Beantwoord

Zenders zijn gecodeerd. Controleer of de CI+ module en smartcard juist zijn ingevoerd.

• 11 maart 2019
  • 18 Reacties
  • 3520x Bekeken

Reputatie 2
We hebben een nieuwe TV en België en de Commerciële zenders doen het niet. Wat is hier aan de hand?
icon

Best beantwoord door Eddy 11 maart 2019, 16:51

Hallo dongenvj01

Bij het installeren maak je een denkfout.
Gecodeerd signaal op de tv duidt daar op. Kennelijk gebruik je nu de digitale tuner die in je tv is ingebouwd. Daarbij geef je aan over een Humax 5300 te beschikken die tuner moet je gaan gebruiken zolang je tenminste in oud Ziggo gebied woont geeft dat voordelen. Woon je in oud UPC gebied kun je net zo goed de digitale tuner in je tv gebruiken.
Zoek dan de zenders nog een keer met als netwerknummer of netwerk id (0)4444 dan staan de basiszenders netjes in een logische volgorde.

In geval van oud Ziggo gebied: Sluit de decoder aan op een HDMI aansluiting van de tv. Schakel de tv zo dat die het signaal van de HDMI ingang gaat weergeven. En laat dan de Humax al het werkt doen.

Heb je er een geldige smartcard bij dan kun je alle zenders zien die bij je abonnement horen zolang je maar de Humax afstandbediening gebruikt om zenders te wisselen.
Soms moet je even op het knopje pvr op de Humax ab drukken om hem op de Humax te laten werken.
Krijg je met de Humax als tuner een E100, E19 of E16 foutmelding kun je de Smarcard in je Mijn Ziggo opfrissen door daar de zenders opnieuw op te laten halen. Vooropgesteld natuurlijk dat dit een geldige smartcard is die in je Mijn Ziggo staat.

een Humax 5300 installeer je zo https://www.ziggo.nl/klantenservice/installeren/televisie/nieuw-pakket/hoe-kijk-je/#mediabox/Humax

Success

Eddy
Bekijk origineel

18 Reacties

Reputatie 7
Badge +26
je zou wat info kunnen geven?
Welke TV?
ci+ Module?
Ziggo boxje?
Wat heb je zelf geprobeerd?

https://www.ziggo.nl/klantenservice/installeren/televisie/
Reputatie 2
Ik zal beginnen met de TV:
55PUS7803/12 : 55” UHD 1700 PPI P5 Engine 20W (139 cm)

CI+ Module: die heb ik niet

Ziggo boxje: 5300c/nl HUMAX

Heb zelf de TV geinstalleerd en geconfigureerd. Eerst HDMI1, daarna HDMI 2 op advies van Thomas van Ziggo
Via Source op de TV afstandbedening: HDMI aangezet, maar krijg dan slechts een zender en kan niet naar andere zender.
Indien ik kies voor de Kabel: dan veel meer zenders maar niet die gecodeerde waarvoor ik een foutmelding krijg over CI+ enz.
Heb even gedacht dat ik een CI+ Module nodig had, want aan de achterkant van de TV zit een ‘gleuf’ met benaming CI.
Volgens Thomas was dat niet persé nodig, want dat zou via het kastje van Ziggo, met dongle gaan.
Reputatie 2
Steefb,

mag ik van jou een antwoord verwachten op de forum, of hoe werkt dat?

gr.

dongenvj
Reputatie 5
Badge +7
Hallo dongenvj01

Bij het installeren maak je een denkfout.
Gecodeerd signaal op de tv duidt daar op. Kennelijk gebruik je nu de digitale tuner die in je tv is ingebouwd. Daarbij geef je aan over een Humax 5300 te beschikken die tuner moet je gaan gebruiken zolang je tenminste in oud Ziggo gebied woont geeft dat voordelen. Woon je in oud UPC gebied kun je net zo goed de digitale tuner in je tv gebruiken.
Zoek dan de zenders nog een keer met als netwerknummer of netwerk id (0)4444 dan staan de basiszenders netjes in een logische volgorde.

In geval van oud Ziggo gebied: Sluit de decoder aan op een HDMI aansluiting van de tv. Schakel de tv zo dat die het signaal van de HDMI ingang gaat weergeven. En laat dan de Humax al het werkt doen.

