1
Vraag
2
Reageer en help mee
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Wat je moet weten als je de Humax gebruikt in oud, ofwel fUPC gebied.

 

Vaak zien we de vraag of men de Humax in oud, ofwel, fUPC gebied kan gebruiken. Nee, en ja: Nee, niet voor het gebruik met een smartcard. Ja, daar de Humax wel ingezet kan worden voor de zogenoemde vrije zenders. Daarvoor zijn in ieder geval de volgende modellen geschikt;

-Humax IRHD-5100C
-Humax IHDR-5200C
-Humax IRHD-5300C
-Humax IHDR-5400C
-Humax IHDR-5050C

De namen van deze modellen worden vaak ingekort als Humax 5100, 5200, 5300, 5400 en 5050. De C erachter staat voor Cable/kabel. Ook andere modellen zoals de IRHD5000C kunnen geschikt zijn, maar met genoemde modellen lukt het in ieder geval. De Humax word dan ook al langdurig ingezet voor de vrije zenders in het UPC gebied, dat nu onder Ziggo valt.

Op de site van Ziggo zul je echter vaak niet veel verder komen, of juist zien dat de Humax in jou postcodegebied niet inzetbaar is. En dat heeft te maken met het feit dat UPC eerder alleen maar gebruik maakte van het Nagravision signaal, en niet met het IR-Deto signaal, waarbij de Humax alleen met die laatste kan werken. Nu UPC onder Ziggo valt, is dat wel veranderd, maar desondanks zal Ziggo geen smartcards uitgeven in fUPC gebied, waardoor de Humax dus niet bruikbaar is op het gehele vlak, maar dus wel voor de vrije zenders.

Wilt je deze dus naast b.v. de Ziggo Mediabox XL, of als stand-alone gebruiken, als je genoeg hebt aan deze deze zenders, kun je gebruik maken van de volgende instellingen;

-Frequentie: 16400(0)
-Modulatie: QAM64
-Symbol Rate: 6.875 (Hier zul je echter soms/regelmatig 6900 zien/moeten invullen).

* Let op: Modulatie en symboolrate zijn vaak al correct ingevuld.

De netwerkcode/ID/netwerk ID kan 4444 zijn of een van de codes zoals hieronder genoemd;

De netwerkcodes komen overeen met de volgende regio's:

-43136 = HE Amsterdam (Noord Holland)
-43138 = HE Lelystad (Flevoland)
-43140 = HE Heerenveen (Friesland)
-43142 = HE Zevenaar (Gelderland)
-43144 = HE Helmond (Brabant)
-43146 = HE Rotterdam (Zuid Holland)
-50142 = One way DTV (Gelderland)
-50146 = One way DTV (Rotterdam)

Zie eventueel ook:
http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/upc.shtml

Natuurlijk kan de Humax ook in oud Ziggo, ofwel fZiggo gebied worden gebruikt voor de vrije zenders. Dan gelden de volgende instellingen;

Frequentie: 47400(0)
Modulatie: QAM64
Symboolwaarde: 6875
Netwerk-ID: 5555* (*In dit geval zullen de zenders niet in de juiste volgorde staan. Dit netwerk-ID/ID code gebruik je dan ook als je een smartcard gebruikt. Maar zou deze laatste onverhoopt niet werken, kun je dus wel alle vrije zenders bekijken.

Gebruik je echter netwerk-ID 4444 zullen alle vrije zenders mooi achter elkaar komen te staan.

Op deze manier zijn dus veel zenders te ontvangen, welke ook allen zijn op te nemen met de bovenstaande modellen, op de 5000C na, daar dit geen PVR (Personal Video Recorder) betreft, de naam welke Humax geeft aan de modellen met interne harde schijf, of waarop een externe harde schijf kan worden aangesloten (5100C/5300C). De kwaliteit van de opname zal dan gelijk blijven.

En omdat de Humax ook is op te nemen in je netwerk, of er een schijf kan worden aangesloten (zie mijn andere topics) kun je deze opnames ook bewaren.

Let op: de 5100, 5200, 5300 en 5400 zijn wel Interactief, maar hiervan kun je geen gebruik maken in fUPC gebied, of als er in fZiggo gebied geen smartcard word gebruikt. Het aansluiten op het Internet heeft dan dus alleen zin als als je het apparaat wilt opnemen in je netwerk.

Om te zien welke zenders je kan ontvangen als vrije zenders, klik je op deze link:

https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/ en kies je voor "Zonder smartcard (Kabel TV)".

Veel succes!

18 Reacties 18
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Vreemd... jameswhatson zou hier hebben gereageerd, maar er staat niets? Is dat verwijdert door een van de moderators?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6903Posts
  • 788Oplossingen
  • 1996Likes
Willem-A, ja want dat was spam :disappointed:
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
O, vandaar. Dat heb ik dus even gemist ... gelukkig.
sjany

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedemorgen,
Als ik nu mijn bestaand smartcard over zet naar de Humax5200 heb ik dan in oud upc gebied een volwaardige interactieve recorder of blijf deze dan ten alle tijden alleen geschikt voor de vrije zenders?
Mvrgr
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Sjany,

in het fUPC gebied is nu naast het Nagravision signaal ook het IR-Deto signaal aanwezig, maar ziggo levert voor dat gebied geen smartcards. Heb je nog een smartcard kan het werken, maar ik ben er niet geheel zeker van of Interactieve Tv dan ook beschikbaar is. Maar in principe is de Humax altijd inzetbaar voor de vrije zenders. Of dat ook altijd zo blijft is niet geheel te voorspellen, maar ik verwacht niet dat men de vrije zenders snel zal opdoeken. Maar in de toekomst kijken kan ik natuurlijk ook niet.

In ieder geval ontvang je dus alle vrije zenders, net als met de nieuwe Humax 5500c welke Ziggo uitgeeft aan mensen die nu nog analoog kijken, en waarbij dat is of gaat vervallen, maar bied bv. de 5200 natuurlijk duidelijk meer, zoals de opnamefunctie met 2 tuners. En daarom zou ik deze dan ook doorgaans aanraden.

PS: let er wel op dat wanneer je een smartcard gebruikt van een ander dit onder 'cardsharing' valt en niet is toegestaan.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Interactieve TV via CI+ is in fUPC-regio niet aanwezig en komt er ook niet, uitsluitend voorbehouden aan fZiggo-regio.
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
N.N. wrote:
Interactieve TV via CI+ is in fUPC-regio niet aanwezig en komt er ook niet, uitsluitend voorbehouden aan fZiggo-regio.


We hebben het dan ook niet over Interactief via een CI module, maar over ITV via de Humax.

En daar men deze toch zal gebruiken voor de vrije zenders in fUPC gebied, zal men dus ook geen gebruik kunnen maken van ITV, omdat er ook geen smartcards worden uitgegeven voor dat apparaat. En zonder dat sowieso geen ITV op de Humax.

Overigens werkt dit bij andere providers ook niet. Het is vooral Ziggo, nu fZiggo, welke de ITV dienst mogelijk maakt.
sjany

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedenavond,
Dank voor de reacties,
Ik maak uit de reacties op dat de smartkaart uit mijn upc mediabox niet ga werken met de Humax?
En dat alleen de vrije zenders op een Humax te zien en op te nemen zijn?
Mvrgr
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag sjany

Voor fZiggo gebied is er een IRDeto smartcard, ook werkend dus voor de Humax. Die geeft men dus niet uit in fUPC gebied. Daarin zijn dus nog steeds verschillen. Naar mijn weten werkt de smartcard uit de UPC box dus niet. Vandaar dat de insteek dus ook is dat de Humax alleen werkt met de vrije zenders. Is dat genoeg voor je is dat een mooie optie. Maar wil je alle zenders uit je uitgebreide(re) pakket wilt ontvangen zul je anders moeten kiezen, en kan de mediabox XL een optie zijn.

Maar omdat het analoge signaal verdwijnt heeft Ziggo de nieuwe Humax 5500c uitgegeven welke niet geschikt is voor een smartcard, en dus alleen met de vrije zenders kan werken. Nu werden andere modellen al wel ingezet in UPC, later fUPC gebied, maar ook dan dus alleen voor deze zenders. Maar nu het analoge signaal verdwijnt, wil men wellicht ook kunnen opnemen en deze opnames willen bewaren, en dan zijn bv. de 5200c en 5400c een uitstekende keuze. Zeker omdat men bij het analoge signaal nog vaak een DVD recorder gebruikt, die bij het verdwijnen van dat signaal natuurlijk niet meer zo bruikbaar is als men gewend was, en de 5500c een simpele decoder is zonder extra opties.

Is het zo wat duidelijk?
sjany

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank Willem,
Kan er mee verder.
Mvrgr
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Graag gedaan sjany en succes met het maken van een keuze.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14024Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6121Likes
Super goede informatie en hulp weer, @Willem-A. #LekkerBezig!
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dank Lycke Ziggo!
RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Nu UPC onder Ziggo valt?

Het is juist Ziggo die onder UPC valt Liberty Global heeft voor het Ziggo merknaam gekozen.

 

Wat betreft Irdeto signaal en Nagravision signaal, als ik goed op de hoogte ben is dat software in de CI module's, het TV signaal wat uitgestuurd wordt is wel volgens methode A of B gecodeerd. De vraag is dus waar wordt die encryptie toegepast vanuit het hoofd platform of pas op lokaal nivo, het komt mij over op lokaal nivo, anders zouden deze verschillen allang tot het verleden behoren.

 

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Hallo @RoWi. 

 

je hebt gereageerd op een topic uit 2018... Toen waren bepaalde zaken nog niet allemaal even duidelijk. Ik denk daarom ook dat het beter is dat we hier niet verder moeten gaan wat dat betreft. Je hebt nl. deze info ook al in andere topics geplaatst, en daar hebben we het ook al uitgebreid over gehad. Hoe het zit met het IRdeto en NAgravision signaal is hier verder ook niet relevant. Het gaat erom dat men in fUPC gebied geen IRdeto smartcards uitgeeft, en een NAgravision smartcard niet werkt in de Humax. Meer was- en is, in deze content niet van belang.  

 

Ik bedoelde destijds met de tekst 'Nu UPC onder Ziggo valt' dan ook de bedrijfsnaam. Anders zou de verwarring alleen maar groter worden, of/en zou men als klant aangeven dat het nu toch echt Ziggo heet en geen UPC... Om precies uit te leggen hoe dat nu precies in elkaar steekt vond ik niet zo relevant. En om iemand jaren na plaatsing nog op 'fouten' te wijzen is natuurlijk ook niet helemaal reëel. We hebben het over mei 2018... Ik snap dus niet waarom je nu deze info nog plaatst, zeker niet, omdat we dit al vaker hebben besproken. In 2018, en nog, zijn er zeer veel mensen mee geholpen, want zou het onduidelijk zijn zou men dat wel hebben aangegeven. Dit topic is al duizenden keren bekeken. 

PS: ik reageer nu pas op je schrijven, omdat ik het bij toeval tegenkwam. Heb er geen mail van gehad. Gebeurt ook niet meer denk ik, omdat dit topic nog uit het oude forum stamt. 

Maar nogmaals, laten we hier nu niet meer op gaan voortborduren in dit oude topic. Het is nog steeds bruikbaar en daar gaat het om. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

PS: @Mariska zou je zo vriendelijk willen zijn dit topic te sluiten? Blijft dan gewoon vindbaar toch? 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8943Posts
  • 1051Oplossingen
  • 3971Likes

Hi @Willem-A1,

 

Goed dat je nog even wat extra uitleg verschaft 🙂 We laten deze handige topics meestal altijd open voor reacties, zolang ze nog steeds relevant zijn. Als er bijvoorbeeld nog een inhoudelijke vraag over is, dan is het makkelijk en handig om direct eronder de vraag te kunnen stellen.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Alex 

dank voor je uitleg. Ik snap hem. En ja, als het nodig is, wil ik natuurlijk nog best wat uitleggen of aanvullen. Maar dan laten we het topic gewoon open. Maar klopt het dat je zonder de mention (@) geen mail meer ontvangt van nieuwe plaatsingen? 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8943Posts
  • 1051Oplossingen
  • 3971Likes

Top!

 

Je hebt dit topic met het andere account geschreven, dus bij deze zal je niet als topicstarter een notificatie krijgen 😅 Je kunt nog steeds notificaties krijgen zonder mention, maar dat hangt van de instellingen af (bijvoorbeeld door je te abonneren op een topic en deze betreffende notificaties aan te zetten).

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic