Apparaatje maakt wifi-verbindingen op grote afstand mogelijk

Reputatie 3
Badge
Een onderzoeker heeft een apparaatje gemaakt dat wifi-signalen kan uitzenden op een frequentie van 900MHz. Dat geeft het een bereik van enkele kilometers, en dat moet er voor zorgen dat mensen die er gebruik van maken moeilijker te traceren zijn.

Artikel verder lezen, klik hier!

Wel stoer toch, zou ook wel erg handig zijn! Dat je gewoon nog ver voor je huis op WiFi kan of gewoon in je achtertuin. Van mij mogen ze het wel uitbrengen hoor 🙂. Of bestaat het al? 😛

5 Reacties

Reputatie 2
Badge
Hoi EnergyBoy,

Deze bestaat in ieder geval nog niet in Europa. De 900 Mhz band is hier niet vrijgegeven voor dit soort dingen. Uit het artikel begrijp ik dat het gebruik maakt van de 900 Mhz band voor gelicenceerde zendamateurs. Dat maakt het hier sowieso moeilijker. Al zou er een versie komen die in de Nederlandse amateurbanden zou werken, dan is het nog niet toegestaan hier. Het agentschap telecom staat dit soort dingen niet toe (of de regels moeten onlangs veranderd zijn). Een van de redenen dat het werkt op meerdere kilometers afstand is volgens mij dat (wij) zendamateurs met een groter vermogen mogen werken dan is toegestaan bij Wifi apparatuur.
Ik weet ook niet of ik er wel belang bij heb dat iedereen in een straal van een paar km toegang heeft tot mijn Wifi:?
Reputatie 3
Badge
Bedankt! Niet iedereen mag dan op mijn WiFi, alleen ik zelf :)
Zijn regelmatig bij de buren, dan is het toch handig als je je eigen WiFi nog kunt oppakken. Nu is dat soms NET wel of NET niet 😛
Badge
900mhz is non line of site en zal hier denk ik niet snel vrij gegeven worden.

Line Of Site wil zeggen dat een wifi zender en ontvanger antennes elkaar als het ware moeten kunnen "zien". Signalen op de microgolf banden zoals 2.4 en 5ghz gaan moeilijk door obstakels heen.

Als je bijvoorbeeld de radio fm band (3 meter) als voorbeeld neemt dan rijkt zo'n draaggolf enorm ver en of je nou in de kelder of op de pot zit overal kan je wel 3fm ontvangen.

900mhz gedraagt zich ook op die manier Non Line Of Site (NLOS).
2.4ghz en 5 ghz zijn Line Of Site signalen (LOS).

In de vs kan je volgens mij wel 900mhz gebruiken voor wifi dat zou natuurlijk mooi zijn als wij dat ook zouden kunnen maar het zou ook een enorme bende opleveren lijkt me op de 33cm band met al die Non Line Of Site signalen.

Stel je eens voor dat al die 2.4ghz signalen kilometers ver zouden reiken brrrr ;)
Denk dat er niets meer overblijft van al die verbindingen.

Internet afschaffen en terug naar Packet Radio uit het begin van de negentiger jaren ;)
Veel leuker. Niks geen providers nodig hoor om een wereldwijd netwerk te maken.
Maar goed ander onderwerp.
Badge
Je kan ook paar 900mhz mini-pci kaartjes bestellen online en dan lekker op 900mhz gaan pielen maar dan ben je wel aan het piraten heh op een HAM band ;)

HAM stations zitten op 900mhz met een band breedte van pakweg 20khz te zenden en dan komen wij even met 20mhz of nog veel breder haha zullen ze vast leuk vinden in de amateur wereld 😉
Badge
Ik heb het stuk eens gelezen. Dit is blijkbaar een proxy server met 900mhz 2.4ghz en 5ghz radios aan boord. Bedenk dan ook dat diegene die toegang heeft tot die proxy server alle verkeer door die proxy kan sniffen. Door zoiets zou ik niet mijn data laten lopen brrrr

Reageer

Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics