Sticky

Ziggo On Demand: retoursignaal

  • 14 februari 2018
  • 12 Reacties
  • 21051x Bekeken

Reputatie 7
Om tv te kijken via Ziggo, heb je signaal van ons nodig. Dit zal niemand verbazen.
Het is heel simpel: via ons netwerk wordt signaal naar je adres gestuurd. Vanaf het AOP (abonnee overname punt: het punt waarop Ziggo je huis binnenkomt) wordt het signaal via kabels en eventueel splitters/versterkers doorgegeven naar je mediabox of tv. We focussen ons voor nu even op de mediabox. De mediabox zet dit signaal om in beeld en voilà, je kunt tv kijken.

Bovenstaande situatie is voldoende voor het simpel tv kijken zonder interactieve poespas. Maar de techniek gaat tegenwoordig natuurlijk een stuk verder!

Interactieve TV
Iets wat door een enorme groep mensen niet meer weg te denken is in het tv kijken. Wat kan je allemaal met Interactieve TV?
  • Het acht uur journaal om negen uur terugkijken (Ziggo Replay)
  • De nieuwste aflevering van ‘Game of Thrones’ on demand bekijken (Ziggo On Demand)
  • Een film op pauze zetten, om een drankje te pakken (Live tv pauzeren)
  • Je favoriete serie opnemen via Ziggo GO, zodat je deze in het weekend kunt ‘binge-watchen' (opnemen op afstand)
Voor Interactieve TV is het simpelweg ontvangen van signaal niet genoeg. Je verzoek (zoals ‘start deze aflevering’, ‘neem dit op’ of ‘kijk dit terug’) moet namelijk wel ergens terecht komen om vervuld te worden. Hiervoor is retoursignaal noodzakelijk.
Het retoursignaal zorgt ervoor dat je verzoek wordt verwerkt, zodat wij op onze beurt kunnen zorgen voor het vervullen van het verzoek. Dit klinkt als een langdradig proces, maar gaat net zo snel als het knipperen met je ogen!

De manier waarop je tv kijkt, is bepalend voor de manier waarop het retoursignaal bij jou tot stand moet komen. Kies hieronder de situatie die op jou van toepassing is.


Ziggo Mediabox XL

Bij een Ziggo Mediabox XL gaat het retoursignaal gewoon over dezelfde coaxkabel als het binnenkomende signaal. Toch kan hierin iets fout gaan. Bij het installeren van de Ziggo Mediabox XL heb je ook een retoursignaal nodig.

Ik installeer een Ziggo Mediabox XL, maar krijg foutcode 1020 te zien.

Zie je foutcode 1020 bij het installeren van je Ziggo Mediabox XL, dan heb je momenteel geen of een verstoord retoursignaal.
Gelukkig gaat het retoursignaal gewoon over dezelfde coaxkabel als het binnenkomende signaal. Toch is het belangrijk je binnenhuisbekabeling af te stemmen op een retournetwerk. Er zijn bijvoorbeeld splitters en versterkers die geen retoursignaal doorgeven. Check deze link om te kijken hoe je het probleem oplost.

Heb je dit alles getest en werkt het nog niet? Dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met je AOP of met het signaal. We hebben meer informatie nodig om het verder te onderzoeken. Geef in een reactie in dit topic zoveel mogelijk informatie zodat de community je verder kan helpen.

Ik heb problemen met mijn interactieve diensten. Mankeert er iets aan mijn retoursignaal?

Kan je prima tv kijken maar werken je interactieve diensten niet, dan is de kans groot dat je retoursignaal is verstoord.

Zie je de melding 'offline' in het display, dan is er geen retoursignaal. Neem deze stappen door.
  • begin altijd met het volledig loshalen van de coaxkabel (uit zowel de mediabox als uit het aansluitpunt) en haal ook de stekker van de mediabox uit het contact. Sluit alles na 2 minuten wachten weer aan.
  • De mediabox heeft nu vaak wat extra tijd nodig om weer op te starten. Wacht gerust even een kwartiertje en kijk hoe het hierna gaat.

Heb je hierna nog steeds hetzelfde probleem?
  • Sluit je Mediabox rechtstreeks aan op je AOP(zonder tussenkomst van splitter/versterker). Hiermee kan je testen/uitsluiten of het probleem wordt veroorzaakt in je binnenhuisbekabeling.
  • Speelt het ook rechtstreeks aangesloten nog, probeer het dan eens met een andere coaxkabel.

Heb je dit alles getest en werkt het nog niet? Dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met je AOP of met het signaal. We hebben meer informatie nodig om het verder te onderzoeken. Geef in een reactie in dit topic zoveel mogelijk informatie zodat de community je verder kan helpen.


Overige mediaboxen in voormalig UPC gebied

Je retoursignaal gaat gewoon over dezelfde coaxkabel als het binnenkomende signaal. Toch kunnen er dingen fout gaan.

Ik heb problemen met mijn interactieve diensten. Mankeert er iets aan mijn retoursignaal?

Kan je prima tv kijken maar werken je interactieve diensten niet, dan is de kans groot dat je retoursignaal is verstoord.

  • Begin altijd met het volledig loshalen van de coaxkabel (uit zowel de Mediabox als uit het aansluitpunt) en haal ook de stekker van de mediabox uit het contact. Sluit alles na 2 minuten wachten weer aan.
  • De mediabox heeft nu vaak wat extra tijd nodig om weer op te starten. Wacht gerust even een kwartiertje en kijk hoe het hierna gaat.

Heb je hierna nog steeds hetzelfde probleem?
  • Sluit je mediabox rechtstreeks aan op je AOP(zonder tussenkomst van splitter/versterker). Hiermee kan je testen/uitsluiten of het probleem wordt veroorzaakt in je binnenhuisbekabeling.
  • Speelt het ook rechtstreeks aangesloten nog, probeer het dan eens met een andere coaxkabel.

Heb je dit alles getest en werkt het nog niet? Dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met je AOP of met het signaal. We hebben meer informatie nodig om het verder te onderzoeken. Geef in een reactie in dit topic zoveel mogelijk informatie zodat de community je verder kan helpen.


Overige mediaboxen in voormalig Ziggo gebied

In voormalig Ziggo gebied maken de mediaboxen op verschillende manieren gebruik van het retoursignaal. Heb je een mediabox van het merk Humax of Samsung, dan zul je de mediabox moeten verbinden met het internet.
Heb je een mediabox van het merk Cisco, dan is de werking gelijk aan het oud UPC gebied. Kijk voor informatie hierboven onder het kopje 'Overige mediaboxen in voormalig UPC gebied'

Humax/Samsung: Je mediabox kan verbonden worden via de wifi (met een wifi-dongle) of rechtstreeks bekabeld met de modem. Let op dat een bekabelde verbinding altijd stabieler is.


Ik heb problemen met mijn interactieve diensten. Hoe kan dit?

Werkt tv kijken maar kan je geen gebruik maken van de interactieve diensten, dan is waarschijnlijk je verbinding verstoord.

Loop snel dit stappenplan door voor de oplossing.

Heb je dit alles getest en werkt het nog niet? Dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met je AOP of met het signaal. We hebben meer informatie nodig om het verder te onderzoeken. Geef in een reactie in dit topic zoveel mogelijk informatie zodat de community je verder kan helpen.



Heb je een vraag, opmerking of tip over het retoursignaal, laat dan snel een reactie achter!

Gerelateerde onderwerpen:
6010: wat te doen bij deze foutcode?
Foutcode 2020: zo los je het op

12 Reacties

Reputatie 1
Hallo , hier dus een probleem met de on demand functie.
Pace UPC box.
Ik krijg melding dat dit niet beschikbaar is en probeer opnieuw, maar werkt niet.
Verbinding testen gedaan op kanaal 97 en geeft aan dat er een probleem is.
Het hele verhaal van bekabeling en her-starts uitgevoerd , ook met coax direct op AOP.
Ook met andere Coax en HDMI kabels maar zelfde resultaat.
Diagnose na test geeft aan (blauwe button) geeft aan ip adres modem en mediabox 0.0.0.0. / N.A , geel driehoekje.
verbindingsfout 2 geel driehoekje.
2 x telefoon met helpdesk heeft niet geholpen , nu wachten op monteur.
Hallo @Harry1960,
Heb je die decoder nog maar net of heb je hem al langer?
Als je hem nog maar net hebt kan het een serie zijn die niet in een bepaald bestand voorkomt en krijgt nooit zijn gegevens, daar kan een monteur ook niets aan veranderen,dat moeten ze dan bij Ziggo zelf in orde maken.
Ik had er vorig jaar mee te maken en @Thijs Ziggo heeft toen e.e.a. uitgezocht en in orde gemaakt.
Reputatie 1
Hallo @N.N.
De decoder staat hier al een jaar of 10 te snorren....
Normaal nooit problemen mee , maar nu opeens dit dingetje van "on demand".
De helpdesk medewerker had tijdens 1e gesprek de decoder/smartcard opnieuw aangemeld en toen naa een uurtje heb ik weer geprobeerd met test en re-start maar geen soelaas.
Weer gebeld en toen werd aanbevolen om monteur te sturen.
Coax kabel is ZIggo/Kabelkeur Hirschmann LTE , van december 2017.
HDMI is ook 4K kwaliteit en AOP is ook van de zelfde periode.
Hallo @Harry1960,
Heb je de Pace al eens rechtstreeks op het AOP aangesloten, dus zonder splitters, versterkers e.d.?
Gaat het dan ook niet goed, dan moet er inderdaad een monteur komen die de Pace waarschijnlijk vervangt door een andere.
Reputatie 1
Hallo , N.N.,
Ja ook al geprobeerd , zoals ik schreef in eerste post.
Ik denk ook dat er iets in de box overleden is....🎩
Of het AOP.
Opperde nog bij de helpdesk of dit ook met een per Mei opgezegd extra pakket te maken kon hebben, maar dat was niet van invloed volgens de operator.
Gewone T.V. kanalen werken goed evenals de 'Guide', is enkel met on demand.

Bedankt voor meedenken!
Graag gedaan!
Reputatie 1
Nou , de dokter van Ziggo is geweest en en heeft vastgesteld dat box gedeeltelijk is overleden.....
Retour-modem(?) is i.d.d. defect.
Had geen andere/vervanging box in de auto, dus word er een nieuwe opgestuurd is mij beloofd.
Bedankt voor de update.
Laat s.v.p. even weten of de nieuwe box straks wel weer goed werkt.
Reputatie 1
Ik hoop dat dit gaat werken , als je dit(https://ziggoforum.nl/topics/91807/) naleest ben ik dus niet de enigste met dit euvel.😟
Reputatie 4
Badge +3
ik zag dat het advies voor de mediabox beter is dat die bekabeld werd verbonden met internet ik kreeg ook steeds foutmedingen via de dongle op mijn humax 5300c en de sterkte is nu ook verhoogt is nu ruim 50% kwaliteit is 100% dat was voor die tijd ook al zo. sterkte was met de dongle 42% en nu bekabeld 50% dus ga nog kijken of ondemand( interactieve diensten) geen foutmelding meer geeft. Zal nu wel beter zijn. Ik heb alles in 1 start dit gaat met name om de 2e aansluiting via de coax en de eerste aansluiting is een samsung SMT 7140 500GB hdd bekabeld
Reputatie 4
Badge +3
Na mijn laatste plaatsing over mijn Humax 5300C startte die tot 3 x spontaan opnieuw op iedere avond na ruim een half uurtje te hebben gekeken. was geen update wel heel raar. of een foutmelding 2010 met gemist terug kijken. stekker eruit, alles opnieuw installeren, terug naar fabrieksinstellingen niets heeft geholpen
Reputatie 4
Badge +3
Probleem is opgelost heb Ziggo gebeld alles is nagelopen en alles in huis voor beide tv's digitaal is goed alles is in orde. Alles is stabiel zowel internet,digitale tv en huislijn

Reageer