Heb je er een geldige smartcard bij dan kun je alle zenders zien die bij je abonnement horen zolang je maar de Humax afstandbediening gebruikt om zenders te wisselen.
Soms moet je even op het knopje pvr op de Humax ab drukken om hem op de Humax te laten werken.
Krijg je met de Humax als tuner een E100, E19 of E16 foutmelding kun je de Smarcard in je Mijn Ziggo opfrissen door daar de zenders opnieuw op te laten halen. Vooropgesteld natuurlijk dat dit een geldige smartcard is die in je Mijn Ziggo staat.

een Humax 5300 installeer je zo https://www.ziggo.nl/klantenservice/installeren/televisie/nieuw-pakket/hoe-kijk-je/#mediabox/Humax

Success

Eddy
Reputatie 7
Badge +26
Even voor de volledigheid, als je de box(humax) gebruikt hoef je op de TV niets in te stellen,
Alleen de juiste ingang (source) kiezen. Alles doe je dan via de box.
Reputatie 2
Eddy en Steefb,

ik kom tot de conclusie dat ik 2 mogelijkheden door elkaar haal t.w, CI+module en Ziggo Boxje.
Ci+module zit achterop mijn nieuwe Smart TV maar met het Ziggo Boxje, waarin ook een card zit, kan ik ook digitaal kijken.

Om geen onnodige kosten te maken wil ik vooralsnog digitaal kijken via het Ziggo Boxje (misschien later CI+ module).

Het op de juiste manier instellen wil maar niet lukken. De gecodeerde zenders krijg ik niet op mijn nieuwe TV. Op onze oude HD ready TV hadden we dat wel en hoorde ik mijn vrouw niet klagen.

De Humax afstandsbediening die bij het Ziggo Boxje hoort correspondeert niet met wat ik in de installatie-instructie lees en zie.
Ik ben nu al de bijna 3/4 dag er mee bezig, maar nog niet het gewenste resultaat.

Wie kan mij verder helpen of moet ik ten einde raad maar een beroep op een Ziggo-monteur doen? Ik heb met de leverancier van de TV ook al contact gehad. Na wat adviezen van zijn kant kwam er uit dat ik dan bij de provider, Ziggo dus, moet zijn.

Ik ben benieuwd en blijf hoopvol.

met vriendelijke groet,

Jan Van Dongen
**Persoonlijke gegevens verwijderd**
Reputatie 7
Badge +26
@dongenvj01 Haal je persoonlijke gegevens(email adres) even weg, Dit is een openbaar forum.
Dit kan door op de drie puntjes rechtsonder je bericht te klikken en bewerk kiezen.
Reputatie 7
Badge +26
Je moet helemaal niks doen met je tv, Alleen de juiste ingang (source) kiezen. Alles doe je dan via de box.
Je hoeft niks in te stellen op je TV. Als je de juiste ingang hebt gekozen met de TV afstandsbediening ga je verder met de humax afstandsbediening om deze eventueel verder in te stellen. Misschien moet je hem even uitzetten en opnieuw beginnen.

Gebruik dit stappen plan.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/installeren/televisie/nieuw-pakket/hoe-kijk-je/#mediabox
Reputatie 7
Badge +26
@dongenvj01 Inz. afstand bediening Humax. Reageert hij niet? bedoelt u dat? Druk dan enkele seconde op de PVR toets tot dat hij rood oplicht. Dan zou de ab weer moeten werken. Als dit het geval is:

Vermoedelijk heeft u per abuis de tv toets ingedrukt. Dan reageert de Humax niet meer op de box. "Dus PVR enkele seconde indrukken!" op de ab van de Humax. Ik hoop dat ik u goed begrepen heb. gr Rob
Reputatie 2
Tot mijn genoegen kan ik jullie mededelen dat het probleem inmiddels is opgelost.

Het was een kwestie van niet de juiste afstandsbediening gebruiken.
Om de een of andere reden gebruikten wij een niet-Humag afstandsbediening voor
het Ziggo boxje. Toen ik er een Humag afstandsbediening bijhaalde lukte het wel.

Hartelijk dank voor het meedenken. Ik heb er in ieder geval weer wat van geleerd
en dat vind ik altijd fijn, zelfs nog op mijn leeftijd (binnenkort 78 Deo Volente).

met vriendelijke groet,

Jan Van Dongen
Reputatie 7
Badge +19
PS: een module was niet duurder geweest. Die kost n.l. 2 euro per maand bij Ziggo. De Humax 5300c kost 3 euro per maand aan huur, al is het misschien zo dat u deze al in bezit had.
Reputatie 2
Willem-A,

Moet ik eens nakijken of ik die huur van Ziggo. Ik denk van wel.
Zo’n module achter in de TV is feitelijk wel ‘netter’, toch?

Dan kan ik misschien beter een module aanschaffen en kan het kastje dan weg.

Kan ik het kastje gebruiken voor de TV, die we nu ‘boven’ hebben gezet.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @dongenvj01

Dat is zeker netter. Daar zie je eigenlijk niets van. Als je veel opneemt is een PVR of bv. Mediabox XL een betere keuze, maar een Tv kan ook vaak opnemen op een harde schijf tegenwoordig.

Voordeel is dat je met een module alleen de afstandsbediening van de Tv gebruikt en dat werkt vaak toch wat prettiger. Zeker voor veel ouderen is dat handiger.

Maar de Tv dient dan wel Ziggo gecertificeerd te zijn, hetgeen je kan opzoeken op hun site. En het is nog een euro goedkoper per maand. Kun je toch weer een ijsje voor kopen....
Reputatie 2
Willem-A,

Bedankt voor je informatie. Ik ga nog uitzoeken of onze TV Ziggo-gecertificeerd is.
Lijkt me wel handig één afstandbediening. Met een AB hadden we die ptoblemen niet gehad.

Een ander puntje: De spraak liep niet cinchrone met het beeld. Heb ik aan kunnen passen d.m.v
Ziggo-instructie. Dat ging fijn.

Willem, bedankt voor alle hulp; bij jou was ik weer oo het goede adres. Heb ik met jou in het
verleden niet gecorrespondeerd over een ‘brom’ in de TV?
Een nieuwe TV was het vervolg op de ‘brom’.

Goede avond,

Jan Van Dongen
Reputatie 7
Badge +19
Dag @dongenvj01

Graag gedaan. Ook de anderen hielpen prima, maar ik wilde je dit niet onthouden. Je hebt nu overigens een Humax 5300c waarvan je de afstandsbediening vaak wel ook kan gebruiken voor de basisfuncties van je Tv, maar je blijft met het 'issue' zitten dat je dan wel steeds moet omschakelen van PVR naar Tv. Dat kan lastig zijn. Dus wat dat betreft is alleen de afstandsbediening van de tv beter.

Ik had het even niet door, maar inderdaad hebben wij daarover gecorrespondeerd. Aarding etc. Maar dat is dus een nieuwe Tv geworden begrijp ik... Mooi! Gefeliciteerd met je aankoop.

Mvg. Willem
Reputatie 2
Hallo Eddy,

Ik kreeg vandaag een email in mijn berichten box en kwam daarmee op jouw uiteenzetting terecht.
Ik weet niet precies hoe te handelen op community.ziggo. Ik denk nu dat ik vergeten ben om jou expliciet te bedanken voor jouw bijdrage; bij deze ‘hartelijk dank’.

Ik lees al de commentaren uiteraard en probeer ze goed in mij op te nemen en er mijn voordeel mee te doen. En ik moet zeggen, niet zonder resultaat. Mijn vrouw zit nu heerlijk TV te kijken en gebruik beide afstandbedieingen.

Het werkt nu op de Humax box. Het blijft een beetje omslachtig, volgens mij moet het zonder de Humax box kunnen met een CI+ module en card. Dan kan volstaan worden met één afstandsbediening heb ik van Willem-A begrepen.

Ik moet voorkomen dat het weer een hoop ‘gedoe’ wordt met het (opnieuw) installeren van CI+ module en card. Ik hou er wel van om een voor mij ‘onontgonnen’ gebied te onderzoeken, met ondersteuning van community.ziggo, maar ik ben niet alleen de baas hierover bij ons thuis. Ik heb wel eens gehoord: ‘als het goed werkt, dan er vanaf blijven’. Dat zit niet zo in mijn aard hoor want ik ‘onderzoek’ graag dingen en daar leer ik van, ook wel hoe het ‘niet moet’.

Dit gezegd hebbende; vooralsnog jullie bij community.ziggo, allemaal bedankt voor jullie bijdrage. Samen weten we veel en komen we er wel uit.

Goede avond,

Jan
Reputatie 7
Badge +19
Dag @dongenvj01

stel anders de Humax afstandsbediening eens in voor je Tv. Dan kun je met die afstandsbediening ook de Tv bedienen.

Hier vind je de handleiding:

https://www.gebruikershandleiding.com/Humax-HUMAX-IRHD-5300C/preview-handleiding-313910.html

Vanaf pagina 72 vind je de diverse codes voor de verschillende Tv's. Op pagina 71 staat de uitleg hoe te werk te gaan. Uiteraard druk je eerst even op de Tv toets, want daaronder wil je de Tv vastleggen. Het kan zijn dat een bepaalde code werkt, maar niet alles functioneert. Schrijf deze dan even op en probeer ook nog een of meer andere codes.

Maar een module zorgt ervoor dat alleen de Tv afstandsbediening kan worden gebruikt, hetgeen nog eenvoudiger werkt.

Kun je echter alleen met die van de Humax toe, maakt dat het alweer wat eenvoudiger dan het werken met 2 exemplaren.
Reputatie 5
Badge +7
@dongenvj01

Hai Jan
graag gedaan, veel kijkplezier ermee gewenst

gr. Eddy

Reageer