Opvolger van XS4ALL mogelijk ook op Ziggo kabel

• 5 november 2019
  • 36 Reacties
  • 853x Bekeken

Toon eerste bericht

36 Reacties

Reputatie 4
Badge +2

Het gaat vooral om de filosofie achter deze startup. Ze moeten klein beginnen, en leveren nu een private e-mail mogelijkheid, met eigen domeinnaam, die je kunt behouden. 

een e-mail met eigen domeinnaam kon je ook zelf afsluiten bij een hosting provider 

Ik zie geen enkele reden waarom IPv6 op een gebridged modem niet mogelijk is. Het is gewoon onwil van Ziggo om op die manier dual stack toe te staan.

Die reden is er wel. Ik mag dat niet verder toelichten. Ziggo zou heus wel DS in bridge willen toestaan, maar op dit moment kan dat niet in hun netwerk. Daar moet nog iets voor veranderen. Een nieuwe provider kan niet anders dan via de Ziggo docsis apparatuur/techniek gebruik maken, en zit daarmee in hetzelfde schuitje.

Dan zou Ziggo kunnen toestaan dat je gewoon je eigen cable modem/router aansluit op de coax, zoals ze feitelijk al 12 jaar verplicht zijn toe te staan in Nederland. De nieuwe provider zal waarschijnlijk Fritz!box cable routers gaan gebruiken, net zoals het Duitse zusje van Ziggo ook doet. Aangezien de Fritz!box een goede IPv6 implementatie heeft kun je daar achter ook je eigen IPv4 en IPv6 netwerk opbouwen. Over de IPv6 implementaties van de Connectbox zullen we het maar niet hebben, die stammen uit het boekje “vrolijk frutselen met IPv6”

Gebruik je hem gewoon als primaire router dan kan het inderdaad vermoedelijk wel. In bridge denk ik niet. Wat ik lees over de Fritzboxen, dan zou dat wel een “grote sprong voorwaarts” zijn. Maar hoop houden.

Reputatie 6
Badge +7

Gebruik je hem gewoon als primaire router dan kan het inderdaad vermoedelijk wel. In bridge denk ik niet. Wat ik lees over de Fritzboxen, dan zou dat wel een “grote sprong voorwaarts” zijn. Maar hoop houden.

Geen mens zal het in zijn hoofd halen een Fritz!box te gebruiken in bridge mode. Daar zijn ze veel te duur voor. Dan kun je veel beter een cable modem gebruiken, met daar achter een router.

Maar helaas, Ziggo bied geen “domme” cable-modems aan. :slight_frown:

Reputatie 6
Badge +7

Klopt, maar als iemand echt iets beters nodig heeft als een Fritz!box, dan zou Freedom ongetwijfeld wel cable-modems aanbieden.

Klopt, maar als iemand echt iets beters nodig heeft als een Fritz!box, dan zou Freedom ongetwijfeld wel cable-modems aanbieden.

Ik blijf Freedom in de gaten houden, ziet er veelbelovend uit.

Geen mens zal het in zijn hoofd halen een Fritz!box te gebruiken in bridge mode. Daar zijn ze veel te duur voor. Dan kun je veel beter een cable modem gebruiken, met daar achter een router.

Dat ben ik volledig met je eens. Als Freedom via het Ziggo netwerk een modem-only device zou leveren, ben ik ook blij.

Reputatie 4

Sorry voor een late reactie, ik had wat hardware problemen die mij ietwat offline hielden.

@ShelLuser

Freedom Internet wilde in totaal 2,5 miljoen euro ophalen, en daarvan de helft voor januari. Na drie dagen hadden ze het volledige bedrag binnen. Dat zegt heel veel.

Nee, het zegt 3x niks. Het enige wat dit zegt is dat een heleboel mensen terecht hopen XS4All overeind te houden maar goede wil alleen is niet genoeg, met geld alleen redt je het niet. Zoals gezegd: startups die op korte termijn enorme bedragen binnenhalen met mooie beloftes zie je te kust en te keur, kijk naar Indie Go Go.

Het zegt 3x niks want de bereidheid van mensen om ergens geld in te steken staat totaal los van de opties om je beloftes waar te maken. Met geld alleen kom je er niet. Ik ken een startup die met hele mooie videos en presentaties liet zien hoe je water uit de lucht kon halen via condensatie. Iedereen weet dat condensvocht echt is, toch? Die wisten niet alleen een vermogen middels crowd funding binnen te halen, men kreeg zelfs enige miljoenen overheidssteun. Als we jouw redenatie moeten geloven zegt dit ook een hoop, maar toch is dit bedrijf compleet over de kop gegaan.

De mensen achter Freedom zijn gepokt en gemazeld bij XS4ALL, zij weten precies wat er nodig is, het zijn geen beginnende amateurs.

Voor servers en email hebben ze bestaande en bevriende bedrijven in de hand genomen, daarvoor hoeven ze niet te investeren.

Voor niks gaat de zon op, ikzelf geloof niet in sprookjes. “servers en email”? Weet je eigenlijk wel waar je het over hebt? Ik bedoel…  een fysieke server kan een email server (software: sendmail, postfix, etc.) hosten, dat hoeft geen combinatie te zijn. Maar nog altijd geldt: hosten kost geld. Hardware kost geld.

Ze hoeven dus voorlopig alleen maar te investeren in hun netwerk, dus core routers aanschaffen en Fritz!box routers voor de klanten.

Sorry hoor, maar volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt. Ze hoeven alleen maar de investeren in core routers? Hoezo “hun” netwerk? Gaan ze dan nieuwe glasvezel aanleggen ofzo? Of..  meer waarschijnlijker: gaan ze gebruik maken van een al bestaand netwerk met een (uiteraard) al bestaande eigenaar? Kost dat?

Maar ook: wat als de eigenaar van dat netwerk zegt dat we BREIN nu gaan volgen en dus “controversieele sites" gaan blokkeren, iets wat het oude XS4All nooit toe zou staan? Ik vraag me af hoe lang de goodwill dan nog duurt...

Bedrijven als KPN en Ziggo zijn alleen maar geïnteresseerd in zoveel mogelijk geld naar binnen harken, en daar zo weinig mogelijk voor te doen. Een bedrijf als Freedom wil een heel goed product in de markt zetten, en daarmee een goede boterham verdienen.

En nu ben ik ervan overtuigd dat je echt geen idee hebt hoe e.e.a werkt..  Welk ander fysiek netwerk is er precies dan de kabel of glasvezel? En wie denk je dat de eigenaar van die fysieke netwerken is?

Waarom denk je dat ik mij destijds zo kwaad heb gemaakt over de Ziggo overname (om dan vervolgens ook UPC af te danken en alles op Ziggo te zetten terwijl Liberty Global van origin UPC was)?  De kabel is nu 1 speler: Ziggo. Glasvezel is al een tijdje ook 1 speler: KPN.

Dus hoezo niks hoeven te investeren?  Als deze club niet zelf gaat lobbyen om te mogen graven en kabels te kunnen leggen dan gaan ze gebruik maken van de hardware van juist een van deze 2 bedrijven: Ziggo of KPN. Met uiteraard alle restricties vandien,

EN ik moet eerlijk zijn: ik heb een vooroordeel. Maar als ik tussen deze 2 ‘kwaden’ moet kiezen dan heb ik echt liever Ziggo dan KPN. Wist je dat als je een geek zoals ik bent en het vriendelijk vraagt Ziggo ook met alle liefde je modem open wil zetten (‘bridge mode’) zodat je (nagenoeg) volledig gebruik kan maken van je Internet verbinding?

Het enige wat Ziggo vaak doet is poort 25 blokkeren maar als je weet waar je het over hebt kan je daar niks anders dan begrip voor opbrengen. Ik huur een VPS bij een provider waar ik echt alles kan en ook die blokkeren 25 in eerste instantie totdat je zelf heel bewust de zooi omzet. Maar dan ben je ook heel bewust zelf verantwoordelijk voor de consequenties (zoals het hoort!).

Maar de rest?  Ik host zelfs een Minecraft server thuis zonder problemen (op een niet default poort) en … no problem.

Dus als geek zijnde biedt Ziggo mij al een hoop (en nog eens 250mbit down & 40mbit up!). Ziggo is ook een van de clubs die BREIN destijds voor de rechter daagde (als je dit onderkent heb je - mijns inziens - echt geen idee wat er speelde; internet censuur “at its finest”) en Ziggo ging er vol tegenin. Zoals XS4All dat zou doen… terwijl Ziggo al een hele grote speler was die weinig had te bewijzen.

Bottom line: de wereld is niet zo zwart/wit als je het wil doen voorkomen. Ziggo is zeker niet perfect maarruh..    Je beseft je toch hopelijk wel dat dit forum Ziggo ronduit geld kost en “here we are”. Wij discussiëren over een mogelijke directe concurrent van Ziggo en in plaats van simpelweg de thread te verwijderen en te doen alsof er nooit iets is gebeurd … plaats ik nu bijna een maand na dato alsnog een kritische tegenreactie.

Ziggo is zeker niet de perfecte Internet aanbieder. Maar ze zijn ook lang niet zo “evil” als je het hier ineens neerzet, dat is ronduit onzin.

Als het ze echt alleen om het geld ging had dit forum nooit bestaan. Dat is 1. Ik kan nog een essay schrijven over de rest als ik het wil.

Bedrijven als KPN en Ziggo gaan uiteindelijk kapot, omdat ze geen enkele goodwill hebben bij hun klanten. Zodra die klanten een gelijkwaardig of beter alternatief zien zijn ze weg. Dat is precies wat je nu ziet bij Freedom, de goodwill van XS4ALL is over gegaan naar Freedom, daarom kregen ze die 2,5 miljoen zo snel binnen. Dat is niet omdat de investeerders veel rendement verwachten, maar omdat ze heel sympathiek staan tegenover de doelstellingen van Freedom. Dat is goodwill.

@ShelLuser Je bent wel erg negatief over freedom.nl. Ik snap dat niet helemaal. Ik kan wel met je meegaan, dat het praktisch niet zo eenvoudig zal zijn om een provider te starten, mede gezien de afhankelijkheid van de infrastructuur van de grootmachten (lees op dit moment KPN, en mogelijk in de toekomst Ziggo). Desalniettemin getuigt het van moed om toch een provider te starten die vanuit bepaalde grondprincioes handelt. Dat juich ik persoonlijk toe. Ik denk dat daar ruimte voor is, en velen met mij, gezien de steun die ze hebben ontvangen tot nu toe.

Het moet nog waargemaakt worden, zeker, maar om het bij voorbaat af te branden? Nee.

(Dit forum is overigens een mooie extra helpdesk voor Ziggo. Vergeet dat niet. Kost dus niet alleen maar “ronduit geld”.)

Reputatie 6
Badge +7

@ShelLuser

Waar te beginnen (zucht) ?

1. Het gaat er niet om bij Freedom Internet om XS4ALL overeid te houden, het gaat er om een nieuwe provider te beginnen gebaseerd op het oorspronkelijke gedachtegoed van XS4ALL.
  2. Het gaat over het opzetten van een internet provider, dat is al heel vaak gedaan, en de mensen achter Freedom Internet hebben het al eens gedaan. Jouw condensatie vergelijking slaat dus als een tang op een varken.
  3. Voor het opzetten van een serverpark heb je een rekencentrum nodig met allerlei faciliteiten. Een flinke pijp naar het internet om mee te beginnen, servers, storage, backup, redundancy, uitwijk, ga maar door. Je hebt ook een beheerstaf nodig! Als je dit als service af kunt nemen van bevriende bedrijven (zoals nu gaat gebeuren), dan heb je als beginnende provider een hele hoop kopzorgen minder.
  4. kabels mogen in Nederland maar door een paar partijen worden aangelegd. Het gros van de internet providers maakt gebruik van de KPN koperkabels die bij de consument binnen komen. Er zijn blijkbaar meerdere methodes hoe het verder gaat vanaf de centrale. Tussen de centrales kan gebruik gemaakt worden van allerlei methodes, dark fibers, dense wave multiplexing over glasvezels, enz. In ieder geval dient een provider op meerdere plaatsen in het land zijn eigen core routers te hebben. In ieder geval gaat alles buiten het IP netwerk van de KPN om.
  5. Ga je eerst eens verdiepen in hoe je als bedrijf / provider je eigen netwerken kunt opzetten over de de infrastructuur van bijv. KPN, Ziggo, en anderen. Ik heb maar 40 jaar in ICT gezeten, en dat soort van verbindingen opgezet, dus hoe kan ik het weten?,

@caesar ,

met zo weinig ervaring heb je geen verstand van zaken. :wink:

Groet, Gusto

Reageer