Verwijderd account
Niet van toepassing

Laptop van gerenommeerd merk nieuw uit doos al defect

Omdat mijn vrouw en ik volgende maand 45 jaar getrouwd zijn willen we elkaar een passend cadeau geven. Zij mag wat persoonlijks uitkiezen dat haar past en dat geldt ook voor mij.
Ik koos voor een snelheidsverhoging van internet in combinatie met een nieuwe snelle laptop.
De snelheidsverhoging is inmiddels keurig door Ziggo doorgevoerd.
Voor de laptop heb ik gekozen voor een Lenovo Ideapad 320 17 inch scherm met alles er op en er aan, lekker snel dus en gekocht bij mijn 'hofleverancier' MyCom in mijn woonplaats. Gisteren de laptop opgehaald en geïnstalleerd en merkte daarbij dat de LAN-aansluiting-icoon r.o. in het scherm afwisselend een gevarendriehoekje en een rood kruis vertoonde en soms ook het gewone verbindingsicoontje. Ook maar even in het Compal modem ingelogd en een netwerkdiagnose gedraaid. Daarbij kwam als waarschuwing dat ik een apparaat aangesloten had met een (te) lage verbindingssnelheid (10 Mbps) en dat dat beter kon en het bleek de nieuwe laptop te zijn.
De instellingen van de netwerkadapter geraadpleegd en die gaf ook een verbindingssnelheid van 10 Mbps aan.
Het was bedtijd en ben vanochtend verder gaan zoeken om van alles uit te sluiten.
De Netwerkdriver bijgewerkt, een andere netwerkkabel van zolder gehaald en in de verschillende LAN-aansluitingen van het modem gestoken zonder resultaat. Toen was ik uitgepraat en ben met de laptop teruggegaan naar de winkel. In de winkel werd volgens een vast protocol e.e.a. nagelopen en de oorzaak gevonden: de LAN-aansluiting op de laptop waar je de netwerkkabel in steekt bleek maar 7 aangesloten pootjes te hebben i.p.v. de vereiste 8 en die acht zijn echt nodig voor een goede internetverbinding. De laptop achter gelaten en nieuwe besteld, die morgen of maandag binnenkomt.
Ik had bewust voor Lenovo gekozen omdat mijn huidige laptop ook een Lenovo is en de Lenovo's hun oorsprong hebben bij IBM, dus ouderwets degelijke kwaliteit in mijn (naïeve) ogen.
Ik vertelde de winkelier dat mijn vertrouwen in Lenovo nu toch wel een deuk opgelopen heeft omdat dit de 1e laptop is waarmee ik meteen terug moest naar de winkel i.v.m. een defect. De winkelier hielp me uit de droom en vertelde dat, van welk merk dan ook, goedkoop of duur, door de massaproductie gemiddeld 1 op de 100 al een defect vertonen, vaak al in de fabriek, dan komen ze de fabriek niet eens uit en ook regelmatig is de klant de dupe, onder wie ik dus helaas.
Ik wilde bovenstaand verhaal mijn mede-forumleden en moderatoren niet onthouden.
38 Reacties 38
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi N.N.

Alvast van harte gefeliciteerd met jullie jubileum! 🙂 45 jaar is enorm lang, 45 worden is zelfs nog een toekomstdroom voor mij :grin: :joy: maar ik hoop dat jullie het samen nog even kunnen blijven vieren 🙂

Thanks voor je mededeling/verhaal, zo zit er gelukkig eigenlijk overal wel een nuance achter al is het natuurlijk wel even schrikken/balen. Hopelijk gaat je nieuwe laptop je beter bevallen! Hij ziet er in ieder geval goed uit!

Groet,
Evert
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
1 op 100 schoot me ook direct te binnen aan het begin van je verhaal.
Ik heb dat ook ervaren met toen ik veel ICT producten leverde aan bedrijven.

Gelukkig kennen alle fabrikanten en groothandels de Dead on arrival (DOA) garantie, dat is geen gezeur, direct omruilen.
Lenovo opgericht in 1984 als Legend.
In december 2004 kondigde IBM aan, dat het zijn pc-afdeling zou verkoopt aan Lenovo.
In 2011 nam Lenovo het Duitse Medion over.
In Europa staat Lenovo bekend als leverancier van zakelijke computers met IBM als achtergrond.
IBM verzorgt nog altijd bepaalde diensten voor Lenovo, zoals het netwerk van onderhoudsmonteurs en websites met technische documentatie.

Zakelijke computers bevatten een andere kwaliteit onderdelen dan de consumenten computers.
Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing
Hallo Be rt,
bedankt voor je toelichting, in grote lijnen kende ik de historie reeds, maar nu wel geleerd wat DOA betekent, want DOA staat ook op mijn omruilformulier bij klachtenomschrijving.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
45 jaar met dezelfde vrouw... Wow. Is dat nog wel leuk? :grin: :thinking: :wink: Maar nu zie ik wel wat jij hebt gekozen, maar niet wat zij graag wil... Maar zolang dat geen andere vent is, ben jij veilig! Gefeliciteerd N.N! :ok_hand_tone1:
dijkmane

Level 1
  • 427Posts
  • 31Oplossingen
  • 19Likes
feitelijk is deze niet Dead maar Defective.
de rest werkt wel.

op zich valt een soldeerfoutje met 1 aansluiting wel mee, maar je hebt er wel pech mee.
nu kom je er snel achter, maar stel dat je foutje zit in een connector waar je 1 dag na de garantie net een plug in stopt..
zakelijke lijn hebben inderdaad meestal betere componenten en eindcontrole en zijn degelijker gebouwd.

ik gebruik HP, maar enkel de zakelijke lijn. laatst een consumenten ding ter reparatie gehad, een Envy, man man, alles zit gelijmd, is net even te dun en te slap, heeft zo'n verschrikkelijk glimmend scherm en zat vol met bloatware ( van die voorgeinstalleerde shit reclame zooi ), zo'n ding zou ik zelf nooit willen hebben.
Erik-Rik

Level 11
  • 479Posts
  • 11Oplossingen
  • 23Likes
Maakt niet uit welk merk je laptop is als je net die ene rotte appel hebt getroffen toch..... . Tis maar net dat je pech gehad hebt, ik heb een laptop van Lenovo waar ik goed tevreden over ben hoor en het goed doet.
Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing
Erik-Rik wrote:
Maakt niet uit welk merk je laptop is als je net die ene rotte appel hebt getroffen toch..... . Tis maar net dat je pech gehad hebt, ik heb een laptop van Lenovo waar ik goed tevreden over ben hoor en het goed doet.

Hallo Erik-Rik,
Mijn huidige laptop is ook een Lenovo, kostte toentertijd 'slechts' € 250,-. Doet het ook nog steeds goed, vandaar opnieuw mijn keus voor een Lenovo, ik wilde echter alles wat groter en sneller als 'helpdesk' voor het Ziggo-forum.:wink:
Ernie5335

Level 5
  • 63Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Heb ik al zo vaak meegemaakt, dat ik met een aankoop terug naar de winkel moest omdat iets niet (goed) werkte. De laatste keer was bij de aankoop van de schootbrein (Zuid-Afrikaans voor laptop), waarop ik dit bericht typ. Ik kocht een Acer Aspire A715-71G-70FK en toe ik deze thuis uitgepakt had en opstartte, zag ik een vreemde vlek in het beeldscherm. Volgende dag meteen weer terug en de verkoper zei dat dat een fabricagefout was. Natuurlijk was het het laatste exemplaar en toen heb ik maar een A715-71G-74QK genomen en deze wat laten ombouwen (Naar 16GB intern geheugen en een SSD extra erbij laten zetten).

Dus je bent niet de enige N.N. Ik heb regelmatig zulke pech en met allerlei zaken...

Bij de weg, alvast ernstig gefeliciteerd met je 45 jarige huwelijk (9 lustrums is geen kattenpis).
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
N.N., 45 jaar, wat een prachtige mijlpaal zeg! Alvast gefeliciteerd en bedankt voor het delen van je verhaal :slight_smile:
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Van harteN.N. Inmiddels de nieuwe laptop ontvangen?
Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing
robbo wrote:
Van harteN.N. Inmiddels de nieuwe laptop ontvangen?

Bedankt. Zou vandaag binnen moeten komen, wordt nog gebeld.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
N.N. wrote:
robbo wrote:
Van harteN.N. Inmiddels de nieuwe laptop ontvangen?

Bedankt. Zou vandaag binnen moeten komen, wordt nog gebeld.


Spannend!, dan een dubbele felicitatie. Je huwlijk en de aanschaf nieuwe laptop!:slight_smile:
Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing
Be rt wrote:
1 op 100 schoot me ook direct te binnen aan het begin van je verhaal.
Ik heb dat ook ervaren met toen ik veel ICT producten leverde aan bedrijven.

Gelukkig kennen alle fabrikanten en groothandels de Dead on arrival (DOA) garantie, dat is geen gezeur, direct omruilen.
Lenovo opgericht in 1984 als Legend.
In december 2004 kondigde IBM aan, dat het zijn pc-afdeling zou verkoopt aan Lenovo.
In 2011 nam Lenovo het Duitse Medion over.
In Europa staat Lenovo bekend als leverancier van zakelijke computers met IBM als achtergrond.
IBM verzorgt nog altijd bepaalde diensten voor Lenovo, zoals het netwerk van onderhoudsmonteurs en websites met technische documentatie.

Zakelijke computers bevatten een andere kwaliteit onderdelen dan de consumenten computers.

Bedankt voor je bijdrage, het was misschien wel zo netjes geweest even aan bronvermelding te doen, Wikipedia, sommige stukken tekst lijken daar rechtstreeks van overgenomen te zijn.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
N.N. schreef:
"Bedankt voor je bijdrage, het was misschien wel zo netjes geweest even aan bronvermelding te doen, Wikipedia, sommige stukken tekst lijken daar rechtstreeks van overgenomen te zijn."

OK, mee eens, zo veel als mogelijk, bij vrijwel unieke tekst, een bronvermelding.
Gebeurd ook vaak: met dank aan de schrijvers op internet of letterlijke bronvermelding als het een uniek stuk tekst is wat ik niet beter kan verwoorden.

In dit geval wordt het moeilijk wie de bron is: Tweakers, Wikipedia, Hardware.info, numrush.nl, deredactie.be, computerkiezen.nl, portablegear.nl, mt.nl, bellen.com, tabletsmagazine.nl, bnnvara.nl, partnerup.nl, device.nl, belsimpel.nl, midimedia.nl, riesictadvies.nl, enz. enz. enz.

Deze duidelijk algemene feiten, die vrijwel letterlijk identiek op tig websites staan en in ICT geschiedenis- en lesboeken, mag, mijns inziens, tot de algemene collectieve kennis gerekend worden en dient bronvermelding geen doel meer.
Havanna

Level 17
  • 3264Posts
  • 120Oplossingen
  • 260Likes
Mee eens, het is geen unieke informatie van 1 bron.

Overigens valt Lenovo consumenten producten bij de hardware kenners onder mijn bekenden onder de noemer chinese meuk. :grin:

Ik werk zelf met een zakelijke HP pc.
Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing
Havanna wrote:
Mee eens, het is geen unieke informatie van 1 bron.

Overigens valt Lenovo consumenten producten bij de hardware kenners onder mijn bekenden onder de noemer chinese meuk. :grin:

Ik werk zelf met een zakelijke HP pc.

In afwachting van de nieuwe Lenovo werk ik nu met de 'oude' Lenovo van 4 jaar oud, toentertijd gekocht voor € 250,- nieuwprijs, doet het nog steeds perfect, ook nooit wat mee gehad. Alleen nu wilde ik wat snellers met een groter beeldscherm. De nieuwe is onderweg.
Havanna

Level 17
  • 3264Posts
  • 120Oplossingen
  • 260Likes
Ja, voor gewone consumenten is Lenovo helemaal nog niet zo slecht.
Mijn vrouw werkt met een Asus laptop, dat is wel vergelijkbaar.
Overigens heb ik voor de vakanties ook nog een HP laptop, die is wel 8 jaar oud intussen.
Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing
Nieuwe Lenovo laptop vandaag geleverd gekregen, geïnstalleerd en afgeregeld en werkt perfect!
Havanna

Level 17
  • 3264Posts
  • 120Oplossingen
  • 260Likes
Mooi zo, kun je weer even vooruit. 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic