Beantwoord

TV schakelt steeds over van 4:3 naar 16:9 NPO1 extra alleen met CI+ module op LG tv


Reputatie 1
  • Gedreven Meedenker
  • 17 reacties
Ik heb sinds kort problemen met het kijken naar 4:3 uitzendingen op NPO1 Extra (kan 128) zoals " 'allo 'allo" en "wordt u al geholpen".
Deze uitzendingen worden in 4:3 uitgezonden en mijn LG tv met CI+ blijft maar schakelen tussen 4:3 en 16:9, zo'n 2x per sec.
Zelf als ik de instellingen van de tv aanpas naar 4:3 weergave stopt de overschakeling naar 16:9 maar krijg ik 2x per sec flitsen in beeld.
Bij 4:3 uitzendingen waarbij het NPO logo in het zwarte gedeelte staat gaat het wel goed omdat hij die als 16:9 uitzending ziet.
Het gaat dus alleen om kan 128 met CI+ module (via de Horizon wel goed) en op 2 andere tv's getest met hetzelfde resultaat.
Vanmorgen is er een Ziggo monteur geweest en hij heeft mijn bekabeling vervangen en doorgemeten en AOP vervangen maar zonder resultaat.
Een defect aan de tv is uitgesloten omdat dit op meerder tv's getest is.

Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

icon

Best beantwoord door Lycke Ziggo 5 maart 2019, 09:44

Hey all.

Nou. Update. Er is heel veel getest en veel geschakeld met NPO. Uiteindelijk blijft het probleem bij de NPO te liggen. Ze hebben nu handmatig een aanpassing gedaan, waardoor het "schakelen" niet meer voor zou moeten komen en de NPO is ingelicht dat ze hun bron moeten herstellen.

Het zou dus nu goed moeten gaan. Hoe gaat het bij jou, @SNPVN ?

Bekijk origineel

48 Reacties

Reputatie 1
Dank je wel Lycke, goed bezig!

Afgelopen zondag evengoed weer 3 kwartier met Ziggo moeten bellen. De CI+ module die ik te leen had heb ik natuurlijk teruggestuurd. Nu bleek dat ze ook mijn goede CI+ hadden geblokkeerd. Maar voordat je dat weer zover bent dat alles werkt.
Zelfs telefonisch de vraag weer gekregen of mijn tv wel geschikt zou zijn voor de kaart. Ik dacht, daar gaan we weer...
Maar gelukkig alles werkt weer en NPO extra 1 en 2 nu goed werkend.
Dank jullie wel allemaal!
Reputatie 7
Zo, het mocht weer even duren maar vanmorgen is de boel als het goed is weer opgelost. Uiteraard is de NPO hier ook weer van op de hoogte. De oplossing komt nu vanuit ons, maar zou natuurlijk bij hun moeten liggen. Als het goed is moet het nu in elk geval allemaal goed werken bij jou/jullie 😃
Reputatie 7
Nou, de boel is uitgezet. Het vervolg duurt alleen nog even, omdat we nog geen reactie terug hebben. Ik wilde niet met stilte het weekend in gaan, vandaar hier mijn (nietszeggende) update.
We zijn er dus wel achteraan aan het gaan, maar het duurt nog even. Dinsdag ben ik er weer!
Reputatie 7
Meen je niet! Wat een gedoe zeg. Ik zet het gelijk weer door!
Reputatie 1
Lijkt er wel Hanh, zal mijn best doen er niet meer naar te kijken..!😂
Nou ja, Peter. Het lijkt wel of jij de enige klant bent die regelmatig naar de NPO Extra zenders kijkt. Niet meer doen, hoor.

Reputatie 1
Hoi @Lycke Ziggo ,
Zou je svp aan de technische mannen willen vragen weer contact op te nemen met de NPO?
Mijn probleem op NPO1 Extra is natuurlijk opgelost maar nu doet zich het probleem voor op NPO2 Extra!
Zie svp de link met het filmpje van vanochtend: Klacht zit nu op NPO2 Extra

"We" weten nu wat wat de oorzaak is gelukkig, dus zal snel zijn opgelost hoop ik na een handmatige aanpassing aan de NPO zijde😀.

Groet,
Peter
Reputatie 7
Super dat het is opgelost @SNPVN . Inderdaad blijft het raar dat hier niet meer meldingen over kwamen. Ik denk dat dit deels komt doordat het op 1 zender op een deel van de programma's speelde (dus niet constant), deels omdat mensen het regelmatig laten om te melden aan Ziggo en waarschijnlijk zullen eventuele meldingen via de telefoon/chat niet zo snel verder komen denk ik. De eerste gedachte zal toch zijn; dat moet wel aan de tv/de zender liggen en zo loopt menig analyse vast.

Ik zal de extra CI+ module opzeggen. Dan ontvang je een retourenveloppe om deze gratis terug te sturen 🙂
@SNPVN Mooi zo.
Enkele mogelijkheden:
  1. onwaarschijnlijk: je bent de enige Ziggo klant in voormalig UPC gebied die NPO 1 Xtra bekijkt
  2. je bent de enige Ziggo klant in voormalig UPC gebied, die een melding doet en voor de Community kiest
Het kan best zijn dat er ook meldingen zijn via Telefonisch contact, via de Chat of een ander kanaal.
Dat weten we niet.
Er zijn ook klanten die zoiets helemaal niet melden & het maar accepteren zoals het is.
Een onderzoekje naar hoe het precies zit, is eigenlijk wel interessant. Wie klaagt wel en waar en wie klaagt niet
Probleem is dat Ziggo niet weet wie wanneer naar NPO1 extra kijkt. Dat onderzoekje gaat dus niet lukken.

Slechts die ene melding van jou hier blijft een mysterie. Je hebt het hoe dan ook samen met Lycke opgelost voor anderen. Hulde aan jullie.
Han
Reputatie 1
Hi Lycke,
ik kan je melden dat het inderdaad is opgelost nu, heel fijn!
Heel hartelijk dank voor jou inzet en de mensen op deze community.

Wat ik wel raar blijf vinden is dat ik nooit de enige geweest kan zijn met dit probleem en dat dit door anderen nooit gemeld is.

Wel heb ik altijd het vermoeden gehad dat dit door de NPO verzaakt werd, daarom heb ik daar ook 2x contact mee gezocht maar blijkbaar helpen ze geen particulieren.

Nog even een vraagje; ik heb de extra CI+ module nog liggen, krijg ik hier een retourdoos voor?

Peter
Reputatie 7
Hey all.

Nou. Update. Er is heel veel getest en veel geschakeld met NPO. Uiteindelijk blijft het probleem bij de NPO te liggen. Ze hebben nu handmatig een aanpassing gedaan, waardoor het "schakelen" niet meer voor zou moeten komen en de NPO is ingelicht dat ze hun bron moeten herstellen.

Het zou dus nu goed moeten gaan. Hoe gaat het bij jou, @SNPVN ?
Reputatie 1
Dank je wel Lycke,
laat hij svp wel rekening houden met de tijden waarbij deze uitzendingen zijn.
De serie Sjans hoort er nu ook bij.
Reputatie 7
Oke. Ik heb inmiddels reactie. De afdeling die over dergelijke zaken gaat, adviseerde me opnieuw een monteur langs te sturen. Eerlijk gezegd zag ik daarvan niet het nut, dus heb ik nog iemand anders ingeschakeld.

Inmiddels hebben we boel hier ook getest met een CI+ module (in FUPC gebied) en bij ons speelt het probleem niet. Ik wil bijna zeggen; jammer, want daardoor zijn we nog verder van de oplossing.

De persoon die ik nu heb ingeschakeld, wordt hier doorgaans de guru genoemd. Deze man weet echt alles. Maar dan ook echt alles van de aansluitingen, mogelijkheden en issues die kunnen optreden.
Hij pakt het dus nu op. Als ik voor half 5 nog een update heb, hoor je uiteraard van me. Mocht dat niet lukken, hoor je dinsdag van me.

Nogmaals sorry dat alles zo lang duurt. Ik wil dit gewoon echt heel graag op de goede manier oplossen. Later zullen we dan natuurlijk ook kijken naar een nette afsluiting.
Reputatie 7
Ik had helaas nog geen update, dus ben er opnieuw achteraan gegaan. Ik beloof er vandaag sowieso nog op terug te komen!
Reputatie 1
Goedemorgen @Lycke Ziggo
We zijn inmiddels weer een week verder.
Weten jullie al wat?
Reputatie 7
Helaas 😞. Dan blijft er niets over dat het toch echt ergens heel anders mis moet gaan. Ik heb alles bij elkaar verzameld en het nogmaals naar de andere afdeling uitgezet intern. Daanaast zeg ik de nieuwe CI+ module weer voor je op, zodat je daar niet onnodig mee blijft zitten. Je hoort zo snel mogelijk van me!
@SNPVN
Dit was te verwachten, maar moest voor de zekerheid getest
Naar mijn smaak zit het in het aanvoersignaal van NPO1 Extra in UPC gebied.
Je hebt er op meer dan 1 TV last van, immers.
Opmerkelijk is dat er geen andere klanten in UPC gebied zijn die idem melden.
Dit maakt het mysterieus.
@Lycke Ziggo is er een testje te organiseren op een andere lokatie?
Het gaat niet om alle uitzendingen, maar er zijn er die in 4:3 binnenkomen met vervelende effecten (op 3 TVs), terwijl zo'n uitzending tegelijkertijd in Ziggo gebied 16:9 is met zwarte balken aan de zijkanten. Dat heb ik tenminste uit de reakties in dit Topic kunnen opmaken.
Han
Reputatie 1
Ik heb gisteren de CI+ module ontvangen en direct getest maar deze heeft helaas het zelfde resultaat.
Reputatie 7
Lastige klachten/problemen zijn niet erg. Als de oplossing uiteindelijk maar goed is! De nieuwe module is onderweg en komt deze week nog binnen. Ik ben onwijs benieuwd!
Reputatie 1
Dank je wel Lycke, dat lijkt me een goed idee.
Voor jullie is het ook een lastige klacht en snap dat we ergens moeten beginnen.
Ik zie hem binnenkort wel verschijnen en houd jullie hiervan op de hoogte!

Groet,
Peter
Reputatie 7
Oke, top. Ik snap dat het stom voelt dat die informatie gevraagd wordt, gezien het om meerdere TV's gaat. Maar omdat er nog van geen enkele klant eenzelfde verhaal binnen is gekomen, zullen we toch stukje bij beetje zaken moeten aansluiten.

Mijn voorstel is het volgende; om uit te sluiten of het de CI+ module zelf is (ik zou niet weten hoe, maar denk dat het zeker een goede stap in de analyse is), zet ik een nieuwe extra CI+ module in je abonnement. Deze vergoed ik uiteraard, zodat je er geen 2 euro per maand voor betaalt. We checken hoe het met de nieuwe gaat. Gaat het goed; top, dan hebben we de oplossing en zeggen we de module die stuk is op. Werkt het nog niet, zeggen we de nieuwe weer op en gaan we verder op zoek/testen.

Vind je dit een goed idee?

p.s. ik wil overigens sowieso samen even kijken naar een vergoeding, zodra de oplossing gevonden is. Het lijkt me goed om hier later even contact over te hebben.
Reputatie 1
@Lycke Ziggo
Ik heb de test gedaan en deze zou het gewoon moeten doen.
LG 40UB800V


Zoals ik al schreef heb ik nu zelf op 3 tv's geconstateerd.
Reputatie 7
Hey @SNPVN . Hm, oke. Ik kreeg helaas van de collega die het zou uitzoeken geen reactie, dus ben ik naar de afdeling gegaan die hiervoor gevraagd was. Die geven inderdaad aan dat er gereageerd is met bovenstaande vragen "Welk merk en type TV heeft de klant en welk merk/type heeft zijn kennis?
Zijn die TV’s wel geschikt voor CI+ in die footprint? (footprint former UPC) '" Is hierop nog gereageerd vanuit jou?

Zo nee; zou je mij kunnen vertellen om welke TV's (merk en type) het gaat? Ik lees in voorgaande berichten enkel de merken terug, namelijk.

Ik pak het nu gewoon weer samen met je op.
Lycke werkt vandaag niet. Dat wordt dus morgen. Begrijp je zorgen.
Han
Reputatie 1
Beste Lycke, @Lycke Ziggo
moet ik op deze terugkoppeling ook nog een week wachten?

Reageer