als het huidige XS4ALL blijft bestaan als semi-onafhankelijke dochter van de KPN, dan nog zouden ze kunnen besluiten om ook de kabel op te gaan.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Ceasar 

Standaardtechnologie. Jazeker. Ziggo als dwarsligger, daar kun je je zorgen over maken.
We zullen het zien.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Ja, Ziggo kennende zullen ze van alles doen om te voorkomen dat nieuw-XS4ALL op de Ziggo kabel komt, en hun het leven zo moeilijk mogelijk maken.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

De nieuwe provider heet dus Freedom Internet.

Tweakers heeft er een groot artikel over geschreven:

https://tweakers.net/reviews/7466/hoe-je-een-provider-start-het-begin-van-xs4all-variant-freedom-int...

En ze willen over een tijdje ook de kabel op!

 

Zoals je kunt lezen, een provider met een professionele insteek. Hoogwaardige internet aansluitingen met Fritz!box routers. Gen gepruts met half werkende Ziggo Connectboxen en zo. Iedereen een IPv6 aansluiting, zoals ook bij XS4ALL.

Wat een verademing om te lezen hoe het ook kan.

Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes

Ach, als ze te groot worden koopt KPN ze gewoon weer op...

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Daar stinken ze niet weer in. KPN had XS4ALL bijna complete onafhankelijkheid toegezegd bij de overname, en daar zijn ze nu op teruggekomen.

Als KPN echt slim geweest was, dan hadden ze al hun ISP's bij XS4ALL onder gebracht, dan hadden ze een 1e klas ISP gehad. Maar nee, de naam KPN is vreselijk belangrijk, dus alles moet KPN heten.

Dat bedrijf wordt steeds kleiner, en terecht. Men is vooral druk bezig met managen, in plaats van na te denken hoe ze de klanten goed kunnen helpen.

Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes

Ik vind het een prima initiatief. Alleen hoop ik dat ze dan ook zelf aan glasvezel uitrol gaan doen en niet alleen op die plekken gaan zitten waar anderen ook al zitten.

Ik woon in een niet-interessante wijk voor glas en DSL haalt amper de 25 Mbit dus nog steeds geen alternatief voor mij en veel anderen.

 

Concurrent van Ziggo klinkt leuk maar ik moet eerst nog maar eens zien of ze het goedkoper kunnen gaan aanbieden dan Ziggo zelf.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Het is een prima idee, maar ik denk dat ze vermalen worden door o.a. Ziggo en KPN.

Ze hebben zelf geen netwerk en dus zijn 100% afhankelijk van bedrijven die dit wel hebben. Deze bedrijven kunnen daarvoor vragen wat ze willen. Ja, ik weet het, er is een wet voor, maar als je maar lang genoeg tegenwerkt, bloed zo'n klein en net startend bedrijf vanzelf dood.


Dat b.v. KPN nu weer 'spontaan’ landelijk glas gaat aanleggen ( eerst zien, dan geloven ), is niet omdat ze dat zelf een goed idee vinden of omdat ze vinden dat hun klanten dat verdienen. Nee, omdat een concurrent een ( schijn? ) beweging maakt, moeten ze meegaan. Zodra de concurrent stopt met uitrollen van glas, zal ook KPN direct stoppen ( en visa versa ). Tevens zullen ze ( á la Reggefiber ) alles doen, om de markt in controle te houden.

Veel bedrijven starten ( vaak tegelijkertijd ) allerlei initiatieven op, maar of dit nu een schijnbeweging is om de concurrent de krenten af te vangen ( zodat het daar doodbloed ) of dat ze zelf iets starten en het dan zelf laten doodbloeden, of dat ze daadwerkelijk iets van plan zijn, dat is altijd maar de vraag.
 

EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1872Likes

Voorlopig geen concurrentie op kabelnetwerk Ziggo
https://www.totaaltv.nl/nieuws/voorlopig-geen-concurrentie-op-kabelnetwerk-ziggo/

Dus ook niet XS4ALL - of wel Freedom (zoals het straks heet)

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Uit de FAQ van Freedom Internet:

Gaat Freedom ook kabelinternet leveren?

We beginnen met ADSL van KPN en glasvezel. Daarna willen we ook de kabelmarket openbreken. We volgen de rechtszaak tegen Ziggo/UPC op de voet.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Nick999 wrote:

Concurrent van Ziggo klinkt leuk maar ik moet eerst nog maar eens zien of ze het goedkoper kunnen gaan aanbieden dan Ziggo zelf.

 

Als ik een beter product krijg dan bij Ziggo, dan mag het ook wat meer kosten.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
caesar wrote:
Nick999 wrote:

Concurrent van Ziggo klinkt leuk maar ik moet eerst nog maar eens zien of ze het goedkoper kunnen gaan aanbieden dan Ziggo zelf.

 

Als ik een beter product krijg dan bij Ziggo, dan mag het ook wat meer kosten.

Het gaat vooral om de filosofie achter deze startup. Ze moeten klein beginnen, en leveren nu een private e-mail mogelijkheid, met eigen domeinnaam, die je kunt behouden. Kijk dat is al een frisse blik.

Bellen doen ze in samenwerking met VOiPgrid: https://www.voipgrid.nl/blog/voipgrid-wordt-telefoniepartner-van-freedom-internet/

Lijkt ook een goede partij.

Helaas kunnen ze vooreerst alleen via DSL/Glas aanbieden. Via de coax zou mooi zijn, maar Ziggo is nog niet zover te krijgen, en als het wel kan, zullen bepaalde beperkingen op het Ziggo-netwerk ook voor Freedom gaan gelden (bv IPv6 op gebridged modem niet mogelijk)

De vergelijking tussen Ziggo en Freedom gaat me niet zozeer om de exacte prijs, maar vooral wat krijg je er voor terug. Er zit ruimte in deze niche markt. Veel mensen zijn het beu om als standaard-klant te worden benaderd door KPN of Ziggo. Ik ben geen standaard klant. Ik regel mijn IT zaken graag zelf. De experiabox en connectboxen, daar kun je dan net niks mee, dus nu hopelijk een provider die wel met goed spul komt. De fritzboxen staan wel goed bekend.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Ik zie geen enkele reden waarom IPv6 op een gebridged modem niet mogelijk is. Het is gewoon onwil van Ziggo om op die manier dual stack toe te staan.

Ik heb nog nooit een Ziggo router als router gebruikt. Ik heb ze wel eens moeten configureren voor anderen, en dan zie je pas goed wat voor treurige rommel het is.

Freedom zal ongetwijfeld ook Fritz!boxen inzetten op de kabel. Dat doet het Duitse zusje van Ziggo ook, maar Ziggo zelf is daar veel te krenterig voor.

Morgen krijg ik een Connectbox in huis, omdat mijn Cisco het begeven heeft. De Connectbox gaat ook direct in bridge mode, dan kan hij voor mijn oude Fritz!box 7390 als modem dienst doen. Met een beetje geluk kan ik dan volgend jaar een Fritz!box direct op de kabel aansluiten voor mijn Freedom abonnement..

ShelLuser

Level 8
  • 228Posts
  • 10Oplossingen
  • 82Likes
caesar wrote:

Dan denk je misschien, vage plannen en zo. Maar gisteren zijn ze een crowdfunding actie begonnen om voor januari 1,25 miljoen Euro binnen te krijgen als startkapitaal. Na één dag hebben ze al bijna een miljoen binnen.

Dat gaat nog leuk worden 🙂

Een heleboel mensen kennen XS4All en een heleboel vinden het uiteraard jammer als dat zou gaan verdwijnen. Dus nogal logisch dat men meegaat in zo’n crowd funding. Maar met alle respect geschreven: je doet het nu voorkomen alsof dit iets zegt en dat doet het niet.

Het enige wat ons dit verteld is dat een hoop mensen graag een doorstart zouden zien, maar hier voorzie ik enorme problemen.

Als eerste de belangrijkste: “Resultaten behaald in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst”. Klinkt als een cliche maar is desondanks een keiharde waarheid.

Maar mijn grootste probleem is dat XS4All in zijn tijd goed was omdat het tegengas kon bieden tegenover de grote jongens. Ook niet onbelangrijk: voor ons geeks was het ook genieten want men snapte dat er ook mensen waren die meer wilde. Je eigen servers hosten b.v.

EN dan uiteraard de stijve poot jegens (waarschuwing: zeer kritische & persoonlijke mening volgt) machtswellustelingen zoals BREIN die het liefst Don Quichotte spelen, zelfs als dat ten kostte gaat van de persoonlijke vrijheid van een gemiddelde Internet gebruiker. Om nog maar te zwijgen van de banale werkwijze van deze - naar mijn mening - compleet incompetente en op belastinggeld terende bende. Dat is niet zomaar een sneer: Koop je een DVD om legaal een film te kunnen kijken, moet je eerst door BREIN ellende heen die je gaat vertellen dat kopiëren illegaal is. En uiteraard kan je die ellende niet skippen. En hoe vaak hebben ze al het einde van de Pirate Bay aangekondigd?

Ahem…  excusez moi 😉

XS4All was een hele sterkte, maar ik heb ernstige twijfels dat een beginnende partij op zal kunnen tegen de nalatenschap van XS4All. De verwachtingen zullen hoog zijn, misschien wel te hoog, en dat kan heel snel heel erg fout gaan. Met geld alleen kom je er niet.

En zelfs dan zie ik ze eerder gebruik maken van een ander netwerk, zoals zovelen doen. Tuurlijk heb je keuze tussen een heleboel providers, maar het is allemaal KPN. Dus wat nu als KPN stelt dat een website geblokkeerd moet worden vanwege BREIN (om een banaal voorbeeld te noemen)? Iets waar het oude XS4All faliekant tegen zou zijn? Ik denk dat ze dan erg weinig keuze zullen hebben.

 

Hou me ten goede hier…  ik ben kritisch maar ik misgun ze absoluut niks. Ik hoop dat ze iets op kunnen zetten en opnieuw kunnen groeien. Maar ik ben wel bang dat het heel moeilijk zal worden om aan de moderne verwachtingen te voldoen.

Zeker als je je bedenkt dat ook grote spelers (here’s looking at Ziggo) op bepaalde punten klein & sterk kunnen zijn. Ben je een geek? Dan is bridge mode en (nagenoeg) volledig eigen controle over je netwerk gewoon mogelijk. En ook Ziggo heeft weerstand geboden tegen BREIN destijds en heeft ook oog voor het belang van haar klanten. 

Voor mij geldt ‘zien is geloven’.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic