Beantwoord

TV schakelt steeds over van 4:3 naar 16:9 NPO1 extra alleen met CI+ module op LG tv

Reputatie 1
  • Gedreven Meedenker
  • 17 reacties
Ik heb sinds kort problemen met het kijken naar 4:3 uitzendingen op NPO1 Extra (kan 128) zoals " 'allo 'allo" en "wordt u al geholpen".
Deze uitzendingen worden in 4:3 uitgezonden en mijn LG tv met CI+ blijft maar schakelen tussen 4:3 en 16:9, zo'n 2x per sec.
Zelf als ik de instellingen van de tv aanpas naar 4:3 weergave stopt de overschakeling naar 16:9 maar krijg ik 2x per sec flitsen in beeld.
Bij 4:3 uitzendingen waarbij het NPO logo in het zwarte gedeelte staat gaat het wel goed omdat hij die als 16:9 uitzending ziet.
Het gaat dus alleen om kan 128 met CI+ module (via de Horizon wel goed) en op 2 andere tv's getest met hetzelfde resultaat.
Vanmorgen is er een Ziggo monteur geweest en hij heeft mijn bekabeling vervangen en doorgemeten en AOP vervangen maar zonder resultaat.
Een defect aan de tv is uitgesloten omdat dit op meerder tv's getest is.

Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

icon

Best beantwoord door Lycke Ziggo 5 maart 2019, 09:44

Hey all.

Nou. Update. Er is heel veel getest en veel geschakeld met NPO. Uiteindelijk blijft het probleem bij de NPO te liggen. Ze hebben nu handmatig een aanpassing gedaan, waardoor het "schakelen" niet meer voor zou moeten komen en de NPO is ingelicht dat ze hun bron moeten herstellen.

Het zou dus nu goed moeten gaan. Hoe gaat het bij jou, @SNPVN ?

Bekijk origineel

48 Reacties

Reputatie 7
Oke. Ik heb inmiddels reactie. De afdeling die over dergelijke zaken gaat, adviseerde me opnieuw een monteur langs te sturen. Eerlijk gezegd zag ik daarvan niet het nut, dus heb ik nog iemand anders ingeschakeld.

Inmiddels hebben we boel hier ook getest met een CI+ module (in FUPC gebied) en bij ons speelt het probleem niet. Ik wil bijna zeggen; jammer, want daardoor zijn we nog verder van de oplossing.

De persoon die ik nu heb ingeschakeld, wordt hier doorgaans de guru genoemd. Deze man weet echt alles. Maar dan ook echt alles van de aansluitingen, mogelijkheden en issues die kunnen optreden.
Hij pakt het dus nu op. Als ik voor half 5 nog een update heb, hoor je uiteraard van me. Mocht dat niet lukken, hoor je dinsdag van me.

Nogmaals sorry dat alles zo lang duurt. Ik wil dit gewoon echt heel graag op de goede manier oplossen. Later zullen we dan natuurlijk ook kijken naar een nette afsluiting.
Reputatie 7
Hey all.

Nou. Update. Er is heel veel getest en veel geschakeld met NPO. Uiteindelijk blijft het probleem bij de NPO te liggen. Ze hebben nu handmatig een aanpassing gedaan, waardoor het "schakelen" niet meer voor zou moeten komen en de NPO is ingelicht dat ze hun bron moeten herstellen.

Het zou dus nu goed moeten gaan. Hoe gaat het bij jou, @SNPVN ?
Reputatie 1
Beste Lycke, @Lycke Ziggo
moet ik op deze terugkoppeling ook nog een week wachten?
Reputatie 1
dank jullie wel voor alle reacties!
Ziggo heeft me beloofd deze week terug te bellen dus zal het ze voorleggen dat ik een andere CI+ module wil gaan testen.
Ook heb ik NPO een mail verstuurd met een vraag of het van hun kant zou kunnen komen.

Peter
Reputatie 7
Helaas 😞. Dan blijft er niets over dat het toch echt ergens heel anders mis moet gaan. Ik heb alles bij elkaar verzameld en het nogmaals naar de andere afdeling uitgezet intern. Daanaast zeg ik de nieuwe CI+ module weer voor je op, zodat je daar niet onnodig mee blijft zitten. Je hoort zo snel mogelijk van me!
@SNPVN Mooi zo.
Enkele mogelijkheden:
  1. onwaarschijnlijk: je bent de enige Ziggo klant in voormalig UPC gebied die NPO 1 Xtra bekijkt
  2. je bent de enige Ziggo klant in voormalig UPC gebied, die een melding doet en voor de Community kiest
Het kan best zijn dat er ook meldingen zijn via Telefonisch contact, via de Chat of een ander kanaal.
Dat weten we niet.
Er zijn ook klanten die zoiets helemaal niet melden & het maar accepteren zoals het is.
Een onderzoekje naar hoe het precies zit, is eigenlijk wel interessant. Wie klaagt wel en waar en wie klaagt niet
Probleem is dat Ziggo niet weet wie wanneer naar NPO1 extra kijkt. Dat onderzoekje gaat dus niet lukken.

Slechts die ene melding van jou hier blijft een mysterie. Je hebt het hoe dan ook samen met Lycke opgelost voor anderen. Hulde aan jullie.
Han
Reputatie 7
Hey @SNPVN . Hm, oke. Ik kreeg helaas van de collega die het zou uitzoeken geen reactie, dus ben ik naar de afdeling gegaan die hiervoor gevraagd was. Die geven inderdaad aan dat er gereageerd is met bovenstaande vragen "Welk merk en type TV heeft de klant en welk merk/type heeft zijn kennis?
Zijn die TV’s wel geschikt voor CI+ in die footprint? (footprint former UPC) '" Is hierop nog gereageerd vanuit jou?

Zo nee; zou je mij kunnen vertellen om welke TV's (merk en type) het gaat? Ik lees in voorgaande berichten enkel de merken terug, namelijk.

Ik pak het nu gewoon weer samen met je op.
Reputatie 1
Dank je wel Lycke, goed bezig!

Afgelopen zondag evengoed weer 3 kwartier met Ziggo moeten bellen. De CI+ module die ik te leen had heb ik natuurlijk teruggestuurd. Nu bleek dat ze ook mijn goede CI+ hadden geblokkeerd. Maar voordat je dat weer zover bent dat alles werkt.
Zelfs telefonisch de vraag weer gekregen of mijn tv wel geschikt zou zijn voor de kaart. Ik dacht, daar gaan we weer...
Maar gelukkig alles werkt weer en NPO extra 1 en 2 nu goed werkend.
Dank jullie wel allemaal!
Zelfde uitzending 4:3 in fUPC en 16:9 met zwarte balken in fZiggo.
Hm, toch wel opmerkelijk. Even speculeren.
Voor fUPC is zeer recent iets gewijzigd aan de streams om het aantal dagen gidsgegevens die daarin zitten (=EIT data) te verhogen en eindelijk gelijk te maken aan die in de fZiggo streams.
Zou daarbij iets over het hoofd zijn gezien met een onbedoeld verkeerd effect voor NPO1 Extra?
Er zijn meer zenders die, althans bij mij in fZiggo, vaak 4:3 ingebed kunnen hebben in een 16:9 beeld. ONS bv als ik me goed herinner. Misschien kan het bij die zender nu ook misgaan in fUPC.
Gr Han
Reputatie 7
Lastige klachten/problemen zijn niet erg. Als de oplossing uiteindelijk maar goed is! De nieuwe module is onderweg en komt deze week nog binnen. Ik ben onwijs benieuwd!
Reputatie 1
Hoi @Lycke Ziggo ,
Zou je svp aan de technische mannen willen vragen weer contact op te nemen met de NPO?
Mijn probleem op NPO1 Extra is natuurlijk opgelost maar nu doet zich het probleem voor op NPO2 Extra!
Zie svp de link met het filmpje van vanochtend: Klacht zit nu op NPO2 Extra

"We" weten nu wat wat de oorzaak is gelukkig, dus zal snel zijn opgelost hoop ik na een handmatige aanpassing aan de NPO zijde😀.

Groet,
Peter
Nou ja, Peter. Het lijkt wel of jij de enige klant bent die regelmatig naar de NPO Extra zenders kijkt. Niet meer doen, hoor.

Reputatie 7
Meen je niet! Wat een gedoe zeg. Ik zet het gelijk weer door!
@SNPVN
Dit lijkt op: in de Ziggo It-bureaucratie belanden.
Dat is niet bewust, maar m.i. tgv onbegrip over je probleem.
Laat je niet kisten.
Niet boos worden. De aanhouder wint.

Ik zal dit Topic voor extra aandacht melden bij het Ziggo Community Moderatoren Team.
Je kunt binnenkort deskundig bezoek verwachten. Nog even geduld dus.
Andere klanten, zoals ik, kunnen niets voor je doen. Dat begrijp je wel.
Han
Reputatie 7
Hey @SNPVN . Goed dat je hier de Community voor gebruikt. Zo komt er meteen een hoop qua informatie boven tafel en hebben we een handig filmpje.

Ik zie in mijn systeem dat je gister met een collega van mij gesproken hebt die het voor je uitgezet heeft naar een andere afdeling. Mijn collega geeft aan dat het probleem ook bij anderen bekend is (Waaronder weer een andere collega). Het issue wordt momenteel onderzocht en de persoon waar je gister contact mee had, houdt je op de hoogte.
Hou jij ons hier dan weer op de hoogte? 🙂
@SNPVN
Dit was te verwachten, maar moest voor de zekerheid getest
Naar mijn smaak zit het in het aanvoersignaal van NPO1 Extra in UPC gebied.
Je hebt er op meer dan 1 TV last van, immers.
Opmerkelijk is dat er geen andere klanten in UPC gebied zijn die idem melden.
Dit maakt het mysterieus.
@Lycke Ziggo is er een testje te organiseren op een andere lokatie?
Het gaat niet om alle uitzendingen, maar er zijn er die in 4:3 binnenkomen met vervelende effecten (op 3 TVs), terwijl zo'n uitzending tegelijkertijd in Ziggo gebied 16:9 is met zwarte balken aan de zijkanten. Dat heb ik tenminste uit de reakties in dit Topic kunnen opmaken.
Han
Reputatie 5
Badge +8
Toevallig is nu "are you being served" bezig, en ik zie dat deze gewoon in 16:9 formaat wordt uitgezonden met twee zwarte verticale balken aan de zijkanten.
Dat maakt het des te vreemder.
Reputatie 1
Dank jullie wel voor de reacties!
Ik ben niet boos hoor Han maar het was even een stukje frustratie na het lezen van de mail...
Gelukkig ben ik niet meer de enige en natuurlijk houd ik jullie hiervan op de hoogte.

Peter
Reputatie 1
Hi Lycke,
ik kan je melden dat het inderdaad is opgelost nu, heel fijn!
Heel hartelijk dank voor jou inzet en de mensen op deze community.

Wat ik wel raar blijf vinden is dat ik nooit de enige geweest kan zijn met dit probleem en dat dit door anderen nooit gemeld is.

Wel heb ik altijd het vermoeden gehad dat dit door de NPO verzaakt werd, daarom heb ik daar ook 2x contact mee gezocht maar blijkbaar helpen ze geen particulieren.

Nog even een vraagje; ik heb de extra CI+ module nog liggen, krijg ik hier een retourdoos voor?

Peter
Reputatie 7
Super dat het is opgelost @SNPVN . Inderdaad blijft het raar dat hier niet meer meldingen over kwamen. Ik denk dat dit deels komt doordat het op 1 zender op een deel van de programma's speelde (dus niet constant), deels omdat mensen het regelmatig laten om te melden aan Ziggo en waarschijnlijk zullen eventuele meldingen via de telefoon/chat niet zo snel verder komen denk ik. De eerste gedachte zal toch zijn; dat moet wel aan de tv/de zender liggen en zo loopt menig analyse vast.

Ik zal de extra CI+ module opzeggen. Dan ontvang je een retourenveloppe om deze gratis terug te sturen 🙂
Reputatie 7
Badge +19
Ik zou die zoom eens uitzetten.
Reputatie 1
Goedemorgen @Lycke Ziggo
We zijn inmiddels weer een week verder.
Weten jullie al wat?
Reputatie 1
Beste Steefb, dank je wel voor je antwoord.
Ik heb hem uitgezet maar probleem blijft hetzelfde helaas.
Reputatie 7
Ik had helaas nog geen update, dus ben er opnieuw achteraan gegaan. Ik beloof er vandaag sowieso nog op terug te komen!
Reputatie 7
Badge +11
Als ik het filmpje zo zie lijkt mij de tv het probleem. Al eens reset gedaan van de tv?

Teun

Reageer